16 Binnenstad Kenniswerf Vlissingen, een stad Rob van Dooren voelt zich als een vis in het water in Vlissingen. Van Dooren komt eigenlijk uit Weert. Hij was daar jarenlang gemeentebe stuurder, werd daar in 2002 de eerste duale wethouder voor de partij Weert Lokaal. Hij was vijfjaar stadsmanager van Eindhoven en was ook een tijd manager van de schouwburg in Helmond. Toen de Loka le Partij Vlissingen hem vroeg om daar wethouder te worden, hoefde hij niet lang na te denken. Hij zit er al sinds 2008, woont er bijzonder naar zijn zin. "Daar, achter deze straat woon ik", wijst hij aan op een grote luchtfoto op zijn kamer in het Vlissingse stadhuis. Tekst: Ron Gregoor Foto's: Ruben Oreel en ANP VLISSINGEN - Van Dooren is ver liefd geworden op 'zijn nieuwe stad'. Een stad van harde werkers, ruwe bolsters, blanke pit. "En een stad waar veel kan." Vlissingen, van oudsher een plaats waar veel werkgelegenheid was. Ja renlang was de grootste werkgever scheepswerf De Schelde. De Schelde was gevestigd in het centrum. Maar zo'n twintig jaar geleden verdween De Schelde en verplaatste de werkge legenheid naar bedrijventerrein Vlis singen- Oost. "Daardoor kwam de stad eigenlijk in een soort logistiek isolement. Dat heeft vrij lang ge duurd. Dan moetje een besluit ne men, wat doen we met die leegstaan de ruimte. Hoe maak je daar iets moois van, hoe betrekje dat gebied bij de binnenstad." Eind jaren negen tig heeft het Vlissingse gemeentebe stuur de koe bij de horens gevat. Een grootschalig project om Vlissingen op te pimpen kwam van de grond. Want er was meer aan de hand dan al leen de invulling van de voormalige scheepswerf. "Oude wijken moesten heel nodig opgeknapt worden. De binnenstad moest voorzien worden van een nieuw tapijt. De open ruim te in de infrastructuur moest op een goede manier worden ingevuld. Er moest nodig een verbinding gemaakt worden tussen die binnenstad en het Scheldekwartier. Dat zou de aantrek kingskracht van de stad een stuk gro ter maken." Dat project werd voor een deel in de goede jaren nog gerealiseerd. De bin nenstad bijvoorbeeld. Het nieuwe ta pijt van de binnenstad, zoals Van Dooren dat noemt, kreeg een behoor lijke impuls door de realisering van De Fonteyne, winkelcentrum rond het Scheldeplein. Een winkelcen trum waar Vlissingen, zeker in die eerste jaren, erg blij mee was. "Een centrum met goede zaken, echt een verrijking voor de stad." Bedoeling was dat de binnenstad daar door een flinke impuls kreeg. Daar was de middenstand dan ook volop mee bezig, toen de crisis aanbrak. "Er is in de afgelopen jaren best veel gebeurd om die binnenstad op peil te trekken. Toch heeft dat gebied nog niet dat elan gekregen, waar destijds op gegokt werd. Dat heeft een paar oorzaken. De crisis hakt er nog steeds behoorlijk in. Je ziet best veel leeg stand. Dat heeft trouwens niet alleen met de crisis te maken. Het koopge drag van de mensen is ook anders ge worden. Komt voor een deel door in ternet, webshops floreren als nooit te voren, zo lijkt het wel. Ook de mobi liteit van mensen heeft daarmee te maken. Mensen vinden het niet erg om even te rijden om andere winkels te bezoeken. Middelburg, Goes, Bre da zelfs." Wat is het antwoord om toch een goede binnenstad te krijgen? "Een an dere binnenstad. Compact. Invulling gericht op dagelijkse behoefte. Inwo ners zullen toch een bakker, slager, supermarkt, kledingzaak, noem maar op nodig hebben in hun directe om geving. Daar moeten we op focus sen." De Kenniswerf, een idee waarmee Vlissingen in de roos schoot. Het ge bied rond de Hogeschool Zeeland en ROC, voor innovatieve ontwikkelin gen. "Na tien jaar zie je dat het gaat werken. Steeds meer bedrijven gaan zich ermee bemoeien, het creëert nieuwe werkgelegenheid. De samen werking tussen onderwijs en onderne mers is hier op hoog niveau. Steeds meer bedrijven beseffen nu ook dat zij baat hebben bij dit soort samen werkingen. En dan heb ik het niet eens over Vlissingse bedrijven, maar over ondernemers uit heel Zeeland. Bedrijven die samen met de hoge school en ROC werken aan innova tieve producten en oplossingen. En, voor Vlissingen niet onbelangrijk, de Kenniswerf schept nieuwe banen." Vlissingen studentenstad. Van Dooren: "We hebben de Kennis werf, een hogeschool, die onderwijs op een zeer breed gebied aanbiedt, en een ROC. Je kunt dus wel zeggen dat Vlissingen eigenlijk een studen tenstad is geworden. Volgende vraag is, wat doe je met die studenten. Waar huisvestje die. Wij denken dat je die in de stad moet laten wonen. De stad als campus. Wat is er leuker voor een student als hij kan wonen in een binnenstad waar veel te doen is. Op loopafstand van zijn opleiding. Dat past ook weer prima in het beeld om een betere verbinding te krijgen tussen de Kenniswerf, daar waar het allemaal gebeurt, en het centrum van de stad, daar waar de studenten wo- Vlissingen moet in brede zin een aan trekkelijke stad worden. Van de oude veerhaven tot aan de boulevard. Plan nen over de aanleg van een cruiseter minal zijn in de ijskast gezet, maar el ders in dit nummer praten we met Alex Nelis over de ontwikkeling daar van. "Maar het project is weer volop in ontwikkeling. De cruisekade komt er", zegt Van Dooren. "Daar ben ik

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 136