UIT 9
Als je ouder wordt, groeit de
voorraad herinneringen. Deze
week neem ik u graag mee
naar de overzichtsexpositie van
Hetty de Wette in het Stadhuis
museum in Zierikzee.
DONDERDAG 20 JUNI 2013
Schitterende staaltjes van
schilderkunstig onderzoek
Jeanny Golembiewski schept een in
tense wereld van pure schilderkunst.
Licht, kleur, ruimte, vorm, lijn, tex
tuur en materie bundelt zij op klein
formaat tot intrigerende composities,
vaak opgebouwd uit tientallen verfla
gen. Kleine presentatie in dito gale
rie. Ook met werk van onder andere
Paul Artnzenius, Johnny Beerens,
Hans Heeren en Rudolf Hagenaar.
T/m 6/7. Lange Noordstraat 44, Mid
delburg. Do t/m za 13.00-17.00 uur.
Frida van Overbeeke treft het
leven in rake sculpturen
Met Reynier de Muynck en Frans Din-
gemanse hoort het werk van Frida
van Overbeeke tot het beste van de
jubileumtentoonstelling Goes en Pas
sant. In haar mensfiguren van brons
en klei weet zij stemmingen op te
roepen en relaties tussen mensen te
verbeelden. Zij doet dat met liefde
voor haar materiaal, dat zij technisch
en qua vorm prima beheerst.
T/m 29/6. Grote Kerk, Singelstraat
21, Goes. Ma t/m za 10.00-17.00uur.
Kijken naar Veere vanaf
het water
Sinds september 2012 hebben op ini
tiatiefvan Gallery Maritime 15 kun
stenaars hun visie op Veere vastge
legd in schilderijen, aquarellen, etsen,
tekeningen en sculpturen. Het gaat
vooral om gezichten vanaf het water.
Het levert een breed palet aan mo
dern klassieke kunst op, met onder
andere het afgebeelde 'Op de Ha
ringvreter' van Ronny Moortgat.
T/m 7/7 Grote Kerk, Veere. Di t/m za
11.00-17.00 uur; zo/ma 11 -15.30 uur.
Tsjechische grafiek van
hoog niveau in Cadzand
Tsjechië heeft een rijke traditie op
het gebied van grafische kunst. Ne
gen grafici alle facetten van grafiek:
van drogenaaldets tot litho. Elk van
hen belicht in een eigen beeldtaal fa
cetten van onze tijd. Zo stelt Milan Er-
azim in zijn afgebeelde kleurenlitho
de verhouding aan de orde tussen
mens, wetenschap en techniek.
T/m 14/7. Galerie de Ouverture, Bou
levard de Wielingen 64. Cadzand. Do
t/m zo 14.00-17.00 uur.
Dieter Clarisse maakt
verhalende schilderijen
Ze zijn bevolkt met figuren die herin
neren aan klassieke literatuur en de
Bijbel. Ze maken deel uit van raadsel
achtige verhalen, die vaak dramatisch
geladen zijn. Toch schildert Dietrer
Clarisse ze niet met vooropgezet
plan. Ze komen in eerste instantie
voort uit het streven om met vorm,
kleur en lijn een spannende composi
tie te maken. Intrigerend.
T/m 25/8. Pand 3, Gentsebreedstraat
3, Philippine. Do en vr 13-16.30 uur.
Hetty de Wette: Duinovergang (2004).
Hetty de Wette: San Marco (2008).
Het beste van twee werelden
Nico Out gaat elke week op
zoek naar het beste wat
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft.
Je kunt heerlijk dwalen door dat histo
rische pand, met een interessante col
lectie en verrassende uitkijkjes naar
buiten op de daken van de omringen
de huizen, elk bedekt met spranke
lend rode pannen, maar geen dak ge
lijk aan het andere. De ruim vijftig
schilderijen zijn op de zolder te zien, on
der een schitterende kapconstructie, een
soort omgekeerd schip.
Hetty de Wette (Huizen, 1957) studeerde
in 1983 af aan Academie Minerva in Gronin
gen, waar zij onder andere les kreeg van
Diederik Kraaijpoel, die het bij de tentoon
stelling uitgebrachte boek van een inlei
ding voorzag.
Ik was een paar jaar eerder student aan die
Academie en herinner me Kraaijpoel als
een grote, strijdbare man in spijkerpak die
zich verzette tegen elk dogma en welspre
kend stelling nam tegen het eenzijdig do
mineren van het nieuwe in de kunst dat in
zijn ogen was verworden tot een doel op
zich. Hij was, anders dan ik, niet dol op fun
damentele schilderkunst en conceptuele
projecten. Maar ik heb wel van hem ge
leerd dat je kritisch moet staan tegenover
elke claim op artistieke waarheid. En zo
komt het dat ik een beeldendekunstomni-
voor ben geworden, op zoek naar kwaliteit
in een veld vol diversiteit. En dat ik dus
90k kan genieten van het vaardige en geïn
spireerde impressionisme dat het werk van
De Wette kenmerkt.
Want zij schildert heerlijk. Bij voorkeur
buiten, ter plekke, zoals haar voorgangers
dat deden. Omdat je dan de sfeer en de
kleuren het beste proeft en het licht opti
maal ervaart. De formaten zijn daarom
vaak 50 bij 60 cm of kleiner. Je moet het
doek kunnen meenemen en het moet niet
wegwaaien als de zeewind zich uitleeft tij
dens het schilderen. Daarom zijn haar bre
de panoramaschilderijen uit vier of vijf los
se delen samengesteld.
De Wette woont in Burgh-Haamstede en
het landschap van Schouwen-Duiveland is
haar voornaamste onderwerp. Strand, dui
nen, inlagen en dijken verschijnen keer op
keer. Daarnaast zie ik klaproos en fluiten-
kruid, een vijver en de Zierikzeese haven.
Er zijn nogal wat schilders die vergelijkba
re onderwerpen aanpakken. Wat De Wette
onderscheidt is haar stijl, de manier waar
op zij de voorstelling presenteert. Elke
vlek, elke penseelstreek is geladen met
spanning en vormt met de andere vlekken
en verfstreken een boeiende compositie. Te
gelijkertijd is dat alles ook een uitgebalan
ceerde verbeelding van een landschap of
stadsgezicht. In de meeste schilderijen is
het alsof de verf zich vanzelf vormt tot de
voorstelling.
Dat meesterschap komt niet uit de lucht
vallen. In sommige vroege werken zie je
dat De Wette wat meer lagen over elkaar
aanbracht voor het beeld 'stond'. Het
schijnbare gemak van haar composities
vraagt vakmanschap en een goede voorbe
reiding. Schetsen en tekeningen zijn de ba
sis voor elk schilderij, zoals ik in het boek
zie. Een paar lijnen en een verdeling in lich
te en donkere partijen gaan vooraf aan het
kiezen van de kleuren die dan laag over
laag worden opgezet.
Af en toe gaat De Wette op reis. Naar de
VS, waar ze jaren woonde, naaf Venetië en
Jeruzalem. Dat levert een ander type beeld
op. Maar steeds vindt zij prachtige oplossin
gen voor schilderkunstige problemen. Het
is knap hoe zij de lichtjes van nachtelijk
Jeruzalem suggereert .of het water op een
ondergelopen San Marcoplein.
En als je je afVraagt of Hetty de Wette
meer is dan een begaafd schilder, dan is
het antwoord ja. Zij heeft ook een visie op
de werkelijkheid die haar omringt. Er zijn
geen mensen te zien in haar composities.
Zo toont zij aan dat het altijd gaat om de
persoonlijke relatie die zij heeft met de we
reld. Daarin gaat het om balans, harmonie,
schoonheid in tijdloos perspectief, dat je er
vaart in het nu, in de intensiteit van het
moment waarin zien en zijn samenvallen.
T/m 30/6. Stadhuismuseum, Meelstraat 6-8,
Zierikzee. Di. t/m za. 11.00-17.00 uur.
Zo. 13.00-17.00 uur