'Kamer verwaarloost positie als controleur van de regering' VERDIEPING 9 130 jaar geleden al spoorenquête BETUWELIJN NOORD-ZUIDLIJN ZATERDAG 8 JUNI 2013 I foto's ANP Hollandse Hoogte (Betuwelijn) De parlementaire enquête naar het Fyra-debacle is niet de eerste waarbij de spoorwegen centraal staan. In de 19e eeuw zorgde het grote aantal spoorwegmaatschap pijen voor verwarring, zodat beslo ten werd in 1881 via een enquête uit te zoeken wat nu de beste op lossing was voor het spoor. De rails, materieel, personeel, ze pas seerden allemaal de revue in de verhoren van in totaal 128 perso nen. De conclusie was om het aantal spoorwegmaatschappen terug te brengen tot drie. Uit twee hiervan is later de NS ontstaan. Nog een belangrijke aanbeveling destijds in historisch perspectief: al het benodigde materieel moest in Nederland gemaakt worden. Uitgebreid onderzoek ten spijt, de Twee de Kamer blijkt maar slecht in staat om bovenop grote projecten te zitten. Con clusies waren helder, maar lessen lijken er niet geleerd, concludeert Adri Duive- steijn (PvdA). c ynisme overheerst bij PvdA-se- nator Adri Duivesteijn als hij de roep van de Tweede Kamer aan hoort voor een parlementaire enquête naar het geblunder met de Fyra. „Dan vraag ik me af, hoeveel boter op je hoofd kun je hebben. Iedereen was gewaarschuwd." Duivesteijn leidde tien jaar geleden als PvdA-Kamerlid een parlementair onder zoek naar de rol van de politiek bij grote in frastructurele projecten. De aanleiding was de grote onvrede over vertraging bij projec ten en kosten die uit de hand liepen. In haar eindrapport in 2004 concludeerde de commissie dat de Tweede Kamer stelselma tig buitenspel stond. De belangrijkste aanbe veling was dat de Kamer met een eigen on derzoeksbureau veel meer kennis en exper tise in huis moest halen. Nu kiest de Kamer voor een parlementaire en quête. „Dat is toch ongelofelijk. De onderzoeks- functie van de Kamer is sinds ons rapport nog steeds onder de maat. Dan kun je nu toch niet zeggen: verrek, er is met de Fyra iets niet goed gegaan, laten we onderzoe ken hoe dat kan. Zo'n enquête is dan eigen lijk een soort zoethoudertje. Om de bevol king te laten zien dat het probleem serieus genomen wordt. De Kamer verwaarloost haar eigen positie als controleur van de re gering." Adri Duivesteijn: „Zo'n enquête is eigenlijk een zoethoudertje." foto ANP Waarom is de Kamer niet in staat zelf beter op te letten? „Bij de aankondiging van een groot project wordt de Kamer overvoerd met technische gegevens. Maar in het debat wordt com plexe materie teruggebracht tot twee A4- tjes. Controle van dit soort grote projecten doe je niet even. Daarbij moet je je goed la ten adviseren. Alleen dan kun je een veel betere tegenspeler van de regering zijn." Wat is de grootste mislukking? „De aanleg van de HSL-Zuid is volkomen mislukt. Daar is de voorbereiding in han den gegeven van allerlei externe krachten en is er niet voorzien in voldoende experti se om daar vanuit de politiek controle op te houden." Al jaren is Nederland betrokken bij een ander miljardenproject: de ontwikkeling van de JSF. Dreigen daar dezelfde problemen? „Gezien de hoogwaardige techniek bij dit vliegtuig en het feit dat het project in het buitenland totstandkomt, kun je wel stel len dat de JSF nog veel groter en complexer is dan de HSL of Betuwelijn." linns.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 9