crisis leidt tot uitstel auto-onderhoud FEITEN CIJFERS Economische AUTO 15 SKODA OCTAVIA 1.6 TDI DSC Voor het brandstofverbruik is het beter de ramen te sluiten, doceert de display op het dash board. De Skoda Octavia blijkt een goedmoedige bemoeial. SKODA EN DE CONCURRENTIE VRIJDAG 14 JUNI 2013 door Willem de Volder De economische crisis leidt tot het uitstellen van onderhoudsbeur ten aan auto's. Dat zeg gen brancheorganisatie Bovag en marktleider Kwik-Fit naar aanlei ding van onderzoek door Multi- scope. Ook de teruggeschroefde apk-frequentie voor benzineau to's van na 2005 heeft gevolgen voor werkplaatsbezoek. Onder autobezitters stellen voor al dertigers en veertigers het on derhoud aan hun auto uit. Auto mobilisten boven de 65 jaar blij ken juist consciëntieus de onder- houdstermijnen aan te houden. Minder of geen onderhoud kan op termijn leiden tot onnodig grote uitgaven. Volgens de orga nisaties heeft achterstallig onder houd ook gevolgen voor de veilig heid op 's lands wegen. Er zijn manieren om op autokosten te besparen, waardoor de verkeers veiligheid niet direct in gevaar komt. Een occasion kopen met garantie is een optie. Veel auto's verliezen immers alleen in het eerste jaar al 25 tot 30 procent van hun waarde. Dat bedrag spaart de koper uit. Deze heeft wel de zekerheid van een perfect onderhouden auto met relatief weinig kilometers, volledige ga rantie en relatief lage verwachte reparatie- en onderhoudskosten. Door een kritische blik op de ver zekering te werpen, kan soms ook flink worden bespaard. Als een auto ouder wordt, zou een la gere dekking kunnen volstaan. Voor nieuwere auto's loont het verschillende verzekeraars te ver gelijken. Wie meerdere verzeke ringen afsluit bij één verzekeraar (bijvoorbeeld ziektekosten, auto en opstal), krijgt vaak korting. Het verbruik van de auto wordt vooral bepaald door de motor en het gewicht, maar ook het rijge drag speelt een belangrijke rol. Een paar kleine aanpassingen kunnen per maand al snel een halve tank brandstof schelen. Zorg bijvoorbeeld dat er geen overbodig gewicht in de koffer bak ligt en dat de banden op de juiste spanning staan. Ook door goed te anticiperen in het ver keer, de auto te laten uitrollen en af te remmen op de motor, kan al snel zo'n 10 procent op brandstof (en milieu) worden bespaard. Zie www.carsom.nl voor meer advies. Autobezit onder jongeren tot en met 25 jaar: 1. Volkswagen Golf 22.148 2. Volkswagen Polo 18.363 3. Opel Corsa 16.217 4. Peugeot 206 12.216 5. Ford Ka 11.187 6. Seat Ibiza 9085 7. Opel Astra 8881 8. Renault Twingo 8874 9. Fiat Punto 7505 10. Renault Clio 7115 Bron: WVE Trendweb De nieuwe Skoda Octavia is groter en tegelijk lichter. Dat wordt vertaald in meer binnenruimte en een lager verbruik, foto Automedia Welwillende bemoeial door Tony Vos Het is alweer de derde genera tie van de Skoda Octavia sinds midden jaren negen tig. Destijds was dit het eer ste, volledig onder de regie van Volkswagen ontwikkel de model. Inmiddels zijn er meer dan 3,8 miljoen exemplaren van ge bouwd. De nieuwe generatie heeft het kersverse MQB-platform van Volkswagen als basis. Dit wordt gekenmerkt door een aanzien lijk lager gewicht, wat weer zijn weerslag heeft op het brandstofverbruik. Wat vorm geving betreft, is de nieuwe Octavia hele maal up-to-date, maar de vertrouwde pro porties bleven gehandhaafd. De auto toont nog steeds als een sedan, maar heeft in wer kelijkheid een flinke achterklep, met daar achter een haast ongekend grote bagage ruimte, met minimaal 590 liter inhoud. Het is niet alleen de bagage die met alle egards wordt ontvangen. Door de grotere voertuiglengte en toegenomen wielbasis is ook de ruimte binnenin aanzienlijk ge groeid. Het best is dat merkbaar op de ach terbank, waar twee tot drie volwassenen nog net niet met hun benen over elkaar kunnen zitten. Daaruit blijkt dat Skoda de Octavia naar een hoger niveau heeft door geschoven, terwijl het model prijstech- nisch zijn segment trouw is gebleven. Voorin worden chauffeur en passagier eveneens getrakteerd op ruimbemeten, in stelbare stoelen. Het dashboard is vooral za kelijk van inrichting en materiaalkeuze. Daarbij is de bovenkant van een zacht ma teriaal gemaakt, de deurpanelen ogen wat goedkoper en zijn van een dunnere, harde kunststofsoort. Veel zakelijke rijders wachten op de aange kondigde dieselversie, die bij registratie tot en met 31 december aanstaande voldoet aan de normen voor 14 procent bijtelling en vrijstelling van bpm. Het duurt nog even voordat deze versie bij de dealer staat. Dit exemplaar beschikt over dezelfde 1.6 li ter diesel, gekoppeld aan een zeventraps DSG-versnellingsbak met dubbele koppe ling. Deze schakelt volledig automatisch en doet dat bijzonder rap, zonder extra druk te leggen op het brandstofverbruik. On danks aanwezigheid van een start- en stop systeem verrast Skoda bij het tanken met een praktijkgemiddelde van 1 op 19,5. Het is typisch Skoda dat de vering van de achteras aan de stugge kant is. Maar geluk kig maken hier de lange wielbasis en de toegepaste band-wielcombinatie het nodi ge goed, zodat de welwillende Octavia toch meer dan voldoende comfortabel is. Binnen het Volkswagenconcern - waartoe Skoda behoort - is er een ruime keuze voor elke portemonnee. Als het gaat om de prijs-kwaliteitsverhouding doet Skoda in de hoogste gelederen mee. De prijslijst van de Octavia met benzine motor begint bij 18.990 euro. De diesel met DSG komt op 27.190 euro. Skoda Octavia Bagageruimte 590-1580 liter, gewicht 1220 kg. Diesel 1.6 liter, 105 pk. Vanaf 18.990 eu ro, TDI DSG 27.190 euro. Ford Focus Bagageruimte 363-1148 liter, gewicht 1250 kg. Diesel 1.6 liter, 115 pk. Vanaf 19.525 eu ro, 1.6 TDCi Tit. 28.725 euro. Renault Mégane Bagageruimte 372-1162 liter, gewicht 1265 kg. Diesel 1.5 liter, 110 pk. Vanaf 19.990 eu ro, dCi 110 Coll. 28.290 euro. Volkswagen Golf Bagageruimte 380-1270 liter, gewicht 1213 kg. Diesel 1.6 liter, 110 pk. Vanaf 18.990 eu ro, 1.6 TDI Com. 29.690 euro. Hyundai verlaagt prijs van i40 wegens teruglopende verkoop Hyundai heeft de prijzen van de i40 met 12 procent - 3000 euro - ver laagd. De Business Editions vormen daarop een uitzondering; die versies worden 1000 euro goedkoper. De i40 1.6 GDI 135 i-Drive sedan staat nu vanaf 22.495 euro bij de dealer. De Estate met die motorisering is er vanaf 23.495 euro. Reden voor de prijsverlaging is het teruglopende i40-marktaandeel van 0,48 procent in 2012 naar 0,14 procent dit jaar. Nissan neemt zowel uiterlijk als interieur van Micra onder handen Een compleet nieuwe Micra is het niet, maar Nissan heeft het model wel fiks onder handen genomen. De auto heeft een nieuw ontworpen voor- en achterkant. Ook het interi eur profiteert van de facelift. Het in- strumentenpaneel is beter afleesbaar en de middenconsole is vernieuwd. NissanConnect 2.0 doet zijn intrede. Dat systeem omvat een geavanceerd multimedia- en navigatiesysteem. Een 1.2 benzine is de basismotor. Vernieuwde Micra. foto Nissan Nieuwe turbomotor past goed bij sportieve inborst Opel Astra GTC Opel levert de Astra GTC voortaan met de nieuwe 1.6 SIDI benzinemo tor. Die vervangt de 1.6 turbo. De SIDI, die deel uitmaakt van de nieu we generatie direct ingespoten turbo motoren, is 170 pk sterk, levert een koppel van 280 Nm (overboost) en past prima bij het sportieve karakter van de driedeurs Astra GTC. Het ver bruik bedraagt 6,1 liter per 100 kilo meter. Prijzen vanaf 29.545 euro. Volvo introduceert volgend jaar systeem voor autonoom rijden Volvo neemt volgend jaar een geavan ceerd hulpsysteem in productie, waar mee de auto zijn voorganger in rij dend verkeer automatisch volgt. Bij autonoom rijden accelereert, stuurt en remt het voertuig zelf. Volgens Volvo vermindert het systeem het ri sico op verkeersongevallen. Ook kan tot 50 procent worden bespaard op brandstof en worden reistijden korter door betere verkeersdoorstroming.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 15