AUTO 15
Wie aan Porsche denkt, zegt
911Maar het merk heeft meer
te bieden: de nieuwe Cayman
is behoorlijk betaalbaar, zonder
in te leveren op kwaliteiten.
VRIJDAG 21 JUNI 2013
KORTE RU-IMPRESSIES
Citroën C4 Picasso
is lichter en groter
Een lager gewicht en zuiniger in ver
bruik; dat zijn twee belangrijke ont
wikkelingsdoelstellingen bij nieuwe
auto's. Citroën volgt met de nieuwe
C4 Picasso die trends.
Allereerst staat het ruimtewonder
op een nieuwe bodemgroep, die
voor een aanzienlijke gewichtsreduc
tie zorgt. Ook kan het merk de af
metingen terugbrengen zonder in te
leveren op interieurruimte. Sterker
nog, die is zelfs gegroeid. Het ont
werp is bijzonder, door de bovén de
koplampen gemonteerde led-dagrij-
verlichting, de metaalkleurige balk
op de C-stijl en de over de volle
Picasso: kunstzinnig, foto AM
breedte uitgestrekte achterklep.
Het weggedrag is als verwacht van
een Citroën: heerlijk comfortabel.
Overhellen in bochten blijft be
perkt, terwijl wegoneffenheden
mooi worden gladgestreken.
Citroën levert in de C4 Picasso de
1.6 VTi motor van 120 pk en de
155 pk sterke turboversie. Ook zijn
diverse varianten van de 1.6 HDi le
verbaar. De benzineturbo en 115 pk
e-HDi voldoen in ons vlakke land pri
ma, maar komen in heuvelachtig ter
rein tekort. De nieuwe Picasso staat
in de showroom vanaf 25.790 euro.
Tony Vos
Suzuki SX4 groeit in
omvang en wielbasis
Suzuki komt na zeven jaar met een
nieuwe SX4, die niet alleen in om
vang is gegroeid; hij heeft ook een
grotere wielbasis, meer bagagevolu
me en een stijvere, lichtere carrosse
rie. Dat heeft een positieve weerslag
op het rijgedrag. De wegligging is
Suzuki SX4: ruimer, foto WdeV
goed, het stuurgedrag aan de lichte
kant. Zijn moderne uiterlijk dankt
de SX4 aan een strak lijnenspel en
de forse verlichtingsunits voor en
achter. Aan de voorkant monteert
Suzuki led-dagrijverlichting. In het in
terieur is een kwaliteitsslag gemaakt
met fijne materialen. De passagiers
achterin hebben bijna 4 centimeter
meer beenruimte dan in de vorige
SX4. De hoofdruimte laat daar, ze
ker met het optionele glazen schuif-
dak, te wensen over. Er is keuze uit
een benzinemotor en een diesel;
beide 1.6 liter met 120 pk. De die
sel komt net wat pittiger over en is
zuiniger (en dus schoner), met als re
sultaat 20 procent fiscale bijtelling
bij zakelijk gebruik. Suzuki stalt de
SX4 vanaf september bij de dealer.
De instapprijs bedraagt 17.999 eu
ro. Vierwielaandrijving AIIGrip heeft
een meerprijs van 3.300 euro, de
CVT-automaat kost 2.000 euro
extra en de diesel 5.000 euro.
Willem de Volder
BMW komt in oktober met
de nieuwe 4-Serie Coupé
BMW geeft de coupéversie van de
nieuwe 3-serie een eigen plekje en
noemt het model 4-serie Coupé. Van
af 5 oktober staat hij bij de dealer.
De coupé is langer en breder dan de
huidige 3-serie Coupé. De 50 millime
ter langere wielbasis en .de grotere
spoorbreedte aan de voor- en achter
zijde komen vrijwel overeen met de
al vernieuwde 3-serie sedan. Er komt
keuze uit een vier- en zescilinder ben
zinemotor en een viercilinder diesel.
Toyota Camatte57s: samen met
de kinderen een auto bouwen
Toyota presenteert op een speelgoed
beurs in Tokyo de Camatte57s. Deze
elektrisch aangedreven cabrio kun je
zelf bouwen, samen met de kinderen
wellicht. De onderdelen zitten in een
bouwpakket. Zelfs de stand van de
pedalen kan zo worden ingesteld, dat
kinderen plezier aan de driezitter kun
nen beleven. De carrosserie bestaat
uit 57 lichtgewicht bodypanelen. Een
facelift duurt twee uur, de panelen
zijn er in verschillende kleuren.
Toyota Camatte57s. foto PR
Opgefriste Opel Insignia met
krachtige en zuinige motoren
Opel laat in september op de beurs
in Frankfurt de vernieuwde Insignia
zien. Zowel de binnen- als de buiten
zijde is stevig aangepakt. Verder her
ziet het merk het aanbod motoren.
Krachtige, direct ingespoten viercilin-
ders, zoals een zuinige diesel (met
een C02-uitstoot van 99 gram per
kilometer) en de turbobenzinemotor
van de nieuwe SIDI-generatie maken
deel uit van het aanbod.
Dertig miljoenste Volkswagen
Golf van de productieband
Dat de Golf een grote populariteit ge
niet, is bekend. Onlangs rolde in de
Volkswagen-fabriek het dertig mil
joenste exemplaar van de productie
band. De eerste Golf zag in 1974 het
levenslicht en inmiddels is Volkswa
gen toe aan de zevende editie van
het model. Met de 1.6 TDI Bluemo-
tion, de zuinigste Golf ooit, verwacht
Volkswagen de verkopen een extra
impuls te kunnen geven.
PORSCHE CAYMAN S
Meer ingetogen dan een 911, maar zeker een aandachttrekker op de weg en technisch van het hoogste niveau: de Porsche Cayman, foto Automedia
5 -
Cayman toont tanden
door Tony Vos
De vorige generatie Cayman
is de minst verkochte Por
sche in het programma. De
tweedeurs is direct afgeleid
van de Boxster en valt dui
delijk minder in de smaak
bij potentiële kopers dan
de cabriolet. Daarbij speelt vooral mee dat
bij veel merken een cabrio duurder is dan
een coupé. Bij Porsche zijn de rollen in dit
geval omgekeerd.
De nieuwe Cayman profiteert van alle ver
anderingen die de Boxster heeft onder
gaan. Zo is de auto langer, heeft een grote
re spoorbreedte, biedt meer interieurruime
dan voorheen en ook op het vlak van com
fort zijn stappen gezet.
Wat design betreft, heeft Porsche een
mooie mix gevonden tussen de daklijn van
de bestaande Cayman en alle nieuwe ele
menten van de Boxster. Het resultaat hoort
onmiskenbaar bij het merk en trekt beslist
de aandacht.
Technisch loopt de Cayman volledig in de
pas met de nieuwe Boxster. Er kan worden
gekozen uit een 2.7 en een 3.4 liter zescilin
der boxer. Die ligt uiteraard achterin, maar
Porsche opteert bij deze modelserie voor
een zogenaamde middenmotor, die welis
waar achter de stoelen, maar duidelijk voor
de achteras is geplaatst. Hiermee wordt
een perfecte gewichtsverdeling verkregen,
die natuurlijk weer voordelen oplevert
voor het weggedrag.
Beide motorvarianten zijn te combineren
met een handbak of een PDK-versnellings-
bak met dubbele koppeling. Die heeft zo'n
gunstige invloed op het brandstofverbruik,
dat de meerprijs voor een groot deel wordt
gecompenseerd door de lagere bpm. Over
dat verbruik gesproken: normaal rijdend,
haalt de Cayman S waarden boven 1 op 10.
De lol van de auto zit echter in het rijden.
Na het omdraaien van de sleutel in het con
tact komt de zespitter bulderend tot leven.
Porsche heeft op de middenconsole de no
dige knoppen om de feestvreugde te vergro
ten. De Cayman blijkt daarmee over ver
schillende karakters beschikken, die weer
worden onderstreept door het geluid. In
Sport Plus wordt een aantal beveiligingen
uitgeschakeld en reageert de auto veel di
recter op besturing en gaspedaal. Wie vrij
baan heeft, zal daar het liefst gebruik van
maken. Dan ontpopt de Cayman S zich tot
waanzinnig speelgoed. In de normale mo
dus behoudt de auto zijn sportiviteit, maar
is hij vriendelijker en meer bescheiden in
het gebruik.
Met de Cayman biedt Porsche een enorme
hoeveelheid sportwagen vanaf 67.000 euro
(81.400 euro voor de Cayman S).
CAYMAN S EN DE CONCURRENTIE
Porsche Cayman
Bagageruimte 280 liter, gewicht 1.325 kg.
Benzine 3.4 liter 325 pk. Vanaf 67.000 euro,
SPDK 82.100 euro.
BMWZ4
Bagageruimte 180-310 liter, gewicht
1.500 kg. Benzine 3.0 liter 340 pk.
Vanaf 44.695 euro, sDrive35is High
Executive. 81.990 euro.
Lotus Exige S
Bagageruimte 112 liter, gewicht 1.176 kg.
Benzine 3.5 liter 350 pk. Vanaf 92.711 euro.
Nissan 370Z
Bagageruimte 235 liter, gewicht 1.483 kg.
Benzine 3.7 liter 329 pk. Vanaf 74.400 euro,
automaat 76.300 euro.
§p?r