Deltavlieger gewond
door crash in weiland
Lichte vertraging op Zeeuws spoor
door werkzaamheden aan rails
K.
De mariniers kunnen na
de verhuizing volop oefenen
aan de Zeeuwse wateren.
14 ZEELAND
r
KAZERNE
maandag
28 29 30
JUNI 2013
Havendagen
Terneuzen L
TIJDPAD KAZERNE
Wim Hofman
Wij dus naar Praag
met een half do
zijn leden van
de leesclub, som
migen van ons het verzamelde
werk van Kafka onder de arm.
Met een vliegtuig dachten we
er zo te zijn. Onder ons de over
volle rivieren van Nederland;
de uiterwaarden van de IJssel
blonken in de ochtendzon. Zee
land lag al ver achter ons. Tot
onze verbazing landden we op
eens in Dresden, misschien om
dat er in Praag iets mis was,
maar de piloot ging in ieder ge
val voor de zekerheid even tan
ken. Een tijdje later liepen we
toch maar mooi door Praag, de
zomerzon scheen op de histori
sche gebouwen en liet hier en
daar het verguldsel mooi uitko
men. In de buurt van de rivier
de Moldau zagen we echter ook
rijen witte plastic zakken met
zand. Groepen toeristen ston
den wat beteuterd bij de be
roemde Karelsbrug. Men
mocht er niet op. De rivier was
bruin als koffie met melk en
stroomde snel. Ik had niet de in
druk dat wij, mannen van een
Zeeuwse leesclub, ons echt zor
gen over de waterstand maak
ten. Wij zochten trouwens
vooral naar sporen van Kafka.
Later op de middag daalden we
rustig af naar een halfdonkere
gewelfde kelder en daar zaten
we met onze dikke boeken
rond een stevige houten tafel
waarop al gauw, als bij tover
slag, pullen pils kwamen te
staan. De boekbespreking ging
goed. Dat kon haast niet anders.
We waren in de stad van Kafka.
We waren in de stemming. We
hadden het boek zo goed moge
lijk gelezen. We wisten nu
meer over deze grote auteur en
zijn wonderlijke en beklem
mende manier van schrijven
over zaken die ons allen nog
steeds aangaan: de ergerlijke,
soms nergens op gestoelde
macht van autoriteiten van wie
we denken dat ze boven ons ge
plaatst zijn.
Het bureaucratische systeem
dat werkt omdat er nu eenmaal
voorschriften en competenties
zijn. En vooral ook het raadsel
achtige idee dat we eigenlijk
wel wat voorstellen en waar
door we denken dat we recht
op allerlei dingen hebben. Op
den duur werden we er stil
van.
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
NIEUWVLIET - Een Deltavlieger is
zondag rond kwart over een tij
dens het opstijgen neergestort op
een weiland bij de Sint Jansdijk in
Nieuwvliet. De 53-jarige piloot, die
bekneld raakte, was rond twee uur
uit zijn benarde positie bevrijd.
Na behandeling door het ambu
lancepersoneel en het Rotterdam
se traumateam is de piloot met
onbekende verwondingen naar
het ziekenhuis in Brugge overge
bracht. De identiteit van de delta
vlieger is nog niet bekend.
Hij stortte neer nadat hij in de
problemen kwam tijdens het op
stijgen doordat er iets mis ging
met de lier. De politie legde na
het ongeluk het vliegverkeer stil
op het terreintje voor parapente-
vliegen (schermvliegen) en delta
vliegen bij recreatiecentrum Boe
renhoeve Nieuwvliet. Op de baan
op een open veld worden met be
hulp van een lier niet-gemotori-
seerde zeilvliegtuigen, zoals del
ta's, op hoogte getrokken. De Poli
tie Landelijke Eenheid, dienst
Luchtvaart doet onderzoek.
2 Brothers on the 4th Floor
9>
ALLE OPTREDENS
GRATIS TOEGANKELIJK
Zeeland
speeltuin
mariniers
door Emile Calon
De mariniers kunnen
straks op heel wat
plaatsen in Zeeland
oefenen. Van de
stranden op de Kop
van Schouwen tot de Mosselban-
ken bij Terneuzen, zo blijkt uit
een kaart van de provincie.
Projectleider Carel Colijn van de
provincie geeft wel aan dat voor
een aantal terreinen beperkingen
gelden. „De mariniers mogen niet
overal alles doen. Zo mogen in
sommige gebieden alleen maar
op de paden lopen en in andere
mogen ze de natuur niet versto
ren."
Volgens hem is dat geen enkel
probleem. „Als we geen takje mo
gen breken, dan breken we geen
takje, verzekerde hun comman
dant."
Colijn praat regelmatig met men
sen van het ministerie van Defen
sie en met de mariniers over de
verhuizing naar Vlissingen. Hij
merkt dat de mariniers steeds en
thousiaster worden over de ver
huizing nu ze zien wat voor moge
lijkheden ze hebben om te oefe
nen. „In Doorn hadden ze natuur
lijk hun oefenterrein om de hoek
van de poort van de kazerne lig
gen. Daar is volop bos."
Maar, zo vervolgt de projectleider,
het zijn wel zeesoldaten en zee is
in de omgeving van Doorn hele
maal niet te vinden. „Hier kun
nen ze juist volop maritieme en
amfibische oefeningen houden.
Dat spreekt hen zeer aan."
Colijn verwacht dat de mariniers
op hun kazerne nog wel een of
meerdere oefenhuizen zullen bou
wen.
„Misschien maken ze ook gebruik
van de mogelijkheden die het
Vlissingse trainingscentrum voor
de brandweer biedt, want daar
staan ook oefenhuizen. Of van
het oefendorp van de politie in
Ossendrecht. Maar ik merk wel
dat de mariniers graag dingen zelf
hebben zodat ze niet afhankelijk
zijn van anderen."
Niet alle soorten oefeningen zijn
mogelijk in Zeeland, zo bena
drukt Colijn. Zware oefeningen
zoals gevechtssimulaties blijven
volgens hem plaatsvinden op ter
reinen buiten Zeeland.
De mariniers hopen dat hun nieu
we Michiel Adriaanszoon de Ruy-
terkazerne in 2017 wordt opgele
verd. Colijn wijst erop dat er dan
weinig mag tegenzitten. „De start
van de aanbesteding is in 2014. Er
hoeft maar wat tegen te zitten en
je hebt zo een uitloop van een
aantal maanden. Dan is het maar
de vraag of oplevering in 2017 nog
mogelijk is."
februari 2013: Tweede Kamer ak
koord met verhuizing Marinierska
zerne van Doorn naar Vlissingen;
nieuwe kazerne wordt bij Ritthem
gebouwd; in totaal verhuizen er
circa 1800 mariniers; bijdrage pro
vincie: 15 miljoen euro; bijdrage
Vlissingen: 3 miljoen euro.
2013-2014: grondverwerving af
ronden
medio september 2013: aanbeste
ding van de bouw.
december 2013: ondertekening
contract provincie-defensie
bouwrijp maken: 2014-2015
2015: start bouw
2017: oplevering
aé?
ïêxi
MIDDELBURG - De treinen op de
Zeeuwse lijn reden in het afgelo
pen weekeinde met lichte vertra
ging. In de nacht van zaterdag op
zondag en van zondag op maandag
werd de bedding van de rails tus
sen Arnemuiden en Goes opnieuw
vastgetrild.
Treinen moesten daardoor met
een aangepaste, lagere snelheid rij
den. Ook moesten de treinen en
kele keren van spoor wisselen.
Voor de reizigers kon de vertra
ging tussen Vlissingen en Bergen
op Zoom volgens ProRail oplopen
tot vijf minuten.
Volgens ProRail bestaan de werk
zaamheden uit 'het opschudden
van de kussens': de rails wordt op
getild en met een stopmachine
wordt het keienbed vastgetrild.
Op de Zeeuwse lijn moet dat rela
tief vaker - naar schatting eens in
de paar jaar - omdat door de zach
te ondergrond het keienbed snel
ler los komt te liggen.
Reizigers in de trein kregen via
de omroepinstallatie te horen dat
er op sommige stukken niet har
der dan 40 kilometer per uur
werd gereden, 'vanwege de slech
te toestand van het spoor'.