BOEKEN 15
Sterrenmoord
Debuutroman
Schat zoeken
Iedereen heeft een
grens van wat hij
kan verdragen.
Ook ik ja. Al ligt die
bij mij vast ver weg
Schrijfster Loes den Hollander
heeft in haar thrillers veel do
den op haar geweten. „Dat kan
omdat het fictie is." Soms kiest
ze echter het verkeerde slacht
offer.
ZATERDAG 8 JUNI 2013
BOEKRECENSIES
Het uitgangspunt van 'Sterren-
moord' is al even origineel als in
trigerend: op een avond verdwij
nen op onverklaarbare wijze plot
seling alle hemellichamen. Ter
wijl de gevolgen daarvan
langzaam duidelijk wor
den, start een team onder
leiding van de Engelse ko
ninklijke astronoom Em
peror een onderzoek.
Govert Derix sleept je mee
in een razendsnel, fascine
rend verhaal waarin hij er
in slaagt een brug te slaan
tussen een avontuurlijk mysterie
in de traditie van, laten we zeg
gen, Dan Brown en een dieper fi
losofisch gedachtegoed dat hout
snijdt. Een page-turner die je aan
zet tot nadenken. Over oude wijs
heid en nieuwe wetenschap. Het
einde van de wereld, het aardse
bestaan en religie. Origineel en
spannend.
Govert Derix - Sterrenmoord.
Tic, 19,95 euro.
Sally neemt na de onver
wachte breuk met haar
minnaar geen genoegen
met deze eenzijdige opzeg
ging. Ze verliest haar greep op de
realiteit en doet vreemde dingen.
Therapie biedt geen soelaas en
Sally takelt zienderogen af. Car
rière, gezin, alles en iedereen lijdt
eronder. Partner Daniël gedoogt
ze en haar kinderen beschouwt
ze als stoorzenders. Dat houdt in:
de hele dag verfomfaaid voor de
computer zitten, obsessief
e-mails sturen naar ex-minnaar
Clive en Facebook checken. De
verteltrant in deze debuutroman
van journaliste Tamar Cohen is
bijzonder: in dagboekvorm, waar
in Sally zich richt tot Clive. In op
dracht van haar therapeut vertelt
Sally, met een vleugje sarcasme,
over haar affaire en de aftakeling
na de breuk. De overige persona
ges zien we vanuit haar perspec
tief; je hoort het verhaal maar
van één kant. Geen thriller maar
een roman die vrouwen aan
spreekt.
Tamar Cohen - De wraak van de min
nares. Vert. Monique Eggermont.
A.W. Bruna, 17,95 euro.
In Salzburg wordt een do
de vrouw gevonden met
getatoeëerde coördinaten
op haar voetzolen. Inge
voerd in een gps-navigatie-
systeem leiden die de poli
tie naar een plek waar ze
een afgehakte hand in een
doos vindt. Plus een brief met
raadsels waarvan de oplossing
weer nieuwe coördinaten ople
vert De moordenaar dwingt de
politie tot een spelletje 'geoca-
ching', een modern soort schat-
zoeken. Rechercheur Beatrice en
partner Florin zetten hun tanden
in de zaak onder toeziend oog
van hun denigrerende chef. De
moordzaak verloopt net
zo moeizaam als Beatrice's
privéleven. Twee leuke
kinderen, een onuitstaan
bare ex, een onverwerkt
trauma en warme gevoe
lens voor Florin. Politie en
lezer tasten lang in het
duister. Een voortreffelij
ke psychologische thriller.
Ursula Poznanski - Vijf. Vert. Bonella
van Beusekom. Cargo, 19,95 euro.
alleen
UTEftAIXE THMUE*
Loes den Hollander
'Soms vermoord ik verkeerde'
door Marjon Kok
Kijk, daar heb je het al. Hoe
het met het einde van Nooit
alleen zit, het geschenkboek
dat Loes den Hollander
schreef ter gelegenheid van
de 'Maand van het spannen
de boek'? Er volgt een uitge
breide woordenstroom over waarom de
schrijfster koos voor deze moordenaar en
hoe ze in het verhaal de aanwijzingen
geeft. Interessant en veelzeggend voor de
manier waarop ze werkt, maar praten over
thrillers is niet zonder gevaar. Ze mag de
plot niet verraden.
Het zijn drukke tijden voor Loes den Hol
lander (Nijmegen, 1948). Veel lezingen en
afspraken. Ze is niet te stuiten, zegt ze.
„Als ik eenmaal op dreef ben..." De eerste
honderd pagina's moet ze op gang komen.
Daarna volgt de leukste fase. „Als ik weet
waar ik heen wil, ben ik zó gedreven." Die
gedrevenheid is aan haar thrillers af te le
zen. Schrijven moet, ook nu haar agenda
wordt bepaald door Nooit alleen, het boekje
dat ze schreef op verzoek van de CPNB.
Dat ligt deze maand 'van het spannende
boek' gratis in de boekhandel. Ze wilde het
al langer heel graag schrijven. Dat ze er nu
voor is gevraagd, voelt als erkenning.
Ze wilde ook graag laten zien dat ze een
thriller in 25.000 woorden kan schrijven.
Normaal zijn haar boeken bijna drie keer
zo dik. „Niet te veel verhaalpersonages dus,
zeker niet te veel hoofdpersonen. En het
verhaal moet mooi worden afgerond. Span
ning opvoeren, ontknoping en dan nog een
toegift, een beetje afkicken van alle opwin
ding." Het zijn handtekeningen waaraan
een echte 'Loes den Hollander' is te herken
nen.
In Nooit alleen vermoedt Aline dat haar
man haar ontrouw is. Echtgenoot Giel
heeft een ontmoeting met een roodharige
schone verzwegen, maar is hij daardoor
niet te vertrouwen? Haar buurvrouw Guus-
je wakkert haar onzekerheid aan. Maar zij
heeft een meervoudige persoonlijkheids
stoornis, dus weet Aline niet zeker of haar
waarheid ook de werkelijkheid is.
Aline, Giel en Guusje. Dat zijn de hoofdrol
spelers in Nooit alleen. Drie. Net niet te veel
voordat hij gek wordt? Het is de vraag on
der het verhaal in Nooit alleen. De schrijf
ster weet uit ervaring dat iedereen een
grens heeft. „Iedereen heeft een grens van
wat hij kan verdragen. Ook ik ja." Ze denkt
na. „Al ligt die bij mij vast erg ver weg. Ie
dereen kan zijn heldere denkvermogen ver
liezen. De mens is een egocentrisch wezen.
Zie oorlogssituaties. Als jij kunt blijven le#
ven en de ander moet daarvoor dood, dan
schiet je."
Hoe dat werkt, interesseert haar. „In mijn
thrillers gaat het meer over de menselijke
relaties dan over moord. Ik schrijf geen har-(
de thrillers. Moorden kan ik laten gebeuren
omdat het niet echt is. Heel soms heeft ie
mand het gewoon verdiend."
Ze vertelt over Zwijgrecht, haar nieuwste
thriller die eind juni in de boekhandel ligt.
„Dat verhaal gaat over drie vrouwelijke
hoofdpersonen. Ik zat zo diep in het boek,
was zo verbonden met de personages, dat
ik niemand dood kon laten gaan. Ik werd
er onrustig van."
Haar man werd er gek van. Dus zei hij op
een avond: 'Voor middernacht is er éérl r
dood'. Twee nachten lag ze wakker. „Ter
wijl ik altijd goed slaap. Al-tijd." Toen wist
ze dat ze de verkeerde had vermoord. „Ik
heb het laatste deel helemaal herschreven.
Het werd te wrang. Er moet altijd iets van
hoop overblijven."
Loes den Hollander - Nooit alleen.
In juni tijdens de 'Maand van het spannende
boek' gratis bij 12,50 aan Nederlandstalige boe
ken.
om volwaardig uit te werken. „Maar Guus
je heeft dus die meervoudige persoonlijk
heidsstoornis. Daar spreek je pas van wan
neer er minstens drie alter ego's zijn." Loes
heeft dat opgelost door twee alters slechts
te noemen en alleen de kwaadaardige Jac
queline uitgebreid te beschrijven.
Met Guusje schept Loes den Hollander de
mogelijkheid om via brieven aan God de le
zer langzaam meer informatie te geven.
Dat Guusje ooit in een boek terecht zou ko
men, was onvermijdelijk. Den Hollander
werkte in de psychiatrie. Dertig jaar gele
den heeft ze zo iemand verpleegd. „Deze
Guusje heeft zoveel indruk op mij ge
maakt, dat ik al heel lang zeker wist dat ze
ooit flink de ruimte zou krijgen."
De echte Guusje was een oudere vrouw
die met een god sprak die ze zelf had ge
creëerd. Een kwetsbare dame, zegt Den
Hollander. „Ik zie haar nog heel hard door
het park fietsen. Ze moest moe worden, ze
moest zweten. Daarna mocht ze niet eten,
ondanks haar enorme honger. Ze leed zo
onder die vreselijke god van haar. Ze had
gewoon het recht ooit in een thriller te
recht te komen."
De echte Guusje - zij leeft al lang niet
meer - gunde Loes den Hollander nog wel
meer; dingen die ze in het boek laat uitko
men. Guusje is waanzinnig, Aline dreigt
het te worden. Hoeveel kan een mens aan
Loes den Hollander voelt zich als thrillerschrijfster steeds meer serieus genomen.
foto Brenda van Leeuwen