'De NS is kennelijk te klein voor Europa' 'Hier komen geen veilige treinen vandaan' 4 10 VERDIEPING HOGESNELHEIDSLIJN Een belangenorganisatie voor reizigers kraakt de NS-top. „De directie was doof en blind tegelijk." De NS moet een vergoeding betalen tot het moment dat er nieuwe treinen rijden Ik schrik me een ongeluk! Het ziet er nog slechter uit dan drie jaar geleden door Patrick Wiercx Rikus Spithorst, voorzitter van de Nederlandse Maatschappij voor Beter Openbaar Vervoer (MVBOV), hoeft niet lang na te denken over wat hij de grootste fout in het Fyra-dossier vindt. „De NS-directie wilde zo graag dat de Fyra een succes werd, dat ze doof en blind tegelijk was voor signalen en waarschuwingen." MVBOV is een belangenorganisatie die op komt voor reizigers. Want die signalen en waarschuwingen waren er volgens Spit horst wel. Steeds weer hamerde de directie erop dat het goed zou komen. „Het zit zo'n beetje in de groepscultuur bij de NS. Be trokkenen hebben een heel wrange smaak aan de hele zaak overgehouden." Volgens Spithorst is er tijdens de bouw van de treinen in Italië onvoldoende toe zicht gehouden. „Het komt er feitelijk op neer dat de NS ne gentien compleet verschillende rijtuigen heeft gekocht." Er heerste bij het vervoersbedrijf een soort 'het komt allemaal wel goed'-gedachte die niet gebaseerd was op realiteitszin, aldus de MVBOV-voorzitter. De Fyra is op 9 de cember ingezet. „Nog op 15 november kreeg de NS te horen dat het gros van de rij tuigen onbruikbaar is", zo weet Spithorst. Hoe nu verder? „We moeten ten eerste con stateren dat de inzet van de NS in deze zaak tot nu toe van nul en generlei waarde was. Die treinen kun je als afgeschreven be schouwen. Er komt een moment dat je nieuwe treinen moet bestellen. Er moet een nieuwe keuze gemaakt worden." Van het contract dat de NS heeft met de overheid is niets terecht gekomen, is het oordeel van de MVBOV. „Het Rijk moet zeggen: we stoppen met die grappen en we ontbinden het contract. De NS moet een schadevergoeding betalen tot het moment dat de nieuwe treinen gaan rijden. Dat is onderdeel van een clausule in het contract. De staat moet op zoek naar een vervoersbe drijf dat dit wèl aan kan. De NS doet het leuk met intercity's en stoptreinen, maar internationaal treinverkeer, dat is een brug te ver. Bovendien vind ik dat je de NS niet moet belonen voor een wanprestatie door ze aan te houden als partij." Mocht de minister de NS toch als partner willen houden, stapt de MVBOV naar Brus sel, kondigt Spithorst alvast aan. „Europa kan een rol spelen en Nederland boetes geven die variëren van tientallen tot honderden miljoenen. Ik wil niet als reizi ger van een hogesnelheidslijn gebruik ma ken als die treinen niet deugen. De NS is kennelijk te klein voor Europa." Nederland moet te rade gaan bij anderen, zoals de Duitsers, de Fransen, de Japan ners. „Ook anderen verdienen een kans. Ik zou niet de eerste de beste vragen. Eerst maar eens goed toetsen of ze aan de voor waarden kunnen voldoen." Rikus Spithorst, MVBOV I Na de Belgische spoorwegen NMBS stopt ook de NS met de Fyra. foto Bram van de Biezen/ANP Het zijn een paar opvallende en typerende alinea's in zijn boek Vierkante Wielen. Arie van As, voormalig NS-top- man uit Riethoven, beschrijft hierin zijn bezoek aan een treinfabrikant in Zuid-Europa. Overal rommel, afval, rondslingerende onderdelen, incomplete eindproducten, medewerkers die van hot naar her lopen. Zijn conclusie: 'Ik kan me niet voorstellen dat uit deze fabriek veilige en kwalitatief goede producten komen'. Van As was directievoorzitter bij Ned- Train, het treinonderhoudsbedrijf van NS. Hij maakte tevens deel uit van de NS-groepsraad en vertrok daar in 2010. Zijn eerste bezoek aan het bedrijf- hij wil niet bevestigen of ontkennen dat het om het Italiaanse AnsaldoBreda gaat - was in 2006 nog wel zo goed begonnen. Aan de buitenkant zag het er prachtig uit. Een mo dern bedrijf, 1.500 medewerkers, orders uit de hele wereld. Hij is nog geen half uur binnen of hij heeft in de gaten dat veiligheid, kwaliteit en effi ciëntie niet echt tot de aandachtspunten van deze firma behoren. Drie jaar later is hij er weer te gast, be nieuwd hoe het er nu uitziet. „Na een im ponerende bedrijfspresentatie op het kan toor van de directeur gaan we de fabriek in. Ik schrik me een ongeluk! Het ziet er nog slechter uit dan drie jaar geleden", schrijft hij. De bezoekers mogen een kwali- teitslijst invullen waarop gescoord kan wor den. Het resultaat is schokkend. Het bedrijf haalt 15 van de 121 te winnen punten. De gastheer van Van As is openhartig. Alle goede medewerkers zijn vanwege frustra ties vertrokken, luidt het antwoord. Op nieuw concludeert Van As dat 'uit deze fa briek de komende jaren echt geen fatsoen lijke treinen komen.' Zijn leermoment tijdens het bezoek: het zou effectiever zijn als degenen die met de treinen gaan rijden, veel intensiever betrok ken zijn bij de voorbereidingsfase van de producent. Van As heeft tegenwoordig een adviesbu reau. Gevraagd om een reactie wil hij niet ingaan op een relatie tussen zijn passages en de Fyra-treinenbouwer. Het enige dat hij wil zeggen is: „Ik doe onderzoek naar de Fyra. Ik zeg helemaal niets." Arie van As, ex-NS-topman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 10