FZC 23 kijktip Zware kost in Focus zondag 19.25 uur -ST Woonprogramma's doorstaan de crisis wonderwel. Verbouwen, klussen, verhuizen en inrichten op de buis blijven populair, ondanks de ingestorte woningmarkt en de zuinige consument. „De behoefte van je huis een thuis te maken, is in slechte tijden misschien nog wel groter." ZATERDAC-WOONDAC ZATERDAG 8 JUNI 2013 Media Woon-tv in crisi door Berrit de Lange De interieurtips in RTL Woonmagazine, de doe-het- zelftrucs in Eigen huis tuin of de metamorfose van halve ruïnes in Help, mijn man is klusser! en Bouwval gezocht trekken massa's kij kers. Ondanks het barre economische tij. Verhuizen doen mensen door de huizencri sis nauwelijks, wel gaf een kwart van de Nederlanders begin dit jaar aan dat ze van plan zijn in 2013 te gaan verbouwen. Die nen woonprogramma's als inspiratiebron voor goedkope alternatieven voor dure aan nemers en interieurontwerpers? „De programma's weerspiegelen het ge drag van de consument", zegt interieuront werper Michiel de Zeeuw, één van de pre sentatoren van RTL Woonmagazine en TV Makelaar. „Toen de crisis toesloeg, was in TV Makelaar vooral te zien dat mensen hun huis gingen 'neutraliseren': de interi eurs moesten, met oog op een gemakkelij ke verkoop van een huis, vooral niet teveel de smaak van de bewoners uitstralen. Daar door werd het een beetje saai, een een heidsworst. Momenteel willen mensen juist weer wél een duidelijk eigen stempel op hun interieur drukken. Nu de woning markt op slot zit en mensen niet verhui zen, willen ze het zoveel mogelijk aanpas sen aan hun eigen wensen en smaak." De programmamakers houden rekening met de smallere beurs van de consument, zegt De Zeeuw. „In RTL Woonmagazine zijn dit seizoen vrijwel geen heftige verbou wingen te zien. Een muurtje wegbreken, is al gauw spectaculair." Het doel is met weinig middelen zoveel mogelijk te bereiken. Vaak wordt één be paalde ruimte aangepakt, zoals een nieuwe keuken, badkamer of zithoek. „De behoefte van je huis een thuis te maken, is in slech tere tijden misschien nog wel groter", zegt de interieurontwerper. „Wij laten zien dat je dat gevoel met minder geld ook in huis kunt halen. Shutters en een luxe badkamer uitrusting kun je ook gewoon bij de bouw markt kopen. De uitstraling van een top ontwerper als Piet Boon is vrij makkelijk te bereiken door slim te combineren met toe gankelijke, niet zo dure spullen." Woonprogramma's zijn sinds jaar en dag vooral te zien op de commerciële zenders, vanwege de ruimere sponsormogelijkhe den. Woonwinkels en bouwmarkten, die sinds het begin van de crisis een kwart van hun omzet zagen verdampen, verbinden graag hun naam aan succesvolle interieur- en klusprogramma's. De verbouwings- en verfraaiingsdrift die ze zo hopen aan te wakkeren, is volgens Fred van Raaij, hoogleraar economische psychologie, echter nog niet terug te zien in de omzetcijfers. „De vraag is hoeveel re serves de bouwmarkten hebben om spon soring van tv-programma's vol te houden. De consument is afwachtend, mensen stel len grote aankopen uit. De mooie plaatjes op televisie blijven misschien wel in het hoofd zitten, maar de uitvoering ervan moet toch echt wachten op betere tijden." In Groot-Brittannië - de bakermat van de woonprogramma's - is de krappere porte monnee geen reden af te zien van ingrij pende renovaties en complete designinteri eurs. „De Britten lopen altijd een stap voor als het gaat om woon-tv", zegt De Zeeuw. „Ik zou hier natuurlijk dolgraag zo'n woon- programma maken waarbij in zestig minu ten een heel huis uit de grond wordt ge stampt. Maar dan praat je over heel andere budgetten dan wij tot onze beschikking hebben. In Nederland is een letterlijke ko pie van zo'n Brits succes ook al gauw too much. Wij houden graag zelf de regie, laten niet alles bepalen door de woonexpert. Ne derlanders voelen zich eigenlijk allemaal een beetje interieurontwerper." Om ideeën voor het eigen interieur op te doen, heeft De Zeeuw voor deze amateur- woonstilisten een app ontwikkeld met tien duizend 'inspiratiefoto's'. Crisis of niet, we vinden het ook gewoon prettig via de tv-camera's bij anderen naar binnen te kijken en weg te dromen bij luxe interieurs en riante stulpjes. Ook al zijn die onbereikbaar, zegt Van Raaij: „Mensen kij ken naar woonprogramma's om dezelfde re den als ze bijvoorbeeld een automagazine lezen. Het is heerlijk je te vergapen aan een glimmende Lamborghini, ook al kun je je die zelf nooit veroorloven." reageren? media@depersdienst.nl Michiel de Zeeuw, presentator van RTL Woonmagazine en TV Makelaar, foto Nick van Ormondt De Nederlandse zenders hebben sinds be gin dit jaar zo'n dertig woonseries, van eigen bo dem of aangekocht, op de buis gebracht. Liefhebbers van alles wat met verbou wen, verhuizen en inrich ten te maken heeft, kun nen vooral op zaterdag in de namiddag en de voora vond hun hart ophalen. RTL 4 trapt 's middags af met Kijk op wonen, gevolgd door House vision, Eigen huis tuin en RTL Woonma gazine. Net 5 en SBS 6 brengen Engelse en Austra lische woonprogramma's als Het blok Australië, Bouw je droom (Dream homesen De grote verbouwing (Grand designsVan eigen makelij zijn Fix this kitchen (Net 5) en Robs grote tuinver- bouwing (SBS 6). De BBC trekt op zaterdag naar het platteland in Restoration ho me (BBC 2) en Escape to the country (BBC 1).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 107