Dure aardappelen, bloemkolen en appels? Wen er maar aan. Klimaat verandering leidt tot stijgende voed selprijzen. Levensmiddelengigant Unilever wapent zich tegen de risi co's van extreem weer. Bijvoorbeeld door boeren in China te leren hoe ze de beste tomaten verbouwen. 8 VERDIEPING VOEDSELPRIJZEN We hebben nu veel meer last van overstromingen en droogtes die oosten verwoesten door Annemieke van Dongen beeld Mark Reijntjens Twintig jaar geleden kocht Unilever bijna al zijn toma ten in Zuid-Europa. Tegen woordig komen tomaten die in de soepen van Unox, de pastasauzen van Bertolli en de maaltijdmixen van Knorr belanden, uit bijna alle continenten: Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Azië, en - nog steeds - Europa. „Het gaat niet om een paar kistjes. We kopen 3 procent van alle to maten in de wereld op. We kunnen het ons niet meer veroorloven afhankelijk te zijn van één gebied. Als de oogst in Grie kenland mislukt, kunnen we terugvallen op de productie in China en India", zegt Mare Engel van Unilever. Engel is verantwoordelijk voor alle inkoop van Unilever in negentig landen. Het gaat om een bedrag van 35 miljard euro per jaar. Grofweg de helft van alle grondstoffen die Unilever koopt, wordt geproduceerd door boeren, tuinders en bosbouwers. En is dus afhankelijk van het weer. Het veiligstellen van betaalbare grondstoffen is een conti nue, steeds grotere uitdaging. Als gevolg van de wereldwijde bevolkingsgroei, water- schaarste en uitputting van landbouw grond. En niet in de laatste plaats: vanwege klimaatverandering. „Vergeleken met twintig jaar geleden, heb ben we nu veel meer last van overstromin gen, droogtes en stormen die oogsten ver woesten", zegt Engel. „Tekorten leiden tot Mare Engel, Unilever grote prijsschommelingen. Natuurrampen kosten Unilever naar schatting 300 miljoen euro per jaar. We verwachten dat dit be drag verder zal oplopen." Unilever probeert daarom de risico's te spreiden. Niet alleen met tomaten. Zo koopt het bedrijf, eigenaar van het merk Lipton, 15 procent van alle zwarte thee in de wereld. Die komt lang niet meer alleen uit landen als India en Sri Lanka, vertelt En gel. „We zijn in landen als Rwanda en Tan zania bezig nieuwe business te ontwikke len." Dat doet Unilever door onder meer prijs- en leveringsafspraken te maken met lokale leveranciers. Waar mogelijk legt het bedrijf ook voorraden aan. „Zo kopen we in de zo mer, als er meer aanbod is, wat meer melk in. Maar omdat veel producten bederfelijk zijn, is het moeilijk het hele jaar reserves aan te houden. Voorraden zijn een tactisch spel, geen strategisch." Het spreiden van de productie is wel een strategie. Er zijn grote voedingsbedrijven die dat spel spelen door in het buitenland landbouwgrond op te kopen om zelf voed sel te gaan verbouwen. Landgrabbing heet dat, en Unilever doet daar niet aan mee, zegt Engel. „Wij vinden dat niet ethisch. Wij helpen liever boeren om te zorgen dat hun grond meer opbrengt. Met de juiste be mesting, irrigatie en planten. Zo hebben we projecten in China en India waar we boeren helpen de tomatenteelt te ontwik kelen. In Vietnam hebben we een theefa briek gekocht, waar lokale boeren voor ons gaan verbouwen. In China loopt een pro ject waarbij we boeren die groene thee ver bouwen, helpen over te stappen naar zwar te thee. Verspreid over de hele wereld heb ben we meer dan honderd agronomen rondlopen die leveranciers begeleiden." Die spreiding van de productie heeft ook nadelen. Vroeger kocht Unilever veel cen traler in, in een beperkt aantal landen. Daardoor was de prijs lager. Nu bestaat dat voordeel niet langer. Daar komt bij dat al die grondstoffen overal ter wereld moeten worden versleept. De prijzen van landbouwproducten zullen de komende tien jaar stijgen, voorspelden de Organisatie voor Economische Samen- is duur blij ft duur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 8