Dit is straks niet meer vol te houden SPECTRUM 5 W ZATERDAG 22 JUNI 2013 de nieuwe klas Jolijn in haar nieuwe klas in Lamswaarde. Juf Monique Kindt geeft op de school in Lamswaarde uitleg aan Martijn uit groep 6 van Tervliet in Terhole. wordt tijdens de gemeenteraadsvergadering pas een besluit genomen over de bijdrage van de ge meente voor het leerlingenvervoer. Ondertussen zitten de Terholense ouders in on zekerheid. Want wie gaat er dan zorgen dat hun kinderen op school komen? „We hebben juist gekozen voor de school in Lamswaarde, omdat beloofd is dat er een busje naar de school zou rijden", zegt Sylvia Hame link, moeder van Esmee en Jolijn. „Als straks blijkt dat het niet doorgaat, dan hebben we echt een probleem. Misschien moeten we dan na de zomervakantie tóch nog voor de school in Hulst kiezen. Dat zou niet leuk zijn, zeker nu de kinde ren al kennis gemaakt hebben met hun nieuwe school." Omdat Katja tot nu toe de enige is die naar Hulst gaat, moeten haar ouders zelf een oplos sing bedenken voor het vervoer. „Katja heeft nét de leeftijd dat ze zelfstandig naar school kan fiet sen, maar naar Hulst zullen we haar zelf moeten brengen. Gelukkig heeft mijn man flexibele werktijden. En ach, we kunnen het ook eens combineren met sport of een boodschap." Daphne van Driessche (links) en haar nieuwe klasgenootje Cilla. Over tien jaar gaan kinderen in Zeeuws-Vlaan deren, maar ook in de rest van Zeeland, veel va ker dan nu in een dorp verderop naar school. Gerard Langeraert voorspelt dat straks een der de van de basisscholen in de regio verdwenen is. Lange raert is directeur van scholengroep Leertij-Kapriom, waar onder meer Tervliet in Terhole en De Oostvogel in Lams waarde bij horen. De scholengroep kampt volop met de gevolgen van bevol- kingskrimp in Zeeuws-Vlaanderen. „Dit gaat niet alleen over Terhole. Negen van onze scholen zijn zo klein dat ze extra ondersteuning nodig hebben om de organisatie goed te laten draaien. Ze hoeven niet vol gend jaar opgeheven worden, maar het is wel noodzakelijk om nu al na te denken over compleet scholenplan voor de regio." Daarin mag een goed netwerk voor leerlingenver voer niet ontbreken, zegt hij erbij. De scholenkoepel moet volgens Langeraert 'gigantisch' in vesteren om kleine scholen open te houden. „Een school met veertig leerlingen zou je eigenlijk in twee groepen moeten verdelen, gezien de bekostiging vanuit de over heid. Je moet dus meer geld uitgeven om op drie of vier combinatieklassen te blijven. En als je de ene school meer geeft, dan betekent het dat de groepen op een andere school groter moeten worden. Kun je die solidariteit wel vragen?, dat is de vraag. We komen nu in zo'n sterke krimpsituatie terecht, dat het niet meer vol te houden is. Het risico dat de kwaliteit van het onderwijs in elkaar zakt, is bovendien heel groot. Bijvoorbeeld doordat een do cent wegvalt. Daarnaast kun je je afvragen of het voor de ontwikkeling van kinderen optimaal is als ze weinig klas genootjes hebben." Langeraert maakt een vergelijking met het buitenland. „Nederland heeft de grootste schooldichtheid van Europa. Ons idee van nabijheid van onderwijs is zó ver doorgesla gen. We vinden dat er in een straal van drie kilometer een school moet zijn. In Frankrijk zou dat ondenkbaar zijn." Hij geeft toe: „Ik begrijp dat de sluiting van een school moeilijk te accepteren is en dat het lijkt alsof het van onze kant makkelijk praten is. Maar we hebben ook kinderen zien opbloeien als ze naar een school gaan waar ze meer vriendjes en vriendinnetjes kunnen maken."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 61