Wanbetaling autoverzekering groeit Werkloosheid loopt op naar 7 procent in 2014 ECONOMIE 13 SUPERMARKTPRIJZEN Dankzij hogere prijzen beleefden supermarkten een goed 2012. De klant betaalt echter wel meer. OMZETONTWIKKELING SUPERMARKTEN De betalingsachterstand is in een jaar verdubbeld tot 2,4 procent; bij jongeren van 18 en 19 jaar tot 5,5 VRIJDAG 14 JUNI 2013 door Jelte Posthumus DEN HAAG - Appelmoes van Lidl en Aldi, bontwasmiddel van Al- bert Heijn en Plus, pindakaas van Ciooo; hoeveel mensen weten nu dat de prijs van deze producten re cent verhoogd is? Op het eerste ge zicht lijken Nederlandse super markten zich dan ook bar weinig aan te trekken van de economi sche crisis. Hun gezamenlijke om zet nam in 2012 met 2,1 procent toe. Het Centraal Bureau Levens middelenhandel (CBL) heeft ook voor dit jaar weer hoge verwach tingen en rekent op een omzet groei van 2 tot 3 procent. Wie nauwkeuriger naar de resul taten van de supermarkten kijkt, ziet wel dat de groei van het aan tal boodschappen al langere tijd daalt. Terwijl allerlei aanbiedin gen nog steeds de indruk wekken dat de supermarktklanten in een prijzenslag zitten, zijn de mooie omzetcijfers echter vooral het re sultaat van prijsverhogingen. Lagen de prijzen in mei vorig jaar nog 1,3 procent hoger dan een jaar eerder, van januari tot en met april van dit jaar was dat gegroeid naar rond de 4 procent, blijkt uit cijfers van het CBS. De super marktprijzen, die lange tijd gelij ke tred hielden met de inflatie, stegen daardoor sneller dan het gemiddeld prijspeil. De prijsverhogingen die zich eind vorig jaar voordeden, laten zich volgens branchekenners mogelijk nog verklaren door de verhoging van het btw-tarief voor onder an dere diervoeding, drank en drogis terij-artikelen. Dat, volgens markt onderzoeksbureau Gfk, bijvoor beeld een kilo gehakt begin 2009 gemiddeld nog 4 euro 67 kostte en vandaag de dag bijna een euro duurder is, heeft andere, meer in grijpende oorzaken. Zo moeten voedingsmiddelenproducenten volgens het CBL steeds meer beta len voor grondstoffen als eiwit ten, granen, koffie en suiker. „Voedselproducten stromen steeds meer richting landen als China, India en Brazilië waar het welvaartsniveau snel toeneemt", 105 2008 I Omzetontwikkeling H Prijs H Volume 2010 2011 2012 infographic DPd bron CBS vertelt Dirk Mulder van het ING Economisch Bureau. Omdat niet alleen de wereldwijde vraag naar grondstoffen, maar ook de vraag naar bijvoorbeeld groente, fruit en soja in raop tempo stijgt, moet er simpelweg een hogere prijs be taald worden. In de eerste plaats door de producent, later door de super en uiteindelijk ook door de consument. De prijzenoorlog die in 2003 los brandde nadat Albert Heijn in één klap duizend producten in prijs verlaagde, raakt steeds ver der uit zicht. Volgens Mathijs De- guelle, sector-econoom bij ABN Amro, houdt de strijd ondanks de hogere prijzen voor consumen ten, onverminderd aan. Dat ge beurt vooral achter de schermen van de supermarkten. De marges in de branche zijn namelijk nog steeds klein. Dat de supermarkten onder meer de hogere grondstofprijzen door berekenen aan klanten, kan vol gens Mulder (ING) voor de klan Een caissière van supermarkt Jum bo in Leidschendam rekent bood schappen af. foto Bas Czerwinski/ANP ten ook positieve effecten heb ben. „Door de enorme prijzenslag was er weinig geld voor innovatie en moesten winkels die toen flink wat klanten trokken, maar te weinig rendement opleveren- den, toch sluiten." De consument heeft echter vooral oog voor zijn portemonnee. ING-onderzoekers concludeerden in mei nog dat steeds meer men sen de supermarktprijzen vergelij ken. Omdat het economisch tij be paald niet meewerkt, heeft De- guelle (ABN Amro) vraagtekens bij de optimistische omzetver- wachting van het CBL. „Die is waarschijnlijk gebaseerd op een verdere prijsverhoging. Maar ik denk dat de toenemende zorgen over ons inkomen de omzetgroei dit jaar een halt toeroepen." Boodschap steeds duurder DEN HAAG - Het Centraal Planbu reau (CPB) verwacht dat de werk loosheid volgend jaar stijgt naar ze ven procent van de beroepsbevol king. Door krimpende werkgelegen heid zullen de lonen minder hard stijgen dan inflatie. De economie krimpt dit en vol gend jaar met één procent. Het overheidstekort komt in 2014 uit op 3,7 procent, vooral door op lopende werkloosheidsuitkerin gen. Het planbureau is daarmee minder somber dan De Neder- landsche Bank (DNB) die eerder deze week nog een tekort van 3,9 procent voorspelde. Een tekort van 3,7 procent bete kent dat er ongeveer 7 miljard eu ro bezuinigd zou moeten worden om volgend jaar het begrotingste kort terug te kunnen brengen tot de Europese afspraak van 3 pro cent. Regeringspartijen WD en PvdA hebben echter afgesproken dat ze het op 6 miljard euro hou den, gelijk aan de opdracht van eu rocommissaris Olli Rehn (Begro ting). Volgens het CPB halveert de werk gelegenheid op de (heel) lange ter mijn door sociaal akkoord van werkgevers en werknemers. Dit komt vooral doordat de versobe ring van de WW is uitgesteld. AMSTERDAM - Een groeiend aantal mensen heeft een achterstand van meer dan één maand met het beta len van de verzekeringspremie voor hun auto. Vooral bij jongeren neemt de betalingsachterstand toe. Daardoor lopen ze niet alleen het risico zelf te moeten opdraaien voor eventuele schade, maar ze maken ook kans op een boete van 390 euro van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) vanwege onverzekerd rijden. Dat zegt Independer, eigendom van verzekeraar Achmea en de grootste aanbieder van online ver zekeringen in Nederland. Inde pender zegt dat de betalingsach terstand in één jaar tijd is verdub beld tot 2,4 procent; van de jonge ren van 18 en 19 jaar is 5,5 procent achter met betalen. Jan Willem Broekx, die bij Inde pender over autoverzekeringen gaat, vermoedt dat de rekening van de autoverzekeraar door de economische crisis steeds vaker onderop het stapeltje te betalen rekeningen belandt. Gemiddeld incasseert Independer van 53.000 auto-eigenaren maan- delijks de verzekeringspremie. De doorsnee maandpremie bedraagt 33 euro; jongeren betalen al gauw het dubbele bedrag. Independer zegt bij wanbetaling zes keer via onder meer telefoon, mail en sms contact te zoeken alvorens de ver zekering wordt stopgezet. Wie dertig dagen of langer achter is, wordt vrijwel altijd geconfron teerd met opgeschorte dekking door de verzekeraar. Na de opzeg ging geldt nog een wettelijke dek kingsplicht gedurende zestien da gen. Wie een schade pas meldt in de maand nadat de betalingsach terstand is ontstaan, krijgt de kos ten niet meer vergoed. Volgens Independer bedraagt het gemiddelde schadebedrag bij een claim 1200 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 13