AUTO 15 Wie aan Porsche denkt, zegt 911Maar het merk heeft meer te bieden: de nieuwe Cayman is behoorlijk betaalbaar, zonder in te leveren op kwaliteiten. VRIJDAG 21 JUNI 2013 KORTE RU-IMPRESSIES Citroën C4 Picasso is lichter en groter Een lager gewicht en zuiniger in ver bruik; dat zijn twee belangrijke ont wikkelingsdoelstellingen bij nieuwe auto's. Citroën volgt met de nieuwe C4 Picasso die trends. Allereerst staat het ruimtewonder op een nieuwe bodemgroep, die voor een aanzienlijke gewichtsreduc tie zorgt. Ook kan het merk de af metingen terugbrengen zonder in te leveren op interieurruimte. Sterker nog, die is zelfs gegroeid. Het ont werp is bijzonder, door de bovén de koplampen gemonteerde led-dagrij- verlichting, de metaalkleurige balk op de C-stijl en de over de volle Picasso: kunstzinnig, foto AM breedte uitgestrekte achterklep. Het weggedrag is als verwacht van een Citroën: heerlijk comfortabel. Overhellen in bochten blijft be perkt, terwijl wegoneffenheden mooi worden gladgestreken. Citroën levert in de C4 Picasso de 1.6 VTi motor van 120 pk en de 155 pk sterke turboversie. Ook zijn diverse varianten van de 1.6 HDi le verbaar. De benzineturbo en 115 pk e-HDi voldoen in ons vlakke land pri ma, maar komen in heuvelachtig ter rein tekort. De nieuwe Picasso staat in de showroom vanaf 25.790 euro. Tony Vos Suzuki SX4 groeit in omvang en wielbasis Suzuki komt na zeven jaar met een nieuwe SX4, die niet alleen in om vang is gegroeid; hij heeft ook een grotere wielbasis, meer bagagevolu me en een stijvere, lichtere carrosse rie. Dat heeft een positieve weerslag op het rijgedrag. De wegligging is Suzuki SX4: ruimer, foto WdeV goed, het stuurgedrag aan de lichte kant. Zijn moderne uiterlijk dankt de SX4 aan een strak lijnenspel en de forse verlichtingsunits voor en achter. Aan de voorkant monteert Suzuki led-dagrijverlichting. In het in terieur is een kwaliteitsslag gemaakt met fijne materialen. De passagiers achterin hebben bijna 4 centimeter meer beenruimte dan in de vorige SX4. De hoofdruimte laat daar, ze ker met het optionele glazen schuif- dak, te wensen over. Er is keuze uit een benzinemotor en een diesel; beide 1.6 liter met 120 pk. De die sel komt net wat pittiger over en is zuiniger (en dus schoner), met als re sultaat 20 procent fiscale bijtelling bij zakelijk gebruik. Suzuki stalt de SX4 vanaf september bij de dealer. De instapprijs bedraagt 17.999 eu ro. Vierwielaandrijving AIIGrip heeft een meerprijs van 3.300 euro, de CVT-automaat kost 2.000 euro extra en de diesel 5.000 euro. Willem de Volder BMW komt in oktober met de nieuwe 4-Serie Coupé BMW geeft de coupéversie van de nieuwe 3-serie een eigen plekje en noemt het model 4-serie Coupé. Van af 5 oktober staat hij bij de dealer. De coupé is langer en breder dan de huidige 3-serie Coupé. De 50 millime ter langere wielbasis en .de grotere spoorbreedte aan de voor- en achter zijde komen vrijwel overeen met de al vernieuwde 3-serie sedan. Er komt keuze uit een vier- en zescilinder ben zinemotor en een viercilinder diesel. Toyota Camatte57s: samen met de kinderen een auto bouwen Toyota presenteert op een speelgoed beurs in Tokyo de Camatte57s. Deze elektrisch aangedreven cabrio kun je zelf bouwen, samen met de kinderen wellicht. De onderdelen zitten in een bouwpakket. Zelfs de stand van de pedalen kan zo worden ingesteld, dat kinderen plezier aan de driezitter kun nen beleven. De carrosserie bestaat uit 57 lichtgewicht bodypanelen. Een facelift duurt twee uur, de panelen zijn er in verschillende kleuren. Toyota Camatte57s. foto PR Opgefriste Opel Insignia met krachtige en zuinige motoren Opel laat in september op de beurs in Frankfurt de vernieuwde Insignia zien. Zowel de binnen- als de buiten zijde is stevig aangepakt. Verder her ziet het merk het aanbod motoren. Krachtige, direct ingespoten viercilin- ders, zoals een zuinige diesel (met een C02-uitstoot van 99 gram per kilometer) en de turbobenzinemotor van de nieuwe SIDI-generatie maken deel uit van het aanbod. Dertig miljoenste Volkswagen Golf van de productieband Dat de Golf een grote populariteit ge niet, is bekend. Onlangs rolde in de Volkswagen-fabriek het dertig mil joenste exemplaar van de productie band. De eerste Golf zag in 1974 het levenslicht en inmiddels is Volkswa gen toe aan de zevende editie van het model. Met de 1.6 TDI Bluemo- tion, de zuinigste Golf ooit, verwacht Volkswagen de verkopen een extra impuls te kunnen geven. PORSCHE CAYMAN S Meer ingetogen dan een 911, maar zeker een aandachttrekker op de weg en technisch van het hoogste niveau: de Porsche Cayman, foto Automedia 5 - Cayman toont tanden door Tony Vos De vorige generatie Cayman is de minst verkochte Por sche in het programma. De tweedeurs is direct afgeleid van de Boxster en valt dui delijk minder in de smaak bij potentiële kopers dan de cabriolet. Daarbij speelt vooral mee dat bij veel merken een cabrio duurder is dan een coupé. Bij Porsche zijn de rollen in dit geval omgekeerd. De nieuwe Cayman profiteert van alle ver anderingen die de Boxster heeft onder gaan. Zo is de auto langer, heeft een grote re spoorbreedte, biedt meer interieurruime dan voorheen en ook op het vlak van com fort zijn stappen gezet. Wat design betreft, heeft Porsche een mooie mix gevonden tussen de daklijn van de bestaande Cayman en alle nieuwe ele menten van de Boxster. Het resultaat hoort onmiskenbaar bij het merk en trekt beslist de aandacht. Technisch loopt de Cayman volledig in de pas met de nieuwe Boxster. Er kan worden gekozen uit een 2.7 en een 3.4 liter zescilin der boxer. Die ligt uiteraard achterin, maar Porsche opteert bij deze modelserie voor een zogenaamde middenmotor, die welis waar achter de stoelen, maar duidelijk voor de achteras is geplaatst. Hiermee wordt een perfecte gewichtsverdeling verkregen, die natuurlijk weer voordelen oplevert voor het weggedrag. Beide motorvarianten zijn te combineren met een handbak of een PDK-versnellings- bak met dubbele koppeling. Die heeft zo'n gunstige invloed op het brandstofverbruik, dat de meerprijs voor een groot deel wordt gecompenseerd door de lagere bpm. Over dat verbruik gesproken: normaal rijdend, haalt de Cayman S waarden boven 1 op 10. De lol van de auto zit echter in het rijden. Na het omdraaien van de sleutel in het con tact komt de zespitter bulderend tot leven. Porsche heeft op de middenconsole de no dige knoppen om de feestvreugde te vergro ten. De Cayman blijkt daarmee over ver schillende karakters beschikken, die weer worden onderstreept door het geluid. In Sport Plus wordt een aantal beveiligingen uitgeschakeld en reageert de auto veel di recter op besturing en gaspedaal. Wie vrij baan heeft, zal daar het liefst gebruik van maken. Dan ontpopt de Cayman S zich tot waanzinnig speelgoed. In de normale mo dus behoudt de auto zijn sportiviteit, maar is hij vriendelijker en meer bescheiden in het gebruik. Met de Cayman biedt Porsche een enorme hoeveelheid sportwagen vanaf 67.000 euro (81.400 euro voor de Cayman S). CAYMAN S EN DE CONCURRENTIE Porsche Cayman Bagageruimte 280 liter, gewicht 1.325 kg. Benzine 3.4 liter 325 pk. Vanaf 67.000 euro, SPDK 82.100 euro. BMWZ4 Bagageruimte 180-310 liter, gewicht 1.500 kg. Benzine 3.0 liter 340 pk. Vanaf 44.695 euro, sDrive35is High Executive. 81.990 euro. Lotus Exige S Bagageruimte 112 liter, gewicht 1.176 kg. Benzine 3.5 liter 350 pk. Vanaf 92.711 euro. Nissan 370Z Bagageruimte 235 liter, gewicht 1.483 kg. Benzine 3.7 liter 329 pk. Vanaf 74.400 euro, automaat 76.300 euro. §p?r

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 15