Kou en regen zorgen voor late oogsten en torenhoge prijzen Hittegolf kost fabriek veevoer miljoenen VERDIEPING 9 De prijzen van groente, fruit en aardappelen stij gen naar grote hoogte. De voorraad 'vrije' pie pers is zelfs al op. Je moet niet raar opkijken als een cafetariahouder een kwartje extra gaat rekenen DINSDAG 11 JUNI 2013 door Niek Opten Het was te warm of te koud - dan weer te nat of juist te droog. Het weer laat zich vaak van zijn wisselvallige kant zien, maar de afgelopen twaalf maanden was het af en toe bar en boos. Vooral natte perioden op veel plek ken in Europa en het koude voorjaar zijn bepalend voor het geringe aanbod van groente, fruit en aardappelen op dit mo ment in de winkels en op de marktpleinen. Daardoor stijgen de prijzen. De oogsten lig gen nu zo'n drie weken achter op het ge middelde schema. Fruit kostte vorige maand volgens het Cen traal Bureau voor de Statistiek 11,5 procent meer vergeleken met mei vorig jaar. Voor groenten en aardappelen was dat 8,8 pro cent. En 2012 was al een duur fruit- en groentejaar voor de consument. Markton derzoekbureau GfK becijferde dat dit jaar de prijzen van groente en fruit in de super markten met 12 procent zijn gestegen, ter wijl er voor bijna 5 procent minder is ver kocht. „Bij groenteboeren zal die ontwikke- werking en Ontwikkeling (OESO) en de voedsel- en landbouworganisatie (FAO) van de Verenigde Naties vorige week in een gezamenlijk rapport. De tijd van rela tief goedkoop voedsel, die we dankten aan stijgende landbouwopbrengsten en goedko pe olie, komt ten einde. Niet alleen als ge volg van de klimaatverandering. Hogere energieprijzen, een groeiende vraag en een afzwakkende productiegroei spelen ook een rol. Die vlakkere productiegroei is vol gens de onderzoekers te wijten aan onder meer schaarste van water en meststoffen. Unilever denkt niet dat de uiterste produc tiecapaciteit van de aardbol al is bereikt. Naast het 'bijspijkeren' van boeren, gelooft het bedrijf ook in het ontwikkelen van be tere gewassen. Vroeger had Unilever een ei gen zaadveredelingstak, maar die is eind ja ren '90 verkocht aan agro-chemisch con cern Monsanto. Dat krijgt nu opdracht om zaden te ontwikkelen voor planten die bij voorbeeld beter bestand zijn tegen extreem weer, zegt Engel. „Zo kunnen we meer op brengst halen van dezelfde hoeveelheid grond." ling niet anders zijn. Daar is eerder sprake van nog hogere prijzen, aangezien super markten elkaar beconcurreren op het ge bied van vers", weet Joop Holla van GfK. Vanwege die concurrentie zijn leveranciers en winkeliers niet scheutig met informatie over aanbod en prijzen van appels, peren, bloemkolen en vergelijkbare verse waar. Een woordvoerster van Albert Heijn erkent dat het bedrijf de afgelopen twee maanden 'met hoge prijzen is geconfronteerd', maar dat het ergste bijna achter de rug is. „De Ben Kimman, Productschap Akkerbouw markt is zich aan het herstellen. We den ken dat die over twee weken weer redelijk is genormaliseerd." Concurrent Jumbo ziet ook stijgende prij zen maar durft geen uitspraken over de toe komst te doen, 'gezien de onvoorspelbaar heid van de weersomstandigheden'. Ook Joop Holla van onderzoeksbureau GfK waagt zich daar niet aan. Wat het effect van de wateroverlast in Midden-Europa is kunnen ingewijden nog niet zeggen. Het aanbod is dit jaar beduidend kleiner, merkt ook Tjapko Lens, die met groente en fruit op markten in Breda en Etten-Leur staat. „Op- en neergaande prijzen komen elk jaar voor, dat hoort bij deze handel, maar dit jaar zijn de excessen een stuk gro ter. De inkoop is voor mij nu wat com plexer, maar dat houdt je scherp." Soms zijn de verschillen per week zelfs groot. „Vorige week waren de bloemkolen heel duur, maar nu ligt de prijs een stuk lager. Andijvie en sla waren vanochtend (maan dag, red.) ook flink goedkoper." Bijzonder is de positie van de aardappel, waarvan de voorraden nagenoeg zijn ver dwenen terwijl de opbrengsten van de nieuwe oogsten in landen als Duitsland en Frankrijk achterblijven door het koude voorjaar. En het duurt nog even voordat de Hollandse aardappels gerooid kunnen wor den. Gevolg: de prijs voor aardappelen is opgelopen naar 35 euro per honderd kilo, zeven keer zo veel als een jaar eerder, aldus Ben Kimman van het Productschap Akker bouw. Dat betekent niet dat consumenten die ver hoging een op een gaan betalen aan de kas sa. De stijging doet zich voor bij de zoge noemde 'vrije' aardappelen. Het overgrote deel van de oogst, tussen de 70 en 80 pro cent, is echter afgedekt in langetermijncon- tracten met grote aardappelverwerkers waarvan de prijs al eerder is vastgelegd. „Maar iedereen maakt er zijn eigen verhaal van", zegt Kimman. „Je moet niet raar op kijken als een cafetariahouder een kwartje extra gaat rekenen vanwege de stijgende aardappelprijzen, terwijl het om hooguit een paar cent gaat bij een bakje friet." Klimaatverandering? Voor For- Farmers is het al lang niet meer de vraag óf het klimaat verandert. De gevolgen ervan zijn voor de veevoerfabrikant, met 22 fabrieken een van de grootste van Europa, aan de orde van de dag. „Om veevoer te maken, zijn we afhankelijk van éénjarige gewassen. Granen - maïs, tar we, gerst - en eitwitbronnen zoals soja- schroot. De prijs van die gewassen wordt elk jaar opnieuw beïnvloed door de groei- omstandigheden. En dus door het weer", zegt inkoopmanager Gert-Jan Hermanus- sen van ForFarmers in Lochem. „Plotselin ge droogte of orkanen hebben grote in vloed op onze bedrijfsvoering." Vorige zomer werd het Mid-Westen van de Verenigde Staten, de graanschuur van Ame rika, geteisterd door extreme droogte en hitte. „De graanopbrengst viel eenderde la ger uit dan verwacht", herinnert Herma- nussen zich. „De maïsprijs liep enorm op, verdubbelde bijna ten opzichte van de ja ren ervoor. Ook de prijzen van andere gra nen zoals gerst schoten daardoor omhoog." Zo'n hittegolf voelt ForFarmers dus direct in de portemonnee. Hermanussen becijfert dat ForFarmers vorig jaar grofweg 130 tot 140 mil joen euro méér heeft uitgegeven aan graan dan voorgaande jaren. De gevolgen van de mislukte oogsten in de VS berekende het be drijf deels door aan zijn klanten. Wekelijks gaan zo'n 4.500 vrachtwagens vol veevoer van de ForFarmers-fabrieken op weg naar boeren in heel Europa. Zo kan een hittegolf aan de andere kant van de oceaan uiteinde lijk ook gevolgen hebben voor de prijs van een Nederlands karbonaadje. ForFarmers is de afgelopen jaren flink ge groeid door andere veevoerfabrieken over te nemen. Dankzij die schaalgrootte denkt het bedrijf beter \n te kunnen spelen op het ver anderende klimaat, dat tot extremere weers omstandigheden leidt. Tien inkopers in Ne derland, België en het Verenigd Koninkrijk houden dagelijks alle marktontwikkelingen in de gaten. „Als de graanprijzen laag zijn, ko pen we extra aan om een strategische voor raad op te bouwen", legt Hermanussen uit „Ook nemen we posities op toekomstige leve ringen. Zo spreiden we de risico's."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 9