WÈIÊÊÊÈSêsÊ^
SPECTRUM 3
mBitsïss
ZATERDAG 8 JUNI 2013
anders
zijn
Leerlingen en leerkrachten van Tervliet in Terhole.
Juf Elke geeft uitleg aan Katja uit groep 5.
voorjaarsbloemen te kijken. Dat is heel makkelijk te
organiseren."
Om een kleine school draaiende te houden, heb je
'superleerkrachten' nodig, zegt Dewitte. ,,'s Och
tends zijn onze leerlingen in drie groepen verdeeld,
's middags in twee groepen. Als we volgend jaar
nog zouden bestaan, zouden we altijd met twee
groepen van vier klassen moeten werken. De leer
krachten moeten dan tegelijkertijd met kleuters
van net vier jaar en leerlingen van groep vier wer
ken. Dat kun je eigenlijk niet van mensen verwach
ten. Er zijn grenzen aan hoe je goed onderwijs kunt
geven. Die grens is op deze school bereikt." Hij be
nadrukt: „De kwaliteit van het onderwijs is hier
goed. Het individuele werken is mooi, maar er is
ook nog een sociaal-emotioneel aspect. Als je met
vier in een klas zit, ben je als kind altijd aan de
beurt en sta je altijd vooraan, ook als je dat eigenlijk
niet wilt. Bovendien werk je in zo'n kleine klas al
tijd met dezelfde kinderen samen, nooit met ie
mand anders."
Nicole van Eetvelt denkt dat haar zoon Pieter juist
baat heeft bij een kleine school. „Hij durfde als kleu
ter niet zo veel. Ik denk dat hij op deze school veel
beter uit de verf komt dan in een klas met dertig
kinderen. In een kleine klas kunnen kinderen zich
niet verstoppen."
Katja (9) kwam als vierjarige in een groep van vijf
meiden op school. Ze zag haar oud-klasgenootjes
de laatste jaren één voor één van de school vertrek
ken. Dit schooljaar zit ze voor het eerst alleen in
groep 5. Ze heeft genoeg vriendinnen op school en
speelt net zo makkelijk met kinderen uit een paar
groepen lager. „Maar ik vind het toch niet zo leuk,
want ik heb geen vriendinnetjes in groep 5. Als ik
iets niet snap, moet ik het altijd aan de juf vragen.
En als er een opdracht is die je samen met iemand
moet doen, dan kan ik die alleen samen met de juf
doen." Even later zegt ze trots: „Maar met lezen ben
ik wel even ver als groep 7."
Ze vindt het jammer dat de school dichtgaat. „Het
is hier heel gezellig, omdat we alles samen kunnen
doen. De juffen en de meesters zijn lief. En we heb
ben een groot schoolplein, waar je goed verstopper
tje kan spelen." Kaj van Doorsselaer (10) uit groep 7:
„Als er zo weinig kinderen op school zitten, kan je
goed vrienden maken. Het is gezellig en knus. Ik
heb vrienden over de hele school, ook uit groep 3
en 4. We spelen in de pauzes samen." Hij baalt voor
al dat hij volgend schooljaar niet naar dezelfde
school gaat als zijn beste vriend Thijs. „Ik speel
de vaak met hem. We gingen altijd samen op
de trekker. Dat gaat straks niet meer."
Nu het einde van het schooljaar nadert
en de verhuisdozen klaar staan in de
hal van het schoolgebouw, begint
bij iedereen echt door te drin
gen dat Tervliet straks niet
meer bestaat. „Ik betrap mezelf
er de laatste weken vaak op dat ik denk: straks
zal ik niet vaak meer in Terhole zijn", zegt
Dewitte, die in Hulst woont. „Dat is heel
gek, want ik heb toch meer dan tien jaar
van m'n leven met deze mensen doorge
bracht." Ouders zien in dat de school
echt te klein wordt. Maar toch. An-
nick Vermeulen, die in de ouderraad
zit, overblijfmoeder is en bij tal van
activiteiten helpt: „Ik ga de
school veel missen. De acti
viteiten met de kinderen,
het overblijven, de con
tacten met de leer
krachten. Het zal
anders zijn."
V
- -SIK -
V