Overtuigd van een
complot tegen Ansaldo
snel, jong en duur
46
|gJt#
IN HET NIEUWS 3
Opbrengst
Alpe d'HuZes
25 miljoen euro
Dode passagier
maakt zeker
zeven vluchten
Zoeken in puin Philadelphia gaat door
ING komt met
contactloze
betaalpinpas
Jk DOMINICUS BTW VOORDEEL
Ik ben absoluut
niet bang dat er
hier iemand de
laan wordt
uitgestuurd
VRIJDAG 7 JUNI 2013
RIJSWIJK - De sponsoractie Alpe
d'HuZes heeft ruim 25 miljoen eu
ro opgebracht. Dat liet voorzitter
Johan van der Waal gisteravond we
ten in het plaatsje in de Franse Al
pen. Nog niet al het geld is binnen.
Pas in oktober is de definitieve op
brengst bekend. In 2012 was dat
32 miljoen, het jaar ervoor 20 mil
joen.
Dit jaar schreven iets meer dan
7800 mensen zich in voor Alpe
d'HuZes, zo'n 700 minder dan vo
rig jaar. Deelnemers beklimmen
de berg, bekend van de Tour de
France, maximaal zes keer.
„Woensdag fietsten en liepen on
geveer 2800 mensen de 'Neder
landse wielerberg' op ten behoe
ve van de sponsoractie, gisteren
deden ruim 5000 deelnemers
dat", zei Van der Waal. „Ook dit
jaar hebben onze deelnemers in
grote saamhorigheid een enorm
bedrag bijeengehaald. Dit stelt
ons in staat projectvoorstellen
van ambitieuze wetenschappers
te honoreren waar de patiënt bin
nen afzienbare tijd baat bij heeft."
Juist gisteren kwamen onderzoe
kers met flinke kritiek op het eve
nement. In Het Financieele Dag
blad meldden ze dat de vele mil
joenen die de afgelopen jaren zijn
opgehaald maar ten dele ten goe
de komen aan kankeronderzoek.
„Alpe d'HuZes weet niet altijd
een goede bestemming te vinden
voor de vele donaties." Meer dan
37 miljoen euro ligt volgens de
krant als 'slapend geld op de
plank'.
MOSKOU - Een Russische Airbus
A300 van de Russische charter
maatschappij I-Fly heeft dagen
door Europa gevlogen met een do
de verstekeling in het landingsge
stel. Technici ontdekten het lijk
van de doodgevroren man, nadat
het toestel dat in de Italiaanse
stad Rimini was opgestegen, in
Moskou was geland. Artsen stel
den vast dat de uit Georgië afkom
stige man al verscheidene dagen
daarvoor was gestorven.
kiest voor de aanval
door Ewout Kieckens
NAPELS - Vakbondsvertegenwoordi
gers bij de AnsaldoBreda-vestiging
in Napels zijn niet bang voor het
verlies aan werkgelegenheid bij de
treinenbouwer.
„We barsten van het werk. Ik ben
absoluut niet bang dat er iemand
de laan wordt uitgestuurd. Er gaat
hier niemand uit," zegt vakbonds
man Salvatore Cavallo van de vak
bond van metaalbewerkers Fiom.
„Kijk maar in de assemblagehal.
We werken aan metrostellen voor
de gemeente van Milaan en die
van Fortaleza en bouwen treinen
voor de Italiaanse spoorwegen."
Er werken bij de vier Italiaanse
productiecentra van AnsaldoBre-
da ongeveer 2100 mensen. „We
zijn vol vertrouwen omdat we we
ten dat Finmeccanica pal achter
ons staat."
Het is nog maar te hopen of het
moederbedrijf zich veel aan haar
dochter gelegen laat. Al jaren pro
beert Finmeccanica zich van An-
saldoBreda te ontdoen. Sinds een
jaar flirt het bedrijf met het Japan
se Hitachi, dat met AnsaldoBreda
wil samenwerken. Maar Mario Or
lando, lid van de Raad van Toe
zicht van Finmeccanica, zegt 100
procent achter het bedrijf te
staan. „We beschermen de belan
gen van AnsaldoBreda en daar
mee van Finmeccanica."
Vakbondsman Salvatore Cavallo
Orlando flankeerde gisteren tij
dens de persconferentie Ansaldo-
directeur Maurizio Manfellotto.
Veelzeggend is dat Orlando direc
teur Juridische Zaken bij Finmec
canica is. Op de persconferentie
kondigde Manfellotto aan schade
vergoeding van onder andere de
NS te vragen.
Salvatore Cavallo, die een finan
ciële functie heeft bij AnsaldoBre
da, meent dat er bij de NS en de
Belgische spoorwegmaatschappij
NMBS andere motieven meespe
len. „De grote Europese treinpro
ducenten vinden het maar niets
dat Hitachi met AnsaldoBreda wil
samenwerken. Ze willen niet dat
Hitachi via ons de Europese
markt opkomt. Door AnsaldoBre
da zo te raken met negatieve pu
bliciteit hoopt men in Europa dat
Hitachi van de samenwerking af
ziet."
Lucio Bello werkt sinds 33 jaar bij
AnsaldoBreda en vertegenwoor
digt een andere vakbond. Ook hij
is ervan overtuigd dat er een com
plot tegen Ansaldo wordt ge
smeed. „Achter de aankoop van
de Fyra-treinen zit een Ierse fi
nancieringsmaatschappij die abso
luut niets met treinen van doen
heeft. Die club probeert uit finan
cieel oogpunt van het contract af
te komen", meent Bello.
Ook al zeggen beide Napolitaanse
vakbondsmensen niet bang te
zijn voor verlies aan werkgelegen
heid, feit is dat AnsaldoBreda al ja
ren zwaar verliesgevend is. Een re
organisatie kan eigenlijk niet uit
blijven, met onvermijdelijke ge
volgen voor de werkgelegenheid
in onder meer de hoofdvestiging
in Napels. De stad wordt al ge
plaagd door zeer hoge werkloos
heidcijfers. Woensdag werd be
kend dat Indesit, een producent
van 'witgoed', zijn vestiging bij
Napels gaat opgeven. Zo'n 600
mensen zullen op straat komen te
staan.
singen aan te dragen. Dat geza
menlijke team werkte uitstekend
met elkaar, vindt Manfellotto.
„De samenwerking was optmaal."
De verklaring van de Belgische
spoorwegmaatschappij begin de
ze maand om te stoppen met de
Fyra kwam dan ook als een volsla
gen verrassing. Ook het voorne
men van de NS om de stekker er
uit te trekken kwam als donder
slag bij heldere hemel, ook al
wijst Manfellotto erop dat Ansal
doBreda nog geen bericht heeft
ontvangen van de NS.
Officieel moet Nederland het be
sluit om te stoppen met de Fyra
nog nemen. Er ligt een voorgeno
men besluit om te stoppen, waar
AnsaldoBreda-directeur Maurizio
Manfellotto wijt de problemen
met de Fyra aan slecht dagelijks
onderhoud.
foto Carlo Hermann/AFP
op de staatssecretaris mogelijk
vandaag al reageert.
AnsaldoBreda gaat een schadever
goeding claimen wegens geleden
imagoschade. Directeur Manfellot
to zegt nog niet de hoogte van
het bedrag te weten. Volgens het
zakenblad II Sole 24 Ore heeft An
saldoBreda al een schade-
vergoedingseis neergelegd bij het
gerechtshof van Milaan. In die
plaats werd destijds het contract
met NS ondertekend.
ken over blanco kentekenplaten
en apparatuur om nummerbor
den te persen.
Door de professionalisering en in
ternationalisering van het dieven
gilde is het aantal gestolen auto's
dat terugkeert bij de oorspronkelij
ke eigenaar de laatste jaren afgeno
men. In 2000 werd 66 procent te
ruggevonden, vorig jaar was dat
46 procent.
Gemiddeld worden er dagelijks
46 voertuigen gestolen, waarvan
In Nederland worden
per dag gemiddeld 46
voertuigen gestolen,
waarvan 31 personen
auto's
31 personenauto's. Dieven zijn het
meest actief in Amsterdam, Rot
terdam en Den Haag en in de
grensregio's.
De onderzoekers pleiten voor
meer aandacht bij politie en justi
tie voor autodiefstal, die jaarlijks
voor meer dan 100 miljoen euro
schade veroorzaakt.
Criminoloog Jan van Dijk pleitte
gisteren bij de presentatie van het
onderzoek voor verplichte marke
ring van afzonderlijke auto-onder
delen. Die worden daarmee veel
moeilijker verhandelbaar. „Deze
maatregel kan tot halvering van
voertuigdiefstallen leiden", aldus
Van Dijk. Hij baseert zich daarbij
op ervaringen in de Verenigde Sta
ten en Taiwan, waar de marke
ring verplicht is gesteld.
PHILADELPHIA - Een dag na de in
storting van een gebouw in de
Amerikaanse stad Philadelphia
zoeken reddingswerkers nog al
tijd naar overlevenden. Driekwart
van het puin is doorzocht. Tot op
heden zijn zes lichamen gebor
gen. Het gaat om vijf vrouwen en
een man. Een gebouw met vier
verdiepingen dat werd gesloopt,
storttte woensdag in boven op
een naburige kringloopwinkel
van het Leger des IJeils. Mensen
in die winkel werden bedolven.
OP HET GEHELE ASSORTIMENT TEGELS, SANITAIR EN NATUURSTEEN
Wmtmm.
LET OP DE FOLDER
IN DE BRIEVENBUS
HHHNR mxmMMÊÊÊÊÊÊEË.
ZATERDAG 8 JUNI OPEN DAG
STEENHOUWERIJ WESTKAPELLE
mm
AMSTERDAM - ING introduceerde
gisteren als eerste Nederlandse
bank een nieuwe betaalpas waar
mee klanten in de toekomst con
tactloos kunnen betalen. Klanten
hoeven de pas dan niet meer in
een betaalautomaat te steken,
maar kunnen hem tegen het appa
raat houden en zo snel afrekenen
zonder een pincode in te voeren.
Met de pas kunnen kleinere be
dragen tot 25 euro worden afgere
kend.
Contactloos betalen maakt ge
bruik van de chip op de pas en is
zeer veilig, zegt ING. Naar ver
wachting is vanaf begin 2014 con
tactloos betalen mogelijk.