PZC 2 3 COLUMN Verplaatsingsgekte 2 3 Snijden met water Fietsen is goed. Maar hoe zit dat, als je op een elektrische fiets trapt met altijd een extra duwtje in de rug? Op zoek naar een antwoord fietst onze ver slaggeefster met haar 74-jarige vader op de e-bike door het Limburgse heuvelland. Louis Beckers op de klim Koning van Spanje. „Die fiets brengt me op plekken waar ik twintig jaar niet ben geweest." foto Johannes Timmermans 'Ik voel mijn dijen wel, hoor' door Ingrid Beckers Ergens is hij nog altijd sportman in hart en nieren, zegt Louis Beckers. Zijn jonge jaren zijn ge vuld met voetbal en tennis en tot eind 50 loopt pa hard. Tja, en daarna wil het niet meer zo. Versleten rug, kapotte knieën. Als je dan tien jaar bijna niks doet, holt de conditie achteruit. Een hartinfarct is de trigger om opnieuw te gaan bewegen. Pa gaat wandelen en koopt een fiets. Veel verder dan de super markt komt hij daar niet mee. Zuchtend: „Na honderd meter bots ik hier in Limburg altijd wel tegen een berg aan. Die kom ik niet op." Neem een elektrische fiets, oppe ren wij kinderen. Mokkend: „Zo'n bejaar- denfiets met motor? Daar is toch niks spor tiefs aan!" Daar heeft hij een punt. Want is fietsen nog wel gezond als je voortdurend een zetje in de rug krijgt? Op zoek naar een antwoord maakt pa op een geleende e-bike een heuse fietstocht over pittige heuvels rond Gulpen. Vraag is: maakt zo'n rondje foetelfiets - Limburgs voor e-bike - moe en voldaan? Net zoals mijn rondje ra cefiets? Al snel stuift pa dochterlief triomfantelijk voorbij op de beruchte klim Koning van Spanje. Twee pretogen kijken me uitda gend aan. Niet veel later zie ik mijn vader in de verte verdwijnen. „Prachtig!", jubelt hij boven op de top, zo blij als een kind. „Die fiets brengt me op plekken waar ik twintig jaar niet ben geweest." Een hele generatie senioren ontdekt op de ze manier stukken van Zuid-Limburg waar ze op een normale fiets of wandelend nooit komen, weet fietsliefhebber en -han delaar Jef Abels uit Gulpen. „Dat kan niet anders dan gezond zijn. Keerzijde is dat er ook geregeld ongelukken gebeuren. Als mensen jaren niet hebben gefietst, is het even wennen. En automobilisten schatten de snelheid van de e-bike niet altijd goed in." Maar dat mag de pret niet drukken. In 2012 zijn in Nederland weer 150.000 elektri sche fietsen verkocht. In totaal rijden een miljoen e-bikes rond in ons land; van de be zitters is 70 procent 55-plus. „Ook steeds meer veertigers en kinderen met gezond heidsklachten kiezen voor een elektrische fiets", merkt Abels. Daarnaast is er een groep forensen die een heel eind naar het werk fietst, maar liever niet bezweet aan komt." De Fietsersbond vindt dat jonge mensen niet te snel voor een e-bike moeten kiezen. PAS OP BIJ OP- EN AFSTAPPEN Rijden op de elektrische fiets is niet gevaar lijker dan op een gewone fiets, blijkt uit on derzoek van VeiligheidNL in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Van alle fietsongevallen die worden behan deld op de Spoedeisende Hulp is 13 procent het gevolg gebruik van een elektrische fiets. Van de slachtoffers is 72 procent ouder dan 60 jaar. De meeste ongevallen hebben niets met snelheid te maken. Vooral het op- of af stappen is door de zwaarte van e-bikes een belangrijke oorzaak van ongevallen. Een extra zetje in de rug zou lui maken en de conditie ondermijnen. Ouderen wordt geadviseerd zo veel mogelijk op eigen kracht te trappen met de motor stand-by. Voor senioren bij wie het lichamelijk alle maal minder gaat, levert elektrisch fietsen absoluut gezondheidswinst op, zegt bewe gingswetenschapper Hans Savelberg van het Maastricht Universitair Medisch Cen trum. „Om gezond te blijven hoef je niet per se hard te trainen. Belangrijk is dat je de hele dag door matig intensief beweegt, zodat je lichaam op een soort waakvlam stand blijft. Ook met hulp van een motor tje ben je in beweging. Een elektrische fiets helpt ouderen bovendien lang mobiel en dus zelfstandig te blijven. En vergeet het geestelijke aspect niet. Buiten in de na tuur bezig zijn, dingen beleven, daar knapt een mens enorm van op." Nee, buiten adem raakt pa zelfs niet als hij met de fiets in 'boost'-stand Camerig op rijdt, met 4,3 kilometer de langste klim van Nederland. Of dit rondje hem conditioneel zo veel goed doet, is dus de vraag. Genie ten? Voldoening? Nou en of! Het uitzicht is fenomenaal! „Ha, en zie je die racefietsers kijken? Die denken: hoe kan die ouwe nog zo hard rijden? Totdat ze de accu zien. Maar ik moet wel meetrappen en voel mijn dijen wel, hoor. Zou ik ze weer net zo strak krijgen als toen ik 30 was?" Nou, dat is mis schien wat veel gevraagd. Maar volgens Ab els bouwen ouderen op de e-bike wel dege lijk kracht en conditie op. „Geleidelijk gaan mensen de motor minder gebruiken en in tussen langere afstanden afleggen." Als we vals plat terug het dal van Gulpen inrijden, zegt ook pa. „Zo. En nu zet ik de motor helemaal uit." Bij aankomst staat de kilometerstand op 20,1 km; tempo: 16,7 km per uur. De mond vol grootse fietsplannen - 'Op naar Klim- classic.2014!' - bestelt pa 's middags nog zijn eigen foetelfiets. reageren? gezondheid@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 37