8 SPECTRUM Jl. door Johan Bosveld Hij staat voorover gebogen over de bak met klassieke cd's. Een onopval lende man op leef tijd die langzaam door de cd's bla dert, totdat hij heeft gevonden wat hij kennelijk zocht. Hij houdt de cd dicht bij zijn ogen en tuurt naar de kleine letters. Van opzij zie ik dat hij muziek van Richard Wagner heeft uitgezocht. Als hij me aankijkt, knik ik hem vrien delijk toe. „Ach ja, Wagner. Het blijft mooi hè?", mompelt hij met iets ver- ontschuldigends in zijn stem. „U zegt het alsof het een excuus is", antwoord ik. De Wagner-liefhebber vertelt dat hij Joods is en dat hij daar om eigenlijk niet van Wagner zou mo gen houden. Het is in een notendop het probleem waarmee liefhebbers van de Duitse componist worden ge confronteerd: Wagner schreef de mooiste muziek, maar was óók een ex treme antisemiet. Richard Wagner staat momenteel cen traal in bijna duizend theaters overal in de wereld. Dit jaar wordt herdacht dat de componist 200 jaar geleden werd geboren. Zo werd vorige maand in Wagners geboortestad Leipzig een standbeeld van de componist ont huld. Het bronzen, kleurrijke beeld is net zo groot als Wagner: 1.66 meter. Maar het meest opvallende is de enor me, bronzen schaduw achter de com ponist. Wil kunstenaar Stephan Bal- kenhol met die schaduw aangeven dat het werk van Wagner groter was dan de man zelf? Of is het een symbool voor iemand die zijn schaduw vooruit heeft geworpen? De meest gehoord in terpretatie is echter dat Balkenhol wil benadrukken dat Wagner en zijn mu ziek ook een donkere schaduwkant hebben. Want hoe indrukwekkend Wagners muziek ook is, altijd blijft de geest van zijn antisemitisme erboven zweven. Het geeft menige luisteraar een ongemakkelijk gevoel. Want mag je van muziek genieten die is geschre ven door een Jodenhater? En in hoe verre waren Wagners ideeën van in vloed op zijn muziek, zijn Wagners opera's antisemitisch? Om meteen een antwoord op die laatste vraag te geven: daarover zijn de deskundigen het oneens. Eén ding is in ieder geval zeker: het leven van de componist was net zo complex als zijn muziek. Richard Wagner werd op 22 mei 1813 geboren als zoon van een politieklerk. Als schooljongen had hij het al hoog in de bol: hij accepteerde geen gezag, niet van zijn vader en niet van zijn le raren op school. Hij studeerde muziek in zijn geboortestad, trouwde en moest vervolgens geregeld vluchten voor schuldeisers. Wagner hield van luxe, terwijl hij er geen geld voor had. Op zoek naar geldschieters reisde hij door heel Europa. Als kapelmeester in Dresden voegde hij zich bij de anar chisten van de Rus Michail Bakoenin. En toen in heel Europa in 1848 arbei dersrevoluties uitbraken, stond Wag ner in Dresden zelfs op de barricades. Na het mislukken van de revolutie, foto Franz Hanfstaengl/beeldbewerking DPd vluchtte hij naar Zwitserland. Hij kon naar Duitsland terugkeren, dankzij de Beierse koning Ludwig II. De excen trieke heerser bood hem een vrijgelei de en liet een speciaal voor Wagners muziek bestemd operahuis bouwen in Bayreuth. Nog altijd worden hier jaarlijks de Bayreuther Festspiele ge houden, gewijd aan Wagners muziek. Wagner was een rasopportunist. Hij gebruikte wie hij nodig had en ver raadde wie niet meer in zijn straatje paste. Zijn vriendschappen werden be paald door de financiële vrijgevigheid van zijn beschermheren. Toen hij, op de vlucht voor de zoveelste schuld-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 92