TO0S
PZC
Geld voor
vervanger
Fyra lastig
te vinden
OM wist al sinds 2009 van 'kleine
foutmarge' in trajectcontrole A2
I
I
1
1
I
I
COLOFON
2 IN HET NIEUWS
a3
Maak iemand
abonnee!
HOORZITTING FYRA
Maurizio Manfellotto is een man
met een missie. 'Zijn' Fyra-trein is
veilig. Alleen: wie gelooft hem nog?
PAUL KUSTERS
toosenhenk.nl
ledereen weet dat
heel Nederland
plat ligt als het
sneeuwt
s
KANS OP WOLKBREUKEN AAN EIN& VAN t>E MI&&A6
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118- 43 4000
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adj.) alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
T: 0118- 43 4050
E-mail: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162, 4460 AD Goes
T: 0113- 31 5670
E-mail: bevelanden@pzc.nl
tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
T: 0111-45 4650
E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl
Commercieel manager
Bert de Vries
Advertenties
Afdeling Direct Sales regio Zuid
T: 088-0139995
E-mail:
adverteren.zeeland@wegenermedia.nl
Personeelsadvertenties:055-5388000
Familieberichten: 088- 0139 999
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruikmaken van de vakantie
service?
Abonnement opzeggen?
Vul het formulier in op:
www.pzc.nl/lezersservice
of bel: 088- 013 9910
Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00
uur) nabezorging bij melding voor
12.00 uur
Toets 2: informatie over uw abonne
ment
Toets 3: informatie over abonneevoor
deel
Maandag-vrijdag: 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Antwoordnr 10008, 5680 VB Best
Abonnementsprijzen
Het tarief voor een abonnement waarbij u
de krant 6 dagen per week thuis ontvangt,
bedraagt 28,95 per maand. Dit tarief is
gebaseerd op betaling per kwartaal en
automatische incasso.
Zie ook www.pzc.nl/tarieven voor het
complete tarievenoverzicht.
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeve
rij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel
van Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeld
recht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener
legt van abonnees gegevens vast voor de uit
voering van de abonnementsovereenkomst.
Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u
op de hoogte te houden van interessante
producten en diensten van andere onderdelen
van Wegener en zorgvuldig geselecteerde
partners. Indien u geen prijs stelt op informa
tie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in
trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken
bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy sta
tement op
www.pzc.nl
ll.
En u als trouwe abonnee ontvangt
een VVV-cadeaubon t.w.v. 50,-*
De nieuwe abonnee leest de krant
2 maanden gratis en betaalt
vervolgens normaal tarief.
Maak iemand abonnee op:
www.pzc.nl/abonneewerftabonnee
"Voorwaarde is dat u én de nieuwe abonnee
minimaal 6 maanden abonnee blijven.
www.pzc.nl/abonneewerftabonnee
door Paul Bots
DEN HAAG - De financiering voor de
vervanger van de hogesnelheids
trein Fyra zal lastig te regelen zijn.
De snelle trein tussen Amster
dam en Brussel is gesneuveld nu
de geleverde treinstellen ondeug
delijk blijken te zijn. De NS en
het Belgische zusterbedrijf NMBS
willen het gat opvullen met een
groot aantal verbindingen in Euro
pa. Doordat de financiering in Ne
derland anders is geregeld dan in
België, moet daar nog flink over
gesproken worden, erkenden
NS-directeur Bert Meerstadt en
zijn Belgische collega Mare De-
scheemaecker gisteren tijdens
een hoorzitting over de Fyra in
Den Haag.
Terwijl in Nederland treinen wor
den gefinancierd, krijgen de Bel
gen een vergoeding per verkocht
kaartje. Gevolg: Nederland wil zo
veel mogelijk treinen laten rijden,
terwijl de Belgen vooral volle trei
nen willen. Volgens Descheemae-
cker is het probleem oplosbaar als
beide partijen zich daarvoor open
stellen. Hij wil geen nieuw be
drijf oprichten voor de treindien
sten maar 'virtueel samenwer
ken'. Als er financiële problemen
zijn, zijn beide organisaties daar
voor samen verantwoordelijk.
NS en NMBS willen toewerken
naar een situatie waarbij over een
jaar of zeven dagelijks vanuit Am
sterdam li Thalystreinen naar Pa
rijs of Lille, 9 hogesnelheids
treinen naar Brussel, 2 naar Lon
den en 32 naar Breda en Rotter
dam rijden. Daarbij komen dan
mogelijk nog 32 treinen tussen
Den Haag en Eindhoven, 8 van
Breda naar Antwerpen, 8 tot
twaalf 'gewone' treinen van Den
Haag naar Brussel en 16 stoptrei
nen tussen Roosendaal en Ant
werpen. In oktober wordt het aan
tal gewone treinen tussen Den
Haag en Brussel uitgebreid van 8
naar 10 per dag. In december
groeit dat waarschijnlijk door
naar 16.
Italiaan in
door Paul Bots
DEN HAAG - Mama Mia. Je zou
maar Maurizio Manfellotto heten,
de baas zijn van de in Italië ge
waardeerde treinenbouwer Ansal-
doBreda en deze dag moeten afrei
zen naar het verre Nederland. Je
zou daar maar in een zaal worden
geleid waar bloeddorstige politici,
spoormedewerkers en journalis
ten zitten te wachten. Mensen die
ervan overtuigd zijn dat de
V250-treinen die jouw fabriek
heeft geleverd voor de hogesnel
heidslijn Fyra tussen Amsterdam
en Brussel niet deugen.
Nou vooruit dan, helemaal alleen
is de Italiaan niet. Achterin de
zaal zijn een paar stoelen gereser
veerd voor de steuntroepen die
Manfellotto heeft meegenomen.
Italianen die minder aandacht
krijgen dan hun grote baas. Want
als die de zaal binnenstapt, ver
dringen de fotografen en camera-
lieden zich. Iedere beweging
wordt vastgelegd met klikkende
camera's. De Italiaan reageert heel
'Hollands'. Hij negeert het.
Het moet gezegd worden. De
moed van Manfellotto om zich de
ze dinsdagmiddag in het hol van
de leeuw te vertonen, is lovens
waardig. Het zit hem ook mee. De
temperatuur in Nederland is op
Italiaans niveau. En toeval of niet,
Maurizio Manfellotto
terwijl de commissiezaal in de
1\veede Kamer volstroomt met be
zoekers, is er een stroomstoring.
Jawel. Ook in Nederland gaat wel
eens iets stuk. Zie je wel. De airco
valt uit en de temperatuur in de
zaal stijgt snel. Zodat niet alleen
Manfellotto, maar ook de rest van
de zaal peentjes kan zweten,
grapt directeur Manu Lageirse
van Veolia Nederland via Twitter
vanaf de tribune. Hij zou, net als
de concurrent Arriva, niets liever
doen dan de concessie voor de ho-
gesnelheidsverbinding tussen Am
sterdam en Brussel inpikken van
de NS.
Manfellotto krijgt vijf minuten
spreektijd. Vijf minrnen om uit te
leggen dat niet AnsaldoBreda,
maar de spoorwegen van Neder
land en België fout zitten. Om te
vertellen dat hij met 'persoonlijke
vragen' zit waar hij deze middag
een antwoord op wil krijgen.
Waarom kreeg hij op 11 januari
nog een brief met de vraag om
snel twee treinstellen te leveren,
en werden een paar dagen later
plotseling alle V250 treinstellen
van het spoor gehaald? En waar
om klinken er nu zulke harde
woorden. Het getuigt van een 'ge
brek aan respect voor de technici
uit Italië, België én Nederland'
die samen een hogesnelheidstrein
met de 'meest geavanceerde tech
niek van Europa' hebben ge
maakt, vindt hij. Dat die trein ha
pert als een oude Fiat, vergeet hij
voor het gemak.
Vijf minuten spreektijd. Dat is
weinig voor een Italiaan in het
hol van de leeuw. Zeker omdat ie
dere zin die hij uitspreekt ver
taald moet worden. Niet vreemd
dus dat zijn woordje 'iets' uit
loopt. Een minuut of tien.
Veel verschil maakt het niet,
blijkt als het vragenvuur losbarst.
Terechte vragen. Kritische vragen.
Waarom krijg je bij een defecte
DEN HAAG - Het Openbaar Ministe
rie wist als sinds 2009 dat de tra
jectcontroles langs snelwegen onte
recht snelheidsovertredingen regis
treerden. Dat zei staatssecretaris
Fred Teeven (Veiligheid en Justitie)
gisteren in de Tweede Kamer.
Volgens Teeven is er niet over de
problemen gecommuniceerd om
dat de afwijking viel in de afge
sproken foutmarge. Inmiddels is
besloten dat de software wordt
vervangen, zodat ze een kleinere
foutmarge hebben. Dat is al ge
beurd op de A2 en de A4. Langs
andere wegen, zoals de A12, moet
het nog worden geregeld.
Verder kunnen mensen die een
onterechte boete hebben gehad
hun geld terugkrijgen, ook als de
bezwaartermijn al voorbij is. Ge
troffen bestuurders kunnen zich
melden bij het OM.
Uit onderzoek van RTL Nieuws
kwam naar voren dat de contro
lesystemen langs de weg campers
en bedrijfswagens ten onrechte
aanzien voor een auto met aan
hanger, die maximaal 90 kilome
ter per uur mag. Jaarlijks kaarten
tussen de tweehonderd en drie
honderd mensen zo'n onterechte
boete aan. Uiteraard worden er
meer van deze boetes uitgedeeld.
Volgens Teeven is het 'buitenge-
woon vervelend dat mensen een
boete krijgen die ze niet verdie
nen'. Er is dan ook een 'absolute
noodzaak' dat het probleem uit
de wereld wordt geholpen. Een
kleine foutmarge zal altijd in de
systemen blijven zitten, maar die
zal volgens de staatssecretaris wel
tot minder problemen leiden dan
nu het geval is.
De trajectcontroles compleet uit
zetten zoals de PVV voorstelde,
vond Teeven geen goed idee: „Dat
zou buitengewoon slecht zijn.
Juist in een tijd waarin mensen
zich beter aan de maximumsnel
heid houden, is dat een verkeerde
prikkel."
EF