Special:
.Ondernemer
Bedrijvig Vlissingen
Ontwikkeling
Een warm hart voor Vlissingen
De binnenstad van Vlissingen on
dergaat sinds 2002 in fases een ge
daanteverwisseling, met inmid
dels als belangrijke blikvanger het
winkelcentrum De Fonteyne.
Maar vernieuwing is niet altijd
vooruitgang. Vlissingen heeft
veel te bieden, maar de samen
hang tussen de winkel- en stap-
straten ontbreekt, vindt de Vlis-
singse Ondernemers Centrale
(VOC), koepel van 275 mkb- en
horeca-ondernemers. Dat moet
anders, dat moet beter, is de kern
van het actieplan. Vlissingen is let
terlijk toe aan bypasses. 'Het hart
van de stad moet weer kloppen.'
Tekst: Peter Oggel
Foto: Ruben Oreel
VLISSINGEN - Wie Vlissingen zegt,
zegt water. 'Stad aan Zee', luidt de
toepasselijke slogan waarmee Vlissin
gen zich in de markt aanprijst. Noem
één gemeente die niet jaloers is op de
dynamiek van de karakteristieke bou
levards Bankert, Evertsen en De Ruy-
ter, met vrijwel alle ingrediënten
voor een compleet dagje uit.
Een toeristische trekker van interna
tionaal formaat, juicht de gemeente
Vlissingen in de Boulevardvisie. De
nota vormt de aanzet om de visite
kaartjes van de stad beter te profileren
en minstens betere verbindingen met
het (winkel) centrum en de parkeerge-
legenheden tot stand te brengen.
Waarover later meer.
Over bezoek heeft havenstad Vlissin
gen helemaal geen klagen. Elke
maand flaneren enkele tienduizenden
over de boulevards, met Noordzee en
scheepvaart als steeds wisselend schil
derij; evenementen en festivals (Film
by the Sea, Sail Vlissingen Mari
tiem, Bevrijdingsfestival) en (dag)at-
tracties (MuZEEum, Reptielenzoo,
Arsenaal) zijn op jaarbasis opgeteld
goed voor een dikke miljoen gasten.
En dat allemaal in een stad van nauwe
lijks 45.000 inwoners.
Het klinkt haast als een wervende bro
chure. Tel uitje winst, zou je den
ken. Maar zo simpel is dat niet, legt se
cretaris Pim Kraan van de Vlissingse
Ondernemers Centrale (VOC) uit.
De vraag is, zegt hij, hoe houd je die
bezoekers binnen, hoe krijg je die dui
zenden naar het stadshart? De secreta
ris: "We hebben een fantastisch hore-
cagebied en een geweldig winkelcen
trum. We hebben water, we hebben
scheepvaart, boulevards. Maar de
kwestie is hoe die met elkaar verbin
den."
Vlissingen is een stad in ontwikke
ling. Al jaren eigenlijk. Sinds de eeuw
wisseling wordt -soms met kleine aan-
Banners
Dat is precies de essentie van het
VOC-actieplan, waarin voorzitter Jan
Jacobs en secretaris Pim Kraan het
centrum van Vlissingen tot op het bot
fileren. Misschien stemmen hun be
vindingen tot weinig vrolijkheid, ze
dragen ook oplossingen aan. Eind
mei bijvoorbeeld zijn in het centrum
achttien frames met 36 banners ge
plaatst om de bezoeker bij de hand te
nemen. 'Nog een klein stukje en u
bent in de St. Jacobsstraat' en 'U na
dert het horecagedeelte'.
Maar er is meer nodig. Kraan: "In het
verleden zijn infrastructurele fouten
gemaakt. Gebrek aan visie watje met
een binnenstad moet doen. Dat heeft
schade berokkend."Hij verwijst op
nieuw naar de structuurvisie. "Een
goede inventarisatie die handvatten
biedt om aan het werk te gaan." Met
het actieplan in de hand staat de
VOC te popelen. Wat belangrijk is?
Een doorbraak tussen Oude Markt en
Lange Zelke om te beginnen, aanpak
van leegstand ook, verplaatsing van
winkels, consumentvriendelijk parke
ren
Het begin is er, zegt Kraan. Hij prijst
in dit verband de samenwerking met
de gemeente. "Vlissingen heeft voor
de binnenstad een speciale ambtenaar
benoemd. Een schot in de roos. Pro
blemen worden aangepakt, ontwikke
lingen gestimuleerd. Korte lijnen. Sa
men sterk. De wethouder en de amb
tenaar gaan mee stad in. Nee, geen ca
deautjes, maar de gemeente faciliteert
wel.
lijk, wees als stad gastvrij en wijs be
zoekers de weg naar leuke winkel
straatjes en gezellige pleinen."
Bellamypark: gezellige terrassen.
Pim Kraan: 'Het hart van
de stad moet weer kloppen.'
Pim Kraan sombert niet, verre van.
Hij is een optimistisch mens die voor
al het goede voor zijn stad nastreeft.
Maar hij is ook een nuchter man, niet
gespeend van realiteitszin, karakter
trekken die Vlissingers als stad van
hardwerkers welhaast in de genen zit
ten. Met beide benen op de grond, is
de kern van Kraans verhaal. Hij wijst
noordwaarts, richting Middelburg.
"Op nog geen tien kilometer van Vlis
singen ligt een van de beste drie bin
nensteden van Nederland. Daar kun
je dus niet mee concurreren." Let
wel: dat is geen klacht, maar wel een
constatering die noopt tot aangepast
beleid.
Kraan verwijst naar de detailhandels-
structuurvisie (2012). Het staat er
zwart op wit: tegenover winkelsteden
als Middelburg en Goes heeft Vlissin
gen vooral een lokale functie. En,
met name in de zomermaanden, ook
een toeristische. Mede gezien de
(economische) tijdgeest noopt die
wetenschap tot keuzes, samen te
vatten in een compacte binnen
stad met concentratie van het
winkelaanbod en een prima
doorstroming. Nog even en de
Zee-allee is klaar, de snelle ver
binding tussen kanaal en stads-
P' centrum.
passingen, vaak met forse ingrepen-
gewerkt aan de herinrichting van de
binnenstad, ooit gedomineerd door
de voormalige scheepswerf De Schel
de. Daar moet de stadswijk Schelde-
kwartier verrijzen: wonen aan het wa
ter met behoud van het industriële ka
rakter. Maar in de huidige economi
sche dip en met een stagnerende wo
ningmarkt gaat dat niet heel snel.
In de binnenstad overheerst sinds en
kele jaren De Fonteyne, winkelcen
trum met 6500 vierkante meter vloer
oppervlak en een parkeergarage met
384 plaatsen. Maar in het stadscen
trum blijkt De Fonteyne min of meer
een sta in de weg tussen Lange Zelke
en Oude Markt, met de imposante
Grote of St.Jacobskerk als ijkpunt.
nen. Het winkelcentrum is als de
spreekwoordelijke spin in een web
van winkel- en stapstraatjes. Alleen is
verzuimd in dat web alle draden te
verbinden. 'Het vroegere rondje bin
nenstad is nog slechts een vage herin
nering. De Oude Markt is als een oud
hart met dichtgeslibde aorta', is meer
dan zomaar een bijzin in het VOC-ac
tieplan 'Het hart van de stad moet
kloppen'. Het is een statement.
Het overdekte winkelcen
trum is ontwikkeld in een
tijd dat de groei van de re
tail schijnbaar onbe
grensd was. Het tegen
deel is inmiddels reali
teit. Het Vlissingse stads
hart kampt met leeg
stand; volgens recente
berekeningen staat op
ruwweg 24.000 vier
kante meter winkel
ruimte bijna vijftien pro
cent leeg, gevolg van het
nieuwe (web)winkelen
en het ondermaatse consu
mentenvertrouwen Dat is
een. Twee is dat met De Fon
teyne de onderlinge verbindin
gen in de binnenstad zijn verdwe-
Routering, vat Kraan samen
in één woord. "De kracht
van Vlissingen moet zijn een
goede bereikbaarheid en
goede parkeergelegenheid.
Vlakbij en betaalbaar. Dat
lukt Middelburg niet meer.
Makkelijke verbindingen van,
naar en in de stad. Een goede
bewegwijzering, looproutes in het
centrum. Maak het de klant makke-