Challenger Zeeland lemans SPORT 35 ,e-tron' S-troii quatttro The Roadhouse doet stap terug Favoriet Ferrer moet biezen pakken Overgang Lens naar Dinamo Kiev rond Dammer Boomstra ruikt aan WK-titel rhallen9er bekeken of deelne^ Entree Q<° NEGENTIG JAAR SENSATIE International Tennis Tournament Programma WOENSDAG 19 JUNI 2013 Challenger Zeeland biedt u naast internationaal tennis van de top 100-300 von de wereld ook entertainment met een kidsplaxa, beachtennls, sportshop en LED-sehermen. Tevens rullen er veel maatschappelijke activiteiten plaats vinden voor verstandelijk- en Uchamehjk beperkten, ouderen en jeugddroomdogenI DEN HAAG De poolbiljarters van The Roadhouse zijn gedegra deerd uit de tweede divisie. De Walcherse formatie ging in de strijd om lijfsbehoud met 3-0 onderuit tegen Against All Odds uit Gronin gen, de nummer twee van poule noord van de derde di visie. Marco van Tiel, Johan van Oorschot en Atong Wu verloren hun partijen. ROSMALEN Het tennistoernooi in Ros malen is dinsdag de num mer van de plaatsingslijst kwijtgeraakt. De Spanjaard David Ferrer ging al in de eerste ronde met 7-6 (3) 6-3 onderuit tegen de Belg Xa- vier Malisse. Igor Sijsling meldde zich dinsdag ziek af voor zijn duel met de Zwit ser Stanislas Wawrinka. EINDHOVEN PSV-aanvaller Jeremain Lens (25) heeft dinsdag een persoonlijk akkoord bereikt over een contract bij Dina mo Kiev. De spits tekent bij de topclub uit de Oekraïne voor vier jaar. De afkoop som bedraagt bijna negen miljoen euro. Lens speelde de laatste drie jaar voor PSV, waar zijn contract nog twee seizoenen doorliep. OEFA De race naar de wereldtitel dammen in het Russische Oefa spitst zich in de slot- ronde toe op een tweestrijd tussen Roel Boomstra en thuisspeler Alexander Geor- giev. Boomstra versloeg dinsdag Artem Ivanov uit Oekraïne. Georgiev won van Joel N'cho Atse uit Ivoor kust. In de slotronde speelt Boomstra vandaag tegen Joe- ri Anikejev uit Oekraïne, ter wijl Georgiev uitkomt tegen de Ivoriaan Adonis Ano. De Zwitser Marcel Fassler (links), de Duitser André Lotterer en de Fransman Benoit Tréluyer poseren bij de Audi waarmee zij dit jaar aan de start verschij nen van de 24 uur van Le Mans. Het trio is titelverdediger namens het Duitse automerk, foto Jean-Francois Monier/AFP heid is verbeterd, met lampen in plaats van vlaggen." „Het is fy siek minder zwaar dan vroeger. De coureurs rijden met zijn drie ën, toen met zijn tweeën. De wa gens hebben nu stuurbekrachti ging, rembekrachtiging en se- mi-automatische koppelingen die net zo zwaar werken als het aan zetten van een knipperlicht. De gemoedstoestand van de rijders kan wel een factor zijn, fitheid niet." Tom Kristensen (45) won Le Mans acht keer, in 2000, 2001, 2002, 2004, 2005 en voor het laatst in 2008 met Dindo Capello en Alan McNish in een Audi R10. De Deense fabrieksrijder voor Au di geldt als dé man op Le Mans. Hij won ook in een privé-Porsche (1997) en een Bentley (2003). Na het vertrek van Peugeot, de win naar van 2009, staat Audi onbe- dreigd aan de top. „Ik ben een Au di-man. Dat Porsche er volgend jaar weer bij is, zal er mee te ma ken hebben dat ze de meeste over winningen (vijftien, red.) op Le Mans hebben, maar ook dat Audi in de buurt komt (elf, red.). Meer competitie is alleen maar leuker, want dan is het nog mooier om te winnen." „We rijden daar 24 uur met drie man, gemiddeld 230 kilometer per uur. Het gaat héél hard, 's nachts net zo hard als overdag, dat zegt wel wat. Het is de moeilijkste race die er is. Dat spreekt me aan. Met een geweldi ge historie. Die negentig jaar ge schiedenis voel je daar overal. Het is allemaal veel groter dan de For mule 1, maar het is dan ook maar één keer per jaar." „Milieu-eisen zijn weliswaar interessant, ons als coureurs gaat het vooral om ef ficiency. We hebben hybride ele menten in de auto, gingen van twaalf cilinders naar de veel lich tere zescilinder van nu. En van benzine naar diesel. Efficien- cy-winst die weliswaar vaak acce leratie kostte, maar door aërody namische winst en lichtere mate rialen krijgen we de pk's nu veel gemakkelijker op het asfalt, we remmen later en hebben meer downforce, gaan harder door de bocht." „Ie voelt de sensatie op Le Mans. Iedereen is er. Dat ene principe, wie legt de grootste afstand af in 24 uur, dat spreekt geweldig aan. Het circuit is nog steeds nage noeg hetzelfde als destijds, met grote delen openbare weg. Onze mensen werken op Le Mans 35 tot veertig uur onafgebroken. Dat is ook Le Mans. De onderlinge sfeer, je doet het met een heel team." De 24 uur van Le Mans wordt jaar lijks door ongeveer 300.000 toe schouwers bezocht, vele miljoe nen tv-kijkers volgen de race. Daar mee is het het grootste jaarlijkse sportevenement in Europa. In ver schillende klasses wordt geracet op een circuit van 13,65 kilometer lang dat normaliter grotendeels openbare weg is. De eerste race in 1923 werd op vrijwel dezelfde straten verreden als waar de wagens nu overheen gaan. De 24 uur van vorig jaar werd ge wonnen door de Duitser André Lotterer, de Zwitser Marcel Fassler en de Fransman Benoit Tréluyer in hun hybride Audi R18 E-tron Quattro. fff* MLTC Middelburg, 29 juni - 7 juli 2013 TC Souburg, 29 juni - 2 juli 2013 zaterdag 29 juni zondag 30 juni maandag 1 juli dinsdag 2 juli woensdag 3 juli donderdag 4 juli vrijdag 5 juli zaterdag 6 juli zondag 7 juli Aanvé Verve Kïdsd

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 35