16
Binnenstad
Kenniswerf
Vlissingen, een stad
Rob van Dooren voelt zich als een vis in het water in Vlissingen. Van
Dooren komt eigenlijk uit Weert. Hij was daar jarenlang gemeentebe
stuurder, werd daar in 2002 de eerste duale wethouder voor de partij
Weert Lokaal. Hij was vijfjaar stadsmanager van Eindhoven en was
ook een tijd manager van de schouwburg in Helmond. Toen de Loka
le Partij Vlissingen hem vroeg om daar wethouder te worden, hoefde
hij niet lang na te denken. Hij zit er al sinds 2008, woont er bijzonder
naar zijn zin. "Daar, achter deze straat woon ik", wijst hij aan op een
grote luchtfoto op zijn kamer in het Vlissingse stadhuis.
Tekst: Ron Gregoor
Foto's: Ruben Oreel en ANP
VLISSINGEN - Van Dooren is ver
liefd geworden op 'zijn nieuwe stad'.
Een stad van harde werkers, ruwe
bolsters, blanke pit. "En een stad
waar veel kan."
Vlissingen, van oudsher een plaats
waar veel werkgelegenheid was. Ja
renlang was de grootste werkgever
scheepswerf De Schelde. De Schelde
was gevestigd in het centrum. Maar
zo'n twintig jaar geleden verdween
De Schelde en verplaatste de werkge
legenheid naar bedrijventerrein Vlis
singen- Oost. "Daardoor kwam de
stad eigenlijk in een soort logistiek
isolement. Dat heeft vrij lang ge
duurd. Dan moetje een besluit ne
men, wat doen we met die leegstaan
de ruimte. Hoe maak je daar iets
moois van, hoe betrekje dat gebied
bij de binnenstad." Eind jaren negen
tig heeft het Vlissingse gemeentebe
stuur de koe bij de horens gevat. Een
grootschalig project om Vlissingen
op te pimpen kwam van de grond.
Want er was meer aan de hand dan al
leen de invulling van de voormalige
scheepswerf. "Oude wijken moesten
heel nodig opgeknapt worden. De
binnenstad moest voorzien worden
van een nieuw tapijt. De open ruim
te in de infrastructuur moest op een
goede manier worden ingevuld. Er
moest nodig een verbinding gemaakt
worden tussen die binnenstad en het
Scheldekwartier. Dat zou de aantrek
kingskracht van de stad een stuk gro
ter maken."
Dat project werd voor een deel in de
goede jaren nog gerealiseerd. De bin
nenstad bijvoorbeeld. Het nieuwe ta
pijt van de binnenstad, zoals Van
Dooren dat noemt, kreeg een behoor
lijke impuls door de realisering van
De Fonteyne, winkelcentrum rond
het Scheldeplein. Een winkelcen
trum waar Vlissingen, zeker in die
eerste jaren, erg blij mee was. "Een
centrum met goede zaken, echt een
verrijking voor de stad."
Bedoeling was dat de binnenstad daar
door een flinke impuls kreeg. Daar
was de middenstand dan ook volop
mee bezig, toen de crisis aanbrak.
"Er is in de afgelopen jaren best veel
gebeurd om die binnenstad op peil te
trekken. Toch heeft dat gebied nog
niet dat elan gekregen, waar destijds
op gegokt werd. Dat heeft een paar
oorzaken. De crisis hakt er nog steeds
behoorlijk in. Je ziet best veel leeg
stand. Dat heeft trouwens niet alleen
met de crisis te maken. Het koopge
drag van de mensen is ook anders ge
worden. Komt voor een deel door in
ternet, webshops floreren als nooit te
voren, zo lijkt het wel. Ook de mobi
liteit van mensen heeft daarmee te
maken. Mensen vinden het niet erg
om even te rijden om andere winkels
te bezoeken. Middelburg, Goes, Bre
da zelfs."
Wat is het antwoord om toch een
goede binnenstad te krijgen? "Een an
dere binnenstad. Compact. Invulling
gericht op dagelijkse behoefte. Inwo
ners zullen toch een bakker, slager,
supermarkt, kledingzaak, noem maar
op nodig hebben in hun directe om
geving. Daar moeten we op focus
sen."
De Kenniswerf, een idee waarmee
Vlissingen in de roos schoot. Het ge
bied rond de Hogeschool Zeeland en
ROC, voor innovatieve ontwikkelin
gen. "Na tien jaar zie je dat het gaat
werken. Steeds meer bedrijven gaan
zich ermee bemoeien, het creëert
nieuwe werkgelegenheid. De samen
werking tussen onderwijs en onderne
mers is hier op hoog niveau. Steeds
meer bedrijven beseffen nu ook dat
zij baat hebben bij dit soort samen
werkingen. En dan heb ik het niet
eens over Vlissingse bedrijven, maar
over ondernemers uit heel Zeeland.
Bedrijven die samen met de hoge
school en ROC werken aan innova
tieve producten en oplossingen. En,
voor Vlissingen niet onbelangrijk, de
Kenniswerf schept nieuwe banen."
Vlissingen studentenstad. Van
Dooren: "We hebben de Kennis
werf, een hogeschool, die onderwijs
op een zeer breed gebied aanbiedt,
en een ROC. Je kunt dus wel zeggen
dat Vlissingen eigenlijk een studen
tenstad is geworden. Volgende vraag
is, wat doe je met die studenten.
Waar huisvestje die. Wij denken dat
je die in de stad moet laten wonen.
De stad als campus. Wat is er leuker
voor een student als hij kan wonen in
een binnenstad waar veel te doen is.
Op loopafstand van zijn opleiding.
Dat past ook weer prima in het beeld
om een betere verbinding te krijgen
tussen de Kenniswerf, daar waar het
allemaal gebeurt, en het centrum van
de stad, daar waar de studenten wo-
Vlissingen moet in brede zin een aan
trekkelijke stad worden. Van de oude
veerhaven tot aan de boulevard. Plan
nen over de aanleg van een cruiseter
minal zijn in de ijskast gezet, maar el
ders in dit nummer praten we met
Alex Nelis over de ontwikkeling daar
van. "Maar het project is weer volop
in ontwikkeling. De cruisekade komt
er", zegt Van Dooren. "Daar ben ik