Het kabinet komt morgen met een lijst bevoegdheden die Nederland moet terugkrijgen van de EU. Veel substantieels zal daar echter niet op staan. 10 VERDIEPING EUROPESE UNIE De EU is een soort 'rupsje nooitgenoeg1 dat je niet moet voeden Wie ligt er nou echt wakker van bijvoorbeeld de kromming van komkommers? Zoethoudertje voor eurocritici door Niels Klaassen illustratie Nourdin Kouch Het moet een 'door wrocht stuk' worden, 'geen populistisch lijst je', zei minister-presi dent Mark Rutte begin februari toen de discus sie over de Brusselse be voegdheden losbarstte. De Britse premier David Cameron had in zijn Europaspeech even daarvoor gepleit voor macht terug naar de lidstaten. In het regeerakkoord schreven WD en PvdA dat ze beleidster reinen opnieuw willen beoordelen op 'sub sidiariteit', de term die betekent dat je op een hoger overheidsniveau geen dingen moet regelen die op een lager niveau ook kunnen. Wat betreft de EU versus Neder land: Brussel moet niet doen wat de lidsta ten beter zelf kunnen. Het is een reactie op de nog immer groeiende kritiek op 'Brussel'. Zoals de meest recente Eurobarometer (grote pei ling onder veel Europeanen) aangeeft stijgt het wantrouwen richting de EU ver der. De reeks voorbeelden van onnodige Brusselse bemoeienis zal daaraan bijdra gen. Van de klassieker (een richtlijn voor kromming van komkommers) tot het re cente voorbeeld van de verplichte etiket ten op olijfolie in restaurants; het beeld van een bemoeizuchtig en onnozel Europa beklijft 'Bizar', noemde premier Mark Rut- te de regels voor olijfolie. Het schept extra taken (controle) en dus ook kosten. Na veel kritiek bond de Europese Commissie in: de glazen kannetjes met olijfolie mo gen zonder etiket bij de plaatselijke pizze ria op tafel. Het mag een geslaagd voor beeld zijn van het waken over subsidiari teit. Meer van dit soort voorbeelden - wat moet een lidstaat zelf regelen? - volgen hoogstwaarschijnlijk morgen, als het kabi net zijn opsomming presenteert. De grote vraag: welke belangrijke dossiers krijgt Ne derland terug? Niet al te veel, zo lijkt het. Want beleidsterreinen beoordelen op het subsidiariteitsbeginsel gebeurt al. Een inge wijde stelt dat de oogst bij een eerste op zet tegen viel. „Het maken van Europees beleid is een heel gedegen proces, waarbij Nederland al tien of vijftien jaar per voor stel erg scherp kijkt of het wel door de EU gedaan moet worden." Kleine kans dus dat straks blijkt dat de EU al jaren, zonder dat we het wisten, blijkt te gaan over grote the ma's als de hoogte van belastingen. In Brussel ging al het gerucht dat Neder land moeite had tot een fatsoenlijke op somming te komen en dat de lijst nu wordt uitgebreid van 'dingen die terug moeten' naar 'dingen die nooit door de EU geregeld mogen worden'. Politieke partijen hebben ook pogingen ge daan om tot een overzicht te komen. SP-Kamerlid Harry van Bommel: „De EU is een 'rupsje nooitgenoeg' dat je niet moet voeden." Tegelijk blijkt het niet mak kelijk om de rups op dieet te zetten. Na enig speurwerk heeft de SP toch wat sug gesties: geen gezamenlijke klimaatdoelen en het vrije verkeer van personen mag ook opgeheven worden: tewerkstellingsvergun ningen zijn beter. Het CDA was er vroeg bij, fractievoorzit ter Sybrand Buma lanceerde in februari al een lijst. Die was niet onomstreden: het Europese vrouwenquotum, de apk, richtlij nen voor fijnstof, energielabels voor hui zen. Het moest allemaal rap terug naar de lidstaten. De kritiek: Buma spreekt voor zijn beurt want veel is nog niet eens tot be leid gemaakt. Het CDA meldt nu dat de 'Buma-lijst' nog altijd staat. „In Europa is bewezen dat lange tijd alleen al nadenken en filosoferen over een onderwerp uitein delijk ook leidt tot een regel." Gekke idee ën moet je dus vroeg de kop indrukken. Regeringspartij PvdA noemt de exercitie 'nuttig, maar niet het belangrijkste'. De meer eurokritische coalitiepartner WD heeft niet één-twee-drie een uitge breide lijst paraat met thema's die Brussel moet teruggeven. Cultuur, noemt Tweede Harry van Bommel, Tweede Kamerlid SP Tom Eijsbouts, hoogleraar Europees Recht Kamerlid Mark Verheijen als voorbeeld van een thema dat niet vanuit Brussel gere geld moet worden. En arbo-wetgeving. „Een land moet zelf kunnen bepalen wel ke risico's een glazenwasser tijdens het werk mag lopen." Verheijen ziet wel heil in de halvering van het aantal commissaris sen, een plan dat eerder in een Europees compromis sneuvelde. „Als je het aantal commissarissen halveert, draai je de be- leidskraan dicht nog voordat je moet gaan dweilen. Je stopt automatisch de stroom aan overbodig nieuw beleid." Hoogleraar Europees Recht Tom Eijsbouts is kritisch over de 'stemmingmakerij' rond de kabinetslijst. „Het is prima om eens met de Stofkam door de wetten, regels en richtlijnen te gaan. Dat moet je altijd doen, zoals je ook regelmatig je huis schoonmaakt. Maar om daarbij te geloven dat je de wrevel over de Europese Unie bij de bevolking wegneemt, is verkeerd." Volgens Eijsbouts is de operatie geboren uit rancune over onwelgevallige compro missen bij de grote dossiers. „Grote landen willen bijvoorbeeld de belastingregels ver scherpen waardoor Nederland met zijn fis caal aantrekkelijke vestigingsklimaat in de tang komt. Dat wekt frustratie. En die wre vel wordt dan gerevancheerd door op van die onnozele dossiers bevoegdheden terug te claimen." Ook komen Brusselse regels dikwijls na een roep van ondernemers. „Die hebben ook belang bij meer unifor me richtlijnen, ook voor de kromming van komkommers. Maar de voorbeelden zijn al lemaal totaal onbelangrijk, wie ligt daar nou echt wakker van? Ze veroorzaken voor al irritatie." Bovendien geldt voor verschil lende regels en richtlijnen dat Nederland ze zelf te uitgebreid en loyaal invoert. Het beeld van 'het braafste jongetje van de klas' doemt op. „Terwijl er echt ruimte is om wat zuiniger om te springen met de voorschriften." Werkgeversorganisatie VNO-NCW heeft eind vorig jaar een nota gepubliceerd met barrières en obstakels voor bedrijven in Eu ropa. Zo willen de werkgevers controles ge lijktrekken want vrachtauto's met gevaar lijke stoffen worden op een traject door meerdere landen soms tot wel vijf keer ge controleerd onderweg. Onder het kopje 'onnodige of onnodig in gewikkelde Europese regels' schaart VNO-NCW onder meer 'de bodemricht lijn'. Mechteld Oomen van VNO-NCW stelt dat het de werkgevers niet te doen is om de vraag of iets in Brussel of Den Haag besloten wordt, 'als het maar goed ge beurt'. „We hebben verschillende dingen genoemd die juist wel door Brussel gere geld moeten worden, omdat ze grensover schrijdend zijn."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 10