VERDIEPING 9 HET KONINGSPAAR ALS TROEF Creenco, Someren Ten Cate, Almelo Inalfa, Venray VERDELING WERELDWIJDE EXPORT NAAR DUITSLAND (914 miljard euro) VERDELING NEDERLANDSE EXPORT NAAR DUITSLAND (87 miljard euro) ZATERDAG 1 JUNI 2013 Met de trip naar Duitsland leggen koning Willem-Alexander en koningin Maxima hun eerste meerdaagse buitenlandse be zoek af sinds de inhuldiging op 30 april. Dat Duitsland deze primeur krijgt, is min of meer toevallig: de economische missie stond al lang in de agenda en zou zelfs vier dagen duren. Een staatsbezoek mag dit uitstapje offici eel niet heten. Toch vindt de aftrap plaats met protocollaire plichtplegingen in Ber lijn, waar de koning en koningin ontmoe tingen hebben met bondskanselier Ange la Merkel en bondspresident Joachim Gauck. Daarna vliegen zij naar Frankfurt am Main en kan de handelsmissie in Zuid-Duitsland beginnen. Het koninklijk paar zei onlangs in een tv-interview dat het zich bij buitenlandse bezoeken meer wil inzetten voor de eco nomische betrekkingen van Nederland. Volgens minister-president Mark Rutte heeft het Koninklijk Huis een grote meer waarde voor de BV Nederland. Het paar zal in de toekomst nog veel vaker het uit hangbord van dit soort handelsmissies zijn. Dit jaar zit de koninklijke reiskalender al aardig vol. Over een paar weken volgt een kort kennismakingsbezoek aan Dene marken en ook België staat nog op het programma. Tussendoor bezoekt het ko ningspaar de twaalf provincies en medio november pakken ze het vliegtuig voor een bijna twee weken durend bezoek aan de Caribische gebiedsdelen, de voormali ge Antillen. Het eerste 'echte' staatsbe zoek valt dit jaar niet meer te verwach ten, aldus ingewijden. Dat volgt waar schijnlijk pas in 2014. Duitse media kijken intussen reikhalzend uit naar de komst van het Nederlandse ko ningspaar. Meer dan 120 Duitse journalis ten hebben zich gemeld bij de Rijksvoor lichtingsdienst om verslag te doen. Vanuit Nederland reist een persdelegatie van zo'n vijftig journalisten, cameramensen en fotografen mee. door Jelte Posthumus Voor marketingdirecteur Jos van Mil, van snackgroentenfa- brikant Greenco uit Someren, is Duitsland bekend terrein. Zo liggen de zakjes met kleine tomaten die het bedrijf aan de man brengt, prominent in de schappen van de Duitse supermarktketen Edeka. „Maar zeker in het zuiden van Duitsland liggen nog flinke uit dagingen voor ons. Hoe zuidelijker je komt, hoe meer concurrentie wij ondervin den van producenten uit Frankrijk, Italië en Spanje", aldus Van Mil. Toch is Duitsland al lang en breed het be langrijkste afzetgebied van Greenco. De helft van haar producten, die in Nederland, Spanje en Mexico geteeld worden, komt daar terecht, zo'n negen miljoen tomaten per week. Daarnaast verkoopt Greenco ook minikomkommers en paprika's. „Ook in Duitsland zie je toenemende aan dacht voor manieren waarop je op een ge zonde manier oud kan worden, bijvoor beeld door gezond te snacken." Het koninklijke tintje van de missie is leuk, vindt Van Mil. „Maar ik heb niet de il lusie dat je daardoor eerder met bepaalde mensen in contact komt." Namens de Almelose multi national Ten Cate, die haar oorsprong vindt in de Twent se textielindustrie, zal Frank Meurs naar Duitsland afrei zen. Hij is groepsdirecteur van de divisie Advanced Composites, die onder meer al lerlei lichtgewicht materialen voor de lucht- en ruimtevaart en de autoindustrie ontwikkelt en produceert. Ten Cate profiteert van de behoefte aan lichte materialen voor elektrische auto's, die nodig zijn in verband met de zware ac cu's van deze auto's, en van Europese wet geving die vereist dat de C02-uitstoot naar beneden gaat. „Ons innovatieve materiaal is lichter dan aluminium en sterker dan staal", aldus Meurs. In Duitsland levert het bedrijf al materialen voor vliegtuigen van Airbus. Ten Cate heeft volgens Meurs al nauwe con tacten met de autoindustrie in het zuiden van Duitsland, maar ziet de handelsmissie als een goede gelegenheid om de banden met haar relaties in de industrie en politiek verder aan te halen. „En zo'n missie, met koninklijke allure en diplomatieke onder steuning, opent ook weer nieuwe deuren." Veel van de in Duitsland gepro duceerde auto's bevatten Ne derlandse onderdelen. En daar bij gaat het niet alleen om schakelbakken, elektronica en remsystemen, maar bijvoorbeeld ook om de schuifdaksystemen die gemaakt worden door Inalfa Roof Systems. Dit bedrijf uit Venray, dat in 1946 als metaalbedrijf het le venslicht zag, ontwerpt, ontwikkelt en pro duceert zonnedaken voor vele autofabrikan ten, waaronder de Duitse fabrikanten BMW, Daimler, Volkswagen en Audi. Al leen al op de R&D-afdeling van het bedrijf werken zo'n 300 mensen. Een van de redenen dat de Nederlandse overheid de groeikansen in het zuiden van Duitsland promoot, is dat een aanzienlijk deel van de export naar de zogenoemde BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China) via industriële concerns in Zuid-Duitsland verloopt. Zo profiteert ook Inalfa indirect enorm van de economische ontwikkeling in China, doordat de autover kopen daar explosief stijgen en Duitse au to's steeds populairder worden. In 2011 is Inalfa zelfs in Chinese handen gekomen, waardoor het nog sneller denkt te groeien. Zuid i West Noord i Oost

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 9