i Eric Van Hooydonk beschrijft strijd om de Schelde vanuit Antwerps perspectief. 30 ZEELAND STRIJD OM DE STROOM Zeeuwen sloegen slaatje uit De MSC Beatrice (366 meter lang) op weg naar Ant werpen. foto Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen Ben Jansen Het komt allemaal wel goed tussen Ne derland en Vlaande ren in het getwist over de diepte van de vaargeul in de Westerschelde en de al dan niet eraan gekoppel de noodzaak Zeeuwse polders on der water te zetten. Gewoon een kwestie van tijd. De Antwerpse ju rist Eric Van Hooydonk beschrijft in zijn boek Strijd om de Stroom hoe over honderd jaar wordt her dacht dat België, geholpen door 26 andere staten, in 1863 de tol af kocht die Nederland hief voor scheepsvracht naar en van Ant werpen. In het jaar 2113 is de presi dent van de Verenigde Staten van Europa eregast bij de 250ste ver jaardag van de afkoop van de Scheldetol. Niet alleen is dan de Europese eenwording een feit, de zeespiegelrijzing heeft de bouw van een stormstuw tussen Vlissin- gen en Breskens nodig gemaakt en vóór de Scheldemonding zijn nieuwe natuureilanden aange legd. De diepgang van de Wester schelde is anno 2113 geen kwestie meer dankzij de ontwikkeling van onbemande, walgeleide, zelf lossende schepen. De concurren tie tussen de havens in Noord west-Europa is voorbij: lading wordt geautomatiseerd naar de meest doelmatige bestemmings haven gedirigeerd. Zo schifdert Van Hooydonk een geruststellende uitkomst van de strijd om de Schelde. Zijn over zicht van de politieke, militaire en economische geschiedenis van de rivier wordt gekenmerkt door een veel minder verzoenlijke toon. Van Hooydonks conclusie is dat de noordelijke Nederlanden - en vooral de Zeeuwen - comforta bel een slaatje hebben geslagen uit het feit dat Antwerpen in 1585 aan het begin van de Tachtigjari ge Oorlog in Spaanse handen viel en de graafschappen Zeeland en Holland niet. Om politieke rede nen bleef de Schelde twee eeu wen gesloten. Van Hooydonk meent dat ook opportunisme en zakelijke belangen daarbij een rol hebben gespeeld. Hoe dan ook, de Schelde bleef twee eeuwen dicht en zo werd de levensader van Ant werpen afgesneden. Kooplieden en kunstenaars weken uit naar het noorden en droegen bij aan de Hollandse Gouden Eeuw. Ant werpen verkommerde. En dat al leen maar omdat schepen niet on belemmerd naar en van Antwer pen mochten varen. Een onrecht dat veel Antwerpenaren tot aan vandaag de dag in de ziel is ge kerfd en dat verklaart waarom ie dere suggestie van Nederlandse zijde dat het nu m^ar eens gedaan moet zijn met de verdieping van de Westerschelde tot protest leidt. Vanuit dat perspectief is Strijd om de Stroom ook geschre ven. In 1830 ging de Schelde op nieuw dicht als reactie op de Belgische onafhankelijkheids verklaring. Het duurde tot 1839 voordat de afsplitsing formeel ge regeld was in het Scheidingsver drag. Van Hooydonk beklemtoont dat de voortdurende vrije toegan kelijkheid en de internationale doorvoerrol van de haven van Ant werpen tot de belangrijkste bepa lingen van dat verdrag behoren. Niettemin werd in het verdrag

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 30