UIT 9 Als je ouder wordt, groeit de voorraad herinneringen. Deze week neem ik u graag mee naar de overzichtsexpositie van Hetty de Wette in het Stadhuis museum in Zierikzee. DONDERDAG 20 JUNI 2013 Schitterende staaltjes van schilderkunstig onderzoek Jeanny Golembiewski schept een in tense wereld van pure schilderkunst. Licht, kleur, ruimte, vorm, lijn, tex tuur en materie bundelt zij op klein formaat tot intrigerende composities, vaak opgebouwd uit tientallen verfla gen. Kleine presentatie in dito gale rie. Ook met werk van onder andere Paul Artnzenius, Johnny Beerens, Hans Heeren en Rudolf Hagenaar. T/m 6/7. Lange Noordstraat 44, Mid delburg. Do t/m za 13.00-17.00 uur. Frida van Overbeeke treft het leven in rake sculpturen Met Reynier de Muynck en Frans Din- gemanse hoort het werk van Frida van Overbeeke tot het beste van de jubileumtentoonstelling Goes en Pas sant. In haar mensfiguren van brons en klei weet zij stemmingen op te roepen en relaties tussen mensen te verbeelden. Zij doet dat met liefde voor haar materiaal, dat zij technisch en qua vorm prima beheerst. T/m 29/6. Grote Kerk, Singelstraat 21, Goes. Ma t/m za 10.00-17.00uur. Kijken naar Veere vanaf het water Sinds september 2012 hebben op ini tiatiefvan Gallery Maritime 15 kun stenaars hun visie op Veere vastge legd in schilderijen, aquarellen, etsen, tekeningen en sculpturen. Het gaat vooral om gezichten vanaf het water. Het levert een breed palet aan mo dern klassieke kunst op, met onder andere het afgebeelde 'Op de Ha ringvreter' van Ronny Moortgat. T/m 7/7 Grote Kerk, Veere. Di t/m za 11.00-17.00 uur; zo/ma 11 -15.30 uur. Tsjechische grafiek van hoog niveau in Cadzand Tsjechië heeft een rijke traditie op het gebied van grafische kunst. Ne gen grafici alle facetten van grafiek: van drogenaaldets tot litho. Elk van hen belicht in een eigen beeldtaal fa cetten van onze tijd. Zo stelt Milan Er- azim in zijn afgebeelde kleurenlitho de verhouding aan de orde tussen mens, wetenschap en techniek. T/m 14/7. Galerie de Ouverture, Bou levard de Wielingen 64. Cadzand. Do t/m zo 14.00-17.00 uur. Dieter Clarisse maakt verhalende schilderijen Ze zijn bevolkt met figuren die herin neren aan klassieke literatuur en de Bijbel. Ze maken deel uit van raadsel achtige verhalen, die vaak dramatisch geladen zijn. Toch schildert Dietrer Clarisse ze niet met vooropgezet plan. Ze komen in eerste instantie voort uit het streven om met vorm, kleur en lijn een spannende composi tie te maken. Intrigerend. T/m 25/8. Pand 3, Gentsebreedstraat 3, Philippine. Do en vr 13-16.30 uur. Hetty de Wette: Duinovergang (2004). Hetty de Wette: San Marco (2008). Het beste van twee werelden Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. Je kunt heerlijk dwalen door dat histo rische pand, met een interessante col lectie en verrassende uitkijkjes naar buiten op de daken van de omringen de huizen, elk bedekt met spranke lend rode pannen, maar geen dak ge lijk aan het andere. De ruim vijftig schilderijen zijn op de zolder te zien, on der een schitterende kapconstructie, een soort omgekeerd schip. Hetty de Wette (Huizen, 1957) studeerde in 1983 af aan Academie Minerva in Gronin gen, waar zij onder andere les kreeg van Diederik Kraaijpoel, die het bij de tentoon stelling uitgebrachte boek van een inlei ding voorzag. Ik was een paar jaar eerder student aan die Academie en herinner me Kraaijpoel als een grote, strijdbare man in spijkerpak die zich verzette tegen elk dogma en welspre kend stelling nam tegen het eenzijdig do mineren van het nieuwe in de kunst dat in zijn ogen was verworden tot een doel op zich. Hij was, anders dan ik, niet dol op fun damentele schilderkunst en conceptuele projecten. Maar ik heb wel van hem ge leerd dat je kritisch moet staan tegenover elke claim op artistieke waarheid. En zo komt het dat ik een beeldendekunstomni- voor ben geworden, op zoek naar kwaliteit in een veld vol diversiteit. En dat ik dus 90k kan genieten van het vaardige en geïn spireerde impressionisme dat het werk van De Wette kenmerkt. Want zij schildert heerlijk. Bij voorkeur buiten, ter plekke, zoals haar voorgangers dat deden. Omdat je dan de sfeer en de kleuren het beste proeft en het licht opti maal ervaart. De formaten zijn daarom vaak 50 bij 60 cm of kleiner. Je moet het doek kunnen meenemen en het moet niet wegwaaien als de zeewind zich uitleeft tij dens het schilderen. Daarom zijn haar bre de panoramaschilderijen uit vier of vijf los se delen samengesteld. De Wette woont in Burgh-Haamstede en het landschap van Schouwen-Duiveland is haar voornaamste onderwerp. Strand, dui nen, inlagen en dijken verschijnen keer op keer. Daarnaast zie ik klaproos en fluiten- kruid, een vijver en de Zierikzeese haven. Er zijn nogal wat schilders die vergelijkba re onderwerpen aanpakken. Wat De Wette onderscheidt is haar stijl, de manier waar op zij de voorstelling presenteert. Elke vlek, elke penseelstreek is geladen met spanning en vormt met de andere vlekken en verfstreken een boeiende compositie. Te gelijkertijd is dat alles ook een uitgebalan ceerde verbeelding van een landschap of stadsgezicht. In de meeste schilderijen is het alsof de verf zich vanzelf vormt tot de voorstelling. Dat meesterschap komt niet uit de lucht vallen. In sommige vroege werken zie je dat De Wette wat meer lagen over elkaar aanbracht voor het beeld 'stond'. Het schijnbare gemak van haar composities vraagt vakmanschap en een goede voorbe reiding. Schetsen en tekeningen zijn de ba sis voor elk schilderij, zoals ik in het boek zie. Een paar lijnen en een verdeling in lich te en donkere partijen gaan vooraf aan het kiezen van de kleuren die dan laag over laag worden opgezet. Af en toe gaat De Wette op reis. Naar de VS, waar ze jaren woonde, naaf Venetië en Jeruzalem. Dat levert een ander type beeld op. Maar steeds vindt zij prachtige oplossin gen voor schilderkunstige problemen. Het is knap hoe zij de lichtjes van nachtelijk Jeruzalem suggereert .of het water op een ondergelopen San Marcoplein. En als je je afVraagt of Hetty de Wette meer is dan een begaafd schilder, dan is het antwoord ja. Zij heeft ook een visie op de werkelijkheid die haar omringt. Er zijn geen mensen te zien in haar composities. Zo toont zij aan dat het altijd gaat om de persoonlijke relatie die zij heeft met de we reld. Daarin gaat het om balans, harmonie, schoonheid in tijdloos perspectief, dat je er vaart in het nu, in de intensiteit van het moment waarin zien en zijn samenvallen. T/m 30/6. Stadhuismuseum, Meelstraat 6-8, Zierikzee. Di. t/m za. 11.00-17.00 uur. Zo. 13.00-17.00 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 49