Minder BHV'ers op de werkvloer 2 WERKEN Binnen elke organisatie is de men selijke factor van doorslaggevend belang voor het behalen van de doelstellingen. Personeel wordt daarom niet als kostenpost ge zien, maar juist als kapitaal waar je zorgvuldig mee omgaat. De Hu- man Resource Manager brengt or ganisatie en mensen met elkaar in balans. door John de Kok Jan Willem Boone (21), Terneuzen Volgt: Human Resource Management, hbo 3e jaar, HZ, Vlissingen Vooropleiding: vwo „Human resource heeft twee kanten. De economisch 'har dere' business kant en de so ciale menselijke kant. De kunst is om daar een balans in te vinden. De twee hebben ook een sterk verband. Cijfers spreken me aan, je hebt ze zwart op wit, dat geeft me te vredenheid. Toch zou ik snel op mijn werk zijn uitgekeken zonder interactie met colle ga's. Voor mij is Human re source de perfecte combina tie." Anniek van den Dool (22), Coes Volgt: Human Resource Management, hbo 1e jaar, HZ, Vlissingen Vooropleiding: mbo „Na het afronden van het mbo ben ik gaan werken in de hotellerie. Omdat ik graag mijn niveau wilde optrekken ben ik alsnog gaan studeren. Met human resource manage ment kijk je heel erg naar de organisatie, de concurrentie en de arbeidsmarkt. Als on derneming kan je jezelf onder scheiden met de mensen die je hebt. Zo kan je mooi een steentje bijdragen voor de mensen en de organisatie." Nastasha Lips (26), Vlissingen Volgt: Human Resource Management, hbo, 3e jaar, HZ, Vlissingen Vooropleiding: mbo „Je kan de 'harde' en 'zachte' kant van human resource ma nagement niet los van elkaar zien. Je hebt te maken met de doelstellingen van de orga nisatie. De afweging hoe je mensen optimaal inzet om je doelstellingen te verwezenlij ken spreekt me aan. De zake lijke en menselijke kant moe ten wel met elkaar matchen, daar komt bij dat mensen -nooit hetzelfde zijn. Die scha keling vind ik heel uitda gend." Betrokken bij mens De economische crisis zorgt voor een lager aan tal goed opgeleide bedrijfshulpverleners (BHV ers) op de werkvloer. Dit blijkt uit onderzoek van Stichting Bedrijfshulpverlening Nederland, dat een groot aantal ondernemingen in het mid den- en kleinbedrijf vroeg naar de bezetting van bedrijfshulpverleners binnen hun bedrijf over de afgelopen jaren. Meer dan de helft van de ondervraagde bedrij ven gaf aan minder BHV'ers te hebben dan een aantal jaren geleden, terwijl tien procent zelfs helemaal geen bedrijfshulpverlener meer in dienst heeft. Zestig procent van de ondernemers wees de cri sis aan als oorzaak van deze daling. Er is minder budget voor opleidingen of herhalingscursussen, maar er wordt ook gewacht met het aanwijzen van vervangers van wegbezuinigde BHV-opgelei- de medewerkers. „Het is een trend die we de laatste jaren duide lijk merken", vertelt Brenda van Dranen. Zij is adjunct-directeur van de Stichting Bedrijfshulp verlening Nederland. „Veel ondernemers willen wel, maar zien er mo menteel simpelweg geen mogelijkheid toe. Er is tijdelijk geen opleidingsbudget of werknemers kunnen niet worden gemist voor een cursus van wege onderbezetting op de werkvloer. De BHV-opleiding of de herhalingscursus wordt dan uitgesteld. Bovendien is er nog steeds veel onbegrip rondom de wetgeving voor bedrijfs hulpverlening. We maken ons dan ook zorgen over wat dit betekent voor een veilige werkvloer in de toekomst." Tien procent van de bedrijven heeft zelfs helemaal geen bedrijfs hulpverlener meer in dienst, foto Lex van Lieshout/ANP neemt het lijnmanagement, zoals een afdelings hoofd, de beslissing. De afdeling HRM adviseert en faciliteert. „Als iemand mij rechtstreeks benadert voor informatie vraag ik altijd 'Hoe kan ik je ondér- steunen en heb je hier ook met je leidinggevende over gesproken?' Wij kunnen informeren en advise ren, maar het lijnmanagement is primair verant woordelijk", vertelt Robin. Het vak van HR manager wordt steeds meer bedrijfs kundig en analytisch. Robin: „De nadruk ligt steeds meer op het maken van de juiste rekensom, het ma ken van HR rapportages, het uitwerken van een bu siness case, budgetteren, een jaarrekening lezen en bij bijvoorbeeld een reorganisatie weet je wat het fi- erkén in HRM is een mooi vak. Je kan zowel bijdragen aan de groei van de organisa tie als aan de groei van het in dividu in zijn of haar functie, maar ook als mens." Robin Ter- steeg (43) is Senior HR mana ger bij DELTA N.V. in Middelburg en werkt voor de divisie Origination, Trade Supply waar wordt ge handeld op de energiemarkt. „De mens is het meest belangrijke onderdeel in ieder bedrijf. Dat betekent dat je zorgvuldig met mensen wilt omgaan en ook een groei wilt bereiken. Als groot werkgever in Zee land nemen wij die taak zeer serieus", vertelt Robin. De HR manager zoekt steeds de balans tussen orga nisatie en mens. „Eerst moet je dicht tegen de busi ness van je organisatie kruipen. Als je niet begrijpt wat de kernactiviteiten van de werkgever zijn hoe kan je dan de mensen helpen?" Aan de zakelijke kant is de HR manager sterk betrokken bij de ont wikkeling van de organisatie. Dit vertaalt zich in ad vies aan directie en managers rondom organisatie en veranderingsvraagstukken. Ook stellen HR mana gers bijbehorend beleid op en zijn ze verantwoorde lijk voor de uitvoering. Robin: „De organisatie is con stant in beweging met de nodige gevolgen. De men selijke kant moet in staat gesteld worden die bewe ging te volgen." Als voorbeeld noemt Robin lange termijn doelen. „Als je over zes jaar wilt uitbreiden dan moet je nu al beginnen om dat te vertalen om op tijd professionele mensen beschikbaar te hebben. Zo ontstaan er opleidingstrajecten en groeipaden voor het personeel." Bij de individuele invulling

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 46