Loflied op Dreister Simoens Trio een eenheid I The Funky Organizers winnen finale van RegioRuis 18 ZEELAND zeeland in de vorige eeuw ANYWAVE Anywave bood vrijdag en zaterdag veel bijzondere acts die je niet zo snel op andere festivals tegenkomt. Een nieuwe opgave. Onze vraag: waar is deze foto genomen? We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of verhalen over deze plek. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon. De opgave van vorige week bracht diverse lezers tot een ode aan Dreischor, op Schouwen-Duive- land steevast aangeduid als 'Dreis ter'. Onder hen was Marleen Ton uit 's-Gravenpolder: „Het is de Adrianuskerk te Dreischor. Een van de mooiste kerken in Zee land." De mensen die het hielden op Ka- pelle, Oost-Souburg of Vrouwen polder zaten er dus naast. Diverse inzenders wezen op de ring van Dreischor. Volgens Han Pluijmers uit Goes is het de mooi ste van Zeeland. Marja Dekker uit Axel verstrekt na dere uitleg over de betekenis van de naam van het dorp: „Gelet op de vroegere spellingen Moed voor de toekomst door René de Dreu ZIERIKZEE - De nieuwe Brogum- programmeur Sjors de Jongste was afgelopen weekend net zo vaak voor als achter de Anywave- podia te vinden. Met die twee pet ten van mede-organisator en fan van vooral baanbrekende en uitda gende garagerock gaf hij de 33e editie van het festival kleur en geur en zette er een duidelijke handtekening onder. „Waarom in zetten op veelal bekende muziek of bands terwijl er nog zoveel bij zondere rock en pop is die je niet op al die andere festivals tegen komt?" Zijn filosofie pakte goed uit. Met de in jazz gedrenkte raps van Def P, de hyperactieve bluespunk van The Experimental Tropic Blues Band en de opzwepende fanfare- en rockmix van De Stokers schreef Anywave een nieuw hoofdstuk in een dik boekwerk Zeeuwse popcultuur. Helemaal alleen doet De Jongste het niet. „Er zijn tradities die on aantastbaar moeten blijven. Anywave is een Schouws festival, begonnen met alleen Schouwse bands, dus die houden we er in." Dat aandeel kwam van vier bands in een line-up met van op vrijdag en zaterdag in totaal twintig acts. GoFish trapte vrijdag af, na een ra diostilte van twee jaar, met nieu we nummers en zangeres Pam Blikman die nu ook de toetsen voor haar rekening nam. Jimmy Dumbbell bleek op zaterdag nog steeds de grootste muzikale troef te zijn van Schouwen-Duiveland. Het Drieschorse trio Zink leverde een knappe prestatie door als snel opgetrommelde invaller voor de verhinderde Bucketboyz een volle zaal helemaal in te pakken met hun rauwe alternatieve garage- rock. Anywave kreeg zowel de grote tent als de popzaal vooral op zater dag goed vol. „Dat geeft weer moed voor de toekomst", liet een tevreden Brogum-voorzitter Frans Kruijff weten. „Bovendien doet de zon ook even de donkere wolken vergeten die boven de popcultuur hangen. Goed festival- weer dus, ook voor de omzet die we daardoor draaien en waarvan heeft het te maken met het tel woord drie, en het Germaanse 'skir', dat deel betekent. Dreischor zou uit drie delen bestaan, Beldert (gehucht, voormalig landbouwha- ventje) Maye (vissersdorpje wat in 1600 ten onder ging) en Sirjans- land (een buurdorp)." Joanne Siefkens-Mol uit Ovezan- de: „Eindelijk een makkelijke foto: mijn geboortedorp Dreischor. Om precies te zijn de 14de eeuwse kerk op de Ring. De kleine boompjes op de foto zijn inmiddels forse lei lindes geworden. Ik ben op mijn 17de voor mijn studie verhuisd, maar vind Dreischor in de loop van de jaren steeds mooier gewor den en een bezoekje waard. Veel huizen en de oude vlasschuren waar het dorp bekend om is, zijn prachtig opgeknapt. Museum Goe- manszorg geeft een mooi beeld van het leven van toen. In de jaren zeventig van de vorige eeuw wa ren er nog twee bakkers, Blaas op de Ring en De Wit, en twee krui deniers, meneer Dixhoorn en me vrouw Braai, in de Zuidstraat. Bij bakker Blaas kreeg ik in de bakke rij regelmatig gebakken suikerrest jes van de bolusbakplaat: babbele bolus noemden we dat." Tenslotte geeft C. J. Flipse uit West- kapelle nadere informatie over het bedehuis: „De toren heeft over- hoekse steunberen en natuurste nen hoekblokken. Tegen de zuid zijde is een traptoren met bakste nen spits. In de kerk bevinden zich prachtige gebeeldhouwde graf monumenten van de broers Ocker- se en een voor Pieter Mogge. Kort om een prachtige kerk." Winnaars waardebon: Corry Hoog- land-Mallekote, Vlissingen; E. Roose, Oost burg; Marleen Ton, 's-Cravenpolder ZIERIKZEE - The Funky Organizers kwamen via Pop- Sport naar Zeeland en daardoor ook bij RegioRuis te recht. Ze wonnen meteen beide finales. Twee weken geleden overtuigden ze de PopSportjury en zaterdag deden ze dat op het Anywavepodium ook bij de Re- gioRuisjury. „Drie erg jonge gasten met onmisken bare muzikale talenten en bovendien een bijzonder muziekgenre dat de ergens tussen jazz, funk, soul en rock ligt. Ze beheersen nu al veel genres, maken daar hun eigen geluid van en spelen alsof ze jaren podiumervaring hebben", zei jurylid Nick Ball. Overtuigend dus, alhoewel een ander trio, Monsun, bijna roet in het eten gooide. Ook die band manifes teert zich sinds hun debuut bij Spectra, enkele maanden geleden, als bijzonder en veelbelovend. Zij scoorden de tweede prijs. RECENSIE door Jeanette Vergouwen VEERE - Drie muzikale zussen die al tien jaar vele prijzen winnen en tientallen recitals verzorgen, is bijzonder. Fijn dat Muziek Po dium Zeeland hen uitnodigde zo dat de Zeeuwse muziekliefhebber met dit trio kon kennismaken. An Simoens (viool), Veerle Simoens (cello) en Katrijn Simoens (piano) voelen elkaar perfect aan. Hun ge voel voor nuancering, frasering en timing is unaniem. De drie Nocturnes van Ernest Bloch zijn sfeerwerkjes. Bloch ver loochent zijn Joodse wortels niet en het werk roept de nachtbeel- den op. Totaal anders klonk het Pianotrio in B van Ludwig van Beethoven. Het is een vroeg klas siek werk dat extravert en virtu oos begint. Het lyrische en expres sieve adagio contrasteert mooi. De celliste bracht cantabile een mooie melodie die overgenomen werd door de violiste en knap werd begeleid door de pianiste met vlotte loopjes en arpeggio's. Het werk kreeg als titel het Gas- senhauer Trio. Een Gassenhauer is een volksliedje, een soort schla ger uit de hitparade. Het thema van deel 3 was een melodie uit L'Amor marinaro van Joseph Wiegl. Beethoven schreef op dit thema negen contrasterende varia ties, die bestaan uit simpele om spelingen, zwaarmoedige omke ringen van de melodie en virtuo ze bewerkingen. Na de variatie in canon vorm ontspon zich een spannend samenspel als expressie ve coda. Het programma van het Simoens Trio was afwisselend met na de pauze twee twintigste-eeuwse composities. In het Pianotrio Vi tebsk van Aaron Copland speel den de strijkers in kwarttonen en dit voelde schrijnend aan. Na een koortsachtige begin bracht de cel lo een weemoedig Joods thema, begeleid door geslagen pianoak koorden. Na een tempoverande ring klonk een bijna grotesk aan doende Slavische dans waarin het Joodse thema bleef doorklinken. Spannende muziek met verrassen de momenten en een van nostal gie druipende slotfrase. Het Pianotrio op 2 van Leonard Bernstein is een interessant jeugd werk. Bernstein zoekt nog naar een eigen stijl en probeert veel uit. Na het pittige middendeel, met veel pizzicati, klonk het slot deel expressief, vol afwisseling. De muziek was speels en span nend zoals het recital van dit trio. Muziekpodium Zeeland, Werken van Bloch, Beethoven, Copland en Bern stein. Door Simoens Trio. Gehoord op zondag 9 juni in de Grote Kerk in Veere

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 58