Overtuigd van een complot tegen Ansaldo snel, jong en duur 46 |gJt# IN HET NIEUWS 3 Opbrengst Alpe d'HuZes 25 miljoen euro Dode passagier maakt zeker zeven vluchten Zoeken in puin Philadelphia gaat door ING komt met contactloze betaalpinpas Jk DOMINICUS BTW VOORDEEL Ik ben absoluut niet bang dat er hier iemand de laan wordt uitgestuurd VRIJDAG 7 JUNI 2013 RIJSWIJK - De sponsoractie Alpe d'HuZes heeft ruim 25 miljoen eu ro opgebracht. Dat liet voorzitter Johan van der Waal gisteravond we ten in het plaatsje in de Franse Al pen. Nog niet al het geld is binnen. Pas in oktober is de definitieve op brengst bekend. In 2012 was dat 32 miljoen, het jaar ervoor 20 mil joen. Dit jaar schreven iets meer dan 7800 mensen zich in voor Alpe d'HuZes, zo'n 700 minder dan vo rig jaar. Deelnemers beklimmen de berg, bekend van de Tour de France, maximaal zes keer. „Woensdag fietsten en liepen on geveer 2800 mensen de 'Neder landse wielerberg' op ten behoe ve van de sponsoractie, gisteren deden ruim 5000 deelnemers dat", zei Van der Waal. „Ook dit jaar hebben onze deelnemers in grote saamhorigheid een enorm bedrag bijeengehaald. Dit stelt ons in staat projectvoorstellen van ambitieuze wetenschappers te honoreren waar de patiënt bin nen afzienbare tijd baat bij heeft." Juist gisteren kwamen onderzoe kers met flinke kritiek op het eve nement. In Het Financieele Dag blad meldden ze dat de vele mil joenen die de afgelopen jaren zijn opgehaald maar ten dele ten goe de komen aan kankeronderzoek. „Alpe d'HuZes weet niet altijd een goede bestemming te vinden voor de vele donaties." Meer dan 37 miljoen euro ligt volgens de krant als 'slapend geld op de plank'. MOSKOU - Een Russische Airbus A300 van de Russische charter maatschappij I-Fly heeft dagen door Europa gevlogen met een do de verstekeling in het landingsge stel. Technici ontdekten het lijk van de doodgevroren man, nadat het toestel dat in de Italiaanse stad Rimini was opgestegen, in Moskou was geland. Artsen stel den vast dat de uit Georgië afkom stige man al verscheidene dagen daarvoor was gestorven. kiest voor de aanval door Ewout Kieckens NAPELS - Vakbondsvertegenwoordi gers bij de AnsaldoBreda-vestiging in Napels zijn niet bang voor het verlies aan werkgelegenheid bij de treinenbouwer. „We barsten van het werk. Ik ben absoluut niet bang dat er iemand de laan wordt uitgestuurd. Er gaat hier niemand uit," zegt vakbonds man Salvatore Cavallo van de vak bond van metaalbewerkers Fiom. „Kijk maar in de assemblagehal. We werken aan metrostellen voor de gemeente van Milaan en die van Fortaleza en bouwen treinen voor de Italiaanse spoorwegen." Er werken bij de vier Italiaanse productiecentra van AnsaldoBre- da ongeveer 2100 mensen. „We zijn vol vertrouwen omdat we we ten dat Finmeccanica pal achter ons staat." Het is nog maar te hopen of het moederbedrijf zich veel aan haar dochter gelegen laat. Al jaren pro beert Finmeccanica zich van An- saldoBreda te ontdoen. Sinds een jaar flirt het bedrijf met het Japan se Hitachi, dat met AnsaldoBreda wil samenwerken. Maar Mario Or lando, lid van de Raad van Toe zicht van Finmeccanica, zegt 100 procent achter het bedrijf te staan. „We beschermen de belan gen van AnsaldoBreda en daar mee van Finmeccanica." Vakbondsman Salvatore Cavallo Orlando flankeerde gisteren tij dens de persconferentie Ansaldo- directeur Maurizio Manfellotto. Veelzeggend is dat Orlando direc teur Juridische Zaken bij Finmec canica is. Op de persconferentie kondigde Manfellotto aan schade vergoeding van onder andere de NS te vragen. Salvatore Cavallo, die een finan ciële functie heeft bij AnsaldoBre da, meent dat er bij de NS en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS andere motieven meespe len. „De grote Europese treinpro ducenten vinden het maar niets dat Hitachi met AnsaldoBreda wil samenwerken. Ze willen niet dat Hitachi via ons de Europese markt opkomt. Door AnsaldoBre da zo te raken met negatieve pu bliciteit hoopt men in Europa dat Hitachi van de samenwerking af ziet." Lucio Bello werkt sinds 33 jaar bij AnsaldoBreda en vertegenwoor digt een andere vakbond. Ook hij is ervan overtuigd dat er een com plot tegen Ansaldo wordt ge smeed. „Achter de aankoop van de Fyra-treinen zit een Ierse fi nancieringsmaatschappij die abso luut niets met treinen van doen heeft. Die club probeert uit finan cieel oogpunt van het contract af te komen", meent Bello. Ook al zeggen beide Napolitaanse vakbondsmensen niet bang te zijn voor verlies aan werkgelegen heid, feit is dat AnsaldoBreda al ja ren zwaar verliesgevend is. Een re organisatie kan eigenlijk niet uit blijven, met onvermijdelijke ge volgen voor de werkgelegenheid in onder meer de hoofdvestiging in Napels. De stad wordt al ge plaagd door zeer hoge werkloos heidcijfers. Woensdag werd be kend dat Indesit, een producent van 'witgoed', zijn vestiging bij Napels gaat opgeven. Zo'n 600 mensen zullen op straat komen te staan. singen aan te dragen. Dat geza menlijke team werkte uitstekend met elkaar, vindt Manfellotto. „De samenwerking was optmaal." De verklaring van de Belgische spoorwegmaatschappij begin de ze maand om te stoppen met de Fyra kwam dan ook als een volsla gen verrassing. Ook het voorne men van de NS om de stekker er uit te trekken kwam als donder slag bij heldere hemel, ook al wijst Manfellotto erop dat Ansal doBreda nog geen bericht heeft ontvangen van de NS. Officieel moet Nederland het be sluit om te stoppen met de Fyra nog nemen. Er ligt een voorgeno men besluit om te stoppen, waar AnsaldoBreda-directeur Maurizio Manfellotto wijt de problemen met de Fyra aan slecht dagelijks onderhoud. foto Carlo Hermann/AFP op de staatssecretaris mogelijk vandaag al reageert. AnsaldoBreda gaat een schadever goeding claimen wegens geleden imagoschade. Directeur Manfellot to zegt nog niet de hoogte van het bedrag te weten. Volgens het zakenblad II Sole 24 Ore heeft An saldoBreda al een schade- vergoedingseis neergelegd bij het gerechtshof van Milaan. In die plaats werd destijds het contract met NS ondertekend. ken over blanco kentekenplaten en apparatuur om nummerbor den te persen. Door de professionalisering en in ternationalisering van het dieven gilde is het aantal gestolen auto's dat terugkeert bij de oorspronkelij ke eigenaar de laatste jaren afgeno men. In 2000 werd 66 procent te ruggevonden, vorig jaar was dat 46 procent. Gemiddeld worden er dagelijks 46 voertuigen gestolen, waarvan In Nederland worden per dag gemiddeld 46 voertuigen gestolen, waarvan 31 personen auto's 31 personenauto's. Dieven zijn het meest actief in Amsterdam, Rot terdam en Den Haag en in de grensregio's. De onderzoekers pleiten voor meer aandacht bij politie en justi tie voor autodiefstal, die jaarlijks voor meer dan 100 miljoen euro schade veroorzaakt. Criminoloog Jan van Dijk pleitte gisteren bij de presentatie van het onderzoek voor verplichte marke ring van afzonderlijke auto-onder delen. Die worden daarmee veel moeilijker verhandelbaar. „Deze maatregel kan tot halvering van voertuigdiefstallen leiden", aldus Van Dijk. Hij baseert zich daarbij op ervaringen in de Verenigde Sta ten en Taiwan, waar de marke ring verplicht is gesteld. PHILADELPHIA - Een dag na de in storting van een gebouw in de Amerikaanse stad Philadelphia zoeken reddingswerkers nog al tijd naar overlevenden. Driekwart van het puin is doorzocht. Tot op heden zijn zes lichamen gebor gen. Het gaat om vijf vrouwen en een man. Een gebouw met vier verdiepingen dat werd gesloopt, storttte woensdag in boven op een naburige kringloopwinkel van het Leger des IJeils. Mensen in die winkel werden bedolven. OP HET GEHELE ASSORTIMENT TEGELS, SANITAIR EN NATUURSTEEN Wmtmm. LET OP DE FOLDER IN DE BRIEVENBUS HHHNR mxmMMÊÊÊÊÊÊEË. ZATERDAG 8 JUNI OPEN DAG STEENHOUWERIJ WESTKAPELLE mm AMSTERDAM - ING introduceerde gisteren als eerste Nederlandse bank een nieuwe betaalpas waar mee klanten in de toekomst con tactloos kunnen betalen. Klanten hoeven de pas dan niet meer in een betaalautomaat te steken, maar kunnen hem tegen het appa raat houden en zo snel afrekenen zonder een pincode in te voeren. Met de pas kunnen kleinere be dragen tot 25 euro worden afgere kend. Contactloos betalen maakt ge bruik van de chip op de pas en is zeer veilig, zegt ING. Naar ver wachting is vanaf begin 2014 con tactloos betalen mogelijk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 3