t
4
t2,01% j&fc 1,3316
Werknemers vinden lager
loon bespreekbaar
ECONOMIE 11
4
4
Minstens drie
miljard uit
brievenbusfirma's
FNV-voorman Heerts: 'Sociaal akkoord staat'
Riviercruises NEDERLAND DUITSLAND
NL
vwd group:
BOEK ONLINE of bel 0900-9697 15cPra
-0,76%
-1,02%
-1,03%
JL "0,94%
I -1,45%
BEURS VAN AMSTERDAM
I AMX
I VALUTAMARKT
-0,61% -0,75%
WÊÊKtm
Compleet verzorgde 8-daagse riviercruises per MS Allegro
Compleet verzorgd nü waanzinnig voordelig!
INCLUSIEF
WOENSDAG 12 JUNI 2013
350,30 -2,56 (-0,73%) DOW JONES
15122,02
opening: 15231,38
2959,84
opening: 2959,44
NIKKEI
8222,46
opening: 8256,19
6340,08
opening: 6400,75
13317,62
opening: 13504,77
Witte Molen
24,23%
Sopheon
20,00%
Pharrning
14,97%
New Sources Energy
5,88%
Fornix
4,98%
Spyker
-18,28%
AND
-7,16%
Dico
-6,67%
Qurius
Xeikon
-6,12%
EURONEXT
AMSTERDAM - De Europese aandelenbeur-
zen sloten gisteren met verlies. De stemming
onder beleggers was bedrukt door de vrees
dat centrale banken wereldwijd de stimule
ringsprogramma's zullen afbouwen. De AEX-in-
dex in Amsterdam sloot 0,7 procent lager op
350,30 punten. De MidKap daalde 0,9 procent
tot 527,75 punten. Grootste daler in de AEX
was PostNL met een min van 2,8 procent.
Staalbedrijf ArcelorMittal verloor 2,7 procent.
Telecomconcern KPN was de sterkste stijger
met een plus van 2,2 procent. Randstad en
USG People zakten tot 2,4 procent.
WALLSTREET
NEW YORK- De beurzen op Wall Street slo
ten met flinke verliezen. Beleggers reageerden
teleurgesteld op het uitblijven van nieuwe
steunmaatregelen van de centrale bank van Ja
pan. Koopjesjagers leken de verliezen in de
middag nog wat te verzachten, maar konden
niet voorkomen dat de graadmeters fors in
het rood zakten. Ook was de blik van Ameri
kaanse beleggers gericht op Europa, waar het
Duitse constitutioneel hof een hoorzitting
houdt over de rechtmatigheid van het beleid
van de Europese Centrale Bank. Vooral finan
ciële fondsen werden de dupe van de onrust.
AEX
slot
Aegon
5,16
-0,07
11,29
Ahdd
11,84
-0,03
21,70
Air France-KLM
7,21
-0,14
4,97
Akzo Nobel
46,54
-0,46
-3,21
Aperam
9,24
-0,19
-17,34
ArcelorMittal
9.15
-0,25
-26,21
ASML
60,37
-0,88
28,80
Corio
32,50
-0,39
3,74
D.E Master Blenders 1753
12,30
0,04
40,61
DSM
50,75
-0,07
13,30
Fugro
43,98
3,47
Heineken
51,68
-0,59
4,65
ING
6,98
-0,02
-1,01
KPN
1,54
0,03
-32,89
Philips Koninklijke
21,26
-0,30
12,34
PostNL
2,13
-0,06
-24,98
Randstad
31,00
-0,76
18,81
Reed Elsevier
12,85
0,11
17,02
Royal Dutch Shell A
24,96
0,07
-1,64
Imtech
8,83
-0,14
-48,41
SBM Offshore
13,96
0,02
35,21
TNT Express
5,70
-0,04
-31,51
Unibail-Rodamco
179,90
-2,85
4,81
Unilever Cert
30,34
-0,33
8,17
Wolters Kluwer
16,66
0,06
11,66
slot
+/-
yt<f%'|
Aalberts
17,66
0,02
14,62
AMG
6,50
-0,15
2,39
Arcadis
21,74
-0,00
24,54
ASMI
25,88
-0,16
-2,32
8AM
3,71
-0,03
19,40
Binck
6,78
0,02
14,03
Boskalis
29,52
-0,47
-8,35
Brunei
32,79
-0,71
-8,47
CSM
15,66
0,08
-0,04
Delta Uoyd
14,94
-0,20
27,87
Eurocommercial Prop.
29,12
-0,54
-1,58
Heijmans
7,30
-0,06
8,12
Nieuwe Steen Inv.
5,01
-0,20
-11,10
Nutreco
32,11
-0,42
3,56
Pharrning
0,17
0,02
-41,20
Ten Cate
18,53
-0,18
-3,16
TKH
20,11
0,02
6,19
TomTom
4,00
-0,09
7,77
Unit 4
26,58
-0,30
20,44
USG
5,49
-0,11
-5,53
Vastned
31,90
-0,76
4,37
Vopak
45,69
-0,54
-11,46
Wereldhave
51,56
-1,03
16,21
Wessanen
2,77
-0,02
29,83
ZIGGO
28,30
0,11
17,65
verkoop s
i+nkoop 1
US dollar
1,23
1,46
Britse pond
0,79
0,94
Yen
114,28
142,36
Zwitserse frank
1,16
1,34
RENTE
VALUTA
10-jarige staatsobligatie verhouding euro/dollar
+4,26%
was 1.93%
was 1,3256
GOUDPRIJS 1 OLIE
per troy ounce in US dollar actuele prijs vat Brentolie
1.378,70 mM0 $102,96
Koersinformatie afkomstig van vwd group
www.vwd.eu - tel: 020 710 17 10
excellence in financial solutions
door Wilko Voordouw
DEN HAAG - Uit een onderzoek op
initiatief van verzekeraar Achmea
en deze krant, blijkt dat de angst
voor de werkloosheid er goed in
zit. Een derde van de ondervraag
den vreest zijn baan te verliezen
als gevolg van de huidige economi
sche crisis; 42 procent is bereid sa
laris in te leveren als dat baanbe-
houd oplevert.
Volgens de Tilburgse hoogleraar
Ton Wilthagen is dat niet zomaar
mogelijk. „Want hoe doe je dat?
En hoe lang? Spreek je een ter
mijn af? Stel dat je een periode
van drie jaar overeenkomt en het
bedrijf gaat failliet: wat doe je dan
met de lagere WW-rechten en de
misgelopen pensioenopbouw?
Heus, er zitten veel haken en
ogen aan en in Nederland bestaan
geen modellen voor hoe je zo'n af
spraak fatsoenlijk uitvoert."
FNV-voorman Ton Heerts is best
bereid over inleveren van salaris
te praten in ruil voor werk, mits
dat alleen gebeurt in sectoren
waar het slecht gaat. Heerts: „En
dan nog onder voorwaarden.
Neem de zorg, waar de top weer
meer is gaan verdienen en waar
zo veel banen moeten verdwij
nen. Ik vind dat de top eerst het
goede voorbeeld moet geven."
Ook zegt 54 procent van de onder
vraagden in het onderzoek Vol
gens Nederland dat ze door de eco
nomische crisis worden belem
merd om van baan te veranderen.
Met andere woorden: men blijft
liever zitten bij een zekere (en
misschien minder leuke) baan, in
plaats van actief op zoek te gaan
naar een nieuwe uitdaging. „Be
grijpelijk. Want als je van baan
wisselt, sluit je als het ware weer
achter in de rij aan. Dat geldt ook
voor je recht op WW. Maar het is
duidelijk dat de mensen in angst
gevangen zitten", zegt Ton Wilt
hagen. „En dat is niet best voor de
mensen, maar vooral ook slecht
voor de economie."
Toch zegt 73 procent van de on
dervraagden gelukkig te zijn met
het huidige werk. „Het is houden
wat je hebt. Je moet nu niet te
veel het avontuur zoeken, denken
veel Nederlanders. Werk is een
schaars goed geworden", aldus Ro
bert Boulogne van Achmea.
Die houding klinkt duidelijk
door, maar Nederlanders lijken
ook te zoeken naar praktische op
lossingen. „De zekerheid van
werk staat voorop, maar men
houdt wel rekening met de moge
lijkheid van werkloosheid. Dus is
men in grote meerderheid tegen
het schrappen van de WW. Ook
denkt slechts een klein deel van
de ondervraagden dat het schrap
pen van de WW voor een snelle
doorstroming op de arbeidsmarkt
kan zorgen", zegt Boulogne.
In de huidige arbeidsmarktmalai-
se wordt de jeugdwerkloosheid
als een groot gevaar gezien. Daar
door wordt gesteld dat werkne
mers van zestig jaar en ouder lang
zaam 'kunnen uitfaseren', zoals
Boulogne het uitdrukt. „Wel zien
we dat de ervaring die de oude
ren meenemen op waarde wordt
geschat. Op de langere termijn is
het wenselijk dat ouderen juist
langer werken."
Een andere categorie die er in het
onderzoek wordt uitgelicht, is die
van 45 jaar en ouder. Opvallend is
dat de ondervraagden het prima
mogelijk achten op die leeftijd
een nieuwe carrière te beginnen.
„Dat is logisch. Want wie nu 45
jaar is, moet nog zeker 22 jaar
doorgaan. Het kan dus de moeite
lonen te investeren in de oudere
werknemers."
Dat vergt van de zijde van werkge
vers een andere instelling, zegt zo
wel Boulogne als Wilthagen. „Nu
wordt er vanuit gegaan dat de
werknemer fit moet worden ge
houden voor het werk dat hij nü
doet. De werknemer van de toe
komst gaat misschien iets heel an
ders doen. Misschien zelfs in een
ander bedrijf."
DEN HAAG - De Nederlandse schat
kist verdient per jaar 3 tot 3,4 mil
jard euro aan de 12.000 brieven
busfirma's die Nederland telt. Dat
blijkt uit een rapport dat de Stich
ting Economisch Onderzoek
heeft gepubliceerd in opdracht
van het Holland Financial Centre
(HFC). Direct en indirect zijn de
brievenbusfirma's goed voor 8800
tot 13.000 banen.
Terwijl de Nederlandse schatkist
voordeel heeft van de brieven
bus-firma's, hebben 28 landen
waarmee Nederland een belas
tingverdrag heeft gesloten, een na
deel van 771 miljoen euro wegens
misgelopen dividenden en rentes.
Dat zegt SOMO, een nonprofit-
organisatie die onderzoek doet
naar multinationale ondernemin
gen en de gevolgen van hun activi
teiten voor mens en milieu.
DEN HAAG - Ruim de helft van de
respondenten in het onderzoek
naar werk en werkgelegenheid
noemt de vakbond 'noodzakelijk'
voor werknemers. „53 procent, dat
betekent dat we op de goede weg
zijn. We staan voor de mensen in
de bedrijven", zegt FNV-voorzit-
ter Ton Heerts. „Nu moeten die
mensen alleen nog lid worden." In
Nederland is ongeveer 20 procent
van de werknemers lid van een
vakbond.
Verder is Heerts blij dat de Neder
landers erkennen dat de flexibili
sering op de arbeidsmarkt is door
geslagen. 61 procent van de onder
vraagden vindt dat er te veel flex-
contracten zijn. „Het is goed dat
we flex tot inzet hebben gemaakt
in het sociaal akkoord." Ondanks
alle slechte vooruitzichten blijft
Heerts achter het akkoord staan.
„Het sociaal akkoord staat"
Aardappelen:
(droog uit de schuur 40 mm opw, stem
ming vast)
Frites geschikt: 35,00 - 39,00.
Export: 35,00 - 40,00.
Zaaiuien droog uit de schuur, stemming
prijshoudend
14,50 - 16,50.
Granen, zaden en Peulvruchten:
Tarwe Maal: 215,00.
Tarwe Voer: 210,00.
Voergerst: 190,00.
Prijzen in euro's, per 1000 kg excl. BTW uit
opslag collecterende handel
Hooi, stro, prijs in euro's per ton:
Weidehooi oude oogst 100,00.
Roodzwenkhooi (uit de schuur): 100,00.
Engels raaihooi ongesneden (uit de
schuur): 70,00 - 80,00.
Engels raaihooi gesneden (uit de schuur):
75,00 - 87,50.
Veldbeemdhooi (uit de schuur): 95,00-
115,00
Tarwestro (grote pakken uit de schuur):
70,00 - 85,00.
Tarwestro (kleine pakken uit de schuur):
90,00 - 100,00.
Gerstestro (uit de schuur) 70,00 - 80,00.
Bonenstro: 70,00.
evt. busreis
7 nachten cruise
alle maaltijden
aan boord
KRAS.NL-reis-
leiding aan boord
gratis gebruik
sauna
NEDERLANDSE DUITSE RIJN v.a. 399
Gegarandeerd vertrek: 6 juli en 17 augustus*
Dag 1: busreis naar Koblenz, inscheping op het MS Allegro
Dag 2: vaardag over de Duitse Rijn naar pittoresk Rüdesheim.
Dag 3-4: dag 3 in Mainz, dag 4 wijnstadjes Boppard en Andemach
Dag 5: volop tijd voor Keulen, met de imposante Dom.
Dag 6-7: via Nijmegen naar onze hoofdstad Amsterdam.
Dag 8: ontscheping in Amsterdam. '117/8 vaarroute van A'dam-Keulen
Zie www.kras.nl/91040
DUITSE RIJN MOEZEL v.a. 499
Gegarandeerd vertrek: 22 juni en 24 augustus
Dag 1: busreis naar Keulen, inscheping op het MS Allegro.
Dag 2-3: de oude Rijnstadjes Andernach en Boppard.
Dag 4-5: pittoresk Cochem en sprookjesachtig Bernkastel.
Dag 6: busexcursie Jugendstil-stad Traben Trarbach (inclusief).
Dag 7: wijnstadje Zeil en het Riesling-wijndorp Winningen.
Dag 8: ontscheping in Koblenz, busreis terug naar Nederland.
Zie www.kras.nl/91042
v.a. 579
NOORDELIJKE PROVINCIËN
Gegarandeerd vertrek: 13 juli en 10 augustus
Dag 1: inscheping Amsterdam. Op naar het Friese Lemmer.
Dag 2-3: volop tijd voor de Friese steden Sneek en Franeker.
Dag 4-5: ontdek historisch Harlingen en Waddeneiland Texel.
Dag 6: vissersplaatsje Medemblik en Zuiderzeestad Enkhuizen.
Dag 7: via VOC-stad Hoorn naar pittoresk Volendam.
Dag 8: ontscheping in Amsterdam. Einde van de cruise.
Zie www.kras.nl/91036
waarom zou je meer betalen
Prijzen zijn per persoon tenzij anders vermeld. Prijzen zijn exclusief reserveringskosten en Calamiteitenfonds.