WÈIÊÊÊÈSêsÊ^ SPECTRUM 3 mBitsïss ZATERDAG 8 JUNI 2013 anders zijn Leerlingen en leerkrachten van Tervliet in Terhole. Juf Elke geeft uitleg aan Katja uit groep 5. voorjaarsbloemen te kijken. Dat is heel makkelijk te organiseren." Om een kleine school draaiende te houden, heb je 'superleerkrachten' nodig, zegt Dewitte. ,,'s Och tends zijn onze leerlingen in drie groepen verdeeld, 's middags in twee groepen. Als we volgend jaar nog zouden bestaan, zouden we altijd met twee groepen van vier klassen moeten werken. De leer krachten moeten dan tegelijkertijd met kleuters van net vier jaar en leerlingen van groep vier wer ken. Dat kun je eigenlijk niet van mensen verwach ten. Er zijn grenzen aan hoe je goed onderwijs kunt geven. Die grens is op deze school bereikt." Hij be nadrukt: „De kwaliteit van het onderwijs is hier goed. Het individuele werken is mooi, maar er is ook nog een sociaal-emotioneel aspect. Als je met vier in een klas zit, ben je als kind altijd aan de beurt en sta je altijd vooraan, ook als je dat eigenlijk niet wilt. Bovendien werk je in zo'n kleine klas al tijd met dezelfde kinderen samen, nooit met ie mand anders." Nicole van Eetvelt denkt dat haar zoon Pieter juist baat heeft bij een kleine school. „Hij durfde als kleu ter niet zo veel. Ik denk dat hij op deze school veel beter uit de verf komt dan in een klas met dertig kinderen. In een kleine klas kunnen kinderen zich niet verstoppen." Katja (9) kwam als vierjarige in een groep van vijf meiden op school. Ze zag haar oud-klasgenootjes de laatste jaren één voor één van de school vertrek ken. Dit schooljaar zit ze voor het eerst alleen in groep 5. Ze heeft genoeg vriendinnen op school en speelt net zo makkelijk met kinderen uit een paar groepen lager. „Maar ik vind het toch niet zo leuk, want ik heb geen vriendinnetjes in groep 5. Als ik iets niet snap, moet ik het altijd aan de juf vragen. En als er een opdracht is die je samen met iemand moet doen, dan kan ik die alleen samen met de juf doen." Even later zegt ze trots: „Maar met lezen ben ik wel even ver als groep 7." Ze vindt het jammer dat de school dichtgaat. „Het is hier heel gezellig, omdat we alles samen kunnen doen. De juffen en de meesters zijn lief. En we heb ben een groot schoolplein, waar je goed verstopper tje kan spelen." Kaj van Doorsselaer (10) uit groep 7: „Als er zo weinig kinderen op school zitten, kan je goed vrienden maken. Het is gezellig en knus. Ik heb vrienden over de hele school, ook uit groep 3 en 4. We spelen in de pauzes samen." Hij baalt voor al dat hij volgend schooljaar niet naar dezelfde school gaat als zijn beste vriend Thijs. „Ik speel de vaak met hem. We gingen altijd samen op de trekker. Dat gaat straks niet meer." Nu het einde van het schooljaar nadert en de verhuisdozen klaar staan in de hal van het schoolgebouw, begint bij iedereen echt door te drin gen dat Tervliet straks niet meer bestaat. „Ik betrap mezelf er de laatste weken vaak op dat ik denk: straks zal ik niet vaak meer in Terhole zijn", zegt Dewitte, die in Hulst woont. „Dat is heel gek, want ik heb toch meer dan tien jaar van m'n leven met deze mensen doorge bracht." Ouders zien in dat de school echt te klein wordt. Maar toch. An- nick Vermeulen, die in de ouderraad zit, overblijfmoeder is en bij tal van activiteiten helpt: „Ik ga de school veel missen. De acti viteiten met de kinderen, het overblijven, de con tacten met de leer krachten. Het zal anders zijn." V - -SIK - V

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 87