In Nederland mag je sinds kort zonder toestemming met een drone foto's nemen. Maar duidelijke regels ontbreken en privacyproblemen zijn onvermijdelijk. Het kan anders. Zweden geeft een hoopvol signaal. 12 SPECTRUM opinie t- 0* -4 Bescherm de privacy in de webj ungle door Jos Straathof Jos Straathof is journalist, filo soof en docent aan de Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg. Voor 299 euro koop je in Nederland via internet een Parrot AR.Drone 2.0, waar mee je vanuit de lucht foto's en vi deo's van HD-kwa- liteit kunt maken. Pluspunten, aldus een site: 'Je video's en foto's direct de len via Youlbbe en Picasa'. De drone heeft twee camera's, naar voren en naar beneden gericht, 'die videobeel den live streamen naar het display van je iPhone of iPad'. Het verbod op fotograferen vanuit de lucht is in Nederland sinds 1 juni op geheven. We zetten schuttingen om onze tuinen, maar dat hoeft niemand ervan te weerhouden met zijn op af stand bestuurbare vliegmachientje bo ven het erf van de buren te gaan han gen, opnamen te maken van de zon nende buurvrouw en deze beelden op YouTube te zetten. Dat de privacy van de buren in het geding is, staat buiten kijf. Of er wettelijk iets tegen te doen is, moet nog blijken. Zeker, er is priva cywetgeving. Maar hoe deze zich ver houdt tot nieuwe technologische ont wikkelingen, is voer voor discussie. Iedereen kent de situatie: op een feest je maken tegenwoordig tal van men sen foto's en filmpjes met hun smart- phone, die direct via social media wor den gedeeld. Niet altijd prettig voor de betrokkenen, die het fotograferen niet in de gaten hadden en tot het ein de der tijden op internet geconfron teerd kunnen worden met dat net iets te dronken gedrag. Dat is nog een rela tief onschuldig voorbeeld vergeleken met opnamen in bad- of slaapkamer. Het Zweedse parlement heeft wat be treft de bescherming van de privacy een duidelijk signaal afgegeven. Het maken van dit soort stiekeme opna men in privésituaties, zonder toestem ming van de betrokkenen, is in Zwe den binnenkort strafbaar. Wie de wet overtreedt, kan een boete of een cel straf tot twee jaar krijgen. Sommige reacties op Nederlandse sites zijn voorspelbaar: 'Regelrechte censuur', 'Politiestaat in het kwadraat'. Zweedse journalisten maken zich on gerust. Professionele nieuwsgaring valt formeel buiten de wet, maar de voorwaarden zijn onduidelijk. De ge volgen van de wet zijn nog niet in te schatten en de Zweedse journalisten- bond vreest voor het recht op vrije nieuwsgaring en meningsuiting. De vraag is of het een taak van de wet gever is zich met de internetprivacy te bemoeien en het voortouw te ne men? Het antwoord luidt: natuurlijk. Wie anders moet het doen? We realiseren het ons nauwelijks, maar het internet staat nog in de kin derschoenen. De ontwikkelingen zijn razendsnel gegaan. Nu is 94 procent van de Nederlandse huishoudens aan gesloten op het internet. In 1990 had nog slechts 0,33 procent van de Neder landers toegang tot het 'World Wide Web'. Inmiddels heeft ruim zes op de tien Nederlanders een smartphone. De technologische ontwikkelingen roepen allerlei maatschappelijke vra gen op, waar we geen antwoord op hebben. Zoals altijd hobbelen wetge ving en gedragsregels achter de feiten aan. Dat kan ook moeilijk anders; we hebben geen kristallen bol die toe komstige ontwikkelingen kan voor spellen. Maar het is niet ondenkbaar dat we over tien jaar met afgrijzen te rugkijken: wat bezielde velen van ons om zonder enige dwang ons hele heb ben en houden en dat van anderen in de openbaarheid te gooien? Dat Zweden een in de ogen van som migen vergaande maatregel invoert, is een goede ontwikkeling. Het signaal is duidelijk: de regering wil voorko men dat het privéleven van burgers te gen de eigen wens in op straat komt te liggen. Daarbij gaat het vooral om vernederende en/of krenkende foto's en filmpjes. Het Zweedse parlement maakte een duidelijke afweging: priva cy van burgers is in dit geval belangrij- Tüpc ker dan de vrijheid zonder toestem ming foto's naar buiten te brengen. Overheidsingrijpen ligt, met name in liberale hoek, altijd wat gevoelig. Maar op het gebied van privacybe scherming is angst voor een al te gro te daadkracht onnodig. In 1890 defini eerden de Amerikaanse juristen War ren en Brandeis privacy als 'the right to be let alone', het recht met rust te worden gelaten. Daar hoorde nadruk kelijk bij dat mensen het recht heb ben persoonlijke informatie uit de openbaarheid te houden. Een defini tie die niets aan actualiteit heeft ingt boet en waarvoor een parlement bes in de bres mag springen. Met het bovenstaande in gedachten zou het een goede zaak zijn als de N< derlandse overheid eens wat piketpaal tjes zou slaan in de internetjungle, om nog iets van privacy te redden. privésfeer heeft het zwaar te verdu- ren. Natuurlijk, het belang ervan moet worden afgewogen tegen andej belangen. Dat privacy soms minder b< ze lo Hg cy ge de Hj ee re: de ze in

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 88