Beestjes in borders en big mamma in de zon
26 SCHOUWEN-DUIVELAND
HUISNAAM
SCHOUW
Schouwen-Duiveland kent veel
panden en boten met namen.
In deze serie worden ze verklaard.
HUISNAAM KWAM OP PAND VAN DE BUREN TERECHT
Wij dachten dat het zou
gaan om een hoeder van
schepen
door Ali Pankow
burgh-haamstede - Op de grond
staat een bordje met het woord
'Vogeltjes'Het is goed dat de
maakster, Ank van Dijk uit Zwijn-
drecht er zelf even bij staat om te
verwijzen naar de schutting. Daar
op zitten de kleurrijke beestjes van
keramiek.
Het grapje is kenmerkend voor de
vrolijke wijze waarop beelden
tuin 'Onder de Dennen' bij Cor-
rie van Rees aan de Hogezoom 5 d
in Haamstede (locatie 14) is inge
richt.
Van Dijk kreeg het verzoek dit
jaar vooral werk voor de borders
WESTERSCHOUWEN
te maken. Dat verzoek heeft zij se
rieus genomen. De kunstenares
maakte een mooie serie vogels,
vissen, insecten en bloemen. Ze
springen her en der als het ware
uit het struweel en trekken de
aandacht van de bezoeker zo naar
alle hoeken en randen van de
tuin. De presentatie roept vaak
een glimlach op. Zo duiken eigen
wijze roodborstjes plotseling op
De Kunstschouw biedt deze week op
40 locaties beeldende kunst en perfor
mances. Op basis van een willekeurige
keuze langs een route waar de wind
ons brengt, worden enkele presenta
ties belicht in een dagelijkse serie. (2)
tussen de bladeren en wordt een
slak van keramiek gepresenteerd
compleet met een zoutvaatje.
Vrolijk stemmen hier ook de 'Big
Mamma's' van Jacky Stappers uit
Sittard. Zij werkt in brons en kera
miek. In de tuin bij 'Onder de
Dennen' ligt de nadruk op de vol
slanke vrouwen die zij met kera
miek maakt. Billa met haar dikke
billen lijkt te genieten van haar
wulpse rondingen en Brechita
toont trots met een pruilend
mondje haar badpak met Delfts
blauw motiefje. Maar ook Noa
mag er zijn in haar rode badpak
met bloemen. En natuurlijk ver
dient ook Hilsi in drie verschillen
de uitvoeringen alle aandacht. De
ze Big Mamma's lijken trots op
hun lijf en tonen zich in veel ver
schillende poses. Zij koesteren
zichzelf in de zon, zonder zich te
bekommeren over wat bezoekers
nou echt van hun vinden.
Tot de gastexposanten behoren
ook twee Belgische beeldhouw
sters: Mieke Sanders en Bie Men-
des. Deze twee vrouwen geven za
terdag 22 juni tussen 13.00 en
17.00 uur uitleg over materialen
en vormgeving. Sanders schuurt
een abstract object van serpetijn
net zo lang tot de oppervlakte pre
cies de gladheid heeft die ze wil.
Het beeld Gezin op reis van Men
nes blijkt een blikvanger. De aan
blik brengt direct de fantasie op
gang en maakt wat melancholiek.
Waar gaat dat gezin naar toe? Met
al die koffers en anonieme gezich
ten lijken ze eerder op de vlucht
dan op reis.
Wie buiten alles heeft bekeken,
doet er goed aan ook nog even het
tuinhuis binnen te gaan. Voor het
bekijken van sieraden van Corry
van Rees en de fotowerken van
Hans Oosterom.
Huis vol verrassingen uit
I Jules Ummels en Annelies van Reesch voor hun pand Scheepherder. „Het
huis zit vol holle en loze ruimtes, heel verrassend." foto Dirk Jan Cjeltema
Gemeentearchivaris Huib Uil
neemt aan dat reeds voor 1570
een achterhuis stond aan de huidi
ge Oude Haven 39b in Zierikzee.
Het oudste deel van het pand van
Annelies en Jules Ummels kan als
vervanging daarvan zijn gebouwd.
Huisnaam de Scheepherder stond
volgens Uil oorspronkelijk op het
huis ernaast, nummer 39a.
Dat buurhuis was van 1577 tot
1695 herberg de Witten Engel en
werd daarna in gebruik genomen
als woonhuis. Er kwam toen een
gevelsteen op van een herder die
enkele schapen voor zich uitdreef
en het woord Scheepherder
In 1850 werd de Scheepherder ge
kocht door 'buurman' Jacob Jan
Emerins, een advocaat en notaris
door Marijke Vael
zierikzee - 'Hei woene Mestreech-
tenere'. Het bordje achter de hoge
ramen van het pand aan de Zierik-
zeese Oude Haven, dat 'hier wo
nen Maastrichtenaren' betekent,
trekt meer aandacht dan huis
naam Scheepherder. Die staat dan
ook in wazige letters boven de
voordeur, door de nieuwe bewo
ner met pen omkaderd. „De huis
naam kwam tevoorschijn toen ik
de gevel schoonmaakte met water
en sop. Heel verrassend", lacht
Jules Ummels (66).
De voormalige wiskundeleraar
verhuisde begin dit jaar met echt
genote Annelies van Reesch (67)
vanuit Maastricht naar Zierikzee.
Dit, op uitnodiging van dochter
Sanne. Zij ging hun in 2008 voor
om samen met echtgenoot Daniël
Joppe de natuurvoedingswinkel
van diens grootvader voort te zet
ten. „We dachten jaren na over
Sanne's vraag, want we zijn ge
hecht aan Maastricht," bekent An
nelies. Dicht bij hun enig kind,
schoonzoon en kleinkinderen wo
nen gaf toch de doorslag. Evenals
de mooie oude panden die in Zie
rikzee te koop stonden. „Wij hou
den van oude huizen met ruim
te," vertelt het echtpaar dat in
Maastricht onder aan de Sint Pie
tersberg een historisch pand be
woonde. Stijl en sfeer daarvan her
kenden ze in de Scheepherder,
een huis uit 1570 dat door zijn in
deling, authentieke details en vele
holle en loze ruimtes vol verras
singen is. „Ik ben benieuwd wat
de muren zouden vertellen als ze
konden spreken," zegt Annelies,
die evenals Jules grote interesse
heeft voor historie. „Nu de ver
huisdozen zijn uitgepakt willen
we alles opzoeken wat bekend is
over dit huis, de Oude Haven en
de stad Zierikzee."
Een tipje van die sluier werd
reeds opgelicht door mensen
waarmee Jules en Annelies aan de
praat raakten tijdens de Paarden
markt én via internet. „Het
schijnt dat meerdere oude pan
den in Zierikzee de naam Scheep
herder dragen of hebben gedra
gen. Wij hadden het idee dat daar
mee een hoeder bedoeld zou kun
nen worden van schepen die hier
de haven binnenvoeren. Maar het
schijnt echt schaapherder te bete
kenen want op internet staat dat
dit huis een gevelsteen had met
daarop afgebeeld een herder en
drie schapen." Die steen is voor
alsnog onvindbaar. Maar Jules en
Annelies zijn al heel blij met de
huisnaam die zo verrassend te
voorschijn kwam. „We hebben ie
mand gevonden die de letters pre
cies zo terug kan schilderen als ze
er vroeger uitzagen." Het stel koes
tert authentieke details die zij in
hun nieuwe onderkomen aantrof
fen, zoals de witte afbeeldingen
op het glas van de dubbele gang
deuren, de vensterbanken waarin
men kan zitten, de zware moer-
balken in het achterhuis en de
marmeren vloeren, die deels
schuil gaan onder houten vloerde
len. „Wij willen ze weer tevoor
schijn halen want we zien liever
oud marmer met wat scheuren,
dan een strakke nieuwe vloer."
Annelies van Reesch
De vensterbanken van de Scheep
herder zijn échte vensterbanken
waar men zat om zo lang mogelijk
van het daglicht te profiteren.
Huisnaam Scheepherder kwam te
voorschijn toen Jules Ummels de
gevel schoonmaakte met water en
zeep.
I De in glas-in-lood afgebeelde heer
Schimmelpenninck zou de eerste
bewoner zijn van het pand. De ge
meentearchivaris betwijfelt dat