Kinderen die verstoppertje spelen op het schoolplein, jongens en meisjes die met rugzakjes door het dorp naar huis fietsen, ouders die kletsen bij het schoolhek: die taferelen horen binnenkort niet meer bij Terhole. De enige basisschool in het dorp moet dicht. In september was er nog een reünie om het 150-jarig bestaan van onderwijs in Terhole te vieren. 2 SPECTRUM 66 Als er zo weinig kinderen op school zitten, kan je goed vrienden maken. Het is gezellig en knus. J BASISSCHOOL zh Zonder school zal het tervl Kleine basisscholen staan onder druk. Steeds meer dorpsschooltjes in Zeeland moeten sluiten, omdat ze te weinig leerlingen hebben. De krant volgt de komende weken basisschool Tervliet in het Oost-Zeeuws-Vlaam- se dorp Terhole De school gaat eind deze maand definitief dicht Vandaag aflevering 1: de school door Cornelleke Blok I foto's Lex de Meester In de gymzaal, die naast de school staat. De kring met zes stoeltjes neemt maar een klein ge deelte van het lokaal in. Het is een maandag in april. Groep 3,4 en 5 beginnen de week zoals altijd met een ge sprek over het weekend. Al le kinderen krijgen van juf Elke den Doelder uit gebreid de kans om hun verhaal te vertellen. Zo heeft Quint met 4-1 gewonnen bij de voetbal, heeft Finn bekende wielrenners gezien bij de Amstel Gold Race en is Katja eerste geworden op de duizend meter bij atletiek. Na het kringgesprek splitst de groep zich in drie ën. De tafeltjes vlak voor het schoolbord zijn van Jolijn en Silvio, die samen in groep 3 zitten. Erachter groep 4 met Zakaria, Quint en Finn. En het stoeltje van Katja staat rechts vooraan. Zij zit alleen in groep 5. Precies één leerling kwam Tervliet te kort op de teldatum, 1 oktober. Eén leerling te weinig om de opheffingsnorm van 23 leerlingen te halen en nog een jaar open te kunnen blijven. Het doek viel onherroepelijk. Dat kwam hard aan, bij ie dereen. „Je denkt: het kan niet, het mag niet", blikt Nicole van Eetvelt terug. Ze is lid van de ouderraad en moeder van Katja uit groep 5 en Pieter uit groep 8. De kans bestond dat hun kinderen de basis schoolperiode niet zouden kunnen afmaken op Tervliet, dat wisten de ouders ook wel. „Het was al een paar jaar aan het rommelen. Er waren ge sprekken tussen het schoolbestuur en de ouders", zegt Van Eetvelt. „Maar telkens hadden alle ouders dezelfde mening: we gaan ervoor." Directeur Werner Dewitte, die meer dan tien jaar aan het hoofd van de school staat: „We heb ben ons de laatste vijfjaar elk jaar afgevraagd of we het weer zouden redden. Bij intakegesprek ken met ouders van nieuwe leerlingen heb ik steeds gezegd: ik kan de garantie niet geven dat uw kind de school kan afmaken. Mensen heb ben het recht om te weten hoe de toekomst van de school eruit ziet." Hoe kleiner de school werd, hoe meer ouders twijfelden of zulk kleinschalig onderwijs wel het beste voor Kun kind was. Sommigen haal den hun kroost van school. „Ik snap het wel", zegt Dewitte. „Die mensen kiezen voor de toe komst." Betrokken ouders en dorpelingen richt ten een werkgroep op, die zich hard maakte voor het behoud van Tervliet. Ze probeerden voor nieuwe aanwas te zorgen door te werven bij gezinnen uit het dorp die hun kinderen om uiteenlopende redenen naar een andere school lieten gaan. Het haalde niets uit. Zodra de combinatieklas zich in drieën splitst, moet juf Elke ook haar aandacht verdelen. „Col lega's die op een grotere school werken, zeggen wel eens tegen me: 'jij hebt het makkelijk, met zo weinig leerlingen. Dan denk ik: 'kom het eens een weekje doen'." Ze is blij dat ze hulp heeft van een stagiaire. Zij verzorgt een dictee voor groep 3. Elke geeft een korte instructie aan Katja en gaat door met uitleg aan groep 4. Ter wijl Quint en Zakaria voorlezen uit hun les boek, kijkt Elke met een half oog toe hoe het dic tee gaat. Ze zet groep 4 aan een opdracht en gaat weer verder met Katja. Het schoolbord gebrui ken is niet nodig voor één leerling. Elke schrijft de uitleg voor Katja op een kladblok. „Ik hak mijn instructies bewust in korte brok jes", legt Elke in de pauze uit. „Ik geef uitleg aan groep 3, terwijl groep 4 aan een opdracht werkt. De kinderen leren hier snel omgaan met uitge stelde aandacht. Als ze iets niet snappen, slaan ze de opgave even over, of vragen het aan hun buurman. Ze gaan niet met de vinger in de lucht op.de juf zitten wachten. Soms moet ik dingen afkappen vanwege de tijd. Je moet snel ler door, want de andere kinderen moeten ook aandacht." Kaj van Doorsselaer (10) uit groep 7 Quint en Zakaria gaan taaloefeningen doen op de computers, die achterin de klas staan. „Op een kleine school heb je een computer keihard nodig", zegt Elke. „Het is makkelijk om ze op de computer met taal te laten oefenen. Het geeft mij tijd om uitleg te geven aan de andere kinde ren." Als ook de andere kinderen van groep 4 en 5 achter de computer zitten, heeft Elke tijd de volle aandacht voor groep 3. Ze laat de kinderen om en om woordjes voorlezen. De leerkrachten zien veel voordelen van het kleinschalige onderwijs. Elke: „Zo'n kleine groep geeft de mogelijkheid om extra stof te be handelen. Ik heb nu goede leerlingen, dus we hebben tijd om de rekenlessen te verzwaren." Kleuterleidster Anne van Bellen, die twintig jaar op de school werkt, is het met haar eens. „Je kunt zó persoonsgericht werken. Mijn oudste twee kleuters zijn al aan het lezen, omdat ze aan een uitdaging toe zijn. Een ander kind heeft moeite met het herkennen van cijfers. Daar kun je extra aandacht aan besteden. In een klas van 25 werkt dat toch anders. Voor uitstapjes heb je ook meer mogelijkheden. Ik ben pas bijvoor beeld alleen met de kinderen naar het tuincen trum geweest. Als we het over sneeuwklokjes hebben, lopen we even naar buiten om naar de I I ui 1 1 Finn en Quint uit groep 4. De jassen van de leerlingen van Tervliet passen aan één kapstok. I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 86