Bijna iedereen komt in de schijf van 37 procent Meer belasting voor de aandeelhouder van een bv VERDIEPING 9 TNT Post Port betaald Port payé Pays-Öas .31 Van de huidige vier be lastingschijven blijven er nog maar twee over. Daar valt 90 procent van de mensen onder. Ondernemers genieten behoorlijke fiscale vrij stellingen. Daar komt een eind aan, wat de commissie betreft WOENSDAG 19 JUNI 2013 stuk eenvoudiger De bezem gaat radicaal door de belastingschijven. De commissie-Van Dijkhui zen wil het aantal schijven van vier naar twee verla gen. Er komen twee tarieven voor de in komstenbelasting: 37 procent en 49 pro cent. De eerste schijf van het nieuwe stelsel wordt verhoogd van 20.000 naar 62.500 euro. Dat heeft tot gevolg dat 12 van de 13 miljoen belastingplichtigen - 93 procent - onder de eerste schijf gaan vallen. Later, adviseert de commissie, kunnen de tarieven nog verder dalen naar respectievelijk 34 procent en 46 pro cent. Nu kent Nederland nog een toptarief van 52 procent vanaf een belastbaar inko men van 56.000 euro. Het kabinet had al plannen om dat tarief te verlagen naar 49 procent, in ruil voor geleidelijke in perking van de hypotheekrenteaftrek. Recent berekende het Centraal Plan Bu reau dat de belastingopbrengst maxi maal is bij een toptarief van 49 procent, daarboven beginnen mensen belasting te ontwijken. De verlaging is grotendeels een sigaar uit eigen doos: er staat een beperking van de hypotheekrenteaftrek tegenover. Door deze ingreep wil de commissie het rondpompen van geld beperken. Beper king van aftrekposten levert in 201712 miljard op; dat loopt op tot 24 miljard euro structureel. Door verdere beperking van het inmid dels al sterk uitgedunde aantal aftrekpos ten moet invulling van het belastingfor mulier eenvoudiger worden. Uiteinde lijk wil de commissie dat het overgrote deel van de aangifte vooraf door de fis cus zelf wordt ingevuld. De commissie vindt ook dat de veelbe- kritiseerde rendementsheffmg van 4 procent op vermogen (boven de vrijstel ling van 21.139 euro) moet worden ver laagd. Sinds de invoering van die 4 pro cent in 2001 is dat rendement nooit be haald. Het gemiddeld en voor inflatie ge corrigeerd rendement op spaargeld ligt op 0,5 procent. Op basis van het vijfjarig gemiddelde zou deze vermogensrendementsheffing volgens de commissie in 2014 2,4 pro cent moeten bedragen. Dat kost te veel, vandaar dat een daling naar 3 procent wordt geadviseerd. Dat kost de schatkist 900 miljoen euro. De ouderentoeslag op vermogen ver dwijnt wat de commissie betreft stapsge wijs. Dat heeft wel een nadelig effect op het inkomen van rijkere ouderen. Ondernemers die direc teur-grootaandeelhouder (dga) zijn van een eigen be sloten vennootschap, gaan meer belasting betalen in de nieuwe plannen. De fiscale vrijheden waar aandeelhou ders met een zogeheten aanmerkelijk be lang (meer dan 5 procent van de aande len) nu een beroep op kunnen doen, gaan deels verdwijnen. De commissie-Van Dijkhuizen wil belas ting naar voren halen, door de dga een (fictieve) heffing op te leggen van 2,4 procent over de inkomsten uit het zoge heten aanmerkelijk belang. Dat heeft tot gevolg dat de belasting die die directeur-grootaandeelhouder be taalt, meer in overeenstemming is met wat een werknemer in loondienst be taalt. Laatstgenoemde krijgt maximaal een tarief van 52 procent opgelegd; een dga komt volgens de berekeningen van de commissie tot 44,72 procent. De commissie vindt dat er geen reden is om de arbeid van een directeur-groot aandeelhouder lichter te belasten dan die van een werknemer. Volgens de becijferingen van de commis sie-Van Dijkhuizen levert deze maatre gel de schatkist circa één miljard euro per jaar op. De commissie zegt echter ook dat de be lastingdruk voor de ondernemer per sal do niet toeneemt. Over de gehele tijd waarover de onderneming wordt aange houden, is de belastingdruk niet hoger dan nu, aldus de commissie. Nu kunnen ondernemers gebruik maken van moge lijkheden om belastingheffing uit te stel len door winsten niet uit te keren, maar in het bedrijf te houden. De huidige mogelijkheid om het eigen inkomen als dga te verlagen met 30 pro cent (de minimale inkomensnorm is 43.000 euro) wil de commissie-Van Dijk huizen aanpassen. De verlaging zou tot 10 procent beperkt moeten blijven, zo dat over meer loon inkomstenbelasting wordt afgedragen. Momenteel combine ren veel directeuren-grootaandeelhou ders een relatief laag inkomen met een hoog dividend. Over dividend hoeft maar 25 procent belasting te worden be taald.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 9