BOEKEN 15 Sterrenmoord Debuutroman Schat zoeken Iedereen heeft een grens van wat hij kan verdragen. Ook ik ja. Al ligt die bij mij vast ver weg Schrijfster Loes den Hollander heeft in haar thrillers veel do den op haar geweten. „Dat kan omdat het fictie is." Soms kiest ze echter het verkeerde slacht offer. ZATERDAG 8 JUNI 2013 BOEKRECENSIES Het uitgangspunt van 'Sterren- moord' is al even origineel als in trigerend: op een avond verdwij nen op onverklaarbare wijze plot seling alle hemellichamen. Ter wijl de gevolgen daarvan langzaam duidelijk wor den, start een team onder leiding van de Engelse ko ninklijke astronoom Em peror een onderzoek. Govert Derix sleept je mee in een razendsnel, fascine rend verhaal waarin hij er in slaagt een brug te slaan tussen een avontuurlijk mysterie in de traditie van, laten we zeg gen, Dan Brown en een dieper fi losofisch gedachtegoed dat hout snijdt. Een page-turner die je aan zet tot nadenken. Over oude wijs heid en nieuwe wetenschap. Het einde van de wereld, het aardse bestaan en religie. Origineel en spannend. Govert Derix - Sterrenmoord. Tic, 19,95 euro. Sally neemt na de onver wachte breuk met haar minnaar geen genoegen met deze eenzijdige opzeg ging. Ze verliest haar greep op de realiteit en doet vreemde dingen. Therapie biedt geen soelaas en Sally takelt zienderogen af. Car rière, gezin, alles en iedereen lijdt eronder. Partner Daniël gedoogt ze en haar kinderen beschouwt ze als stoorzenders. Dat houdt in: de hele dag verfomfaaid voor de computer zitten, obsessief e-mails sturen naar ex-minnaar Clive en Facebook checken. De verteltrant in deze debuutroman van journaliste Tamar Cohen is bijzonder: in dagboekvorm, waar in Sally zich richt tot Clive. In op dracht van haar therapeut vertelt Sally, met een vleugje sarcasme, over haar affaire en de aftakeling na de breuk. De overige persona ges zien we vanuit haar perspec tief; je hoort het verhaal maar van één kant. Geen thriller maar een roman die vrouwen aan spreekt. Tamar Cohen - De wraak van de min nares. Vert. Monique Eggermont. A.W. Bruna, 17,95 euro. In Salzburg wordt een do de vrouw gevonden met getatoeëerde coördinaten op haar voetzolen. Inge voerd in een gps-navigatie- systeem leiden die de poli tie naar een plek waar ze een afgehakte hand in een doos vindt. Plus een brief met raadsels waarvan de oplossing weer nieuwe coördinaten ople vert De moordenaar dwingt de politie tot een spelletje 'geoca- ching', een modern soort schat- zoeken. Rechercheur Beatrice en partner Florin zetten hun tanden in de zaak onder toeziend oog van hun denigrerende chef. De moordzaak verloopt net zo moeizaam als Beatrice's privéleven. Twee leuke kinderen, een onuitstaan bare ex, een onverwerkt trauma en warme gevoe lens voor Florin. Politie en lezer tasten lang in het duister. Een voortreffelij ke psychologische thriller. Ursula Poznanski - Vijf. Vert. Bonella van Beusekom. Cargo, 19,95 euro. alleen UTEftAIXE THMUE* Loes den Hollander 'Soms vermoord ik verkeerde' door Marjon Kok Kijk, daar heb je het al. Hoe het met het einde van Nooit alleen zit, het geschenkboek dat Loes den Hollander schreef ter gelegenheid van de 'Maand van het spannen de boek'? Er volgt een uitge breide woordenstroom over waarom de schrijfster koos voor deze moordenaar en hoe ze in het verhaal de aanwijzingen geeft. Interessant en veelzeggend voor de manier waarop ze werkt, maar praten over thrillers is niet zonder gevaar. Ze mag de plot niet verraden. Het zijn drukke tijden voor Loes den Hol lander (Nijmegen, 1948). Veel lezingen en afspraken. Ze is niet te stuiten, zegt ze. „Als ik eenmaal op dreef ben..." De eerste honderd pagina's moet ze op gang komen. Daarna volgt de leukste fase. „Als ik weet waar ik heen wil, ben ik zó gedreven." Die gedrevenheid is aan haar thrillers af te le zen. Schrijven moet, ook nu haar agenda wordt bepaald door Nooit alleen, het boekje dat ze schreef op verzoek van de CPNB. Dat ligt deze maand 'van het spannende boek' gratis in de boekhandel. Ze wilde het al langer heel graag schrijven. Dat ze er nu voor is gevraagd, voelt als erkenning. Ze wilde ook graag laten zien dat ze een thriller in 25.000 woorden kan schrijven. Normaal zijn haar boeken bijna drie keer zo dik. „Niet te veel verhaalpersonages dus, zeker niet te veel hoofdpersonen. En het verhaal moet mooi worden afgerond. Span ning opvoeren, ontknoping en dan nog een toegift, een beetje afkicken van alle opwin ding." Het zijn handtekeningen waaraan een echte 'Loes den Hollander' is te herken nen. In Nooit alleen vermoedt Aline dat haar man haar ontrouw is. Echtgenoot Giel heeft een ontmoeting met een roodharige schone verzwegen, maar is hij daardoor niet te vertrouwen? Haar buurvrouw Guus- je wakkert haar onzekerheid aan. Maar zij heeft een meervoudige persoonlijkheids stoornis, dus weet Aline niet zeker of haar waarheid ook de werkelijkheid is. Aline, Giel en Guusje. Dat zijn de hoofdrol spelers in Nooit alleen. Drie. Net niet te veel voordat hij gek wordt? Het is de vraag on der het verhaal in Nooit alleen. De schrijf ster weet uit ervaring dat iedereen een grens heeft. „Iedereen heeft een grens van wat hij kan verdragen. Ook ik ja." Ze denkt na. „Al ligt die bij mij vast erg ver weg. Ie dereen kan zijn heldere denkvermogen ver liezen. De mens is een egocentrisch wezen. Zie oorlogssituaties. Als jij kunt blijven le# ven en de ander moet daarvoor dood, dan schiet je." Hoe dat werkt, interesseert haar. „In mijn thrillers gaat het meer over de menselijke relaties dan over moord. Ik schrijf geen har-( de thrillers. Moorden kan ik laten gebeuren omdat het niet echt is. Heel soms heeft ie mand het gewoon verdiend." Ze vertelt over Zwijgrecht, haar nieuwste thriller die eind juni in de boekhandel ligt. „Dat verhaal gaat over drie vrouwelijke hoofdpersonen. Ik zat zo diep in het boek, was zo verbonden met de personages, dat ik niemand dood kon laten gaan. Ik werd er onrustig van." Haar man werd er gek van. Dus zei hij op een avond: 'Voor middernacht is er éérl r dood'. Twee nachten lag ze wakker. „Ter wijl ik altijd goed slaap. Al-tijd." Toen wist ze dat ze de verkeerde had vermoord. „Ik heb het laatste deel helemaal herschreven. Het werd te wrang. Er moet altijd iets van hoop overblijven." Loes den Hollander - Nooit alleen. In juni tijdens de 'Maand van het spannende boek' gratis bij 12,50 aan Nederlandstalige boe ken. om volwaardig uit te werken. „Maar Guus je heeft dus die meervoudige persoonlijk heidsstoornis. Daar spreek je pas van wan neer er minstens drie alter ego's zijn." Loes heeft dat opgelost door twee alters slechts te noemen en alleen de kwaadaardige Jac queline uitgebreid te beschrijven. Met Guusje schept Loes den Hollander de mogelijkheid om via brieven aan God de le zer langzaam meer informatie te geven. Dat Guusje ooit in een boek terecht zou ko men, was onvermijdelijk. Den Hollander werkte in de psychiatrie. Dertig jaar gele den heeft ze zo iemand verpleegd. „Deze Guusje heeft zoveel indruk op mij ge maakt, dat ik al heel lang zeker wist dat ze ooit flink de ruimte zou krijgen." De echte Guusje was een oudere vrouw die met een god sprak die ze zelf had ge creëerd. Een kwetsbare dame, zegt Den Hollander. „Ik zie haar nog heel hard door het park fietsen. Ze moest moe worden, ze moest zweten. Daarna mocht ze niet eten, ondanks haar enorme honger. Ze leed zo onder die vreselijke god van haar. Ze had gewoon het recht ooit in een thriller te recht te komen." De echte Guusje - zij leeft al lang niet meer - gunde Loes den Hollander nog wel meer; dingen die ze in het boek laat uitko men. Guusje is waanzinnig, Aline dreigt het te worden. Hoeveel kan een mens aan Loes den Hollander voelt zich als thrillerschrijfster steeds meer serieus genomen. foto Brenda van Leeuwen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 15