AUTO 15 r-1 De automobilist verlangt geen eenheidsworst, daarom wringt een fabrikant als Mercedes zich in alle bochten om de juiste combinaties te maken. Biedt de nieuwe CLA de juiste mix? VRIJDAG 7 JUNI 2013 KORTE RIJ-IMPRESSIES Audi S3 behaalt het maximale Het lijkt onwaarschijnlijk, een vermo gen van 300 pk uit een 2.0-liter vier- cilinder benzinemotor. Ook het kop pel van 380 Nm over een breed be reik van 1.800 tot 5.500 toeren per minuut spreekt boekdelen.voor de liefhebber die de nieuwe Audi S3 op waarde schat. De S3, vanaf augus tus leverbaar, is voorlopig de snelste variant binnen het programma van de nieuwe A3. De vlot presterende techniek is te combineren met de drie- en vijfdeurscarrosserie, met handbak of automatisch schakelen de DSG. In 4,8 seconden zit de S3 op de 100 en is elektronisch be grensd op een top van 250 kilome ter per uur. Om alle pk's op de weg Audi S3: 300 pk. foto Automedia te houden, drijft de S3 standaard al le vier de wielen aan. De auto profi teert van flinke gewichtsverlaging, waarmee prestaties en brandstofver bruik zijn gediend. Het weggedrag is neutraal, de vierwielaandrijving zorgt dat de auto als een zuignap aan de weg kleeft. De besturing is zeer direct, al is dat afhankelijk van de instelling van Audi Drive Select, waarmee ook de respons van het gaspedaal en het gedrag van de DSG-bak worden beïnvloed. Bij vol gasgeven maakt de motor een in drukwekkend geluid. De S3 heeft tal van uiterlijke bijzonderheden, zoals andere spoilers, wielen en uitlaatpij pen. De prijs is nog niet bekend. Tony Vos Lexus IS300H: meer comfort Lexus levert de nieuwe, achterwiel- aangedreven IS in Nederland louter met nieuwe viercilinder benzinemo tor in combinatie met hybridetech niek. Dat mondt uit in een C02-uit- Imposant uiterlijk, foto WdV stoot van minder dan 99 gram per kilometer en 20 procent fiscale bij telling. Het is niet de enige troef van de nieuwe IS300h. De auto is 8 cen timeter langer dan de voorganger, de wielbasis groeit met 7 centime ter. Vooral de achterpassagiers profi teren daarvan. De auto stuurt heel strak en heeft een fijne wegligging. Jammer dat de aandrijving daar niet bij aansluit. Ondanks 223 pk heeft de CVT-achtige overbrenging moei te met de 1.600 kilo. De top ligt op slechts 200 kilometer per uur, wat komt door de hybride aandrijving. Lexus stelde alles in het werk om het comfort te verhogen. De IS300h is heel stil. Om de beleving kracht bij te zetten, levert een speaker extra motorgeluid. Al kan die wor den uitgeschakeld. De uitstekende rijkarakteristiek en het comfort wor den gevat in een carrosserie die stoer en sportief oogt. Lexus prijst de IS300h vanaf 36.990 euro. Willem de Volder MERCEDES CLA WÊÊM Mercedes koppelt stoere voorkant van de A-klasse aan elegante achterzijde van de CLS; de CLA is het twijfelachtige compromis, foto Automedia Een dwaling in design door Tony Vos Op een compleet nieuwe voorwielaangedreven bo- demgroep lanceert Merce des na de ruimtelijke B-klasse en vijfdeurs A-klasse nu de nieuwe CLA. Het is een compacte sedan, die in het programma keurig onder de C-klasse zit. Met zijn coupéachtige dak lijn trekt het model de aandacht. Feitelijk combineert Mercedes de robuuste, bijna stoere voorkant van de A-klasse met de vloeiende achterkant die sterk aan de grotere CLS doet denken. Gedurfd? Eerder tegenstrijdig. Het lijkt alsof voor- en achter kant niet tegelijk zijn ontworpen en elkaar in de fabriek toevallig zijn tegengekomen. De zilvergrijze lak en 16-inch-wielen we ten ook weinig bij te dragen. Het coupé-effect van het aflopende dak wordt nog eens onderstreept door het ont breken van raamstijlen. Bij het openen van de portieren zakken de ruiten iets. Wie ge regeld van de achterbank gebruikmaakt, zal merken dat de instap beperkt is. Oppas sen om het hoofd niet te stoten. Wie klei ne kinderen in hun zitjes wil zetten, komt ook in de knoop. Volwassenen hebben ach terin een keurige beenruimte, maar in de hoogte komt de auto centimeters te kort. Maar een bagagevolume van 470 liter is na tuurlijk wel royaal. Voorin is het allemaal beter gesteld. Achter hei; van de A-klasse bekende dashboard is het goed toeven. De stoelen hebben een groot verstelbereik, waardoor bestuurders van een zeer divers formaat een goede posi tie kunnen vinden. Bij de A-klasse was er al het digitale fotolijstje, dat dient als dis play voor het navigatiesysteem. De dikke rand komt ronduit ouderwets over. Wie van een Mercedes hoge verwachtin gen heeft voor wat betreft de materialen, komt in de CLA wat bedrogen uit. Zelfs bij het optionele leer komt in eerste aanblik de vraag op of het geen kunstleer is. Dan maar liever doorsparen voor een C-klasse die qua materialen en ruimteaanbod wel di rect weet te overtuigen. Technisch heeft Mercedes haar zaakjes bij de CLA goed voor elkaar. In het vooronder ligt de 1.6 liter turbomotor, die 122 pk le vert. Het koppel van 200 Nm is al beschik baar bij 1.250 tr/min. Probleemloos accele reert de auto in minder dan 10 seconden naar de 100 en hij topt op 210 kilometer per uur. Het gemiddelde brandstofverbruik van 1 op 14 past in deze tijd. Binnenin is het alles behalve rumoerig en de handge- schakelde zesbak vergt weinig inspanning. Ook qua onderstel en comfort weet de CLA te overtuigen. De vanafprijs van 32.495 euro is fors en maar 2.500 euro min der dan de meer hoogwaardige C-klasse. MERCEDES CLA EN CONCURRENTIE Mercedes CLA Bagageruimte 470 liter, gewicht 1.295 kg. Benzine 1.6 liter 122 pk. Vanaf 32.495 euro, Prestige 38.490 euro. Audi A3 Limousine Bagageruimte 425 liter, gewicht n.n.b. Benzine 1.4 liter 140 pk. Vanaf 28.500 euro, 140 pk 29.300 euro. Ford Focus sedan Bagageruimte 475 liter, gewicht 1.233 kg. Benzine 1.6 liter 150 pk. Vanaf 20.775 euro, 1.6 Ecoboost Titanium 27.625 euro. Volkswagen Jetta Bagageruimte 510 liter, gewicht 1.260 kg. Benzine 1.4 liter 160 pk. Vanaf 22.550 euro, 1.4 TSI Highline 31.590 euro. Mini verruimt het aanbod bij de vierwielaandrijvers Mini levert de Mini Cooper Country man en de Mini Cooper Paceman nu ook met de vierwielaandrijving AII4. Daarmee tilt het merk het aanbod vierwielaandrijvers naar tien model len. De twee nieuwkomers zijn optio neel leverbaar met een zestraps auto matische transmissie. De Cooper Countryman AII4 is vanaf augustus leverbaar vanaf 32.495 euro en de Cooper Paceman AII4 staat vanaf 33.695 euro in de showroom. Derde generatie BMW X5 staat in november bij de dealers De derde generatie BMW X5 heeft een grotere grille, led-dagrijverlich- ting en kent als primeur Aero Blades: verticale luchtgeleiders bij de achter ruit, die de luchtweerstand verminde ren. Er is meer binnenruimte door een anders ingedeeld dashboard, de achterbank is in drie delen neerklap baar. Er zijn voor de introductie drie motoren. De viercilinder diesel met 218 pk is als sDrive25d met louter achterwielaandrijving verkrijgbaar. De X5 oogt robuuster, foto BMW Actiemodel Ford Fiesta Style onderstreept verkoopsucces In het eerste kwartaal van dit jaar ver kocht Ford in Europa 77.800 Fiesta's. Wellicht nog te weinig, want nu komt Ford met een actiemodel: Style. Die heeft onder meer airco, een uitge breid audiosysteem en het geavan ceerde Ford MyKey. De Fiesta Style is leverbaar als drie- of vijfdeurs in com binatie met de 1.0 liter driecilinder benzinemotor met 65 of 80 pk. De vanafprijs bedraagt 13.995 euro. Volvo valt in de prijzen met voetgangersbescherming Volvo heeft de Global NCAP Innova tion Award 2013 gewonnen voor de eerste airbag voor voetgangers, in de Volvo V40. Die beschermt voetgan gers als zij in aanraking komen met motorkap of delen rond de voorruit en verkleint het risico op ernstig hoofdletsel. In China is 25 procent van de doden in het verkeer voetgan ger, in Europa 14 procent en in de Verenigde Staten 12 procent.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 15