Bijna iedereen komt in de
schijf van 37 procent
Meer belasting voor de
aandeelhouder van een bv
VERDIEPING 9
TNT Post
Port betaald
Port payé
Pays-Öas
.31
Van de huidige vier be
lastingschijven blijven
er nog maar twee over.
Daar valt 90 procent
van de mensen onder.
Ondernemers genieten
behoorlijke fiscale vrij
stellingen. Daar komt
een eind aan, wat de
commissie betreft
WOENSDAG 19 JUNI 2013
stuk eenvoudiger
De bezem gaat radicaal door
de belastingschijven. De
commissie-Van Dijkhui
zen wil het aantal schijven
van vier naar twee verla
gen. Er komen twee tarieven voor de in
komstenbelasting: 37 procent en 49 pro
cent. De eerste schijf van het nieuwe
stelsel wordt verhoogd van 20.000 naar
62.500 euro. Dat heeft tot gevolg dat 12
van de 13 miljoen belastingplichtigen -
93 procent - onder de eerste schijf gaan
vallen. Later, adviseert de commissie,
kunnen de tarieven nog verder dalen
naar respectievelijk 34 procent en 46 pro
cent.
Nu kent Nederland nog een toptarief
van 52 procent vanaf een belastbaar inko
men van 56.000 euro. Het kabinet had al
plannen om dat tarief te verlagen naar
49 procent, in ruil voor geleidelijke in
perking van de hypotheekrenteaftrek.
Recent berekende het Centraal Plan Bu
reau dat de belastingopbrengst maxi
maal is bij een toptarief van 49 procent,
daarboven beginnen mensen belasting
te ontwijken.
De verlaging is grotendeels een sigaar
uit eigen doos: er staat een beperking
van de hypotheekrenteaftrek tegenover.
Door deze ingreep wil de commissie het
rondpompen van geld beperken. Beper
king van aftrekposten levert in 201712
miljard op; dat loopt op tot 24 miljard
euro structureel.
Door verdere beperking van het inmid
dels al sterk uitgedunde aantal aftrekpos
ten moet invulling van het belastingfor
mulier eenvoudiger worden. Uiteinde
lijk wil de commissie dat het overgrote
deel van de aangifte vooraf door de fis
cus zelf wordt ingevuld.
De commissie vindt ook dat de veelbe-
kritiseerde rendementsheffmg van 4
procent op vermogen (boven de vrijstel
ling van 21.139 euro) moet worden ver
laagd. Sinds de invoering van die 4 pro
cent in 2001 is dat rendement nooit be
haald. Het gemiddeld en voor inflatie ge
corrigeerd rendement op spaargeld ligt
op 0,5 procent.
Op basis van het vijfjarig gemiddelde
zou deze vermogensrendementsheffing
volgens de commissie in 2014 2,4 pro
cent moeten bedragen. Dat kost te veel,
vandaar dat een daling naar 3 procent
wordt geadviseerd. Dat kost de schatkist
900 miljoen euro.
De ouderentoeslag op vermogen ver
dwijnt wat de commissie betreft stapsge
wijs. Dat heeft wel een nadelig effect op
het inkomen van rijkere ouderen.
Ondernemers die direc
teur-grootaandeelhouder
(dga) zijn van een eigen be
sloten vennootschap, gaan
meer belasting betalen in
de nieuwe plannen.
De fiscale vrijheden waar aandeelhou
ders met een zogeheten aanmerkelijk be
lang (meer dan 5 procent van de aande
len) nu een beroep op kunnen doen,
gaan deels verdwijnen.
De commissie-Van Dijkhuizen wil belas
ting naar voren halen, door de dga een
(fictieve) heffing op te leggen van 2,4
procent over de inkomsten uit het zoge
heten aanmerkelijk belang.
Dat heeft tot gevolg dat de belasting die
die directeur-grootaandeelhouder be
taalt, meer in overeenstemming is met
wat een werknemer in loondienst be
taalt. Laatstgenoemde krijgt maximaal
een tarief van 52 procent opgelegd; een
dga komt volgens de berekeningen van
de commissie tot 44,72 procent.
De commissie vindt dat er geen reden is
om de arbeid van een directeur-groot
aandeelhouder lichter te belasten dan
die van een werknemer.
Volgens de becijferingen van de commis
sie-Van Dijkhuizen levert deze maatre
gel de schatkist circa één miljard euro
per jaar op.
De commissie zegt echter ook dat de be
lastingdruk voor de ondernemer per sal
do niet toeneemt. Over de gehele tijd
waarover de onderneming wordt aange
houden, is de belastingdruk niet hoger
dan nu, aldus de commissie. Nu kunnen
ondernemers gebruik maken van moge
lijkheden om belastingheffing uit te stel
len door winsten niet uit te keren, maar
in het bedrijf te houden.
De huidige mogelijkheid om het eigen
inkomen als dga te verlagen met 30 pro
cent (de minimale inkomensnorm is
43.000 euro) wil de commissie-Van Dijk
huizen aanpassen. De verlaging zou tot
10 procent beperkt moeten blijven, zo
dat over meer loon inkomstenbelasting
wordt afgedragen. Momenteel combine
ren veel directeuren-grootaandeelhou
ders een relatief laag inkomen met een
hoog dividend. Over dividend hoeft
maar 25 procent belasting te worden be
taald.