UIT 9 Amberademendophet witte doek, grazend en op de vlucht voor de Viking Monumentaal gevangen in staal, veilig in de KrachtvandeHogeBurgh Zeeuws verleden en heden van kunstencultuur Een sprekende film bij de SCHOUW Onder de noemer View Indica tor #9 biedt Galerie van den Berge in Goes een indruk van een deel van de kunst die er doorgaans is te zien. DONDERDAG 6 JUNI 2013 Voor elk wat wils op jubileum expositie Goes en Passant Ilse van Loo nam 1993 het initiatief voor een expositie in Goese etalages met een afsluiting in de Grote Kerk. Dit jaar start die met een opening op 7 juni om 19.30 uur. Van Loo schil dert op zeildoek 'Het goede leven'. Ook met Diny Abrahamse, Frans Din- gemanse, Reynier de Muynck, Yvon ne Oyevaar, Frida van Overbeeke, Ri- nus Rentmeester en Jack Willemsen. T/m 29/6. Grote Kerk, Singelstraat 21, Goes. Ma. t/m za. 10-17 uur. De fictieve zelfportretten van Ludmila Kalmaeva Ludmila Kalmaeva is een veelzijdig kunstenares met een degelijke oplei ding. In een mooie reeks tekeningen voert ze het meisje Ludmila op dat op een avond lang geleden begreep dat zij met potlood, pen en penseel een eigen wereld kon scheppen. Mooie, breekbare voorstellingen. Ook sieraden van Wytske Zwetsloot en beelden in de boomgaard. T/m 30/6. G achttien 88, Oude Polder dijk 2, Baarland. Za.-zo. 12-17 uur. In de strandtaferelen van Niek van der Plas schijnt altijd de zon Niek van der Plas groeide op in Katwijk aan Zee, een vissersdorp dat wel iets heeft van Domburg. In een impressionistische schildertrant por tretteert hij zee, strand en straat beeld van deze en andere kustplaat sen. Hij is een van de exposanten in Atelier Martien, waar ook kleinsculp- tuur te zien is van Judith Pfaeltzer, Nick Jonk en Hans van Nood. T/m 28/7. Atelier Martien, Karregat 7, Domburg. Dagelijks 13-17 uur. Dieter Clarisse maakt verhalende schilderijen Ze zijn bevolkt met figuren die herin neren aan klassieke literatuur en de Bijbel. Ze maken deel uit van raadsel achtige verhalen, die vaak dramatisch geladen zijn. Toch schildert Dietrer Clarisse ze niet met vooropgezet plan. Ze komen in eerste instantie voort uit het streven om met vorm, kleur en lijn een spannende composi tie te maken. Intrigerend. T/m 25/8. Pand 3, Gentsebreedstraat 3, Philippine. Do. en vr. 13-16.30 uur. WESTERSCHOUWEN van 15 t/m 23 juni, lees meer in het Kunstschouw Magazine en www.kunstschouw.nl 1 M Axel Reusch: Spots. Ton van Kints: Class Call 5. Kunst als een boeiende tuin Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. Ik heb een prachtige tuin, vind ik zelf. Met vooral wilde planten en strui ken. Dankzij de vele regen vol in het groen waarin het wit, roze en blauw van de zomerbloeiers zich steeds meer aftekent. En de meidoorn, vlier en hazelaar de plek omgeven als een koesterende groen-witte wand. Ik kan er graag naar kijken. De lijnen, vormen, struc turen, oppervlakken en kleuren boeien me altijd weer. De tuin stelt niets anders voor dan zichzelf. En lijkt daarom erg op de meeste kunst die ik deze week in Galerie van den Berge zie. De acht kunstenaars op wie de galerie de aandacht richt zijn op één na bezig met het scheppen van beelden die puur boeien door de visuele ervaring die zij bieden. Een herkenbare voorstelling ontbreekt of is hoogstens aanleiding. Dat laatste zie ik bij Stijn Kriele (1972), die schilderingen op doek en papier maakt op basis van waarnemingen in het landschap. Hij neemt bijvoorbeeld een zelfgemaakte zeefdruk als ondergrond voor een schilde ring in eitempera, waarbij hij prachtige subtiele kleur- textuurervaringen creëert. Ook Axel Reusch (1970) start met iets visu eels, zoals de achterkant van een dichtge vouwen enveloppe. Die levert een basis compositie. Reusch plakt stukken af en brengt zonder een spoor van kwaststreken kleur aan op zo'n afgebakend vlak. Hij bouwt zijn composities op uit vele lagen verf en hars. Het resultaat is een geconcen treerd schilderkunstig spel met vorm, kleur en ruimte. Vergelijkbaar met de rijk dom aan waarnemingen die ik in mijn tuin krijg aangereikt. Waarom zit ik dan nog op kunst te wachten? Omdat ik in kunst ande re beelden tegenkom dan in de natuur én omdat ik - anders dan in de natuur - het ontstaansproces kan terugzien. Dat geeft de visuele ervaring een extra dimensie. Neem bijvoorbeeld de schilderijen van Jus luchtmans (1952). Hij laat dunne lagen acrylverf over het doek uitvloeien. Zo ver schijnen sferische, rijk genuanceerde opper vlakken die zich vermengen met de omge ving, zodat je waarneming er geen grip op heeft. Het beeld op zich én de sporen van ontstaan vormen samen de kracht van dit werk. En het is zo verbazend dat zich steeds weer nieuwe mogelijkheden aandienen, sneller dan het natuurlijke evolutieproces mij ooit kan geven. Zo vindt Ton van Kints (1955) het schilderij opnieuw uit. Hij verzaagt glanzend gelakte cirkelvormige panelen en zet ze opnieuw in elkaar. Omdat hij de vor men daarbij enigszins verschuift, passen ze niet meer precies. Dat levert een spannend kijkspel op, waarbij ik als toeschouwer pro beer het oorspronkelijke beeld te recon strueren. Wat me natuurlijk niet gemakke lijk afgaat. Zoals ik ook kan blijven kijken naar de mo nochrome 'schilderijen' van Clary Stolte (1970). Alles wat sporen achter laat kan in haar handen een verstild beeld op leveren, of het nu was, suiker of plakband is. En het veranderen van de aanblik van het doek door het veranderen van het materiaal maakt deel uit van de ervaring. Net zoals ik dat in mijn tuin meemaak. Iedere tuinliefhebber weet trouwens dat de combinaties van planten elkaar visueel kunnen versterken. Dat gebeurt ook op de ze tentoonstelling. Zo hangen de wat ruwe re composities van Dave Meijer (1955) naast de etherische doeken van Jus lucht mans. En de tere schilderijen van Raf Thys (1958) naast de gepijnigde panelen van Ton van Kints. View Indicator #9 geeft een indruk van een deel van de kunst die je in Galerie van den Berge kunt zien. Want naast de nu overwe gend abstracte kunst horen ook figuratief werkende kunstenaars als Nanda Runge en Mirjam Hagoort tot de stal. Die lijn wordt nu vertegenwoordigd door de vrouwenge stalten van Ingrid van der Hoeven: strak ge stileerde sculpturen uit verlijmde plaatma terialen en reliëfs van hout en karton. De overeenkomst tussen haar en het andere werk is het originele' en beheerste vorm en materiaalgebruik. Voor het kijkgenoe- gen daar in Goes kom ik graag mijn tuin uit! T/m 29/6. Galerie van den Berge, Westwal 45, Goes. Do. t/m za. 12.00-17.00 uur. in beeld

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 67