Special: .Ondernemer Bedrijvig Vlissingen Ontwikkeling Een warm hart voor Vlissingen De binnenstad van Vlissingen on dergaat sinds 2002 in fases een ge daanteverwisseling, met inmid dels als belangrijke blikvanger het winkelcentrum De Fonteyne. Maar vernieuwing is niet altijd vooruitgang. Vlissingen heeft veel te bieden, maar de samen hang tussen de winkel- en stap- straten ontbreekt, vindt de Vlis- singse Ondernemers Centrale (VOC), koepel van 275 mkb- en horeca-ondernemers. Dat moet anders, dat moet beter, is de kern van het actieplan. Vlissingen is let terlijk toe aan bypasses. 'Het hart van de stad moet weer kloppen.' Tekst: Peter Oggel Foto: Ruben Oreel VLISSINGEN - Wie Vlissingen zegt, zegt water. 'Stad aan Zee', luidt de toepasselijke slogan waarmee Vlissin gen zich in de markt aanprijst. Noem één gemeente die niet jaloers is op de dynamiek van de karakteristieke bou levards Bankert, Evertsen en De Ruy- ter, met vrijwel alle ingrediënten voor een compleet dagje uit. Een toeristische trekker van interna tionaal formaat, juicht de gemeente Vlissingen in de Boulevardvisie. De nota vormt de aanzet om de visite kaartjes van de stad beter te profileren en minstens betere verbindingen met het (winkel) centrum en de parkeerge- legenheden tot stand te brengen. Waarover later meer. Over bezoek heeft havenstad Vlissin gen helemaal geen klagen. Elke maand flaneren enkele tienduizenden over de boulevards, met Noordzee en scheepvaart als steeds wisselend schil derij; evenementen en festivals (Film by the Sea, Sail Vlissingen Mari tiem, Bevrijdingsfestival) en (dag)at- tracties (MuZEEum, Reptielenzoo, Arsenaal) zijn op jaarbasis opgeteld goed voor een dikke miljoen gasten. En dat allemaal in een stad van nauwe lijks 45.000 inwoners. Het klinkt haast als een wervende bro chure. Tel uitje winst, zou je den ken. Maar zo simpel is dat niet, legt se cretaris Pim Kraan van de Vlissingse Ondernemers Centrale (VOC) uit. De vraag is, zegt hij, hoe houd je die bezoekers binnen, hoe krijg je die dui zenden naar het stadshart? De secreta ris: "We hebben een fantastisch hore- cagebied en een geweldig winkelcen trum. We hebben water, we hebben scheepvaart, boulevards. Maar de kwestie is hoe die met elkaar verbin den." Vlissingen is een stad in ontwikke ling. Al jaren eigenlijk. Sinds de eeuw wisseling wordt -soms met kleine aan- Banners Dat is precies de essentie van het VOC-actieplan, waarin voorzitter Jan Jacobs en secretaris Pim Kraan het centrum van Vlissingen tot op het bot fileren. Misschien stemmen hun be vindingen tot weinig vrolijkheid, ze dragen ook oplossingen aan. Eind mei bijvoorbeeld zijn in het centrum achttien frames met 36 banners ge plaatst om de bezoeker bij de hand te nemen. 'Nog een klein stukje en u bent in de St. Jacobsstraat' en 'U na dert het horecagedeelte'. Maar er is meer nodig. Kraan: "In het verleden zijn infrastructurele fouten gemaakt. Gebrek aan visie watje met een binnenstad moet doen. Dat heeft schade berokkend."Hij verwijst op nieuw naar de structuurvisie. "Een goede inventarisatie die handvatten biedt om aan het werk te gaan." Met het actieplan in de hand staat de VOC te popelen. Wat belangrijk is? Een doorbraak tussen Oude Markt en Lange Zelke om te beginnen, aanpak van leegstand ook, verplaatsing van winkels, consumentvriendelijk parke ren Het begin is er, zegt Kraan. Hij prijst in dit verband de samenwerking met de gemeente. "Vlissingen heeft voor de binnenstad een speciale ambtenaar benoemd. Een schot in de roos. Pro blemen worden aangepakt, ontwikke lingen gestimuleerd. Korte lijnen. Sa men sterk. De wethouder en de amb tenaar gaan mee stad in. Nee, geen ca deautjes, maar de gemeente faciliteert wel. lijk, wees als stad gastvrij en wijs be zoekers de weg naar leuke winkel straatjes en gezellige pleinen." Bellamypark: gezellige terrassen. Pim Kraan: 'Het hart van de stad moet weer kloppen.' Pim Kraan sombert niet, verre van. Hij is een optimistisch mens die voor al het goede voor zijn stad nastreeft. Maar hij is ook een nuchter man, niet gespeend van realiteitszin, karakter trekken die Vlissingers als stad van hardwerkers welhaast in de genen zit ten. Met beide benen op de grond, is de kern van Kraans verhaal. Hij wijst noordwaarts, richting Middelburg. "Op nog geen tien kilometer van Vlis singen ligt een van de beste drie bin nensteden van Nederland. Daar kun je dus niet mee concurreren." Let wel: dat is geen klacht, maar wel een constatering die noopt tot aangepast beleid. Kraan verwijst naar de detailhandels- structuurvisie (2012). Het staat er zwart op wit: tegenover winkelsteden als Middelburg en Goes heeft Vlissin gen vooral een lokale functie. En, met name in de zomermaanden, ook een toeristische. Mede gezien de (economische) tijdgeest noopt die wetenschap tot keuzes, samen te vatten in een compacte binnen stad met concentratie van het winkelaanbod en een prima doorstroming. Nog even en de Zee-allee is klaar, de snelle ver binding tussen kanaal en stads- P' centrum. passingen, vaak met forse ingrepen- gewerkt aan de herinrichting van de binnenstad, ooit gedomineerd door de voormalige scheepswerf De Schel de. Daar moet de stadswijk Schelde- kwartier verrijzen: wonen aan het wa ter met behoud van het industriële ka rakter. Maar in de huidige economi sche dip en met een stagnerende wo ningmarkt gaat dat niet heel snel. In de binnenstad overheerst sinds en kele jaren De Fonteyne, winkelcen trum met 6500 vierkante meter vloer oppervlak en een parkeergarage met 384 plaatsen. Maar in het stadscen trum blijkt De Fonteyne min of meer een sta in de weg tussen Lange Zelke en Oude Markt, met de imposante Grote of St.Jacobskerk als ijkpunt. nen. Het winkelcentrum is als de spreekwoordelijke spin in een web van winkel- en stapstraatjes. Alleen is verzuimd in dat web alle draden te verbinden. 'Het vroegere rondje bin nenstad is nog slechts een vage herin nering. De Oude Markt is als een oud hart met dichtgeslibde aorta', is meer dan zomaar een bijzin in het VOC-ac tieplan 'Het hart van de stad moet kloppen'. Het is een statement. Het overdekte winkelcen trum is ontwikkeld in een tijd dat de groei van de re tail schijnbaar onbe grensd was. Het tegen deel is inmiddels reali teit. Het Vlissingse stads hart kampt met leeg stand; volgens recente berekeningen staat op ruwweg 24.000 vier kante meter winkel ruimte bijna vijftien pro cent leeg, gevolg van het nieuwe (web)winkelen en het ondermaatse consu mentenvertrouwen Dat is een. Twee is dat met De Fon teyne de onderlinge verbindin gen in de binnenstad zijn verdwe- Routering, vat Kraan samen in één woord. "De kracht van Vlissingen moet zijn een goede bereikbaarheid en goede parkeergelegenheid. Vlakbij en betaalbaar. Dat lukt Middelburg niet meer. Makkelijke verbindingen van, naar en in de stad. Een goede bewegwijzering, looproutes in het centrum. Maak het de klant makke-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 141