crisis leidt tot uitstel auto-onderhoud FEITEN CIJFERS
Economische
AUTO 15
SKODA OCTAVIA 1.6 TDI DSC
Voor het brandstofverbruik is
het beter de ramen te sluiten,
doceert de display op het dash
board. De Skoda Octavia blijkt
een goedmoedige bemoeial.
SKODA EN DE CONCURRENTIE
VRIJDAG 14 JUNI 2013
door Willem de Volder
De economische crisis
leidt tot het uitstellen
van onderhoudsbeur
ten aan auto's. Dat zeg
gen brancheorganisatie Bovag en
marktleider Kwik-Fit naar aanlei
ding van onderzoek door Multi-
scope. Ook de teruggeschroefde
apk-frequentie voor benzineau
to's van na 2005 heeft gevolgen
voor werkplaatsbezoek.
Onder autobezitters stellen voor
al dertigers en veertigers het on
derhoud aan hun auto uit. Auto
mobilisten boven de 65 jaar blij
ken juist consciëntieus de onder-
houdstermijnen aan te houden.
Minder of geen onderhoud kan
op termijn leiden tot onnodig
grote uitgaven. Volgens de orga
nisaties heeft achterstallig onder
houd ook gevolgen voor de veilig
heid op 's lands wegen. Er zijn
manieren om op autokosten te
besparen, waardoor de verkeers
veiligheid niet direct in gevaar
komt. Een occasion kopen met
garantie is een optie. Veel auto's
verliezen immers alleen in het
eerste jaar al 25 tot 30 procent
van hun waarde. Dat bedrag
spaart de koper uit. Deze heeft
wel de zekerheid van een perfect
onderhouden auto met relatief
weinig kilometers, volledige ga
rantie en relatief lage verwachte
reparatie- en onderhoudskosten.
Door een kritische blik op de ver
zekering te werpen, kan soms
ook flink worden bespaard. Als
een auto ouder wordt, zou een la
gere dekking kunnen volstaan.
Voor nieuwere auto's loont het
verschillende verzekeraars te ver
gelijken. Wie meerdere verzeke
ringen afsluit bij één verzekeraar
(bijvoorbeeld ziektekosten, auto
en opstal), krijgt vaak korting.
Het verbruik van de auto wordt
vooral bepaald door de motor en
het gewicht, maar ook het rijge
drag speelt een belangrijke rol.
Een paar kleine aanpassingen
kunnen per maand al snel een
halve tank brandstof schelen.
Zorg bijvoorbeeld dat er geen
overbodig gewicht in de koffer
bak ligt en dat de banden op de
juiste spanning staan. Ook door
goed te anticiperen in het ver
keer, de auto te laten uitrollen
en af te remmen op de motor,
kan al snel zo'n 10 procent op
brandstof (en milieu) worden
bespaard. Zie www.carsom.nl
voor meer advies.
Autobezit onder jongeren tot en
met 25 jaar:
1.
Volkswagen Golf
22.148
2.
Volkswagen Polo
18.363
3.
Opel Corsa
16.217
4.
Peugeot 206
12.216
5.
Ford Ka
11.187
6.
Seat Ibiza
9085
7.
Opel Astra
8881
8.
Renault Twingo
8874
9.
Fiat Punto
7505
10.
Renault Clio
7115
Bron: WVE Trendweb
De nieuwe Skoda Octavia is groter en tegelijk lichter. Dat wordt vertaald in meer binnenruimte en een lager verbruik, foto Automedia
Welwillende bemoeial
door Tony Vos
Het is alweer de derde genera
tie van de Skoda Octavia
sinds midden jaren negen
tig. Destijds was dit het eer
ste, volledig onder de regie
van Volkswagen ontwikkel
de model. Inmiddels zijn er
meer dan 3,8 miljoen exemplaren van ge
bouwd.
De nieuwe generatie heeft het kersverse
MQB-platform van Volkswagen als basis.
Dit wordt gekenmerkt door een aanzien
lijk lager gewicht, wat weer zijn weerslag
heeft op het brandstofverbruik. Wat vorm
geving betreft, is de nieuwe Octavia hele
maal up-to-date, maar de vertrouwde pro
porties bleven gehandhaafd. De auto toont
nog steeds als een sedan, maar heeft in wer
kelijkheid een flinke achterklep, met daar
achter een haast ongekend grote bagage
ruimte, met minimaal 590 liter inhoud.
Het is niet alleen de bagage die met alle
egards wordt ontvangen. Door de grotere
voertuiglengte en toegenomen wielbasis is
ook de ruimte binnenin aanzienlijk ge
groeid. Het best is dat merkbaar op de ach
terbank, waar twee tot drie volwassenen
nog net niet met hun benen over elkaar
kunnen zitten. Daaruit blijkt dat Skoda de
Octavia naar een hoger niveau heeft door
geschoven, terwijl het model prijstech-
nisch zijn segment trouw is gebleven.
Voorin worden chauffeur en passagier
eveneens getrakteerd op ruimbemeten, in
stelbare stoelen. Het dashboard is vooral za
kelijk van inrichting en materiaalkeuze.
Daarbij is de bovenkant van een zacht ma
teriaal gemaakt, de deurpanelen ogen wat
goedkoper en zijn van een dunnere, harde
kunststofsoort.
Veel zakelijke rijders wachten op de aange
kondigde dieselversie, die bij registratie tot
en met 31 december aanstaande voldoet
aan de normen voor 14 procent bijtelling
en vrijstelling van bpm. Het duurt nog
even voordat deze versie bij de dealer staat.
Dit exemplaar beschikt over dezelfde 1.6 li
ter diesel, gekoppeld aan een zeventraps
DSG-versnellingsbak met dubbele koppe
ling. Deze schakelt volledig automatisch en
doet dat bijzonder rap, zonder extra druk
te leggen op het brandstofverbruik. On
danks aanwezigheid van een start- en stop
systeem verrast Skoda bij het tanken met
een praktijkgemiddelde van 1 op 19,5.
Het is typisch Skoda dat de vering van de
achteras aan de stugge kant is. Maar geluk
kig maken hier de lange wielbasis en de
toegepaste band-wielcombinatie het nodi
ge goed, zodat de welwillende Octavia toch
meer dan voldoende comfortabel is.
Binnen het Volkswagenconcern - waartoe
Skoda behoort - is er een ruime keuze voor
elke portemonnee. Als het gaat om de
prijs-kwaliteitsverhouding doet Skoda in
de hoogste gelederen mee.
De prijslijst van de Octavia met benzine
motor begint bij 18.990 euro. De diesel met
DSG komt op 27.190 euro.
Skoda Octavia
Bagageruimte 590-1580 liter, gewicht 1220
kg. Diesel 1.6 liter, 105 pk. Vanaf 18.990 eu
ro, TDI DSG 27.190 euro.
Ford Focus
Bagageruimte 363-1148 liter, gewicht 1250
kg. Diesel 1.6 liter, 115 pk. Vanaf 19.525 eu
ro, 1.6 TDCi Tit. 28.725 euro.
Renault Mégane
Bagageruimte 372-1162 liter, gewicht 1265
kg. Diesel 1.5 liter, 110 pk. Vanaf 19.990 eu
ro, dCi 110 Coll. 28.290 euro.
Volkswagen Golf
Bagageruimte 380-1270 liter, gewicht 1213
kg. Diesel 1.6 liter, 110 pk. Vanaf 18.990 eu
ro, 1.6 TDI Com. 29.690 euro.
Hyundai verlaagt prijs van i40
wegens teruglopende verkoop
Hyundai heeft de prijzen van de i40
met 12 procent - 3000 euro - ver
laagd. De Business Editions vormen
daarop een uitzondering; die versies
worden 1000 euro goedkoper. De
i40 1.6 GDI 135 i-Drive sedan staat
nu vanaf 22.495 euro bij de dealer.
De Estate met die motorisering is er
vanaf 23.495 euro. Reden voor de
prijsverlaging is het teruglopende
i40-marktaandeel van 0,48 procent
in 2012 naar 0,14 procent dit jaar.
Nissan neemt zowel uiterlijk als
interieur van Micra onder handen
Een compleet nieuwe Micra is het
niet, maar Nissan heeft het model
wel fiks onder handen genomen.
De auto heeft een nieuw ontworpen
voor- en achterkant. Ook het interi
eur profiteert van de facelift. Het in-
strumentenpaneel is beter afleesbaar
en de middenconsole is vernieuwd.
NissanConnect 2.0 doet zijn intrede.
Dat systeem omvat een geavanceerd
multimedia- en navigatiesysteem.
Een 1.2 benzine is de basismotor.
Vernieuwde Micra. foto Nissan
Nieuwe turbomotor past goed bij
sportieve inborst Opel Astra GTC
Opel levert de Astra GTC voortaan
met de nieuwe 1.6 SIDI benzinemo
tor. Die vervangt de 1.6 turbo. De
SIDI, die deel uitmaakt van de nieu
we generatie direct ingespoten turbo
motoren, is 170 pk sterk, levert een
koppel van 280 Nm (overboost) en
past prima bij het sportieve karakter
van de driedeurs Astra GTC. Het ver
bruik bedraagt 6,1 liter per 100 kilo
meter. Prijzen vanaf 29.545 euro.
Volvo introduceert volgend jaar
systeem voor autonoom rijden
Volvo neemt volgend jaar een geavan
ceerd hulpsysteem in productie, waar
mee de auto zijn voorganger in rij
dend verkeer automatisch volgt. Bij
autonoom rijden accelereert, stuurt
en remt het voertuig zelf. Volgens
Volvo vermindert het systeem het ri
sico op verkeersongevallen. Ook kan
tot 50 procent worden bespaard op
brandstof en worden reistijden korter
door betere verkeersdoorstroming.