Twister MEDIA 25 Baantjer herleeft komend najaar in de theaters. De voorstelling, gebaseerd op de populaire misdaadserie met rechercheur De Cock, kan wel eens de aanjager zijn van meer tv-hits op de planken. EP ZATERDAG 15 JUNI 2013 door Jan van Mullem Sommige films passen zo fijn bij het seizoen; dé reden waarom om roepen tijdens kerst een Scrooge-film uit de kast trekken en kijkers rond de 5e mei altijd weer De langste liag mogen uitzitten. Toch gek dat dezer dagen Twister (nog) niet geprogrammeerd staat Amerikanen hebben er een term voor: hurricane season. De VS lig gen dan ook ingeklemd tussen twee gebieden waar twisters voor komen. Meest berucht zijn de or kanen die vanaf de Atlantische Oceaan van juni tot en met no vember het midden en oosten van Amerika visiteren. Ook de westkust wordt geteisterd door orkanen; daar begint het seizoen zelfs een halve maand eerder. In Oklahoma maakten twisters de laatste weken tientallen slachtof fers. Niet alleen onder burgers, ook enkele storm chasers kwamen om. Begin juni werd zo'n team van tornadojagers verrast door een orkaan. Een vader (55), zijn zoon (24) en een collega (45) - allen bekend van tv-programma Storm chasers op Discovery - wer den meegezogen door de storm. Ook Twister (1996), de film van Nederlander Jan de Bont (Speed), gaat over tornadojagers. De hoofd rollen zijn voor Helen Hunt en Bill Paxton, samen het storm cha- sm-koppel Jo en Bill Harding. Bill slijt zijn dagen echter nauwelijks meer met jagen op stormen, maar des te meer met het achtervolgen van Jo, van wie hij een krabbel op de scheidingspapieren wil om te kunnen trouwen met zijn nieu we liefje Melissa (Jami Gertz). Tot zover het Bouquetreeksplot, want eigenlijk zijn die drama- romantische verwikkelingen bij zaak; hooguit de lijm om de spec taculaire beelden van in torna do's rondvliegende mensen, au to's, huizen en koeien aan elkaar te kunnen plakken. Koeien? Jaze ker. Het is een van de bekendste scènes uit de film: een tornado tilt een koe op, die in een om hooggaande draaikolk van wind in de grijze trechter verdwijnt. In dat via CGI (Computer-generated Imagery) gemaakte shot zweefde trouwens eerder een zebra voor bij. Die was niet bedoeld voor Bvister, maar voor )umani (1995); De Bont 'leende' de beelden van die film en monteerde - simpel gezegd - een koe over de zebra. Dat doet verder geen afbreuk aan de kwaliteit van de special ef fects; die zijn - zeker voor 1996 - van hoog niveau. Zo wordt bij voorbeeld voor sommige scènes de motor van een Boeing 707 ge bruikt om voldoende wind te ge nereren. En in zijn zoektocht naar een bestaand geluid dat de sound van een orkaan kon nabootsen, kwam De Bont uit bij het opne men en langzaam afspelen van het gekreun van dromedarissen. Teruggespoeld Helen Hunt en Bill Paxton: door een tornado verrast in Twister. Baantjer in het theater. Première 7 oktober in het De La Mar Theater, Amsterdam. Voor speellijst, zie www.niehevanlambaart.nl door Berrit de Lange Tv-hits op het toneel Licht uit, spot aan en... boem, daar valt uit de coulissen een lijk op het podium! Voor het publiek dat een kaartje koopt voor theater- event Baantjer zal de schok niet al te groot zijn. Alle 123 afleveringen van de populaire tv-serie trapten af met de vondst van een le venloos lichaam. En net als op de buis is ook in het theater de vraag: wie heeft het gedaan? Om het moordmysterie op te lossen, roepen De Cock (Peter TXiinman) en Vledder (Mike Weerts) de hulp in van de theaterbezoekers, allen immers 'getuige' van de moord. De schouwburg wordt hermetisch afgesloten, niemand mag er meer in of uit. Zelfs balkon en foyer worden aangemerkt als plaats delict. Met zijn vader Piet Römer, die de rol van rechercheur De Cock van 1995 tot 2006 op tv vertolkte en vorig jaar overleed, filosofeerde scriptschrijver Peter Römer jaren geleden al eens over een theaterversie van Baantjer. „Mijn vader wilde dolgraag weer het toneel op, maar Baantjer in het theater mocht van hem geen slap aftrek sel worden van de televisieversie." De Baantjer die vanaf oktober in zo'n vijftig theaters in het land is te zien, is dan ook geen poging de succesfor mule nog eens uit te melken, zegt Römer, die zelf te kent voor de rol van commissaris Buitendam. „Dat wil den we Appie Baantjer en mijn vader niet aandoen." „Voordat de keuze op Baantjer viel, hadden we een uit gebreide lijst van populaire titels opgesteld waar we theater van zouden kunnen maken", zegt producent Er- win van Lambaart. „Daar bleef uiteindelijk een handje vol van over. Samen met Peter Römer zijn we gaan brainstormen over de vraag wat je zou kunnen toevoe gen aan de ijzersterke, vertrouwde elementen van Baantjer. Wat heb je bijvoorbeeld in het theater wat je op tv niet hebt? Publiek. Al die mensen in de zaal kun je dus mee laten puzzelen aan het moordonderzoek. En zo is er een interactieve Baantjer-variant ontstaan." Römer: „Voor de televisie zit je in je luie stoel mee te denken over wie de dader kan zijn, in de zaal ben je zélf rechercheur." De verwachtingen van Baantjer als publiekstrekker zijn hooggespannen. Ook andere theatermakers hopen in deze tijd van crisis en bezuinigingen op de theater sector de zalen vol te krijgen met vertrouwd vermaak. De kruisbestuiving tussen toneel, musical, literatuur, film en muziekidolen is al veel langer aan de gang. Toch werd de afgelopen jaren maar een handjevol tele visieseries omgebouwd tot theatervoorstelling. Behal ve Zeg 'ns aaa, Schone schijn (naar de Britse succescome- dy met Hyacinth Bucket) en de Britse warenhuis klucht Wordt u al geholpen? waren er nog wat tv-spin-offs, bijvoorbeeld Jiskefet, Spuiten en slikken, Ivo Niehe (De tv-show) en tante Es (Raymann is laat). Acteur en theaterproducent Hans Cornelissen was de drijvende kracht achter de twee theaterversies van de tv-hit Zeg 'ns aaa, een groot succes met in totaal 350 voorstellingen. Cornelissen: „De kracht van de voorstel ling lag vooral in het feit dat we de originele cast op de planken hadden. En het draaitoneel met verschillende kamertjes, bracht juist het tv-studio-effect." Grootste uitdaging bij het bewerken van een tv-serie is de lengte, zegt Cornelissen. „Een aflevering van een comedy heeft een spanningsboog van een halfuur, in het theater moet die minimaal twee uur zijn." Cornelissen mikt met zijn theaterproductiebedrijf vooral 'op goed gemaakt amusement op basis van origi neel Nederlands materiaal', zoals de musicals De Jan tjes, Volendam, de Zangeres zonder Naam en Op hoop van zegen. „Komend seizoen brengen wij bijvoorbeeld Ne derland musicalland, met de hoogtepunten uit vijftig jaar puur Hollandse musicals. Nostalgie scoort, maar het is te makkelijk te denken dat als het maar vertrouwd en populair is, de mensen sowieso wel komen. De trend is authentiek, maar wel afgestoft." Baantjer-producent Van Lambaart ver wacht dat meer tv-series de sprong naar het theater zullen maken. Nieu we titels geeft hij echter nog niet prijs. „Er waren ook meer produ centen met plannen om Baantjer naar het theater te brengen." De parade van veilige pu bliekstrekkers betekent niet dat het gedaan is met de ver nieuwing in het theater, zegt Van Lambaart. „Baantjer als merk is vertrouwd, de vorm is dat niet. Theater mag herken baar zijn, maar altijd met een twist. Grofweg drie elementen zijn vandaag de dag van belang voor het succes van een voorstelling: vernieu wend, herkenbaar én betaalbaar." Baantjer in het theater, met vlnr: Peter Römer (commissaris Buitendam), Mike Weerts (Vledder) en Peter Tuinman (De Cock), foto Roy Beusker reageren? media@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 113