jongens kunnen veel van vrouwen le ren maar niet hoe ze man worden. Daarom moet de overheid opvoedba- nen aantrekkelijker maken voor man nen. Dat is niet alleen goed voor jon gens, ook hun vaders willen dat. 12 SPECTRUM opinie De man wil wel degelijk opvoeden Marnix Viëtor is adviseur bij JSO Expertise centrum voor jeugd, samenle ving en ontwik keling en leidt vaderprojecten. Louis Pronk is adviseur trai ner bij JSO en traint professio nals die met va ders werken. door Marnix Viëtor en Louis Pronk De laatste tijd is er opvallend veel aandacht voor jon gens en hun op voeders. En het zijn meestal vrou wen die daarover schrijven. Neem historica Angela Crott, die in Jongens zijn 't - van Pietje Bell tot probleemgeval een lans breekt voor eerherstel van jongens. Of De af wezige vader bestaat niet - en waarom vaders niet moeten moederen van Irene Zwaan. Waar is de man in een samenleving waar feminisering troef is in kinderop vang, onderwijs en opvoed steun en hulp aan ouders? En waarom is er zo veel te doen rond 'falende' jongens, die op school lagere cijfers halen dan meisjes en oververtegenwoordigd zijn op de laagste typen vmbo? Wij vinden dat het tijd wordt de me ning van mannen over de rol van de vader bij het opvoeden naar voren te brengen. Elke ouder wil het beste voor zijn kind. En iedere ouder (ook de vader) heeft een besef van verant woordelijkheid voor zijn kinderen. Hoewel de buitenwereld dat niet al tijd ziet, is het wel onze overtuiging dat dit voor iedere vader geldt, ook voor de afwezige vader. Maar weten we ook wat dit 'verantwoordelijk zijn' voor de individuele vader betekent? Vroeger was het duidelijk waar je als man en vader voor stond: je verdien de de kost, beschermde huis en haard en bestrafte kattenkwaad van je kroost. Wie herinnert zich niet: 'wacht maar tot je vader thuiskomt'? Als gevolg van de emancipatie, het groeiend aantal vrouwelijke kostwin ners en het streven naar gelijkheid van man en vrouw, zijn 'oude' manne lijke waarden echter weggevallen. We houden niet meer van autoriteit en ge zag, zeker niet in het gezin. Daarmee lijken mannen in een opvoedvacuüm terecht te zijn gekomen, waarin zij ex perimenteren met een vaderrol die hun verzorgende kwaliteiten (luiers verschonen) combineert met hun meer mannelijke eigenschappen (grenzen stellen). In onze projecten en trainingen constateren we dat de opvoedruimte die de man krijgt vaak door de vrouw wordt bepaald - man nen doen het pas goed als zij aan de 'vrouwelijke opvoednorm' voldoen. Vaders krijgen zelden te horen dat ze goede opvoeders zijn. Vaders doen het anders. En 'anders' wordt afgeme ten aan de dominante normen en waarden van moeders en vrouwelijke raadgevers bij de opvoeding. Vaders zeggen vaker kritiek te krijgen van hun partner dan andersom. Het is aan moeders om vaders hun eigen rol in de opvoeding te gunnen, het is aan vaders om die rol vanuit eigen inzicht en gevoel in te vullen. En het is de kunst en opgaaf voor beiden om ie ders opvoedkwaliteiten en stijl tot zijn/haar recht te laten komen. Als een moeder bijvoorbeeld onder aan het klimrek staat, zal ze haar kind zeg gen voorzichtig te doen. Terwijl de va der zijn kind eerder zal uitdagen nog een treetje hoger te gaan. En als het misgaat, dan staan vader en moeder klaar om het kind op te vangen. Tegenover de kritiek op de afwezige vader, op vaders die het niet goed doen als opvoeder óf een verlengstuk zijn van de vrouwelijke partner, stel len wij dat vaders steeds actiever be trokken zijn bij de verzorging en op voeding van hun kinderen. Volgens het onderzoek De rol van de vader bij de opvoeding van het voormalig Minis terie van leugd en Gezin uit 2010 erva ren vier op de vijf vaders geen gebrek aan opvoedkennis om hun rol goed te kunnen vervullen. Vaders blijken steeds betere opvoeders. Ze hebben de recente publiciteit over 'vaders en zonen' lijkt het belang van vaders voor hun dochter(s) uit beeld te ra ken. Ten onrechte: uit onderzoek blijkt dat meisjes betere schoolpresta ties leveren als hun vader zorg en aan dacht aan hen besteed. Bovendien le ren vaders hun dochters de buitenwe reld kennen en helpen ze bij het ont wikkelen van zelfvertrouwen. Boven dien: dochters kunnen van hun vader leren hoe met jongens en mannen om te gaan. Speciale aandacht verdienen niet-westerse vaders, die zich traditio neel meer op hun zonen richtten. een eigen inbreng en zijn meer ge richt op doen, handelen en actie dan moeders. Volgens hoogleraar pedago giek Louis Tavecchio dagen vaders hun kinderen uit tot autonomie en het opzoeken van grenzen. Denk aan sporten, stoeien en andere 'stoere' ac tiviteiten. Moeders bieden kinderen eerder bescherming, vaders leggen va ker de brug naar de buitenwereld. Kin deren blijken het best af als ze met mannelijke en vrouwelijke opvoedstij- len te maken krijgen. Ook de rol van vaders voor hun doch ters) krijgt onvoldoende aandacht. In

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 96