Vuist nodig tegen identiteitsfraude Identiteitsfraude kan voor iemands leven drama tische gevolgen hebben. In de strijd daartegen ligt er niet alleen een taak voor de overheid, ook burgers kunnen een steentje bijdragen. SPECTRUM 13 Bij elke controle meldt het systeem dat je identiteit ooit gestolen is geweest ZATERDAG 8 JUNI 2013 door Hans Leijtens Iedereen heeft een identiteit. Vanaf het moment dat er bij je geboorte aangifte wordt ge daan bij de gemeente ben je iemand met een eigen identi teit. Die identiteit heb je in onze samenleving nodig om te reizen, een bankrekening te ope nen, belasting te betalen, een bedrijf te beginnen of het internet op te gaan. Onze informatiemaatschappij vraagt steeds vaker of we ons kunnen identificeren. Niets aan de hand zou je zeggen. De laatste jaren zien we echter steeds vaker dat het niet meer vanzelfspre kend is dat jij degene bent die zich identificeert. Criminelen vinden onze identiteit namelijk erg interessant. Criminelen die bijvoorbeeld met de identiteit van iemand anders reizen, bankrekeningen openen om geld wit te wassen of mensen Europa binnen smokkelen. Hoe komen criminelen aan de identi teit van iemand anders? Onder meer door gebruik te maken van valse en vervalste (echte) reisdocumenten. Jaarlijks doen duizenden mensen aan gifte van diefstal of vermissing van hun paspoort of identiteitskaart. Uit informatie van Frontex, het agent schap van de Europese Unie voor de bewaking van de Europese buiten grenzen, blijkt dat het Nederlandse paspoort moeilijk na te maken is. Cri minelen maken daarom gebruik van gestolen echte documenten die ver valst worden. Een identiteitsdocument dat in ver keerde handen valt, kan leiden tot veel schade en ellende voor degene wiens identiteit is gestolen. Elke keer dat je bij een bank, grenscontrole of welke overheidsinstelling dan ook staat, meldt het systeem dat je identi teit gestolen is of ooit is geweest. Ben jij dan wel wie je zegt dat je bent? Daar kom je maar heel moeilijk van af en het kan vervelende gevolgen heb ben. Denk aan schulden die gemaakt worden of onterecht verkregen toesla gen. Ook maatschappelijk heeft het (fi nanciële) consequenties, bijvoorbeeld door foute registraties en de kosten van herstel en opsporing van identi teitsfraude. Uit onderzoek in opdracht van het Mi nisterie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties dat in 2011 is uitge voerd, werd geschat dat in dat jaar tus sen de 130.000 en 150.000 mensen het slachtoffer van identiteitsfraude zou den worden. De maatschappelijke schade die dat met zich mee brengt, werd geschat op 420 miljoen euro. Dit onderzoek is recentelijk herhaald. Eer ste schattingen voor 2012 laten zien dat tussen de 670.000 en 870.000 mensen slachtoffer zijn geworden van identiteitsfraude en dat de schade die hiermee voor de slachtoffers gepaard gaat tussen de 400 en 500 miljoen eu ro bedraagt. Het is daarom belangrijk dat we in het geweer komen tegen identiteits fraude en documentvervalsing. Deze week is daartoe een stap gezet. De Ko ninklijke Marechaussee heeft vanuit haar taak als grenspolitie veel kennis en expertise in huis op het gebied van reis-, identiteits- en verblijfsdocumen ten. Haar Expertisecentrum Identiteits fraude en Documenten heeft alle hoogwaardige technologische en grafi sche kennis in huis om valse en ver valste documenten te herkennen. We zijn nu begonnen met de oprichting van regionale centra met als doel die documentexpertise ook ter beschik king te stellen aan de politie en ande re overheidsorganisaties. Samen met de Nationale Politie kunnen we dan een vuist te maken tegen identiteits fraude. De opgave ligt echter niet alleen bij de overheid. Een samenleving die doorheeft wat de gevaren zijn van identiteitsfraude, kan zelf ook meer doen. Je moet je ervan bewust zijn dat verlies of diefstal van een pas poort of identiteitskaart niet alleen vervelend is op het moment dat je op vakantie wilt gaan. Daar hoort bij: zui nig zijn op reisdocumenten en die be waren op goede, veilige plekken. En als paspoort of identiteitskaart toch verloren raken of gestolen worden, on middellijk aangifte doen. De komende jaren gaat meer gebruik gemaakt worden van biometrische kenmerken in reisdocumenten. Je moet dan ook niet raar staan te kijken als voor identificatiedoeleinden vaker vingerafdrukken worden gevraagd, irisscans genomen of gezichtskenmer- ken geregistreerd. Als die gegevens ge koppeld worden aan identiteitsdocu menten wordt identificatie gemakke lijker en identiteitsfraude moeilijker. reageren? opinie@depersdienst.nl Een recent rapport van de Rabobank laat zien dat de kleine winkelgebie den zich vooral moeten versterken in doelmatigheid, snelheid en gemak, in combinatie met uitstekende (gratis) parkeervoorzieningen en een offli- ne-onlinekoppeling met de nieuwste trends en mogelijkheden. Slagen ze daarin, dan is er toekomstperspectief. Alleen de middelgrote winkelcentra vallen buiten de boot. Zij hebben doorgaans een beperkte bereikbaar heid, er is betaald parkeren en de ge zelligheid van horeca en cultureel aan bod ontbreekt. In ontvolkingsgebie- den in bijvoorbeeld Groningen, Zee land en Limburg hebben ze nog grote re problemen om zich te handhaven, ©reageren? opinie@depersdienst.nl tenzij er veel gebouwd wordt en de re gio's erin slagen hun jongere arbeids- populatie vast te houden. Het tijdperk van het achterover leu nen is voorbij. Winkeliers moeten met elkaar innovatief leren onderne men vanuit behoeften van de klant die ze willen bereiken. De consument wil beleving, ontmoeting, doelmatig heid, snelheid en gemak. De inzet van internet als oriënterend en verkopend instrument vraagt nog veel ontwikke ling, in mobiele applicaties en in de winkel zelf. Het offensief tegen de leegloop is nog maar net begonnen. Luitenant-gene raal Hans Leij tens is comman dant van de Ko ninklijke Mare chaussee. Daar naast is hij on der meer gepro moveerd in so ciale weten schappen aan de Universiteit van Leiden. if

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 97