Weinig componisten zijn zo omstreden als Richard Wagner. Zijn werk geldt als een hoogtepunt in de muziekgeschiedenis, maar tegelijkertijd was Wagner een fervente Jodenhater. Tweehonderd jaar na zijn geboorte staat hij centraal in bijna duizend theaters. SPECTRUM 9 actueel De nazi's hebben veel kapot gemaakt, maar niet de muziek van Wagner ZATERDAG 1 JUNI 2013 schaduw van Richard Wagner eiser, was neergestreken in Parijs, schreef hij ongekend kruiperige bedel brieven aan de componist Giacomo Meyerbeer. „Koop mij, ik wil uw trou we slaaf zijn", smeekte hij. Meyerbeer hielp hem aan een aantal opdrachten, maar kon niet voorkomen dat Wagner hem ging haten. Meyerbeers succes was onverdraaglijk voor Wagner, die eenzelfde haat ontwikkelde voor Felix Mendelssohn. Vriend en vijand zijn het er over eens dat Meyerbeer en Mendelssohn aan de basis stonden van Wagners Jodenhaat. Beiden wa ren Joods en beiden waren ze succes vol in een tijd dat Wagner niet eens serieus werd genomen. Wagner be weerde dat de bejubelde Meyerbeer verantwoordelijk was voor de catastro fale première van zijn Tannhauser - dezelfde opera die vorige maand in Düsseldorf werd gestaakt na massaal protest tegen het gebruik van nazi symboliek (zoals een gaskamer) door regisseur Burkhard Kosminski. Wagners afgunst werd de voedingsbo dem voor zijn antisemitisme en leid de uiteindelijk tot zijn beruchte schot schrift Het Jodendom in de muziek. Toen Wagner zijn betoog in 1850 pu bliceerde, was een 'milde' vorm van antisemitisme een geaccepteerd ver schijnsel in Europa. Op orthodoxe jo den werd neergekeken, maar geassimi leerde (en vaak gedoopte) Joden speel den een volwaardige rol in de maat schappij. Door te verwijzen naar het bestaande antisemitisme proberen Wagnerianen de Jodenhaat van hun idool te relativeren. Maar Wagners an tisemitisme was onvergelijkbaar met de relatief onschuldige - in ieder geval niet gewelddadige - vooroordelen je gens Joodse medeburgers. Wagner voegde iets gevaarlijks toe aan het an tisemitisme, namelijk het racistische element. Hetzelfde rasseningrediënt dat 70 jaar later de nazi's gebruikten. Net als Hitier dat vanaf de jaren twin- Celliste Anita Lasker-Wallfisch tig zou doen, hanteerde ook Wagner het argument dat Joods zijn niets met religie, maar alles met ras te maken had. Lees Het Jodendom in de muziek: 'De Jood is meer dan geëmancipeerd: hij heerst en zal zo lang heersen als het geld aan de macht blijft...', 'Onze totale Europese beschaving en kunst zijn voor de Joden een vreemde taal gebleven, aan de ontwikkeling ervan heeft hij niet deelgenomen, deze kunst kan de Jood alleen napraten, na maken, hij kan niet werkelijk zelf een kunstwerk scheppen...', 'De ontwik kelde Jood heeft zich de grootst moge lijke moeite getroost om de kenmer ken van zijn minderwaardige geloofs genoten weg te strepen. Hij denkt door de christelijke doop de sporen van zijn afkomst weg te werken...'. En zo gaat het maar door. Joden had den volgens Wagner nooit ware kunst gemaakt en zouden dat ook nooit doen. De enige inspiratie die Joden hadden, was volgens hem de muziek in de synagoge. Hij omschreef de reli gieuze muziek als 'gegorgel, gejodel en gebabbel'. Zelfs als een Jood geta lenteerd was - Wagner noemt Men delssohn - miste hij 'het hart en de ziel' die nodig waren om werkelijke kunst te maken. Wagners doel was de invloed van de Joden in de muziek te bestrijden. Of dat met geweld moest gebeuren, wist hij niet: „Daarvoor zijn krachten nodig waarvan ik het be staan nog niet ken." Natuurlijk kon Wagner niet vermoeden dat drie kwart eeuw later de nazi's over vol doende kracht beschikten om de Jood se invloed uit te wissen. En meer dan dat. Maar dat hij met een zeker genoe gen fantaseerde over het 'verdelgen' van zijn Joodse vijanden blijkt uit de dagboeken van zijn echtgenote Cosi- ma, net zo'n rabiate antisemiet als haar man. Ze schrijft hoe Wagner pleit om alle Joden uit de concertza len te smijten en 'een pak slaag te ge ven'. En naar aanleiding van een brand in het Weense Ringtheater waarbij honderden toeschouwers wa ren omgekomen, 'lacht Richard met verbeten humor dat ze alle Joden zou den moeten verbranden tijdens een voorstelling van Nathan der Weise'. Een sarcastische verwijzing naar het toneelstuk van Lessing over religieuze tolerantie. Veel van Wagners werk staat in het teken van vernietiging en ondergang. Toch staat de actie in zijn muziekdrama's vaak op een laag pitje; het gaat meer om de gedachten en de motieven van de hoofdrolspelers dan om hun handelen. Wie alleen naar zijn muziek luistert, mist daarom veel. De teksten en decors zijn onont beerlijk om zijn muziek te begrijpen. Wagner schreef Gesammtkunstwerken muziek, tekst, handeling, decor en ka rakters geven tezamen de muziek haar betekenis. Zijn - letterlijk - groot ste werk, volgens sommigen meester werk, Der Ring des Nibelungen is zo complex dat het niet onderdoet voor de psychologie van Shakespeare. De Ring duurt, verspreid over vier delen, zo'n zestien uur en behandelt de strijd van oppergod Wotan om de heerschappij over de wereld te herove ren met behulp van een ring van Rijn goud, gesmeed door de Nibelung, een dwerg, Alberich. De strijd leidt tot de ondergang van alles en iedereen, Wo tan incluis. Volgens Wagner stond de Ring symbool voor de vloek van de geldzucht en de daaraan gekoppelde ondergang. Dat hij daarmee ook een antisemitische bedoeling had, is niet onwaarschijnlijk. Hij beschrijft de Ni belungen als 'wormen in een dood lichaam' - precies dezelfde omschrij ving gebruikt hij voor Joodse kunste naars in Het Jodendom in de muziek. Maar toch. Als een Joodse muzieklief hebber een cd van Wagner koopt, om dat hij de muziek mooi vindt, is het wel heel verleidelijk om naar Wagner te luisteren zonder al dat historische besef. Want veel van zijn muziek is zo verschrikkelijk mooi! Neem de Wesen- donck Lieder, die volgens veel muziek liefhebbers tot de mooiste liederen be horen die ooit zijn gecomponeerd; zelfs publiekslieveling Andrea Bocelli scoorde er een hit mee. Of luister naar de woorden O sink hernieder, Nacht der Lieb, het liefdesduet uit Distan und Isolde. En het eerste akkoord uit de prelude van diezelfde Distanl Een dis sonant die regelrecht uit een heden daagse jazzcompositie lijkt te komen. De Britse schrijver-acteur Stephen Frey is ondanks Wagners duistere kan ten, idolaat zijn van de componist. Twee jaar geleden maakte hij de docu mentaire Stephen Frey on Wagner, waarin hij probeert het geheim van zijn liefde te ontrafelen. Frey praat met deskundigen en liefhebbers, brengt een bezoek aan de Festspiele in Bayreuth en ontmoet de Britse cel liste Anita Lasker-Wallfisch. De Jood se Lasker groeide op in Breslau en werd in 1943 gedeporteerd naar Ausch witz; haar ouders waren toen al door de nazi's vermoord. Als enige celliste in het kamp kreeg ze een plek in het vrouwenorkest dat voor gevangenen en nazi's moest optreden. Daarom overleefde ze de Holocaust. Als Frey haar vraagt hoe ze Wagner ziet in rela tie tot de nazi's, geeft ze een eenvou dig antwoord: „De nazi's hebben veel kapotgemaakt, maar niet de muziek van Wagner." Voor dit artikel is onder meer gebruik ge maakt van de volgende boeken: Gottfried Wagner - Du solist kein anderen Cötter ha- ben neben mir; Martin van Amerongen - De buikspreker van God; Bryan Magee - Facet ten van Wagner en Theodor W. Adorno - Versuch über Wagner. reageren? spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 93