22 CONSUMENT HUISMERK: BIODERMAL Modeontwerper Hans Ubbink wil het leven mooier maken. Ja, laten we de dagen die ons gegeven zijn zo mooi en leuk mogelijk doorbrengen, want het is zo gebeurd." Hans Schreuder richtte, samen met zijn vrouw Irene Schreuder-Tjoa, in 1975 het verzorgings- merk Biodermal op. Hoewel Bio- dermal tegenwoordig nogal dege lijk en basic oogt, was het merk destijds een exclusief, op-en-top Goois product. Door huideigen ingrediënten aan de producten toe te voegen, versterkte Bioder mal de natuurlijke, beschermen de werking van de huid. In tegen stelling tot de niet meer weg te denken sunblocks en Sun Protec tive Factors (SPF) anno 2013, ont wikkelde Schreuder bijvoorbeeld een crème met natuurlijke bruin- versnellers. Dit zonne-assorti- ment zat - geheel in lijn met de uiteindelijke kleur van de huid - in donkerbruine flessen en werd samen met de multifunctionele P-CL-E-crème een regelrechte hit. Na 25 jaar verkocht het echt paar Schreuder Biodermal in 2001 aan Numico Nederland B.V., twee jaar later werd Biodermal onderdeel van het bedrijf Omega Pharma BV. Het assortiment werd langzamerhand enorm groot, inclusief talloze sublijnen, terwijl de filosofie van Biodermal uit beeld dreigde te raken. Daar naast kwam de omzet voor meer dan de helft enkel en alleen uit de P-CL-E-potjes. Hoog tijd de boel eens op de schop te nemen. Drie jaar geleden werd het start schot gegeven voor een grondige metamorfose. De verpakkingen kregen een nieuw en helder jasje: in de bruine flessen zit tegen woordig een crème voor onder de zonnebank, de zonnebrand producten zitten in minder angst aanjagende witte tubes en fla cons. Oude commercials waarin modellen met een loeibruine huid pronkten, hebben plaatsge maakt voor de nu zo populaire 'gewone vrouw'. Eind 2012 is er een mannenlijn toegevoegd, dat zelfde jaar kende het bedrijf een groei van zo'n 12 procent. Tot de nieuwste lanceringen behoren on der meer zonnebrandproducten op basis van een moussestruc tuur met ingrediënten als rode bes en sinaasappel. Ditmaal zon der de natuurlijke pigmentactiva- tors, maar mét een beschermen de SPF 20 en 30. Naam Biodermal Anno 1975 Land van herkomst Nederland Claim to fame oer-Hollandse huidverzorging Biodermal in cijfers Biodermal staat qua omzet op nummer 8 van de bestverkochte huidverzor ging in Nederland. Na 38 jaar staat de bestseller P-CL-E-crème nog steeds in de top-10 van best verkochte huidverzorgende crè mes. Opvallend De oorspronkelijke P-CL-E-formule bevatte dierlijk placenta. CTST-actrice Jette van der Meij was in haar jongere ja ren het gezicht van één van de Biodermalcommercials. Info www.biodermal.nl 'Jezelf laten zien begint van binnen' door Nanska van de Laar Hans Ubbink is een man die alles nèt even anders doet. Zijn eigenzinnige karakter weet hij op subtiele manier in zijn modeontwerpen te verwerken. Niet voor ieder een zichtbaar, wél voor de drager. Dat kan een print zijn aan de bin nenkant van een jasje of een filosofisch ci taat in het manchet, soms met een dosis zelfspot. „Kleding drukt gevoel uit, daarom is mijn persoonlijke gevoel ook heel belang rijk in mijn ontwerpen. Met kleding kun je je emoties uitdrukken en dat zit niet in een opdruk op een T-shirt als have a nice day. Laten zien wie je bent, begint aan de binnenkant en bij je eigen perceptie. Of een dag leuk wordt, heb je zelf in de hand. Nee, het is niet zo dat ik de hele dag loop te lachen, maar ik ben er wel van overtuigd dat het leven leuker is als je laat zien wie je bent." Voor de campagne van zijn nieuwe zomer collectie Episodes zocht de ontwerper sa menwerking met Het Nationale Ballet. Het was zijn eerste contact met dansers als mo dellen en het was, zo weet hij nu al, zeker niet de laatste keer. „Fotografe Stephanie Pistel kwam eigenlijk met het idee, zij kent ook mensen bij het gezelschap. Zelf hou ik ook van dans - ik heb een bijzondere herin nering aan de voorstelling Passion van dans gezelschap Momix, die ik enige tijd gele den in Londen heb gezien - omdat juist dansers in staat zijn met hun fysiek emo ties over te brengen." De shoot voor zijn campagne was dan ook verre van een saaie klus. „Met 'gewone' mo dellen ben je snel klaar. Dan is het sexy of stoer, veel meer schakeringen heb je niet. Daarom was het voor mij een openbaring deze campagne met dansers te doen. Het was fantastisch te zien hoe vertrouwd zij met hun lichaam zijn en met elkaar. Het was alsof ik naar een voorstelling zat te kij ken. De taal van dansers is fysiek en ze we ten heel goed hoe ze met hun lijf gevoe lens kunnen communiceren. En dan de vanzelfsprekendheid waarmee ze dat doen! En de complete controle die ze hierover hebben. Dat is toch om gek van te wor den?" Voor Ubbink was het een uitdaging de dan sers - Erica Horwood, Matthew Pawlicki- Sinclair en Wolfgang Tietze - in zijn ont werpen te krijgen. „Trek je een model een jurk aan, dan weet ze hoe ze deze moet pre- Hans Ubbink: „Het leven is leuker als je laat zien wie je bent." foto Jeroen Hofman senteren. In dit geval heb ik ook gekeken naar wat bij de dansers zelf past, zodat ze ook alle ruimte hadden om iets te creëren. Er is geen moment geweest dat ze stil heb ben gestaan, dat we hebben aangegeven 'nu iets naar links of iets naar rechts' of dat we gestopt zijn om een revers goed te doen. Als we dat wel hadden gedaan, was de magie weggeweest." Hij had eigenlijk filmopnames van het pro ces willen maken. Dat vond plaats in zijn eigen bedrijfspand, in een van de voormali ge Stork Werkspoorhallen op het Oosten burgereiland in Amsterdam. „Ik voelde mij echt toeschouwer van een choreografie die ter plekke ontstond. Dans is schoonheid in al zijn vormen, hoe lelijk het ook gebeurt. Dat is een prettig iets, want ik ben wel een estheet." De lichaamstaal waarmee dansers spreken, sluit aan op de ontwerpfilosofie van Hans Ubbink. „Kleding zegt alles over je, vertelt wie je bent en hoe je je voelt. Dat hoeft niet per se met iets waarin je je makkelijk beweegt, maar het moet iets met je doen. Ie kunt je heel makkelijk bewegen in een joggingbroek met een T-shirt, maar dat is dan niet je mooiste verschijningsvorm. Na tuurlijk heb ik ook van die dagen dat ik denk: laat maar waaien. Dat is voor mij een moment waarop ik mezelf toesta iets niet te hoeven. Aan de andere kant: jezelf ver zorgen, is een vorm van respect. Niet al leen naar jezelf, ook naar anderen." Ubbink is ervan overtuigd dat het leven zo veel mooier is als je laat zien wie je bent. „Als persoon, want het gaat niet om het ef fect of om het anders willen zijn. Ik pro beer daar op mijn manier, in mijn ontwer pen, esthetiek aan toe te voegen, want ook ik wil het leven mooier maken. Dat is niet de meest makkelijke manier, maar wel de meest intense manier om mijzelf uit te da gen. De tijd die we hebben, is zo kort, laten we die dan ook zo mooi mogelijk doorbren gen." Als ontwerper wil Ubbink graag verrassen, maar niet door te schreeuwen. „Je ziet zo veel modecampagnes waarin de boodschap luidt: 'Als je geluk hebt, mag je erbij ho ren'. Natuurlijk wil ik ook verdienen en vind ik het jammer dat de campagnes die ik maak maar een klein groepje bereiken. Ik heb eenvoudigweg ook niet de middelen om groots uit te pakken. Maar ik wil ook niemand iets door de strot duwen." reageren? consument@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 22