Deltavlieger gewond door crash in weiland Lichte vertraging op Zeeuws spoor door werkzaamheden aan rails K. De mariniers kunnen na de verhuizing volop oefenen aan de Zeeuwse wateren. 14 ZEELAND r KAZERNE maandag 28 29 30 JUNI 2013 Havendagen Terneuzen L TIJDPAD KAZERNE Wim Hofman Wij dus naar Praag met een half do zijn leden van de leesclub, som migen van ons het verzamelde werk van Kafka onder de arm. Met een vliegtuig dachten we er zo te zijn. Onder ons de over volle rivieren van Nederland; de uiterwaarden van de IJssel blonken in de ochtendzon. Zee land lag al ver achter ons. Tot onze verbazing landden we op eens in Dresden, misschien om dat er in Praag iets mis was, maar de piloot ging in ieder ge val voor de zekerheid even tan ken. Een tijdje later liepen we toch maar mooi door Praag, de zomerzon scheen op de histori sche gebouwen en liet hier en daar het verguldsel mooi uitko men. In de buurt van de rivier de Moldau zagen we echter ook rijen witte plastic zakken met zand. Groepen toeristen ston den wat beteuterd bij de be roemde Karelsbrug. Men mocht er niet op. De rivier was bruin als koffie met melk en stroomde snel. Ik had niet de in druk dat wij, mannen van een Zeeuwse leesclub, ons echt zor gen over de waterstand maak ten. Wij zochten trouwens vooral naar sporen van Kafka. Later op de middag daalden we rustig af naar een halfdonkere gewelfde kelder en daar zaten we met onze dikke boeken rond een stevige houten tafel waarop al gauw, als bij tover slag, pullen pils kwamen te staan. De boekbespreking ging goed. Dat kon haast niet anders. We waren in de stad van Kafka. We waren in de stemming. We hadden het boek zo goed moge lijk gelezen. We wisten nu meer over deze grote auteur en zijn wonderlijke en beklem mende manier van schrijven over zaken die ons allen nog steeds aangaan: de ergerlijke, soms nergens op gestoelde macht van autoriteiten van wie we denken dat ze boven ons ge plaatst zijn. Het bureaucratische systeem dat werkt omdat er nu eenmaal voorschriften en competenties zijn. En vooral ook het raadsel achtige idee dat we eigenlijk wel wat voorstellen en waar door we denken dat we recht op allerlei dingen hebben. Op den duur werden we er stil van. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns NIEUWVLIET - Een Deltavlieger is zondag rond kwart over een tij dens het opstijgen neergestort op een weiland bij de Sint Jansdijk in Nieuwvliet. De 53-jarige piloot, die bekneld raakte, was rond twee uur uit zijn benarde positie bevrijd. Na behandeling door het ambu lancepersoneel en het Rotterdam se traumateam is de piloot met onbekende verwondingen naar het ziekenhuis in Brugge overge bracht. De identiteit van de delta vlieger is nog niet bekend. Hij stortte neer nadat hij in de problemen kwam tijdens het op stijgen doordat er iets mis ging met de lier. De politie legde na het ongeluk het vliegverkeer stil op het terreintje voor parapente- vliegen (schermvliegen) en delta vliegen bij recreatiecentrum Boe renhoeve Nieuwvliet. Op de baan op een open veld worden met be hulp van een lier niet-gemotori- seerde zeilvliegtuigen, zoals del ta's, op hoogte getrokken. De Poli tie Landelijke Eenheid, dienst Luchtvaart doet onderzoek. 2 Brothers on the 4th Floor 9> ALLE OPTREDENS GRATIS TOEGANKELIJK Zeeland speeltuin mariniers door Emile Calon De mariniers kunnen straks op heel wat plaatsen in Zeeland oefenen. Van de stranden op de Kop van Schouwen tot de Mosselban- ken bij Terneuzen, zo blijkt uit een kaart van de provincie. Projectleider Carel Colijn van de provincie geeft wel aan dat voor een aantal terreinen beperkingen gelden. „De mariniers mogen niet overal alles doen. Zo mogen in sommige gebieden alleen maar op de paden lopen en in andere mogen ze de natuur niet versto ren." Volgens hem is dat geen enkel probleem. „Als we geen takje mo gen breken, dan breken we geen takje, verzekerde hun comman dant." Colijn praat regelmatig met men sen van het ministerie van Defen sie en met de mariniers over de verhuizing naar Vlissingen. Hij merkt dat de mariniers steeds en thousiaster worden over de ver huizing nu ze zien wat voor moge lijkheden ze hebben om te oefe nen. „In Doorn hadden ze natuur lijk hun oefenterrein om de hoek van de poort van de kazerne lig gen. Daar is volop bos." Maar, zo vervolgt de projectleider, het zijn wel zeesoldaten en zee is in de omgeving van Doorn hele maal niet te vinden. „Hier kun nen ze juist volop maritieme en amfibische oefeningen houden. Dat spreekt hen zeer aan." Colijn verwacht dat de mariniers op hun kazerne nog wel een of meerdere oefenhuizen zullen bou wen. „Misschien maken ze ook gebruik van de mogelijkheden die het Vlissingse trainingscentrum voor de brandweer biedt, want daar staan ook oefenhuizen. Of van het oefendorp van de politie in Ossendrecht. Maar ik merk wel dat de mariniers graag dingen zelf hebben zodat ze niet afhankelijk zijn van anderen." Niet alle soorten oefeningen zijn mogelijk in Zeeland, zo bena drukt Colijn. Zware oefeningen zoals gevechtssimulaties blijven volgens hem plaatsvinden op ter reinen buiten Zeeland. De mariniers hopen dat hun nieu we Michiel Adriaanszoon de Ruy- terkazerne in 2017 wordt opgele verd. Colijn wijst erop dat er dan weinig mag tegenzitten. „De start van de aanbesteding is in 2014. Er hoeft maar wat tegen te zitten en je hebt zo een uitloop van een aantal maanden. Dan is het maar de vraag of oplevering in 2017 nog mogelijk is." februari 2013: Tweede Kamer ak koord met verhuizing Marinierska zerne van Doorn naar Vlissingen; nieuwe kazerne wordt bij Ritthem gebouwd; in totaal verhuizen er circa 1800 mariniers; bijdrage pro vincie: 15 miljoen euro; bijdrage Vlissingen: 3 miljoen euro. 2013-2014: grondverwerving af ronden medio september 2013: aanbeste ding van de bouw. december 2013: ondertekening contract provincie-defensie bouwrijp maken: 2014-2015 2015: start bouw 2017: oplevering aé? ïêxi MIDDELBURG - De treinen op de Zeeuwse lijn reden in het afgelo pen weekeinde met lichte vertra ging. In de nacht van zaterdag op zondag en van zondag op maandag werd de bedding van de rails tus sen Arnemuiden en Goes opnieuw vastgetrild. Treinen moesten daardoor met een aangepaste, lagere snelheid rij den. Ook moesten de treinen en kele keren van spoor wisselen. Voor de reizigers kon de vertra ging tussen Vlissingen en Bergen op Zoom volgens ProRail oplopen tot vijf minuten. Volgens ProRail bestaan de werk zaamheden uit 'het opschudden van de kussens': de rails wordt op getild en met een stopmachine wordt het keienbed vastgetrild. Op de Zeeuwse lijn moet dat rela tief vaker - naar schatting eens in de paar jaar - omdat door de zach te ondergrond het keienbed snel ler los komt te liggen. Reizigers in de trein kregen via de omroepinstallatie te horen dat er op sommige stukken niet har der dan 40 kilometer per uur werd gereden, 'vanwege de slech te toestand van het spoor'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 52