44 Zes glutenvrije appelbeignets vragen slechts om anderhalve appel Plaatje brengt geluk CONSUMENT 23 Gezond kiezen in de supermarkt hoeft niet de meest prijzige keuze te zijn. Ook met een beperkt budget kun je wel degelijk gevarieerd en gezond eten. KOOPWAAR Wouter Klootwijk MAANDAG 10 JUNI 2013 Mogelijk is het indertijd met de zelfde bedoeling gemaakt als re clame voor tomatensaus van Uni lever (Bertolli), die een paar jaar geleden in een filmpje op tv ge kookt werd door stevige moekes in schortjurk rond een kookketel. De tijd van opoe, toen alles nog goed was en hier nog geen Bulga ren kwamen klieren. Om dat te verbeelden, het over zichtelijke van vroeger, tevens ga rantie voor de kwaliteit van wat je wilt verkopen, heb je niet eens lachende, gezonde, blanke men sen nodig op een zak zout. In Na tuurvoedingswinkels loop ik rond met mijn jas achterstevoren aan, zodat ik de kraag voor mijn mond kan houden om de geluids overlast van schaterlach zo veel mogelijk te beperken. Het over kwam me weer eens bij een zak zout op het schap. Eerst de woord vondst. In winkels wordt onder scheid gemaakt tussen zout en zeezout. Gewoon zout is goedko per. Zeezoutgelovigen geven er graag wat meer aan uit, omdat ze denken dat zeezout gezonder is en lekkerder. Nou is het vervelen de van gewoon zout, dat het ook zeezout is, maar het water is er heel lang geleden al uit verdampt. Dus wat moet je doen om ge woon zout interessanter te ma ken? Je noemt het oerzeezout. En zet er een plaatje op dat je in je hart raakt De leverancier voor Na- tuurwinkels zet op zijn zout een lieflijk landschapje. Een boerderij tje met een hooiberg aan een land weg en een kronkelende beek. Op de voorgrond korenschoven. Het schilderijtje heeft niks van doen met zout. Maar de boodschap: je koopt een zak ouderwets geluk. Zo kan zelfs zout lollig wezen. kindjes die gevoed worden met melkpoeder uit Nederland, blond en blank worden, een gezonde dikke kop krijgen en vreselijk moeten lachen. Reclame is leuker dan humor die speciaal bedoeld is om te lachen, zoals cabaret op de televisie. Ik kijk nog liever naar zingen op zon dag bij de EO. Maar bloedserieuze reclame is pas echt om te schate ren en de woordenloze bood schap op verpakkingen van koop waar doet meer plezier dan een liedje. Op verpakkingen van het merk De Cecco, fabriekspasta uit Italië, staat een vrolijke boerin, die nog zelf tarwe maait. Ze heeft zulke grote borsten, dat ze, kon ze van het etiket af stappen, subiet voorover zou vallen. Topzwaar. Wat precies de oorspronkelijke boodschap van het plaatje op de pasta is, valt niet te achterhalen. Kiezen met de Slim koken app Het plaatje zegt wat woorden niet mogen. De afbeel ding bedoelt wat de Warenwet niet wil dat je zomaar zegt. Een bakker mag niet (meer) zeggen dat een kind van zijn koek gezond wordt en intelli gent. Bij Liga wisten ze vroeger al hoe het moest. Een portret op de verpakking, van een la chend, blond kind met bolle toet, dus hypergezond. Later heeft het kind van de zoete koeken die aan je tanden bleven plakken, het tot prinses Beatrix geschopt. Kijk maar op oude verpakkingen; spre kend Bea'tje, dus zie je wel! In Scandinavische landen staat de zus van Ligalachebekje nog altijd op blikjes leverpastei. Boodschap: goed voor je kind. En zo leerde de halve wereld in het verleden dat door Sandra van Maanen illustratie Farhad Karimi Kiezen voor gezond is simpel, stelt het Voedingsbureau. Geef minder uit aan vlees en kaas en meer aan groente en fruit. Gezond eten volgens de Schijf van Vijf is geen kwestie van geld, maar van juiste keuzes. Die conclusie trekt het Voe dingscentrum uit onderzoek van het Cen traal Bureau voor de Statistiek (CBS), dat cijfers over voeding en gezondheid door de jaren heen vergeleek. De resultaten zijn ge bundeld in het CBS-boek Smakelijk weten, waaraan het Voedingscentrum meewerkte. Het verwijt dat met name ongezonde, vet te en zoete producten voor een habbekrats in de schappen liggen, terwijl voor gezon de alternatieven de hoofdprijs moet wor den afgerekend, is bekend. In discussies over oorzaken van overgewicht steekt het vaak de kop op. Klopt het dat wie minder te besteden heeft, is aangewezen op onge zonde voeding? Nee, vinden ze bij het Voe dingscentrum. Het grote aanbod van voe dingsmiddelen maakt het voor iedereen mogelijk gevarieerd en gezond te eten. Meer groenten en fruit dus, want daarin zitten vitamines, mineralen en vezels. Pre cies daar wringt de schoen. Gemiddeld be steden Nederlanders minder dan 20 pro cent van hun voedingsbudget aan groente, fruit en aardappelen. Dat aandeel moet om hoog om aan de dagelijkse twee ons groen ten en twee keer fruit te komen, vindt het Voedingscentrum. Maar liefst een kwart van het budget dat aan voedsel wordt uitgegeven, komt voor rekening van vlees en vis. We eten er tegen woordig 2,5 keer zo veel van als in 1950. Lek ker, maar met het oog op gezondheid hele maal niet nodig. Met 100 tot 125 gram vlees (waren), kip, vis of een vlees vervan ger per dag kom je goed uit. Een vegeta risch alternatiefis ook prima. Voedingscentrum productie van de landbouw en de komst van de voedingsmiddelenindustrie. Uit de cijfers van het CBS blijkt dat de gemiddel de prijs van eten en drinken niet sneller stijgt dan de prijs van niet-eetbare produc ten. De dagelijkse producten in de super markt worden soms duurder, maar soms ook goedkoper. Sinds 2000 is hetzelfde lunchpakket je slechts 20 cent duurder ge worden. Betaalden we toen 1,07 euro voor een lunchpakket, in 2011 kostte hetzelfde pakketje 1,27 euro. Minder verstandige keu zes, maar ook een onjuiste inschatting van hoeveelheden maken het te betalen bedrag in de supermarkt onnodig hoog. Jaarlijks wordt per persoon gemiddeld yoor 135 euro aan eten weggegooid. Daarin is een derde deel maaltijdresten, dagelijks schuift 20 pro cent prima eten van het bord in de aftral- bak. Te veel koken doen we ook massaal, vooral pasta, rijst en aardappels. De app Slim ko ken van het Voedingscentrum helpt je min der voedsel te verspillen. Zo kun je per in grediënt uitzoeken hoe je iets lekkers met een kliekje kunt maken. In de alfabetische lijst met bewaartips is te zien of je de aard appelsalade die al een paar dagen in de koel reageren? consument@depersdienst.nl De keuze voor vlees en vis, maar ook kazen en kant-en-klaar producten is een kostba re. Gek genoeg reserveert de Nederlandse consument vandaag minder budget voor voeding dan vorige generaties. In i960 be steedde een doorsnee huishouden meer dan 30 procent van het budget aan voedsel, tegenwoordig schommelt het rond de 11 procent. Door de toegenomen welvaart kunnen we meer en kwalitatief betere pro ducten kopen. Tegelijkertijd is het aanbod van voedsel gegroeid door de fors gestegen kast staat, nog kunt eten. De app, die je gratis kunt downloaden via Google Play of iTunes, biedt koop-, kook- en bewaartips en gezonde recepten op maat. Je vult de samenstelling van je huishouden in. Dat kan per keer, per recept (bijvoorbeeld als je eters hebt) of als standaard ge zinssamenstelling worden inge voerd. Niet alleen het aantal eters, maar ook geslacht en leeftijd worden ge vraagd, waarbij de app exact de hoeveel heid voedingsmiddelen berekend. Een jon gen van 17 jaar telt voor 1.1 persoon, een vrouw van 48 is goed voor 0.8 punten. Op basis van het aantal punten wordt per re cept de hoeveelheid per ingrediënt vastge steld. Dat is voor de hobbykok een eye-ope- ner! Juist wanneer je voor meer personen kookt, wordt het inschatten van hoeveelhe den vaak nattevingerwerk. Maar wat blijkt? Zes glutenvrije appelbeignets vragen slechts om anderhalve appel. Wat doe je met de overgebleven helft van de tweede appel? Direct opeten: goed voor het dagge middelde van twee ons fruit. Handig is dat voor de overige appels van de schaal be waartips worden gegeven. Je legt ze niet op een decoratieve schaal, maar in de groente lade van de koelkast. Voor alle recepten van de app Slim koken geldt dat er bewaar tips (sowieso voor bederfelijke ingrediën ten) worden gegeven. En uiteraard worden de energiewaarde, koolhydraten, vetten, ve zels, et cetera opgesomd. Het is immers een app van het Voedingscentrum. Handig is de kookstand, waarbij je stap voor stap door het recept wordt geloodst. Leuk en vooral praktisch is het boodschap penlijstje dat tijdens het winkelen via de smartphone kan worden geraadpleegd. Slim koken heeft ook recepten speciaal ge schikt voor mensen met allergieën zoals voor koemelk, ei en gluten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 23