3 66 Mooie van wetenschap is dat uiteindelijk wordt gekeken welke theorie het best gesteund wordt door de feiten ZATERDAG 22 JUNI 2013 geld. Ben je dat niet dan heb je min der. Dat is in Nederland anders. Hier heb je ook financiële middelen wan neer je niet succesvol bent." Terug naar de apen. U schrijft dat mora liteit aangeboren is. „Het gaat mij om de zin van de mo raal. In het Engels noemen we dat mo ral sense, de neiging alles in te delen in goed en slecht. We letten erop wie goed doet en wie slecht. We bewonde ren mensen die in onze ogen moreel handelen - zoals iets doen waar een ander iets aan heeft - en we bestraf fen mensen die niet moreel handelen omdat ze zelfzuchtig, vijandig of ge welddadig zijn. Die neiging is biolo gisch en zie je ook bij apen. Je kunt dus zeggen dat bepaalde aspecten van moraliteit bij apen bestaan." De Waal vertelt over een voorval in het apenbuitenverblijf waar hij op uit kijkt. Een bejaarde vrouwtjeschimpan see heeft artritis en beweegt moei zaam. „Voor een gemeenschap heb ben zieke dieren geen nut. Je zou ver wachten dat ze deze oude apin links laten liggen. Tot onze verbazing zagen we dat jonge apen zich om haar be kommerden. Ze haalden water, vlooi In de Verenigde Staten is de maatschap pij doordesemd van geloof. „Ze hebben het geloof daar gewoon harder nodig. De Amerikaanse samen leving is veel mobieler dan de Neder landse. Als je in New York woont en je krijgt een baan in Los Angeles, ver huis je gewoon. Als je lid bent van een bepaalde kerk, ga je daar in je nieuwe stad naar toe. Je hebt meteen een gemeenschap waar je bij hoort en die je opvangt. De kerk is meer dan een mis. De gelovigen doen aan sport, aan kinderopvang. Amerikanen vertel len me dat dat heel belangrijk voor hen is." Frans de Waal geeft op 26 juni een lezing aan de Universiteit Wageningen. Recent verscheen bij Uitgeverij Atlas zijn boek De bonobo en de tien geboden. reageren? spectrum@depersdienst.nl den haar. Als ze in het klimrek wilde, gingen ze achter haar staan en duw den tegen haar kont. Er was geen spra ke van gewin. Toch deden ze het." Maar hoewel moreel gedrag is aangebo ren is, moet je het toch ook ontwikkelen, net als praten? „Morele regels zijn cultureel- en tijd gebonden. Er zijn samenlevingen waarin het geen probleem is kinderen te doden, er zijn andere waarin het heel erg is dat te doen." Hoe ontwikkelde u uw eigen moraliteit „Ik ben katholiek opgevoed in een ge zin van zeven jongens. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit in God heb ge loofd. Of Hij bestaat heb ik nooit een belangrijke vraag gevonden. Die is niet te beantwoorden. Ook als kind vond ik dat al. Maar we zijn een chris telijk land en hebben een christelijke moraliteit. Al zijn we twee of drie ge neraties ongelovigen verder, ik weet niet of dat veel uitmaakt voor de mo raliteit in dit land. De fundamenten zijn erg christelijk." U pleit in uw boek voor een tolerante houding tegenover religie. „Als wetenschapper vind ik de vraag interessant wat religie doet voor een samenleving. In kleine stammen zijn religies niet moraliserend. Daar geloven ze in go den die de zon verklaren en houdt ie dereen elkaar in de gaten. In grote sa menlevingen hebben we een ander systeem nodig om morele regels te handhaven. Een god die alles ziet, re gels die voor iedereen gelden. In mijn boek zeg ik dat moraliteit ouder is dan religie. Onze huidige religies zijn daar later aan toegevoegd." In hoeverre zijn onderzoeksgegevens over apen van toepassing op mensen? „Niet alles is rechtstreeks vergelijkbaar. Bij primatenonderzoek bestuderen we gedrag, we observeren. Maar in de psy chologie is taal het instrument. We werken met vragenlijsten. Dat vind ik nogal tricky. Want bij vragen over sek sueel gedrag en eten, blijkt dat de boel wordt verdraaid. Uit schaamte bijvoor beeld. Ik ben blij dat ik met dieren werk, die liegen niet. Weet je wat nu zo eigenaardig is? Als we het over een moord hebben zoals op die Britse sol daat in Londen kortgeleden, dan noe men we dat beestachtig. Terwijl het ty pisch menselijk is om iets te doen uit ideële of religieuze motieven. Een an der doden om iets anders dan macht of territoriumdrift zou een chimpansee niet doen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 59