Een groep van ruim honderd Nederlandse bedrijven reist maandag in het kielzog van de nieuwe koning naar Duitsland. De han delsmissie voert naar het conservatieve zui den, een potentiële goudmijn. _L 8 VERDIEPING HANDELSMISSIE NEDERLANDSE HANDEL MET DUITSE DEELSTATEN y 2 We missen de slag in Zuid-Duitsland ÜMMP door Laurens Kok beeld De Persdienst Nederlandse onderne mers slaan graag hun vleugels uit, op zoek naar nieuwe markten om onze spullen te slij ten. China, Brazilië, 1\ir- kije: ze zijn hot en happe ning. Intussen is en blijft grote buur Duits land gewoon wel de belangrijkste handels partner. In 2012 werd er voor bijna 90 mil jard euro naartoe geëxporteerd. Het gekke is: er valt nog veel meer te verdienen. Al leen lijkt lang niet elk bedrijf daarvan door drongen, stelt Johan Spijksma, hoofd ex portadvies van de Nederlands-Duitse Han delskamer. „Je komt nog vaak onderne mers tegen die denken: Ach, die handel met Duitsland, die loopt wel. We hebben Duitsland veel te lang voor lief genomen." De cijfers spreken boekdelen. Terwijl de Nederlandse economie haperde, was de Duitse afgelopen jaren booming. Vooral in de Zuid-Duitse deelstaten, met hun au to-industrie en machinebouw, groeide de economie hard, met meer dan 3 procent ge middeld. Baden-Württemberg, Hessen en Beieren zijn samen inmiddels goed voor ruim 40 procent van het nationaal inko men van Duitsland. Tegelijkertijd exporte ren Nederlandse bedrijven nog altijd voor al naar de 'buurlanden' Noordrijn-Westfa- len en Nedersaksen. Hun economieën groeien veel minder hard. Toch belandt on geveer de helft van de totale Nederlandse uitvoer naar Duitsland hier, terwijl de zui delijke drie deelstaten goed zijn voor slechts 27 procent. Kortom: Nederland mist de slag. Tijd om de bakens te verzetten, meent Spijksma. De regering vindt dat ook en trekt maan dag en dinsdag met een grote delegatie van ruim honderd bedrijven naar Wiesbaden en Stuttgart. Uithangbord van de missie is koning Willem-Alexander. Diens aanwezig heid is enorm belangrijk voor de uitstra ling van de reis, meent Spijksma. „Neder land trekt daardoor nu al heel veel publici teit." Kansen liggen er vooral in de auto- en vliegtuigindustrie, en op de terreinen me dische technologie en energie, schetst hij. Sommige Nederlandse bedrijven hebben al een voet tussen de deur gekregen in het zuiden, vooral in de auto-industrie. Een kwart van de toeleveranciers in deze sector is Nederlands. Zij produceren vooral 'high tech-oplossingen': Inalfa uit Venray levert bijvoorbeeld bijna alle daksystemen aan het Beierse BMW. En VIRO Engineering met zijn hoofdkantoor in Hengelo is nauw betrokken bij de toekomstige productie van Mini's in Born, ook van BMW. Maar ondernemers die hun geluk in Zuid-Duits land willen beproeven, moeten wel alert zijn op valkuilen. De bedrijven zijn er con servatiever, waardoor nog meer geldt dat ondernemers hun afspraken moeten nako men. Spijksma: „Daarnaast worden beslis singen er op het hoogste niveau genomen; niet door een manager, zoals in Nederland veel gebeurt, maar door de directie. Wie er zaken wil doen, moet regelmatig terugko men en zijn directeur meenemen." Dat Nederlandse bedrijven het zuiden lang over het hoofd hebben gezien, is goed ver klaarbaar. Noordrijn-Westfalen ligt naast de deur. En de mensen zijn er welvarend. Het is daarom een goede uitvalsbasis om met export te beginnen. Bovendien zijn de cultuurverschillen iets minder groot. Wie in Zuid-Duitsland wil slagen, moet een langere adem hebben. „Je vindt daar nog veel familiebedrijven die gewend zijn om langlopende relaties aan te gaan", stelt Spijksma. „Je moet hun vertrouwen zien te winnen. Maar als dat eenmaal lukt, betaalt zich dat heel lang uit." 2011 2012 Noordrijn- Westfalen Baden- Württemberg Nedersaksen Beieren Hessen Hamburg Rijnland-Palts Sleeswijk- Holstein Saksen Saksen-Anhalt Brandenburg Berlijn Bremen Thüringen Saarland Mecklenburg- Voorpommeren 0 10 20 30 40 50 60 lm- en export in miljarden euro's infographics De Persdienst I bron NBSO Frankfurt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 8