VERDIEPING 9
HET KONINGSPAAR ALS TROEF
Creenco, Someren
Ten Cate, Almelo
Inalfa, Venray
VERDELING WERELDWIJDE
EXPORT NAAR DUITSLAND
(914 miljard euro)
VERDELING NEDERLANDSE
EXPORT NAAR DUITSLAND
(87 miljard euro)
ZATERDAG 1 JUNI 2013
Met de trip naar Duitsland leggen koning
Willem-Alexander en koningin Maxima
hun eerste meerdaagse buitenlandse be
zoek af sinds de inhuldiging op 30 april.
Dat Duitsland deze primeur krijgt, is min
of meer toevallig: de economische missie
stond al lang in de agenda en zou zelfs
vier dagen duren.
Een staatsbezoek mag dit uitstapje offici
eel niet heten. Toch vindt de aftrap plaats
met protocollaire plichtplegingen in Ber
lijn, waar de koning en koningin ontmoe
tingen hebben met bondskanselier Ange
la Merkel en bondspresident Joachim
Gauck. Daarna vliegen zij naar Frankfurt
am Main en kan de handelsmissie in
Zuid-Duitsland beginnen.
Het koninklijk paar zei onlangs in een
tv-interview dat het zich bij buitenlandse
bezoeken meer wil inzetten voor de eco
nomische betrekkingen van Nederland.
Volgens minister-president Mark Rutte
heeft het Koninklijk Huis een grote meer
waarde voor de BV Nederland. Het paar
zal in de toekomst nog veel vaker het uit
hangbord van dit soort handelsmissies
zijn.
Dit jaar zit de koninklijke reiskalender al
aardig vol. Over een paar weken volgt
een kort kennismakingsbezoek aan Dene
marken en ook België staat nog op het
programma. Tussendoor bezoekt het ko
ningspaar de twaalf provincies en medio
november pakken ze het vliegtuig voor
een bijna twee weken durend bezoek aan
de Caribische gebiedsdelen, de voormali
ge Antillen. Het eerste 'echte' staatsbe
zoek valt dit jaar niet meer te verwach
ten, aldus ingewijden. Dat volgt waar
schijnlijk pas in 2014.
Duitse media kijken intussen reikhalzend
uit naar de komst van het Nederlandse ko
ningspaar. Meer dan 120 Duitse journalis
ten hebben zich gemeld bij de Rijksvoor
lichtingsdienst om verslag te doen. Vanuit
Nederland reist een persdelegatie van
zo'n vijftig journalisten, cameramensen
en fotografen mee.
door Jelte Posthumus
Voor marketingdirecteur Jos
van Mil, van snackgroentenfa-
brikant Greenco uit Someren,
is Duitsland bekend terrein.
Zo liggen de zakjes met kleine
tomaten die het bedrijf aan de man brengt,
prominent in de schappen van de Duitse
supermarktketen Edeka. „Maar zeker in het
zuiden van Duitsland liggen nog flinke uit
dagingen voor ons. Hoe zuidelijker je
komt, hoe meer concurrentie wij ondervin
den van producenten uit Frankrijk, Italië
en Spanje", aldus Van Mil.
Toch is Duitsland al lang en breed het be
langrijkste afzetgebied van Greenco. De
helft van haar producten, die in Nederland,
Spanje en Mexico geteeld worden, komt
daar terecht, zo'n negen miljoen tomaten
per week. Daarnaast verkoopt Greenco ook
minikomkommers en paprika's.
„Ook in Duitsland zie je toenemende aan
dacht voor manieren waarop je op een ge
zonde manier oud kan worden, bijvoor
beeld door gezond te snacken."
Het koninklijke tintje van de missie is
leuk, vindt Van Mil. „Maar ik heb niet de il
lusie dat je daardoor eerder met bepaalde
mensen in contact komt."
Namens de Almelose multi
national Ten Cate, die haar
oorsprong vindt in de Twent
se textielindustrie, zal Frank
Meurs naar Duitsland afrei
zen. Hij is groepsdirecteur van de divisie
Advanced Composites, die onder meer al
lerlei lichtgewicht materialen voor de
lucht- en ruimtevaart en de autoindustrie
ontwikkelt en produceert.
Ten Cate profiteert van de behoefte aan
lichte materialen voor elektrische auto's,
die nodig zijn in verband met de zware ac
cu's van deze auto's, en van Europese wet
geving die vereist dat de C02-uitstoot naar
beneden gaat. „Ons innovatieve materiaal
is lichter dan aluminium en sterker dan
staal", aldus Meurs. In Duitsland levert het
bedrijf al materialen voor vliegtuigen van
Airbus.
Ten Cate heeft volgens Meurs al nauwe con
tacten met de autoindustrie in het zuiden
van Duitsland, maar ziet de handelsmissie
als een goede gelegenheid om de banden
met haar relaties in de industrie en politiek
verder aan te halen. „En zo'n missie, met
koninklijke allure en diplomatieke onder
steuning, opent ook weer nieuwe deuren."
Veel van de in Duitsland gepro
duceerde auto's bevatten Ne
derlandse onderdelen. En daar
bij gaat het niet alleen om
schakelbakken, elektronica en
remsystemen, maar bijvoorbeeld ook om
de schuifdaksystemen die gemaakt worden
door Inalfa Roof Systems. Dit bedrijf uit
Venray, dat in 1946 als metaalbedrijf het le
venslicht zag, ontwerpt, ontwikkelt en pro
duceert zonnedaken voor vele autofabrikan
ten, waaronder de Duitse fabrikanten
BMW, Daimler, Volkswagen en Audi. Al
leen al op de R&D-afdeling van het bedrijf
werken zo'n 300 mensen.
Een van de redenen dat de Nederlandse
overheid de groeikansen in het zuiden van
Duitsland promoot, is dat een aanzienlijk
deel van de export naar de zogenoemde
BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en
China) via industriële concerns in
Zuid-Duitsland verloopt. Zo profiteert ook
Inalfa indirect enorm van de economische
ontwikkeling in China, doordat de autover
kopen daar explosief stijgen en Duitse au
to's steeds populairder worden. In 2011 is
Inalfa zelfs in Chinese handen gekomen,
waardoor het nog sneller denkt te groeien.
Zuid
i West
Noord
i Oost