AUTO 15
r-1
De automobilist verlangt geen
eenheidsworst, daarom wringt
een fabrikant als Mercedes zich
in alle bochten om de juiste
combinaties te maken. Biedt de
nieuwe CLA de juiste mix?
VRIJDAG 7 JUNI 2013
KORTE RIJ-IMPRESSIES
Audi S3 behaalt het maximale
Het lijkt onwaarschijnlijk, een vermo
gen van 300 pk uit een 2.0-liter vier-
cilinder benzinemotor. Ook het kop
pel van 380 Nm over een breed be
reik van 1.800 tot 5.500 toeren per
minuut spreekt boekdelen.voor de
liefhebber die de nieuwe Audi S3
op waarde schat. De S3, vanaf augus
tus leverbaar, is voorlopig de snelste
variant binnen het programma van
de nieuwe A3. De vlot presterende
techniek is te combineren met de
drie- en vijfdeurscarrosserie, met
handbak of automatisch schakelen
de DSG. In 4,8 seconden zit de S3
op de 100 en is elektronisch be
grensd op een top van 250 kilome
ter per uur. Om alle pk's op de weg
Audi S3: 300 pk. foto Automedia
te houden, drijft de S3 standaard al
le vier de wielen aan. De auto profi
teert van flinke gewichtsverlaging,
waarmee prestaties en brandstofver
bruik zijn gediend. Het weggedrag is
neutraal, de vierwielaandrijving
zorgt dat de auto als een zuignap
aan de weg kleeft. De besturing is
zeer direct, al is dat afhankelijk van
de instelling van Audi Drive Select,
waarmee ook de respons van het
gaspedaal en het gedrag van de
DSG-bak worden beïnvloed. Bij vol
gasgeven maakt de motor een in
drukwekkend geluid. De S3 heeft tal
van uiterlijke bijzonderheden, zoals
andere spoilers, wielen en uitlaatpij
pen. De prijs is nog niet bekend.
Tony Vos
Lexus IS300H: meer comfort
Lexus levert de nieuwe, achterwiel-
aangedreven IS in Nederland louter
met nieuwe viercilinder benzinemo
tor in combinatie met hybridetech
niek. Dat mondt uit in een C02-uit-
Imposant uiterlijk, foto WdV
stoot van minder dan 99 gram per
kilometer en 20 procent fiscale bij
telling. Het is niet de enige troef van
de nieuwe IS300h. De auto is 8 cen
timeter langer dan de voorganger,
de wielbasis groeit met 7 centime
ter. Vooral de achterpassagiers profi
teren daarvan. De auto stuurt heel
strak en heeft een fijne wegligging.
Jammer dat de aandrijving daar niet
bij aansluit. Ondanks 223 pk heeft
de CVT-achtige overbrenging moei
te met de 1.600 kilo. De top ligt op
slechts 200 kilometer per uur, wat
komt door de hybride aandrijving.
Lexus stelde alles in het werk om
het comfort te verhogen. De IS300h
is heel stil. Om de beleving kracht
bij te zetten, levert een speaker
extra motorgeluid. Al kan die wor
den uitgeschakeld. De uitstekende
rijkarakteristiek en het comfort wor
den gevat in een carrosserie die
stoer en sportief oogt. Lexus prijst
de IS300h vanaf 36.990 euro.
Willem de Volder
MERCEDES CLA
WÊÊM
Mercedes koppelt stoere voorkant van de A-klasse aan elegante achterzijde van de CLS; de CLA is het twijfelachtige compromis, foto Automedia
Een dwaling in design
door Tony Vos
Op een compleet nieuwe
voorwielaangedreven bo-
demgroep lanceert Merce
des na de ruimtelijke
B-klasse en vijfdeurs
A-klasse nu de nieuwe
CLA. Het is een compacte
sedan, die in het programma keurig onder
de C-klasse zit. Met zijn coupéachtige dak
lijn trekt het model de aandacht.
Feitelijk combineert Mercedes de robuuste,
bijna stoere voorkant van de A-klasse met
de vloeiende achterkant die sterk aan de
grotere CLS doet denken. Gedurfd? Eerder
tegenstrijdig. Het lijkt alsof voor- en achter
kant niet tegelijk zijn ontworpen en elkaar
in de fabriek toevallig zijn tegengekomen.
De zilvergrijze lak en 16-inch-wielen we
ten ook weinig bij te dragen.
Het coupé-effect van het aflopende dak
wordt nog eens onderstreept door het ont
breken van raamstijlen. Bij het openen van
de portieren zakken de ruiten iets. Wie ge
regeld van de achterbank gebruikmaakt,
zal merken dat de instap beperkt is. Oppas
sen om het hoofd niet te stoten. Wie klei
ne kinderen in hun zitjes wil zetten, komt
ook in de knoop. Volwassenen hebben ach
terin een keurige beenruimte, maar in de
hoogte komt de auto centimeters te kort.
Maar een bagagevolume van 470 liter is na
tuurlijk wel royaal.
Voorin is het allemaal beter gesteld. Achter
hei; van de A-klasse bekende dashboard is
het goed toeven. De stoelen hebben een
groot verstelbereik, waardoor bestuurders
van een zeer divers formaat een goede posi
tie kunnen vinden. Bij de A-klasse was er
al het digitale fotolijstje, dat dient als dis
play voor het navigatiesysteem. De dikke
rand komt ronduit ouderwets over.
Wie van een Mercedes hoge verwachtin
gen heeft voor wat betreft de materialen,
komt in de CLA wat bedrogen uit. Zelfs bij
het optionele leer komt in eerste aanblik
de vraag op of het geen kunstleer is. Dan
maar liever doorsparen voor een C-klasse
die qua materialen en ruimteaanbod wel di
rect weet te overtuigen.
Technisch heeft Mercedes haar zaakjes bij
de CLA goed voor elkaar. In het vooronder
ligt de 1.6 liter turbomotor, die 122 pk le
vert. Het koppel van 200 Nm is al beschik
baar bij 1.250 tr/min. Probleemloos accele
reert de auto in minder dan 10 seconden
naar de 100 en hij topt op 210 kilometer per
uur. Het gemiddelde brandstofverbruik
van 1 op 14 past in deze tijd. Binnenin is
het alles behalve rumoerig en de handge-
schakelde zesbak vergt weinig inspanning.
Ook qua onderstel en comfort weet de
CLA te overtuigen. De vanafprijs van
32.495 euro is fors en maar 2.500 euro min
der dan de meer hoogwaardige C-klasse.
MERCEDES CLA EN CONCURRENTIE
Mercedes CLA
Bagageruimte 470 liter, gewicht 1.295 kg.
Benzine 1.6 liter 122 pk. Vanaf 32.495 euro,
Prestige 38.490 euro.
Audi A3 Limousine
Bagageruimte 425 liter, gewicht n.n.b.
Benzine 1.4 liter 140 pk. Vanaf 28.500 euro,
140 pk 29.300 euro.
Ford Focus sedan
Bagageruimte 475 liter, gewicht 1.233 kg.
Benzine 1.6 liter 150 pk. Vanaf 20.775 euro,
1.6 Ecoboost Titanium 27.625 euro.
Volkswagen Jetta
Bagageruimte 510 liter, gewicht 1.260 kg.
Benzine 1.4 liter 160 pk. Vanaf 22.550 euro,
1.4 TSI Highline 31.590 euro.
Mini verruimt het aanbod
bij de vierwielaandrijvers
Mini levert de Mini Cooper Country
man en de Mini Cooper Paceman nu
ook met de vierwielaandrijving AII4.
Daarmee tilt het merk het aanbod
vierwielaandrijvers naar tien model
len. De twee nieuwkomers zijn optio
neel leverbaar met een zestraps auto
matische transmissie. De Cooper
Countryman AII4 is vanaf augustus
leverbaar vanaf 32.495 euro en de
Cooper Paceman AII4 staat vanaf
33.695 euro in de showroom.
Derde generatie BMW X5 staat
in november bij de dealers
De derde generatie BMW X5 heeft
een grotere grille, led-dagrijverlich-
ting en kent als primeur Aero Blades:
verticale luchtgeleiders bij de achter
ruit, die de luchtweerstand verminde
ren. Er is meer binnenruimte door
een anders ingedeeld dashboard, de
achterbank is in drie delen neerklap
baar. Er zijn voor de introductie drie
motoren. De viercilinder diesel met
218 pk is als sDrive25d met louter
achterwielaandrijving verkrijgbaar.
De X5 oogt robuuster, foto BMW
Actiemodel Ford Fiesta Style
onderstreept verkoopsucces
In het eerste kwartaal van dit jaar ver
kocht Ford in Europa 77.800 Fiesta's.
Wellicht nog te weinig, want nu komt
Ford met een actiemodel: Style. Die
heeft onder meer airco, een uitge
breid audiosysteem en het geavan
ceerde Ford MyKey. De Fiesta Style is
leverbaar als drie- of vijfdeurs in com
binatie met de 1.0 liter driecilinder
benzinemotor met 65 of 80 pk. De
vanafprijs bedraagt 13.995 euro.
Volvo valt in de prijzen met
voetgangersbescherming
Volvo heeft de Global NCAP Innova
tion Award 2013 gewonnen voor de
eerste airbag voor voetgangers, in de
Volvo V40. Die beschermt voetgan
gers als zij in aanraking komen met
motorkap of delen rond de voorruit
en verkleint het risico op ernstig
hoofdletsel. In China is 25 procent
van de doden in het verkeer voetgan
ger, in Europa 14 procent en in de
Verenigde Staten 12 procent.