Challenger Zeeland
lemans
SPORT 35
,e-tron'
S-troii
quatttro
The Roadhouse
doet stap terug
Favoriet Ferrer
moet biezen pakken
Overgang Lens naar
Dinamo Kiev rond
Dammer Boomstra
ruikt aan WK-titel
rhallen9er
bekeken
of deelne^
Entree Q<°
NEGENTIG JAAR SENSATIE
International Tennis Tournament
Programma
WOENSDAG 19 JUNI 2013
Challenger Zeeland biedt u naast internationaal tennis van de top 100-300 von de wereld ook entertainment met een kidsplaxa,
beachtennls, sportshop en LED-sehermen. Tevens rullen er veel maatschappelijke activiteiten plaats vinden voor verstandelijk- en
Uchamehjk beperkten, ouderen en jeugddroomdogenI
DEN HAAG
De poolbiljarters van The
Roadhouse zijn gedegra
deerd uit de tweede divisie.
De Walcherse formatie ging
in de strijd om lijfsbehoud
met 3-0 onderuit tegen
Against All Odds uit Gronin
gen, de nummer twee van
poule noord van de derde di
visie. Marco van Tiel, Johan
van Oorschot en Atong Wu
verloren hun partijen.
ROSMALEN
Het tennistoernooi in Ros
malen is dinsdag de num
mer van de plaatsingslijst
kwijtgeraakt. De Spanjaard
David Ferrer ging al in de
eerste ronde met 7-6 (3) 6-3
onderuit tegen de Belg Xa-
vier Malisse. Igor Sijsling
meldde zich dinsdag ziek af
voor zijn duel met de Zwit
ser Stanislas Wawrinka.
EINDHOVEN
PSV-aanvaller Jeremain
Lens (25) heeft dinsdag een
persoonlijk akkoord bereikt
over een contract bij Dina
mo Kiev. De spits tekent bij
de topclub uit de Oekraïne
voor vier jaar. De afkoop
som bedraagt bijna negen
miljoen euro. Lens speelde
de laatste drie jaar voor PSV,
waar zijn contract nog twee
seizoenen doorliep.
OEFA
De race naar de wereldtitel
dammen in het Russische
Oefa spitst zich in de slot-
ronde toe op een tweestrijd
tussen Roel Boomstra en
thuisspeler Alexander Geor-
giev. Boomstra versloeg
dinsdag Artem Ivanov uit
Oekraïne. Georgiev won van
Joel N'cho Atse uit Ivoor
kust. In de slotronde speelt
Boomstra vandaag tegen Joe-
ri Anikejev uit Oekraïne, ter
wijl Georgiev uitkomt tegen
de Ivoriaan Adonis Ano.
De Zwitser Marcel Fassler (links), de Duitser André Lotterer en de Fransman Benoit Tréluyer poseren bij de Audi waarmee zij dit jaar aan de start verschij
nen van de 24 uur van Le Mans. Het trio is titelverdediger namens het Duitse automerk, foto Jean-Francois Monier/AFP
heid is verbeterd, met lampen in
plaats van vlaggen." „Het is fy
siek minder zwaar dan vroeger.
De coureurs rijden met zijn drie
ën, toen met zijn tweeën. De wa
gens hebben nu stuurbekrachti
ging, rembekrachtiging en se-
mi-automatische koppelingen die
net zo zwaar werken als het aan
zetten van een knipperlicht. De
gemoedstoestand van de rijders
kan wel een factor zijn, fitheid
niet."
Tom Kristensen (45) won Le
Mans acht keer, in 2000, 2001,
2002, 2004, 2005 en voor het
laatst in 2008 met Dindo Capello
en Alan McNish in een Audi R10.
De Deense fabrieksrijder voor Au
di geldt als dé man op Le Mans.
Hij won ook in een privé-Porsche
(1997) en een Bentley (2003). Na
het vertrek van Peugeot, de win
naar van 2009, staat Audi onbe-
dreigd aan de top. „Ik ben een Au
di-man. Dat Porsche er volgend
jaar weer bij is, zal er mee te ma
ken hebben dat ze de meeste over
winningen (vijftien, red.) op Le
Mans hebben, maar ook dat Audi
in de buurt komt (elf, red.). Meer
competitie is alleen maar leuker,
want dan is het nog mooier om
te winnen." „We rijden daar 24
uur met drie man, gemiddeld 230
kilometer per uur. Het gaat héél
hard, 's nachts net zo hard als
overdag, dat zegt wel wat. Het is
de moeilijkste race die er is. Dat
spreekt me aan. Met een geweldi
ge historie. Die negentig jaar ge
schiedenis voel je daar overal. Het
is allemaal veel groter dan de For
mule 1, maar het is dan ook maar
één keer per jaar." „Milieu-eisen
zijn weliswaar interessant, ons
als coureurs gaat het vooral om ef
ficiency. We hebben hybride ele
menten in de auto, gingen van
twaalf cilinders naar de veel lich
tere zescilinder van nu. En van
benzine naar diesel. Efficien-
cy-winst die weliswaar vaak acce
leratie kostte, maar door aërody
namische winst en lichtere mate
rialen krijgen we de pk's nu veel
gemakkelijker op het asfalt, we
remmen later en hebben meer
downforce, gaan harder door de
bocht."
„Ie voelt de sensatie op Le Mans.
Iedereen is er. Dat ene principe,
wie legt de grootste afstand af in
24 uur, dat spreekt geweldig aan.
Het circuit is nog steeds nage
noeg hetzelfde als destijds, met
grote delen openbare weg. Onze
mensen werken op Le Mans 35
tot veertig uur onafgebroken. Dat
is ook Le Mans. De onderlinge
sfeer, je doet het met een heel
team."
De 24 uur van Le Mans wordt jaar
lijks door ongeveer 300.000 toe
schouwers bezocht, vele miljoe
nen tv-kijkers volgen de race. Daar
mee is het het grootste jaarlijkse
sportevenement in Europa. In ver
schillende klasses wordt geracet
op een circuit van 13,65 kilometer
lang dat normaliter grotendeels
openbare weg is.
De eerste race in 1923 werd op
vrijwel dezelfde straten verreden
als waar de wagens nu overheen
gaan.
De 24 uur van vorig jaar werd ge
wonnen door de Duitser André
Lotterer, de Zwitser Marcel
Fassler en de Fransman Benoit
Tréluyer in hun hybride Audi R18
E-tron Quattro.
fff* MLTC Middelburg, 29 juni - 7 juli 2013
TC Souburg, 29 juni - 2 juli 2013
zaterdag 29 juni
zondag 30 juni
maandag 1 juli
dinsdag 2 juli
woensdag 3 juli
donderdag 4 juli
vrijdag 5 juli
zaterdag 6 juli
zondag 7 juli
Aanvé
Verve
Kïdsd