Introductie iPad valt school Arnhem tegen Digitale media slo pen de hersenen van onze kinderen. De keiharde waarschu wing van hersenwe- tenschapper Spitzer. 12 VERDIEPING DIGITALE MEDIA Mijn stelling is: geen computer of iPad voordat kinderen 18 jaar zijn door Sandra Donker Een man met een missie? Ze ker. Don Quichotte? Ook. De Duitse geheugenonderzoe ker en psychiater Manfred Spitzer ziet het als zijn taak de mensheid te waarschu wen voor een wereldwijde plaag: we maken de hersenen van onze kin deren kapot door ze zo jong - en zo lang - achter de computer, de laptop, de iPad, de smartphone, de tv te zetten. Zijn stelling: ons geheugen verschrompelt door inten sief gebruik van digitale media. Voor vol wassenen is het slecht, voor kinderen en adolescenten rampzalig. En basisonderwijs per computer is al helemaal misdadig. Spitzer is niet van de voorzichtige bood schap. De onderzoeker, verbonden aan de psychiatrische Universiteitskliniek in Ulm, kreeg half Duitsland op de kast met zijn boek Digitale Dementie. Een 'shit-storm' kreeg hij te verduren, vooral van de kwali teitspers, zegt de professor. Volgende week verschijnt het in Nederlandse vertaling. „Ik wil de mensen wakker schudden. Ieder een moet dit weten. God verhoede dat ie dereen over een jaar of wat pas gaat den ken: laptops, computers, games zijn toch niet zo goed voor kinderen. Dan is er een hele generatie verloren." De overtuiging van Spitzer, op basis van wetenschappelijk onderzoek, is dat het kin derbrein niet gebaat is bij computerge bruik. Uit veel publicaties zou blijken dat het zelfs averechts werkt: kinderen zijn sneller afgeleid, leren niet goed lezen en schrijven, doen spelletjes waar ze niets van leren terwijl ze zich beter op een andere manier zouden kunnen vermaken. En, vooral, worden de hersenen onvoldoende getraind, uitgedaagd. „Vergelijk het met een spier. Gebruik je die vaker, dan wordt Manfred Spitzer, schrijver van het boek Digi tale dementie - hoe we ons verstand kapot maken, foto Jean-Pierre Jans hij sterker", zegt hij. „Dat geldt ook voor hersenen. Je moet als kind zo veel mogelijk neurologische verbindingen leggen. Er moeten zogenoemde geheugensporen wor den aangelegd. Als alleen oppervlakkige kennis binnenkomt die niet beklijft, wor- Manfred Spitzer den de hersenen onvoldoende gebruikt en krimpen zij." Voor een volwassene die in zijn jeugd vol doende kennis heeft vergaard, is het effect van oeverloos surfen in dat opzicht be perkt. Maar ligt er geen stevige basis bij jon geren, dan zal die schade nooit meer in te halen zijn, vermoedt hij. „Die worden ge woon dommer." Een generatie die niets meer uit het hoofd weet omdat het in de cloud zit, zich niet kan concentreren en moeite heeft met so ciale contacten in de echte wereld. Digitale dementie is een term die vijfjaar geleden voor het eerst in Zuid-Korea werd gebruikt. Artsen constateerden in dat land - een iet-marktleider - dat veel twintigers kampten met aandacht-, geheugen en con centratiestoornissen. Ook emotionele af vlakking en versuffing kwamen voor. Art sen schreven het toe aan de hoge digita- le-mediaconsumptie. „Er komt steeds meer bewijs dat overvloe dig gebruik van computers niet goed voor ons is. Chinees onderzoek van vorige maand toont aan dat bijna de helft van de basisschoolleerlingen vanaf een jaar of 8 praktisch analfabeet is. Vroeger besteedden zij uren aan het tekenen van Chinese karak ters, nu gaat dat allemaal per laptop. Het ge volg is dat de kinderen de letters niet meer goed leren. Met dank aan Apple en Micro soft." De it-wereld heeft maar één belang, zegt hij: zoveel mogelijk geld verdienen. En dan heeft Spitzer het nog niet eens ge had over die andere bijeffecten: depressies, vereenzaming, het digitale pesten op socia le media, verslaving. In Duitsland zijn in middels een kwart miljoen jongeren inter- netverslaafd, en 1,4 miljoen gelden als pro bleemgebruiker. „Als we dat allemaal weten, waarom doen we er dan niets mee? Mijn stelling is: geen computer of iPad voordat kinderen 18 jaar zijn en hun hersenen min of meer meer volgroeid. Net als bij alcohol, dat is ook slecht voor kinderen. Daarover zeggen we toch ook niet, ach, we moeten hen er goed mee leren omgaan dus laat ze maar vanaf de kleuterklas drinken." door Patrick Wiercx Een mislukt experiment wil het Beekdal Lyceum in Arnhem het niet noemen, maar de introduc tie van iPads in de klas verliep toch iets anders dan bedoeld. Grootste tegenvaller: digitale leermiddelen zijn nauwelijks voor de iPad beschikbaar en wat er is, is van matige kwaliteit. Bij het begin van het schooljaar huurden vijftig leerlingen in de twee eerste klassen van het Beekdal een iPad van school. De eerste winst was dat de last van de dagelijk se gang naar school met een propvolle boe kentas verminderde. In de klas waren de er varingen een stuk minder. Werken met een iPad verliep stroef. „Als je van je tekst boek naar je werkboek wil gaan en anders om, gaat dat helemaal niet zo vlot", ontdek te afdelingsleider Alice Wolferink. Het 'swipen', van de een naar de andere pagina schuiven, was omslachtig en tijdrovend. Ook ontdekte de school dat uitgeverijen niet zo bezig zijn met het aanbod van digi taal materiaal op de iPad. In enkele geval len kreeg de school van een uitgeverij een app met gekopieerde pagina's uit een boek. Leerlingen ontdekten het spelen van ga mes op de iPad in de klas. Natuurlijk had den docenten dat snel in de gaten. „Je merkt snel dat leerlingen iets anders aan het doen zijn. Ze maken andere handbewe gingen als ze een spelletje zitten te doen." Maar volgens Wolferink was het gamen niet het probleem. „Je kunt als leraar altijd nog zeggen dat de iPad de tas in moet." Ze beschouwt de introductie als 'een leer zame periode'. De brugklassers mogen de iPads kopen als ze dat willen. „Want nu ze eraan gewend zijn, willen ze ze niet meer kwijt." De school koopt nieuwe om die per vak in te zetten, over alle schooljaren. „We zijn er positief over, maar je moet ze op de goede manier kunnen inzetten." Eric Slaats was betrokken bij een iPadpro- ject bij Fontys Hogescholen in Eindhoven. Hij is lector onderwijsinnovatie en iet. „Fontys wilde graag het experiment aan gaan hoe om te gaan met de iPad. We heb ben drie jaar geleden 150 studenten er een gegeven." Hij herkent de ervaring van het Beekdal. „De iPad is voor heel veel dingen handig. Je kunt er fantastisch een boek op lezen, je social media bijhouden. Als productie-in strument en voor het schrijven van teksten is het minder goed bruikbaar." Spelen van spelletjes op de iPad valt vol gens Slaats in de categorie 'met iets anders bezig zijn dan waar de les voor bedoeld is'. „Dat ligt aan de leraar. Moet hij zijn les maar interessanter maken. Als jij denkt dat studenten en leerlingen luisteren als jij een uur staat te praten, heb je het mis." Slaats hekelt de hype rond iPad. „Als je er als school iets mee wilt, moet je van tevo- •ren goed nadenken wat je er mee wil. Dat hoort bij een innovatie. Dat geldt ook voor het gebruik van de mobiele telefoon. Leer lingen brengen elke dag een geweldig appa raat mee naar school en de school komt niet veel verder dan 'zet hem uit'. Je mag als school best nadenken hoe je daar meer zicht op kunt krijgen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 12