TO0S PZC Geld voor vervanger Fyra lastig te vinden OM wist al sinds 2009 van 'kleine foutmarge' in trajectcontrole A2 I I 1 1 I I COLOFON 2 IN HET NIEUWS a3 Maak iemand abonnee! HOORZITTING FYRA Maurizio Manfellotto is een man met een missie. 'Zijn' Fyra-trein is veilig. Alleen: wie gelooft hem nog? PAUL KUSTERS toosenhenk.nl ledereen weet dat heel Nederland plat ligt als het sneeuwt s KANS OP WOLKBREUKEN AAN EIN& VAN t>E MI&&A6 Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adj.) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E-mail: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E-mail: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl Commercieel manager Bert de Vries Advertenties Afdeling Direct Sales regio Zuid T: 088-0139995 E-mail: adverteren.zeeland@wegenermedia.nl Personeelsadvertenties:055-5388000 Familieberichten: 088- 0139 999 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruikmaken van de vakantie service? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088- 013 9910 Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonne ment Toets 3: informatie over abonneevoor deel Maandag-vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Antwoordnr 10008, 5680 VB Best Abonnementsprijzen Het tarief voor een abonnement waarbij u de krant 6 dagen per week thuis ontvangt, bedraagt 28,95 per maand. Dit tarief is gebaseerd op betaling per kwartaal en automatische incasso. Zie ook www.pzc.nl/tarieven voor het complete tarievenoverzicht. Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeve rij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeld recht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uit voering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informa tie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy sta tement op www.pzc.nl ll. En u als trouwe abonnee ontvangt een VVV-cadeaubon t.w.v. 50,-* De nieuwe abonnee leest de krant 2 maanden gratis en betaalt vervolgens normaal tarief. Maak iemand abonnee op: www.pzc.nl/abonneewerftabonnee "Voorwaarde is dat u én de nieuwe abonnee minimaal 6 maanden abonnee blijven. www.pzc.nl/abonneewerftabonnee door Paul Bots DEN HAAG - De financiering voor de vervanger van de hogesnelheids trein Fyra zal lastig te regelen zijn. De snelle trein tussen Amster dam en Brussel is gesneuveld nu de geleverde treinstellen ondeug delijk blijken te zijn. De NS en het Belgische zusterbedrijf NMBS willen het gat opvullen met een groot aantal verbindingen in Euro pa. Doordat de financiering in Ne derland anders is geregeld dan in België, moet daar nog flink over gesproken worden, erkenden NS-directeur Bert Meerstadt en zijn Belgische collega Mare De- scheemaecker gisteren tijdens een hoorzitting over de Fyra in Den Haag. Terwijl in Nederland treinen wor den gefinancierd, krijgen de Bel gen een vergoeding per verkocht kaartje. Gevolg: Nederland wil zo veel mogelijk treinen laten rijden, terwijl de Belgen vooral volle trei nen willen. Volgens Descheemae- cker is het probleem oplosbaar als beide partijen zich daarvoor open stellen. Hij wil geen nieuw be drijf oprichten voor de treindien sten maar 'virtueel samenwer ken'. Als er financiële problemen zijn, zijn beide organisaties daar voor samen verantwoordelijk. NS en NMBS willen toewerken naar een situatie waarbij over een jaar of zeven dagelijks vanuit Am sterdam li Thalystreinen naar Pa rijs of Lille, 9 hogesnelheids treinen naar Brussel, 2 naar Lon den en 32 naar Breda en Rotter dam rijden. Daarbij komen dan mogelijk nog 32 treinen tussen Den Haag en Eindhoven, 8 van Breda naar Antwerpen, 8 tot twaalf 'gewone' treinen van Den Haag naar Brussel en 16 stoptrei nen tussen Roosendaal en Ant werpen. In oktober wordt het aan tal gewone treinen tussen Den Haag en Brussel uitgebreid van 8 naar 10 per dag. In december groeit dat waarschijnlijk door naar 16. Italiaan in door Paul Bots DEN HAAG - Mama Mia. Je zou maar Maurizio Manfellotto heten, de baas zijn van de in Italië ge waardeerde treinenbouwer Ansal- doBreda en deze dag moeten afrei zen naar het verre Nederland. Je zou daar maar in een zaal worden geleid waar bloeddorstige politici, spoormedewerkers en journalis ten zitten te wachten. Mensen die ervan overtuigd zijn dat de V250-treinen die jouw fabriek heeft geleverd voor de hogesnel heidslijn Fyra tussen Amsterdam en Brussel niet deugen. Nou vooruit dan, helemaal alleen is de Italiaan niet. Achterin de zaal zijn een paar stoelen gereser veerd voor de steuntroepen die Manfellotto heeft meegenomen. Italianen die minder aandacht krijgen dan hun grote baas. Want als die de zaal binnenstapt, ver dringen de fotografen en camera- lieden zich. Iedere beweging wordt vastgelegd met klikkende camera's. De Italiaan reageert heel 'Hollands'. Hij negeert het. Het moet gezegd worden. De moed van Manfellotto om zich de ze dinsdagmiddag in het hol van de leeuw te vertonen, is lovens waardig. Het zit hem ook mee. De temperatuur in Nederland is op Italiaans niveau. En toeval of niet, Maurizio Manfellotto terwijl de commissiezaal in de 1\veede Kamer volstroomt met be zoekers, is er een stroomstoring. Jawel. Ook in Nederland gaat wel eens iets stuk. Zie je wel. De airco valt uit en de temperatuur in de zaal stijgt snel. Zodat niet alleen Manfellotto, maar ook de rest van de zaal peentjes kan zweten, grapt directeur Manu Lageirse van Veolia Nederland via Twitter vanaf de tribune. Hij zou, net als de concurrent Arriva, niets liever doen dan de concessie voor de ho- gesnelheidsverbinding tussen Am sterdam en Brussel inpikken van de NS. Manfellotto krijgt vijf minuten spreektijd. Vijf minrnen om uit te leggen dat niet AnsaldoBreda, maar de spoorwegen van Neder land en België fout zitten. Om te vertellen dat hij met 'persoonlijke vragen' zit waar hij deze middag een antwoord op wil krijgen. Waarom kreeg hij op 11 januari nog een brief met de vraag om snel twee treinstellen te leveren, en werden een paar dagen later plotseling alle V250 treinstellen van het spoor gehaald? En waar om klinken er nu zulke harde woorden. Het getuigt van een 'ge brek aan respect voor de technici uit Italië, België én Nederland' die samen een hogesnelheidstrein met de 'meest geavanceerde tech niek van Europa' hebben ge maakt, vindt hij. Dat die trein ha pert als een oude Fiat, vergeet hij voor het gemak. Vijf minuten spreektijd. Dat is weinig voor een Italiaan in het hol van de leeuw. Zeker omdat ie dere zin die hij uitspreekt ver taald moet worden. Niet vreemd dus dat zijn woordje 'iets' uit loopt. Een minuut of tien. Veel verschil maakt het niet, blijkt als het vragenvuur losbarst. Terechte vragen. Kritische vragen. Waarom krijg je bij een defecte DEN HAAG - Het Openbaar Ministe rie wist als sinds 2009 dat de tra jectcontroles langs snelwegen onte recht snelheidsovertredingen regis treerden. Dat zei staatssecretaris Fred Teeven (Veiligheid en Justitie) gisteren in de Tweede Kamer. Volgens Teeven is er niet over de problemen gecommuniceerd om dat de afwijking viel in de afge sproken foutmarge. Inmiddels is besloten dat de software wordt vervangen, zodat ze een kleinere foutmarge hebben. Dat is al ge beurd op de A2 en de A4. Langs andere wegen, zoals de A12, moet het nog worden geregeld. Verder kunnen mensen die een onterechte boete hebben gehad hun geld terugkrijgen, ook als de bezwaartermijn al voorbij is. Ge troffen bestuurders kunnen zich melden bij het OM. Uit onderzoek van RTL Nieuws kwam naar voren dat de contro lesystemen langs de weg campers en bedrijfswagens ten onrechte aanzien voor een auto met aan hanger, die maximaal 90 kilome ter per uur mag. Jaarlijks kaarten tussen de tweehonderd en drie honderd mensen zo'n onterechte boete aan. Uiteraard worden er meer van deze boetes uitgedeeld. Volgens Teeven is het 'buitenge- woon vervelend dat mensen een boete krijgen die ze niet verdie nen'. Er is dan ook een 'absolute noodzaak' dat het probleem uit de wereld wordt geholpen. Een kleine foutmarge zal altijd in de systemen blijven zitten, maar die zal volgens de staatssecretaris wel tot minder problemen leiden dan nu het geval is. De trajectcontroles compleet uit zetten zoals de PVV voorstelde, vond Teeven geen goed idee: „Dat zou buitengewoon slecht zijn. Juist in een tijd waarin mensen zich beter aan de maximumsnel heid houden, is dat een verkeerde prikkel." EF

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 2