26 CULTUUR Volendam is niet alleen het dorp van de palingsound, maar kent ook een rijke historie als kunstenaarskolonie. Het Marie Tak van Poortvliet Museum in Domburg brengt die opnieuw onder de aandacht. Domburg aan de Zuiderzee door Rolf Bosboom DOMBURG - De souvenirshops en andere winkels op De Dijk ken nen we, evenals de klederdracht van Frau Antje, FC Volendam, The Cats, BZN, Jan Smit en Nick Simon. De kunsthistorische kant is minder bekend. Toch stre ken er eind negentiende en begin twintigste eeuw vele kunstenaars uit binnen- en buitenland neer en functioneerde het dorp als een soort Domburg aan - toen nog - de Zuiderzee. Volendam mocht dan ook zeker niet ontbreken in de reeks ten toonstellingen die het Marie Tak van Poortvliet Museum wijdt aan andere kunstenaarskolonies. Gast conservator is André Groeneveld van het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen, die voor zijn eigen museum vier jaar geleden al een grote expositie over Volendam sa menstelde. Zo'n 1700 kunstenaars deden het vissersdorp rond 1900 aan, zegt Groeneveld. „Daarmee was Volen dam de grootste kunstenaarskolo nie van Nederland en misschien wel van Europa. Er was één groot verschil met Domburg. Daar had den de kunstenaars veelal een ei gen onderkomen, terwijl de kun stenaars in Volendam geen huis bezaten maar in Hotel Spaander verbleven." Leendert Spaander (1855-1955) was behalve een kunstliefhebber een gewiekste ondernemer. In 1881 opende hij een hotel aan de Haven en nodigde buitenlandse kunstenaars uit naar Volendam te Ivor Kamke: Poseren op het Spieringpad (ca. 1905). komen om er te te werken. De kosten van de logies werden deels in schilderijen voldaan, waardoor Hotel Spaander - dat nog immer bestaat - een omvangrijke kunst collectie opbouwde. Spaander had de inrichting van zijn hotel afgestemd op de kunste naars, aldus Groeneveld. „Kamer 1 had een oud-Volendams interi eur, met onder meer een bedstee en een open haard. Die zie je te rug op veel werken." Spaander had ook zeven mooie dochters, van wie er drie aan een kunstenaar bleven hangen. Die drie schoonzoons - de Nederlan der Wilm Wouters, de Duitser Georg Hering en de Fransman Au- gustin Hanicotte - spelen een voorname rol in de kunstenaars kolonie én op de tentoonstelling in Domburg. „Daarnaast heb ik gezocht naar een link met Dom burg, zoals bij Max Cramer, die op beide plaatsen heeft gewerkt." Het zijn niet de grootste namen die in Volendam waren te vinden. Geen mensen van het kaliber Toorop en Mondriaan. „Het was meer een soort middenmoot. De betekenis van Volendam als kun stenaarsdorp is vooral dat er zo veel kunstenaars uit het buiten land kwamen, met name uit Ame rika en Duitsland. Daardoor werd het dorp wereldwijd bekend en kon het uitgroeien tot symbool van Nederland." Groeneveld heeft de wanden van het Marie Tak van Poortvliet Mu seum een gewaagde, okerachtige kleur gegeven. „Daarop komen de werken het beste uit." Bovendien, zo zegt hij, past de wat opzichtig overkomende uitstraling goed bij Volendam. Artist kom binne, zo heet de exposi tie, een directe verwijzing naar het uithangbord van Carl Win dels dat Spaander liet maken voor boven de entree van zijn hotel. Leendert Spaander en diens eega Aaltje verwelkomen, afgebeeld op schilderijen, ook de bezoeker in Domburg. Groeneveld laat uiteenlopend werk zien. „Het is heel divers wat er werd gemaakt. Allerlei stijlen, net als in Domburg. Wat ik ver der heb bedacht is om de bezoe ker een soort rondgang door Vo lendam te laten maken." De expo sitie voert langs diverse afdelin gen: Vrouwen, Mannen, Dorp en Haven Botters. „Bij diverse schil derijen heb ik foto's opgehangen om te laten zien dat de situatie ook echt zo was." Het zijn vooral de portretten die indruk maken, zoals de vrouwen in klederdracht. Niet zelden ke ren dezelfde figuren terug. „Hille was bijvoorbeeld het mooiste meisje van het dorp. Zij sprak echt tot de verbeelding. Haar zie je dan ook op veel schilderijen af gebeeld." Een ander favoriet on derwerp vormden de oude vissers - handen als kolenschoppen, ge groefde gelaten die een verhaal vertellen - die gehurkt tegen de gevels op de Dijk hun tijd verbei den. Ook de haven, indertijd nog in volle bedrijvigheid, keert in vele gedaanten terug. Groeneveld: „Op het hoogtepunt lagen er in het weekend ongeveer tweehonderd botters in de haven." Opvallend is de karakteristieke kleur van de zeilen, de jasjes van de vissers en het verf op de huis jes. „Magenta was toen net ver krijgbaar in een tube", verklaart Groeneveld. „Die kleur was uiter mate geschikt voor Volendam." 'Artist kom binne', zomertentoon- stelling t/m 10 november in Marie Tak van Poortvliet Museum in Dom burg. Geopend: dinsdag t/m zondag, 13.00-17.00 uur. Het boek Volendam kunstenaarsdorp - Het erfgoed van Hotel Spaander van Brian Barrett en André Groeneveld is bij de expositie te koop (20 euro). 9 Max Cramer: Portret van Hille Butter (1907). Teun van Essen: Meerzijde (1915) Willy Sluiter: Portret van 't Jagertje.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 26