Loflied op Dreister
Simoens Trio een eenheid
I
The Funky Organizers winnen finale van RegioRuis
18 ZEELAND
zeeland
in de
vorige
eeuw
ANYWAVE
Anywave bood vrijdag en zaterdag
veel bijzondere acts die je niet zo
snel op andere festivals tegenkomt.
Een nieuwe opgave. Onze vraag: waar is deze foto genomen?
We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of
verhalen over deze plek.
Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief
naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van
goede antwoorden ontvangen een waardebon.
De opgave van vorige
week bracht diverse
lezers tot een ode
aan Dreischor, op
Schouwen-Duive-
land steevast aangeduid als 'Dreis
ter'. Onder hen was Marleen Ton
uit 's-Gravenpolder: „Het is de
Adrianuskerk te Dreischor. Een
van de mooiste kerken in Zee
land."
De mensen die het hielden op Ka-
pelle, Oost-Souburg of Vrouwen
polder zaten er dus naast.
Diverse inzenders wezen op de
ring van Dreischor. Volgens Han
Pluijmers uit Goes is het de mooi
ste van Zeeland.
Marja Dekker uit Axel verstrekt na
dere uitleg over de betekenis van
de naam van het dorp:
„Gelet op de vroegere spellingen
Moed voor
de toekomst
door René de Dreu
ZIERIKZEE - De nieuwe Brogum-
programmeur Sjors de Jongste
was afgelopen weekend net zo
vaak voor als achter de Anywave-
podia te vinden. Met die twee pet
ten van mede-organisator en fan
van vooral baanbrekende en uitda
gende garagerock gaf hij de 33e
editie van het festival kleur en
geur en zette er een duidelijke
handtekening onder. „Waarom in
zetten op veelal bekende muziek
of bands terwijl er nog zoveel bij
zondere rock en pop is die je niet
op al die andere festivals tegen
komt?"
Zijn filosofie pakte goed uit. Met
de in jazz gedrenkte raps van Def
P, de hyperactieve bluespunk van
The Experimental Tropic Blues
Band en de opzwepende fanfare-
en rockmix van De Stokers
schreef Anywave een nieuw
hoofdstuk in een dik boekwerk
Zeeuwse popcultuur.
Helemaal alleen doet De Jongste
het niet. „Er zijn tradities die on
aantastbaar moeten blijven.
Anywave is een Schouws festival,
begonnen met alleen Schouwse
bands, dus die houden we er in."
Dat aandeel kwam van vier bands
in een line-up met van op vrijdag
en zaterdag in totaal twintig acts.
GoFish trapte vrijdag af, na een ra
diostilte van twee jaar, met nieu
we nummers en zangeres Pam
Blikman die nu ook de toetsen
voor haar rekening nam. Jimmy
Dumbbell bleek op zaterdag nog
steeds de grootste muzikale troef
te zijn van Schouwen-Duiveland.
Het Drieschorse trio Zink leverde
een knappe prestatie door als snel
opgetrommelde invaller voor de
verhinderde Bucketboyz een volle
zaal helemaal in te pakken met
hun rauwe alternatieve garage-
rock.
Anywave kreeg zowel de grote
tent als de popzaal vooral op zater
dag goed vol. „Dat geeft weer
moed voor de toekomst", liet een
tevreden Brogum-voorzitter
Frans Kruijff weten. „Bovendien
doet de zon ook even de donkere
wolken vergeten die boven de
popcultuur hangen. Goed festival-
weer dus, ook voor de omzet die
we daardoor draaien en waarvan
heeft het te maken met het tel
woord drie, en het Germaanse
'skir', dat deel betekent. Dreischor
zou uit drie delen bestaan, Beldert
(gehucht, voormalig landbouwha-
ventje) Maye (vissersdorpje wat in
1600 ten onder ging) en Sirjans-
land (een buurdorp)."
Joanne Siefkens-Mol uit Ovezan-
de: „Eindelijk een makkelijke foto:
mijn geboortedorp Dreischor. Om
precies te zijn de 14de eeuwse kerk
op de Ring. De kleine boompjes
op de foto zijn inmiddels forse lei
lindes geworden. Ik ben op mijn
17de voor mijn studie verhuisd,
maar vind Dreischor in de loop
van de jaren steeds mooier gewor
den en een bezoekje waard. Veel
huizen en de oude vlasschuren
waar het dorp bekend om is, zijn
prachtig opgeknapt. Museum Goe-
manszorg geeft een mooi beeld
van het leven van toen. In de jaren
zeventig van de vorige eeuw wa
ren er nog twee bakkers, Blaas op
de Ring en De Wit, en twee krui
deniers, meneer Dixhoorn en me
vrouw Braai, in de Zuidstraat. Bij
bakker Blaas kreeg ik in de bakke
rij regelmatig gebakken suikerrest
jes van de bolusbakplaat: babbele
bolus noemden we dat."
Tenslotte geeft C. J. Flipse uit West-
kapelle nadere informatie over het
bedehuis: „De toren heeft over-
hoekse steunberen en natuurste
nen hoekblokken. Tegen de zuid
zijde is een traptoren met bakste
nen spits. In de kerk bevinden
zich prachtige gebeeldhouwde graf
monumenten van de broers Ocker-
se en een voor Pieter Mogge. Kort
om een prachtige kerk."
Winnaars waardebon: Corry Hoog-
land-Mallekote, Vlissingen; E. Roose, Oost
burg; Marleen Ton, 's-Cravenpolder
ZIERIKZEE - The Funky Organizers kwamen via Pop-
Sport naar Zeeland en daardoor ook bij RegioRuis te
recht. Ze wonnen meteen beide finales. Twee weken
geleden overtuigden ze de PopSportjury en zaterdag
deden ze dat op het Anywavepodium ook bij de Re-
gioRuisjury. „Drie erg jonge gasten met onmisken
bare muzikale talenten en bovendien een bijzonder
muziekgenre dat de ergens tussen jazz, funk, soul
en rock ligt. Ze beheersen nu al veel genres, maken
daar hun eigen geluid van en spelen alsof ze jaren
podiumervaring hebben", zei jurylid Nick Ball.
Overtuigend dus, alhoewel een ander trio, Monsun,
bijna roet in het eten gooide. Ook die band manifes
teert zich sinds hun debuut bij Spectra, enkele
maanden geleden, als bijzonder en veelbelovend. Zij
scoorden de tweede prijs.
RECENSIE
door Jeanette Vergouwen
VEERE - Drie muzikale zussen die
al tien jaar vele prijzen winnen
en tientallen recitals verzorgen, is
bijzonder. Fijn dat Muziek Po
dium Zeeland hen uitnodigde zo
dat de Zeeuwse muziekliefhebber
met dit trio kon kennismaken. An
Simoens (viool), Veerle Simoens
(cello) en Katrijn Simoens (piano)
voelen elkaar perfect aan. Hun ge
voel voor nuancering, frasering
en timing is unaniem.
De drie Nocturnes van Ernest
Bloch zijn sfeerwerkjes. Bloch ver
loochent zijn Joodse wortels niet
en het werk roept de nachtbeel-
den op. Totaal anders klonk het
Pianotrio in B van Ludwig van
Beethoven. Het is een vroeg klas
siek werk dat extravert en virtu
oos begint. Het lyrische en expres
sieve adagio contrasteert mooi.
De celliste bracht cantabile een
mooie melodie die overgenomen
werd door de violiste en knap
werd begeleid door de pianiste
met vlotte loopjes en arpeggio's.
Het werk kreeg als titel het Gas-
senhauer Trio. Een Gassenhauer
is een volksliedje, een soort schla
ger uit de hitparade. Het thema
van deel 3 was een melodie uit
L'Amor marinaro van Joseph
Wiegl. Beethoven schreef op dit
thema negen contrasterende varia
ties, die bestaan uit simpele om
spelingen, zwaarmoedige omke
ringen van de melodie en virtuo
ze bewerkingen. Na de variatie in
canon vorm ontspon zich een
spannend samenspel als expressie
ve coda.
Het programma van het Simoens
Trio was afwisselend met na de
pauze twee twintigste-eeuwse
composities. In het Pianotrio Vi
tebsk van Aaron Copland speel
den de strijkers in kwarttonen en
dit voelde schrijnend aan. Na een
koortsachtige begin bracht de cel
lo een weemoedig Joods thema,
begeleid door geslagen pianoak
koorden. Na een tempoverande
ring klonk een bijna grotesk aan
doende Slavische dans waarin het
Joodse thema bleef doorklinken.
Spannende muziek met verrassen
de momenten en een van nostal
gie druipende slotfrase.
Het Pianotrio op 2 van Leonard
Bernstein is een interessant jeugd
werk. Bernstein zoekt nog naar
een eigen stijl en probeert veel
uit. Na het pittige middendeel,
met veel pizzicati, klonk het slot
deel expressief, vol afwisseling.
De muziek was speels en span
nend zoals het recital van dit trio.
Muziekpodium Zeeland, Werken van
Bloch, Beethoven, Copland en Bern
stein. Door Simoens Trio. Gehoord op
zondag 9 juni in de Grote Kerk in Veere