te doen met het tweede scherm? Tv-series worden steeds complexer. Maar de grens is wel ongeveer bereikt. We hebben weer behoefte aan langzame tv. 10 VERDIEPING TELEVISIEKIJKEN Snakken naar istige tv door Saskia Wassenaar illustratie Jos Diender Iack Bauer is ontslagen door Erin Driscoll, de vervanger van Tony Al meida. De meeste van zijn collega's bij de Counter Terrorisme Unit eveneens. Behalve Chloe O'Brian. Bauer werkt nu voor minister van Defensie James Heller en gaat uit met diens dochter, Audrey Raines. De start van zomaar een aflevering van 24, de tv-serie met Kiefer Sutherland in de hoofdrol. Kunt u het allemaal volgen? Goede kans van wel. „We zijn met z'n allen slimmer geworden", verklaart Joke Hermes, tv-wetenschapper bij hogeschool Inholland en de Universiteit van Amster dam. „Dat zie je terug in de ontwikkelings lijn van de vroegste tv tot tv nu, waarbij steeds complexere verhaallijnen worden geïntroduceerd." Neem de politieserie Starsky and Hutch uit de jaren zeventig of The DukesofHazzard. „Eén verhaallijn met hooguit een oud verhaallijntje erbij", zegt Hermes. Daarmee houd je de tv-kijker van nu niet meer bij de les, weten ook de tv-makers die donderdag tijdens het Mediapark Jaar congres praten over ontwikkelingen bin nen hun vakgebied. De kijker is heel goed geworden in het verwerken van veel infor matie. Juist dankzij de opkomst van tv en spelcomputer, gaat Steven Johnson in zijn boek Everything bad is good for you nog een stap verder. Hermes wijst de primetime soap als breek punt aan. Dallas (van 1979 tot 1993 en nu in een nieuwe versie op tv) was de eerste van de primetime soaps, die anders dan Peyton Place of Coronation Street maar één keer in de week worden uitgezonden, op het tijd stip dat de meeste kijkers inschakelen. „Die soaps koppelen verhaallijnen aan ge zichtspunten van de personages en daar zijn er heel veel van", legt Hermes uit. In de politieserie Hill Street Blues in de ja ren tachtig worden voor het eerst verhaallij nen gekoppeld aan de persoonlijke levens van hoofdpersonen. „Ook dat is complexi teit", zegt Hermes. „Het levensverhaal van hoofdinspecteur Frank Furillo en alle privé- verwikkelingen erin worden als even be langrijk geserveerd als het misdaadverhaal. Dat heet soapifïcering." Het is de makkelijkste manier om het aan tal verhaallijnen te verdubbelen, maar trendgevoelig. Hill Street Blues was niet voor niets populair in een tijd dat privé en publiek in elkaar gaan overlopen. Politieseries als Law and Order, alle CSfs en Criminal Minds - die sinds eind jaren negen tig op tv te zien zijn - maken korte metten met de soapifïcering. Het team is belang rijk, de individuele leden minder. „De CSfs waren een enorme verrassing voor tv-wetenschappers", vertelt Hermes. „Hoe kan het nou dat er niets persoonlijks meer in zit?" Het onderstreept de trendgevoelig heid. Ingewikkelde verhaallijnen en plots zijn daarentegen blijvend, denkt niet alleen Hermes, maar ook Will Koopman, creatief directeur Talpa Fictie en regisseur van on der meer de succes-series Divorce, Gooische Vrouwen, Baantjer en Vrouwenvleugel. „Een beetje detective heeft tegenwoordig twee a drie verhaallijnen en dat is goed te doen, vind ik." Zeifis ze gek op series als Home land, The Killing en Borgen. „Die zitten goed in elkaar. Je moet als kijker meedenken en wordt vaak op het verkeerde been gezet." Maar ook de tv-kijker van nu kan niet alles hebben. Het maximum aantal verhaallij nen is met de soms wel tien of twaalf in 24 wel bereikt, denkt Hermes. „Daarin zie je een kluwen van verhaallijnen en wordt ook nog heel aardig met split screen ge werkt. Dat is nog aantrekkelijke tv, net voordat het verhaal fragmenteert en niet meer te volgen is." Koopman signaleert als reactie hierop een nieuwe trend, die ze slow tv doopt: „We hebben behoefte aan geborgenheid. Misschien juist als reactie op ons jach tige leven. Even zonder ta blet en smartphone. Kijken naar rustige, mooi gemaak te series als Homeland. Zelf heb ik ook net een serie ge maakt die langzaam is, hu moristisch en absurdis tisch, die komt in oktober uit." Vooral de Amerikaanse tv-zender HBO scoort in het rustige genre, met se ries als Game of Thrones en Boardwalk Empire, hier uitgezonden door respectievelijk RTL4 en BNN. „Series die haast cinematografisch zijn", zegt Hermes. „Zo mooi als vroeger film was." Tv-makers zijn zich heel goed be wust dat de kijker van nu met een tablet op schoot of smart phone in de hand op de bank zit De term second screen is ervoor be dacht. Maar wat ze ermee aan moeten? Het tweede scherm is vooralsnog niet veel meer dan een moderne variant op de Libel- Ie of het puzzelboekje waar de tv-kijker naar greep als het even niet kon boeien, stelt tv-wetenschapper Joke Hermes. Zo is een tablet of smartphone vooral heel aardig om mee te puzzelen bij Wie is de Mol of mee te coachen en te stemmen bij The Voice of Holland. „Voor mij als maker is vooral Twitter heel belangrijk", vertelt Will Koopman, regis seur en creatief directeur Talpa Fictie. „Als ergens niet over getwitterd wordt, is het niet goed. Bij Divorce was er elke seconde een tweet. Dat is fijn. Dat is di recte input die je vroeger niet had." De RTL-serie Divorce - ge regisseerd door onder anderen Koopman - ging vergezeld van een sleutelspel. Kijkers die een sleutel in beeld zagen, konden via een app prijzen winnen. „Ik vond het erg leuk en goed dat het een keer geprobeerd is, maar misschien leidt het te veel af', zegt Koopman. Natuurlijk probeert het be drijfsleven geld te maken met het tweede scherm, zegt Her mes. „De prikkel om te komen met dingen die leuk, aantrekke lijk en nuttig zijn, zal doorzet ten. Vooral op het vlak van 'nuttig' is een forse slag te ma ken. Als je wilt kijken wat volgende week op tv is, is dat een gedoe. En ik zou best een lijstje willen hebben met aanraders en re censies op basis van wat ik leuk vind."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 10