44 90 procent van alle transportprojecten ter wereld overschrijdt het budget Er rust een vloek op het Nederlandse spoor. Ambitieuze projecten lopen iedere keer uit de hand, expertise wordt node gemist. „Dit is geen domheid meer, maar moedwillig de boel versjteren." 8 VERDIEPING MISLUKTE MEGAPROJECTEN FYRA In de fuik van optimisme en leugens door Laurens Kok en Michel Reijns Een minister die droomt van een hogesnelheidslijn heeft wel iets weg van een jong ge zin dat uit zijn huis is ge groeid. Op de spaarrekening staat genoeg geld om van de rommelkamer op zolder een mooie slaapkamer met dakkapel te bou wen. Misschien blijft er zelfs een bedrag over om ook de badkamer eindelijk aan te pakken. Dan valt de offerte in de bus. Het paar moet even slikken. Maar beiden zijn inmid dels zo enthousiast geworden over de ver bouwing, dat ze al helemaal voor zich zien hoe de kleine meid straks rondhuppelt in haar splinternieuwe Hello Kitty-kamer. De klus gaat door. Gaandeweg de verbouwing loopt de rekening op. Het dak blijkt te lek ken en er moeten ook nog wat leidingen verlegd worden. De spaarrekening is leeg; het ligbad op pootjes dat het stel in een de signtijdschrift had gezien, moet even wach ten. De minister en het jonge stel zijn beiden optimisten, stelt hoogleraar transportbe leid Bert van Wee van de TU Delft. Daar mee is meteen de eerste verklaring gege ven voor de vaststelling dat de kosten van grote infrastructurele projecten soms de pan uit rijzen. De aanleg en exploitatie van de HSL-Zuid is daar een voorbeeld van. De aanleg kostte 7,2 miljard euro, terwijl het Rijk in 2000 nog contracten sloot voor 4,3 miljard gulden (1,95 miljard euro). Het fias co met de Fyra doet de rekening nog verder oplopen. De minister bleek te optimistisch, maar dat is slechts het halve verhaal. Want daar naast spiegelt menig bestuurder de kosten van zijn droomproject te laag voor, willens en wetens, om de kans groter te maken dat volksvertegenwoordigers een positief be sluit nemen. „Dat wordt ook wel liegen ge noemd", schertst Van Wee. „De Tweede Ka mer, Provinciale Staten of gemeenteraden zijn daarvan de dupe en daarmee uiteinde lijk de belastingbetaler." Volksvertegenwoordigers zwemmen in dit soort gevallen in een fuik. Van Wee: „Ter wijl er nog geen spade de grond is inge gaan, hebben ze zich al achter het plan ge schaard. Ze blijven bij slecht nieuws vervol gens ook achter dat project staan, uit angst als draaikont te worden aangemerkt." Als de trein eenmaal rijdt, trekt niemand meer aan de rem. Hoewel kostenoverschrijdingen en vertra gingen van alle tijden zijn, is er de laatste tien jaar een opvallende verslechtering te zien geweest, stelt transporthistoricus Gijs Mom van de Eindhoven University of Tech nology. Overheidsbedrijven als ProRail werden op afstand gezet, waarna de mana gers aanbleven en experts moesten af vloeien. Hun kennis werd voortaan inge kocht. „Daardoor is in dit soort organisa ties een domheid ontstaan die gedreven wordt door doortastendheid. Mijn indruk is dat het management niet heeft willen luisteren naar technische waarschuwingen en zijn eigen agenda heeft gevolgd." Mom refereert aan de gloriedagen van het ooit almachtige Rijkswaterstaat. Ingenieurs werden in eigen huis opgeleid tot bekwa me managers. Ze moesten het tracé voor nieuwe snelwegen vaststellen, onderhande len met gemeenten en de bouw coördine ren. Mom: „Vanuit technisch oogpunt zijn onze snelwegen destijds perfect aangelegd. We hebben hier geen instortende bruggen, zoals in Amerika." Het schort dus aan expertise. Mom kan er met zijn hoofd al helemaal niet bij dat er voor een hogesnelheidsnet waar meer dan 300 kilometer per uur gereden moet wor den, Fyra-treinen zijn besteld die maar 250 kunnen. „Dat is geen domheid meer, maar moedwillig de boel versjteren. Er moest per se een nieuwe, eigen trein komen. Mo dellen die zich al bewezen hadden, zoals de ICE en de Thalys, liet men links liggen. Ik ben heel benieuwd naar de uitkomsten van de parlementaire enquête." Van Wee wil nog wel een belangrijke nuan cering maken. Nederland is echt niet uniek. Wereldwijd is sprake van een chro nisch probleem met miljoenenverslinden- de infraprojecten. „Onderzoek heeft laten zien dat 90 procent van alle transportpro jecten in de wereld kampt met budgetover schrijdingen." Hoogleraar Bert van Wee In Nederland doen we het op het eerste ge zicht veel beter: in 55 procent van de geval len valt de aanleg van infrastructuur (veel) duurder uit, de rest blijft (net) binnen het budget. Gemiddeld genomen kosten spoor wegen in Nederland 11 procent meer dan geraamd, terwijl in de rest van de wereld het budget bijna met de helft wordt over schreden. Er zit echter een addertje onder het gras. Van Wee: „In dit onderzoek zijn de geraam de kosten ten tijde van de politieke besluit vorming vergeleken met het daadwerke lijke resultaat. Zelfs de Betuwelijn springt er dan relatief gunstig uit. Die kostte 4,5 miljard euro, ongeveer precies zoveel als was geraamd toen het definitieve besluit viel. Bij de lancering van de plannen in 1990 werd echter nog geschermd met een bedrag van 1,1 miljard. Je kon toen al op de achterkant van een sigarenkistje uitreke nen dat het never-nooit-niet zou lukken voor die prijs. Die lijn ging immers langs bebouwde kommen; dan heb je geluids schermen, tunnels en andere kunstwerken nodig. Uiteindelijk bleek de Betuwelijn vier keer zoveel te hebben gekost." Het debacle met de aanleg van de Betuwe route en de HSL-Zuid leidde er in 2003 toe dat voor alle infrastructurele projecten voortaan een kosten- en batenanalyse moet worden opgesteld. De Tweede Kamer hoopt op die manier meer grip te houden op de uitgaven. Toch zullen er in de toe komst onaangename verrassingen blijven, verwacht Van Wee. „Het berekenen van de kosten is een lastige zaak. De afgelopen ze ventig jaar zijn we daar niet beter in gewor den. Je kunt natuurlijk iedere bout en moer vooraf uittekenen en begroten, maar dan hebben bedrijven geen enkele ruimte meer om gaandeweg de bouw met innova ties te komen die de kosten kunnen druk ken. Dat wil je als overheid niet." U d b cl e si f- rr b< w D R z< fr

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 8