Beschouw kredietcrisis als een nationale ramp De financieel-economische crisis zou moeten worden gezien als een nationale ramp. Alleen dan kun je de maatregelen nemen die nodig zijn om Nederland er weer bovenop te helpen. SPECTRUM 13 ZATERDAG 1 JUNI 2013 illustratie censuur Maar ook bij hen constateren we een kentering en krijgen dochters meer va derlijke zorg en aandacht. Vrouwen maken niet alleen de dienst uit binnen kinderopvang en onder wijs, maar domineren vrijwel alle steun en hulp aan vaders. Dat beïn vloedt niet alleen de jongens, maar ook de vaders. Vaders delen hun zor gen liever met een man, maar treffen meestal vrouwen als gesprekspartner. Daarin is nog veel te verbeteren. Rol en positie van mannen binnen onder wijs, de Centra voor Jeugd en Gezin en de sociale wijkteams verdienen naar onze mening versterking. Wij willen dat de eigenschappen en kwali teiten van mannen in de opvoeding beter tot hun recht komen. We plei ten voor een overheid die vrouwelijke hulpverleners beter toerust voor op- voedvragen en -zorgen van mannen. De overheid doet er goed aan op zoek te gaan naar mogelijkheden om derge lijke banen voor mannen aantrekkelij ker te maken. Niet alleen voor de ont wikkeling van jongens en meisjes maar ook voor de vaders die - zo blijkt uit onze ervaring - daar grote be hoefte aan hebben. Gert-Jan Lud- den is eigenaar van het bedrijf SVDC dat advi seert in crisisbe heersing en in tegrale veilig heid. Fred Zaaijer is veiligheidsadvi seur in de Ne derlandse zorg sector. door Gert-Jan Ludden en Fred Zaaijer e werkloosheid is naar recordhoog te gestegen. Het aantal faillisse menten van be drijven neemt toe. De groep mensen die de hypotheek niet meer kan betalen, groeit gestaag. De crimi naliteit verergert en het aantal bezoe kers aan de voedselbank stijgt expo nentieel. Gezinsproblemen komen fre quenter voor er burgers doen veel va ker een beroep op de geestelijke ge zondheidszorg. Het zijn maar een paar effecten van de kredietcrisis en niemand heeft vooralsnog een oplossing. Regeerak koord, lenteakkoord, drieprocents- norm, bezuinigingsoperatie, steun aan een sterk Europa en het sociaal ak koord, het zijn pogingen tot, maar meer ook niet. De huidige aanpak van de kredietcrisis werkt niet. Professio nals hebben geen overzicht, de parle mentaire democratie verlamt, econo men spreken elkaar tegen, de aanpak is te versnipperd en er is te weinig chemie in de publiek-private samen werking. Het is tijd voor een funda menteel andere benadering. De oplossing ligt in de nationale vei ligheidsstrategie die Nederland in 2008 heeft geïntroduceerd. De over heid hanteert haar als de vitale infra structuur ernstig wordt aangetast en de strategie is gebaseerd op vijf pij lers: de territoriale veiligheid, de fysie ke veiligheid, de ecologische veilig heid, de economische veiligheid en de sociale/politieke veiligheid. Hieraan gerelateerd stelt het kabinet jaarlijks een beoordeling op van de meest rele vante nationale risico's, ingedeeld naar de mate van waarschijnlijkheid en impact. Opvallend is dat in de risicobeoorde ling tot nu toe de kredietcrisis niet wordt vermeld. De realiteit is dat de kredietcrisis niet mag worden opgeno men in de nationale risicobeoorde ling. Een mogelijke reden daarvoor is de competentiestrijd tussen de depar tementen. Het buiten beschouwing la ten van de financiële crisis devalueert de risicobeoordeling echter tot een in houdsloze exercitie. Terwijl een signi ficant voordeel van het opnemen van de kredietcrisis in de risicobeoorde ling is dat in die context de kredietcri sis als nationale crisis kan worden aan gemerkt. En dus volgens de principes van de crisisbeheersing en rampenbe strijding kan worden aangepakt. Bij die aanpak geldt een aantal duide lijke kenmerken: een integrale aan pak, een multidisciplinaire benade ring, een eenhoofdige leiding, een con tinue focus, een projectmatige benade ring en het tijdelijk buitenspel zetten van het parlement. Dertien jaar geleden kampte Neder land en de rest van de wereld met een dreigende 'millenniumbug'. Om deze potentiële crisis het hoofd te bieden, werd een multidisciplinair team sa mengesteld. In dat zogeheten millen niumplatform participeerden onder anderen captains of industry, topfunc tionarissen van ministeries, VNO- NCW en kenniscentra. Het platform maakte slagvaardige besluitvorming door het kabinet mogelijk, de aanpak bleek uiterst succesvol. Analoog aan het millenniumplatform moet ook de kredietcrisis worden aan gepakt, waarbij een Taskforce Krediet- 5 crisis niet zou misstaan. Die term duidt op de urgentie van de situatie. Niet analyseren en beschouwen door de politiek-economische bril, maar opereren vanuit (on)veiligheidsop- tiek. Niet de minister van Financiën, maar zijn collega van Veiligheid en Justitie als coördinerend bewindsper soon laten optreden. Niet alleen eco nomisch analisten aan het woord, maar ook experts op het terrein van crisisbeheersing en integrale veilig heid. Stel een team van deskundigen samen onder leiding van een gezag hebbend voorzitter. Laat hierin partici peren het bedrijfsleven, de direct be trokken ministeries, VNO-NCW, de vakcentrales, het CPB, de bancaire sec tor en een of meerdere kennisinstitu ten. De Ministeriële Commissie Crisis beheersing (MCCB) aangevuld met specialisten zou logischerwijs deze taak ook kunnen vervullen. Vanuit dit team wordt het kabinet geadviseerd. En vanuit de projectmatige aanpak zal het parlement worden geïnformeerd over de resultaten. Na afloop van de crisis kan het crisisteam worden ont manteld en gaan opnieuw de spelre gels gelden van het poldermodel. Een taskforce voor crisisaanpak zal bij burgers en bedrijven meer vertrou wen geven in een goede afloop. De verantwoordelijke ministers moeten wel over hun schaduw heen durven springen, het algemene belang laten prevaleren boven het eigen belang en beginnen met het opnemen van de kredietcrisis in de nationale risicobe oordeling. Deze aanpak is zo voor de hand liggend dat het ons verbaast dat nog niemand op dit idee is gekomen. Terwijl elke seconde telt, zeker nu de staatsschuld toeneemt met 810 euro per seconde. reageren? opinie@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 97