Beschouw kredietcrisis
als een nationale ramp
De financieel-economische crisis zou moeten
worden gezien als een nationale ramp. Alleen
dan kun je de maatregelen nemen die nodig zijn
om Nederland er weer bovenop te helpen.
SPECTRUM 13
ZATERDAG 1 JUNI 2013
illustratie censuur
Maar ook bij hen constateren we een
kentering en krijgen dochters meer va
derlijke zorg en aandacht.
Vrouwen maken niet alleen de dienst
uit binnen kinderopvang en onder
wijs, maar domineren vrijwel alle
steun en hulp aan vaders. Dat beïn
vloedt niet alleen de jongens, maar
ook de vaders. Vaders delen hun zor
gen liever met een man, maar treffen
meestal vrouwen als gesprekspartner.
Daarin is nog veel te verbeteren. Rol
en positie van mannen binnen onder
wijs, de Centra voor Jeugd en Gezin
en de sociale wijkteams verdienen
naar onze mening versterking. Wij
willen dat de eigenschappen en kwali
teiten van mannen in de opvoeding
beter tot hun recht komen. We plei
ten voor een overheid die vrouwelijke
hulpverleners beter toerust voor op-
voedvragen en -zorgen van mannen.
De overheid doet er goed aan op zoek
te gaan naar mogelijkheden om derge
lijke banen voor mannen aantrekkelij
ker te maken. Niet alleen voor de ont
wikkeling van jongens en meisjes
maar ook voor de vaders die - zo
blijkt uit onze ervaring - daar grote be
hoefte aan hebben.
Gert-Jan Lud-
den is eigenaar
van het bedrijf
SVDC dat advi
seert in crisisbe
heersing en in
tegrale veilig
heid.
Fred Zaaijer is
veiligheidsadvi
seur in de Ne
derlandse zorg
sector.
door Gert-Jan Ludden en Fred Zaaijer
e werkloosheid is
naar recordhoog
te gestegen. Het
aantal faillisse
menten van be
drijven neemt
toe. De groep
mensen die de hypotheek niet meer
kan betalen, groeit gestaag. De crimi
naliteit verergert en het aantal bezoe
kers aan de voedselbank stijgt expo
nentieel. Gezinsproblemen komen fre
quenter voor er burgers doen veel va
ker een beroep op de geestelijke ge
zondheidszorg.
Het zijn maar een paar effecten van
de kredietcrisis en niemand heeft
vooralsnog een oplossing. Regeerak
koord, lenteakkoord, drieprocents-
norm, bezuinigingsoperatie, steun
aan een sterk Europa en het sociaal ak
koord, het zijn pogingen tot, maar
meer ook niet. De huidige aanpak van
de kredietcrisis werkt niet. Professio
nals hebben geen overzicht, de parle
mentaire democratie verlamt, econo
men spreken elkaar tegen, de aanpak
is te versnipperd en er is te weinig
chemie in de publiek-private samen
werking. Het is tijd voor een funda
menteel andere benadering.
De oplossing ligt in de nationale vei
ligheidsstrategie die Nederland in
2008 heeft geïntroduceerd. De over
heid hanteert haar als de vitale infra
structuur ernstig wordt aangetast en
de strategie is gebaseerd op vijf pij
lers: de territoriale veiligheid, de fysie
ke veiligheid, de ecologische veilig
heid, de economische veiligheid en de
sociale/politieke veiligheid. Hieraan
gerelateerd stelt het kabinet jaarlijks
een beoordeling op van de meest rele
vante nationale risico's, ingedeeld
naar de mate van waarschijnlijkheid
en impact.
Opvallend is dat in de risicobeoorde
ling tot nu toe de kredietcrisis niet
wordt vermeld. De realiteit is dat de
kredietcrisis niet mag worden opgeno
men in de nationale risicobeoorde
ling. Een mogelijke reden daarvoor is
de competentiestrijd tussen de depar
tementen. Het buiten beschouwing la
ten van de financiële crisis devalueert
de risicobeoordeling echter tot een in
houdsloze exercitie. Terwijl een signi
ficant voordeel van het opnemen van
de kredietcrisis in de risicobeoorde
ling is dat in die context de kredietcri
sis als nationale crisis kan worden aan
gemerkt. En dus volgens de principes
van de crisisbeheersing en rampenbe
strijding kan worden aangepakt.
Bij die aanpak geldt een aantal duide
lijke kenmerken: een integrale aan
pak, een multidisciplinaire benade
ring, een eenhoofdige leiding, een con
tinue focus, een projectmatige benade
ring en het tijdelijk buitenspel zetten
van het parlement.
Dertien jaar geleden kampte Neder
land en de rest van de wereld met een
dreigende 'millenniumbug'. Om deze
potentiële crisis het hoofd te bieden,
werd een multidisciplinair team sa
mengesteld. In dat zogeheten millen
niumplatform participeerden onder
anderen captains of industry, topfunc
tionarissen van ministeries, VNO-
NCW en kenniscentra. Het platform
maakte slagvaardige besluitvorming
door het kabinet mogelijk, de aanpak
bleek uiterst succesvol.
Analoog aan het millenniumplatform
moet ook de kredietcrisis worden aan
gepakt, waarbij een Taskforce Krediet- 5
crisis niet zou misstaan. Die term
duidt op de urgentie van de situatie.
Niet analyseren en beschouwen door
de politiek-economische bril, maar
opereren vanuit (on)veiligheidsop-
tiek. Niet de minister van Financiën,
maar zijn collega van Veiligheid en
Justitie als coördinerend bewindsper
soon laten optreden. Niet alleen eco
nomisch analisten aan het woord,
maar ook experts op het terrein van
crisisbeheersing en integrale veilig
heid. Stel een team van deskundigen
samen onder leiding van een gezag
hebbend voorzitter. Laat hierin partici
peren het bedrijfsleven, de direct be
trokken ministeries, VNO-NCW, de
vakcentrales, het CPB, de bancaire sec
tor en een of meerdere kennisinstitu
ten. De Ministeriële Commissie Crisis
beheersing (MCCB) aangevuld met
specialisten zou logischerwijs deze
taak ook kunnen vervullen. Vanuit dit
team wordt het kabinet geadviseerd.
En vanuit de projectmatige aanpak zal
het parlement worden geïnformeerd
over de resultaten. Na afloop van de
crisis kan het crisisteam worden ont
manteld en gaan opnieuw de spelre
gels gelden van het poldermodel.
Een taskforce voor crisisaanpak zal bij
burgers en bedrijven meer vertrou
wen geven in een goede afloop. De
verantwoordelijke ministers moeten
wel over hun schaduw heen durven
springen, het algemene belang laten
prevaleren boven het eigen belang en
beginnen met het opnemen van de
kredietcrisis in de nationale risicobe
oordeling. Deze aanpak is zo voor de
hand liggend dat het ons verbaast dat
nog niemand op dit idee is gekomen.
Terwijl elke seconde telt, zeker nu de
staatsschuld toeneemt met 810 euro
per seconde.
reageren?
opinie@depersdienst.nl