28 ZEELAND SERIE OVER RECHTSPRAAK, DEEL 1 Het piept en het knarst bij de Zeeuwse rechtbank. Vooruitlopend op het PZGdebat drie verhalen over de achtergronden. Vandaag aflevering 1. De rechtstaat is een groot goed. We krijgen uit het land veel noodsignalen over incomplete dossiers. Ook uit Zeeland. Dit is onacceptabel Rechtbank schuttert, Opstelten sust onrust door Jeffrey Kutterink Over een ritje naar Breda of Den Bosch denken we tegenwoordig niet meer na. We pakken de auto of de trein. Maar in de negentien de eeuw was dat wel anders. Toen ging alles nog te voet en te paard. Dus rechtban ken en gerechtshoven waren zo over Nederland verdeeld dat iedereen er makkelijk kon komen. Die verdeling is per januari 2013 op de schop ge gaan. Politiek Den Haag ziet dat regelgeving en rechts zaken steeds complexer worden en vindt specia lisatie en concentratie van rechtspraak dé oplos sing. Gevolg: minder, maar grotere rechtbanken met krachtiger besturen. Die hebben voldoende zaken, mensen en middelen om de kwaliteit van rechtspraak ook in de toekomst te waarborgen. Kleinere rechtbanken zijn kwetsbaar, is de ge dachte. De grotere schaal zal er niet voor zorgen dat de afstand tot burgers groter wordt, denkt Den Haag. Grotere rechtsgebieden maken het juist mogelijk om meer deskundigheid op te bou wen en daarmee de toegankelijkheid van recht spraak te verbeteren. Onomstreden is de reorganisatie niet. Vooraf is door 'het veld' gewaarschuwd dat de voordelen van schaalvergroting (bundeling van krachten) niet opwegen tegen de nadelen. Zo zijn grote or ganisaties onpersoonlijk voor medewerkers en is het effect van een grotere schaal gering voor de productiviteit. Inmiddels zijn er van de oorspronkelijk 19 rechts gebieden 11 overgebleven. Zeeland is opgegaan in het rechtsgebied Zeeland West-Brabant. Per gebied kunnen er meer zittingsplaatsen (in de volksmond rechtbanken) zijn. Zo heeft Zeeland West-Brabant zittingsplaatsen in Middelburg, Bergen op Zoom, Breda en Tilburg. Wie tegen een uitspraak van een rechter in beroep wil gaan, kan voortaan terecht bij vier gerechtsho ven. Dat waren er vijf. Zeeuwen kunnen terecht in Den Bosch. De Tweede Kamer heeft de afgelopen jaren vaak over de reorganisatie gesproken. Grote zorgen waren er over het voortbestaan van de rechtbank in Middelburg. „Zeeuwen moeten ook in de toe komst eenvoudig en in de buurt naar de rechter kunnen stappen", draagt de Kamer in januari 2009 het kabinet op. Toenmalig minister Ernst Hirsch Ballin (CDA, Justitie) is het daar roerend mee eens. Hij voegt de daad bij het woord en laat drie maanden later weten dat Middelburg in derdaad de rechtbank behoudt. Maar bijna een jaar later (februari 2010) blijkt er een addertje onder het gras te schuilen. De mi nister wijst definitief 32 plaatsen aan waar recht zal worden gesproken. Middelburg staat op die lijst. Maar - voegt de minister er aan toe - het ligt niet voor de hand dat het bestuur van de rechtbank in Zeeland blijft. Opmerkelijk, want Middelburg zou aanvankelijk een rechtbank be houden met een uitgebreide kantoorfunctie. Het kabinetsvoornemen leidt in Zeeland tot gro te onrust. Commissaris van de koningin Karla Peijs en de Veerse burgemeester Rob van der Zwaag sturen namens de provincie en de Zeeuw se gemeenten een gepeperde brief naar de minis ter. Ze vinden het 'onacceptabel'. Middelburg wordt nu een 'zittingsplaats zonder enige garan tie voor taak, omvang en kantoor- of zittings functie'. De minister bestrijdt dat. Hirsch Ballin: „Het is niet zo dat een rechtbank waar het be stuur zetelt van de andere zittingsplaatsen twee derangs rechtbanken maakt.(...) Bovendien zal het gerechtsbestuur voeling moeten hebben met het gebied." De Tweede Kamer steunt de minister en vindt dat Zeeland een beetje zeurt. „Als het gerechtsbe stuur in Breda zetelt, verdwijnt de rechtbank in Middelburg niet", verwoordt Ton Heerts (PvdA) het algehele gevoel. Zowel de Tweede als de Eerste Kamer gaan ak koord met de herziening van de gerechtelijke kaart en de gevolgen voor Zeeland. Die zijn niet mals. Het Openbaar Ministerie verhuist van Mid delburg naar Breda, net als het bestuur van de rechtbank. Zeeuwse OM-medewerkers moeten voortaan - in de tijd van de baas - heen en weer reizen. Bestuursrechtszaken worden voortaan in Breda behandeld en er is meer uitwisseling van rechters tussen Breda en Middelburg. Dat heeft onder meer te maken met specialisatie. De reorganisatie is nauwelijks in gang gezet of in maart van dit jaar ontstaat de eerste onrust. Zeeuwse bestuurders reageren woest als blijkt dat het gerechtshof in Den Bosch alleen in zeer bijzondere gevallen hoger beroepzaken behan delt in de rechtbank in Middelburg. Wat in te genspraak is met wat het kabinet heeft beloofd. De PvdA in de Kamer stelt vragen over de kwes tie. Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren Minister Opstelten antwoordt dat het voor de hand ligt dat het gerechtshof Den Bosch hoger beroepzaken 'met een groot Zeeuws belang of waarbij veel regionale partijen betrokken zijn in Middelburg behandelt'. Hij brengt die bood schap via de Raad voor de Rechtspraak over aan het gerechtshof. De kwestie is nauwelijks uit de wereld of er ont staat opnieuw heisa. De gevolgen van de reorga nisatie worden nu duidelijk voel- en zichtbaar. Met enige regelmaat moet de Middelburgse rechtbank strafzaken aanhouden omdat in de voorbereiding door het Openbaar Ministerie iets is misgegaan. Dossiers zijn incompleet, stukken zijn niet betekend, advocaten ontvangen te laat hun dossiers en verdachten weten niet wanneer ze moeten verschijnen. De Middelburgse recht bank moet daardoor veel vaker een strafzaak aan houden dan voorheen. Dat heeft volgens ingewij den te maken met de verplaatsing van het OM naar Breda. Hoe werkt dat nu? Wie iets op zijn kerfstok heeft, wordt door de politie aangehouden. Het proces-verbaal gaat vervolgens naar het Open baar Ministerie in Breda. Dat besluit of er ver volgd wordt. Waar voorheen iedereen in Middel burg elkaar kende, de lijnen kort waren en mede werkers informatie uitwisselden, gaan stukken nu naar 'anonieme' afdelingen in Breda. Het zicht op dossiers is kwijt en niemand voelt zich verantwoordelijk. Doordat medewerkers van het OM ook nog eens veel tijd kwijt zijn met reizen tussen woon- en werkplek is de werkdruk toren hoog en de betrokkenheid afgenomen. Door de minder goede voorbereiding, gaat er nu meer mis dan voorheen. In tegenstelling tot wat Den Haag heeft geschetst, leidt de schaalvergroting juist wel tot het creëren van afstand en fou ten. De berichtgeving in de PZC daarover leidt tot Kamervragen van de WD-Ka- merleden André Bosman en Ard van der Steur. Ze vrezen dat de kwaliteit van de strafrechtspraak in Zeeland in het geding is. Maar ook dit maal schrijft Opstelten sussen de woorden aan de Kamer. Vol gens hem is er niet één oorzaak voor de problemen en spelen diverse factoren een rol. Hij verzekert dat de proble men niet blijvend zijn en snel worden opgelost. Vergoelijkend schrijft hij dat door de fusie van de parketten Breda en Middel burg verschillende manieren van werken, processen en producten op elkaar moeten worden afge stemd. „Vanzelfsprekend heeft het OM in deze aanloopfase te maken met overgangsproblemen." De Tweede Kamer neemt vooralsnog geen genoegen met dat antwoord en zal de minis ter binnenkort in een debat het vuur na aan de schenen leggen. „Dit kan zo niet", reageert Liesbeth van Tongeren (GroenLinks). „De recht staat is een groot goed. We krijgen uit het land veel noodsignalen over incomplete dossiers. Ook uit Zeeland. Dit is onacceptabel." I Illustratie: Sander van der Bijl TT\

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 28