1 Integriteit moet hoog in vaandel staan GEZOCHT WERKEN 7 Vertrouwenspersoon GELDKWESTIES Adviesprijzen zijn vooral een richtlijn voor de winkelier. De consument kan er zijn voordeel mee doen bij het vergelijken van aanbiedingen. een adviesprijs noemen, als de fabrikant die ook echt heeft bepaald sr ZATERDAG 1 JUNI 2013 Een webwinkel dreigt met een deurwaarder, omdat ik een wek kerradio van 20 euro niet heb afgere kend. Ik heb nooit betaald, omdat het ding helemaal kapot in de doos zat Kan de webwinkel voor zo'n klein be drag een deurwaarder inschakelen? Er geldt geen minimumbedrag voor het inschakelen van een deurwaar der. Als de rechter bepaalt dat de webwinkel gelijk heeft, kunt u dus een deurwaarder op de stoep krij gen. In dit geval is het belangrijk wat u gedaan heeft, nadat de kapotte wekkerradio was bezorgd. U had dit bij de webshop moeten melden of het product moeten retourneren. In dien u dat heeft nagelaten en de aan bieder dus niet op de hoogte is van uw klacht, dan is het verstandig als nog zo snel mogelijk contact met hem op te nemen. Laat dit niet ver sloffen: de kosten van de deurwaar der liggen vele malen hoger dan 20 euro. 2 Ik heb een brief van een gerechts deurwaarder gekregen. Maar ik ben maar een paar weken te laat met betalen. Is dat niet wat snel? Wanneer een bedrijf zijn geld niet krijgt, schakelt het meestal eerst een incassobureau in. Dat incassobureau stuurt vervolgens een of meerdere aanmaningen. Maar let op: gerechts deurwaarders hebben vaak ook een incassopraktijk. Om de aanmaning van het incassobureau kracht bij te zetten, gebruiken zij hiervoor nog wel eens het briefpapier van de ge rechtsdeurwaarder. Het kan dan on duidelijk zijn of u een brief krijgt van een gerechtsdeurwaarder of een in cassobureau. Aangezien u pas een paar weken te laat bent met betalen, gaat het bij u waarschijnlijk om een incassobrief. Indien u de vordering alsnog voldoet, bent u alleen incasso kosten verschuldigd. 4 3 Een deurwaarder heeft een dag vaarding bij mij in de brievenbus gegooid. Maar ik heb geen geld om de schuld te betalen. Zal ik zeggen dat ik de dagvaarding nooit heb ontvangen? Heel onverstandig. Als de deurwaar der op ambtseed verklaart dat hij de dagvaarding heeft achtergelaten, hecht de rechter daar meer waarde aan dan aan uw ontkenning. U doet er slimmer aan alsnog contact op te nemen met uw schuldeiser en een betalingsregeling te treffen. Adviesprijs vergelijkt lekker door Jolenta Weijers illustratie Ruben L. Oppenheimer Zomaar drie opeenvolgende dagen in mei 2013. Het nieuws in de kranten: olie maatschappijen zouden on derlinge prijsafspraken ma ken. Suikerfabrikanten: idem dito. En Apple wordt ervan verdacht dat het afspraken maakt over de prijs van e-books. Bedrijven mogen onderling geen prijsaf spraken maken. Het is verboden via de Me dedingingswet. Die wet is in het leven ge roepen om de concurrentie in de handel eerlijk te laten verlopen. Dat is nodig om ons, consumenten, te beschermen. Maar hoe zit het met de adviesprijzen die veel fa brikanten op hun producten plakken? Mag dat dan wél zomaar? Het antwoord is eenvoudig: ja, dat mag. Ad viesprijzen zijn namelijk niet meer dan wat het woord al zegt: advies. In feite zegt een fabrikant tegen een winkelier: 'Als ik jou was, zou ik deze koelkast (of televisie, of roeimachine, of noem maar op) voor dat bedrag verkopen'. Of de winkelier zich iets aantrekt van deze prijsaanbeveling van de fabrikant, mag hij helemaal zelf weten. Nederland kent één uitzondering op prijs gebied: boeken. De boekenprijs ligt vast, omdat de overheid niet wil dat er alleen bestsellers op de markt komen. Wie een boek wil kopen dat minder populair is, moet dat ook gewoon in de winkel kunnen vinden, zo is de gedachte. Overigens geldt de vaste boekenprijs niet voor buitenland se, tweedehandse en'elektronische boeken. Met boeken weet je dus bijna altijd waar je aan toe bent. Dat is ook de reden waarom veel mensen een adviesprijs op allerlei an dere producten wel handig vinden. Daar mee hebben ze een beetje een richtlijn als ze prijzen gaan vergelijken. Zo van: winkelier a doet twee tien winkeliers mogen tjes van de adviesprijs af," maar winkelier B wel vijf tientjes. Tja, dan gaat de ge middelde Nederlander na tuurlijk naar winkelier B. Toch zitten er ook nadelen aan het hanteren van een adviesprijs. Om te begin nen is er natuurlijk de fabri kant. Die zal z'n eigen pro ducten niet voor een grijp- stuiver op de markt gooien. Wie een beetje wantrouwend is, zal zelfs geneigd zijn te denken dat fabrikanten er bij voorbaat reke ning mee houden dat winkeliers gaan 'stunten' met die adviesprijs. En dan is er nog het gegeven dat niet al leen de corfSsument, maar ook de winkelier zo'n adviesprijs als richtsnoer neemt. Ofte wel: zónder adviesprijs had de winkel het product misschien wel twee keer goedko per in het schap gezet. Volgens de Europe se Commissie, die toezicht houdt op oneer lijke concurrentie, kan het op die manier gebeuren dat producten eigenlijk overal te duur in de winkel komen. Een weeffoutje dus eigen lijk in ons systeem. Maar zolang er geen sprake is van bindende afspraken tussen bedrijven onderling, is er officieel geen vuiltje aan de lucht. Natuurlijk blijft het oplet ten geblazen als consu ment. De Reclame Code Commissie heeft al vaker opgemerkt dat winkeliers soms schermen met een ad viesprijs, terwijl daarvan Reclame Code Commissie helemaal geen sprake is. Ook de Consu mentenbond merkte dat een paar jaar gele den op. Bij een kleine steekproef hielden maar twee van de zeven winkels zich aan de regels. Die regels zijn duidelijk opgenomen in de richtlijnen van de Reclame Code Commis sie: winkeliers mogen alleen een advie sprijs noemen, als de fabrikant die ook echt heeft bepaald. Sterker nog: de winke lier moet de klant de prijslijst van de fabri kant kunnen laten zien. Dat moet hij zelf doen; hij mag de consument niet afsche pen door hem door te sturen naar de fabri kant. En de olieproducenten? Vooralsnog is er de verdenking dat zij onderling hebben gesjoe meld met de prijs van ruwe olie. Met de prijs aan de pomp heeft dat niets te maken. Als er één oliemaatschappij haar prijzen verhoogt, gaat de rest al snel mee, al zullen ze altijd proberen om nét iets goedkoper te blijven dan het eerste schaap dat over de dam ging. Dat is geen afgesproken werk, maar concurrentie. En dat mag. reageren? geld@depersdienst.nl Dagelijks werken we met 5i5 medewerkers aan sterke dijken, veilige plattelands- s wegen, schoon oppervlaktewater en de juiste hoeveelheid water in de sloot. Bij Scheldestromen krijgen medewerkers veel vrijheid en verantwoordelijk in de uitvoering van hun werk. Er Is een informele werkcultuur waarin vertrouwen en verantwoordelijkheid centraal staan. Het werk wordt georganiseerd vanuit twee hoofdkantoren (Middelburg en Terneuzen) en vanuit diverse buitendienstloca- e ties. 2 We vinden het belangrijk om actief aandacht te besteden aan integriteit en on- gewenste omgangsvormen. Wegens vertrek zijn wij op zoek naar een: Minimaal hbo-opleiding, voorkeur richting bedrijfsmaatschappelijk werk Werkzaamheden op declaratiebasis www. scheldestromennl/vacatures Voor meer Informatie kun Je tijdens kantooruren bellen 1 mei afdelingshoofd Personeel en Organisatie Hans Tuinhof. s 088-2461238 of 06-53159017. Solliciteren kan tot 17Junl j 2013. 1 jpE| «w.iteisciüip Scheldestromen Elke week belichten we hier een personeelsadvertentie die elders in deze krant staat. Vandaag spreken we met Anneke Damming van Waterschap Scheldestromen. De advertentie staat op pagina 10. Het Waterschap Scheldestromen heeft 515 mensen in dienst. Binnen zo'n grote organisatie kan het gebeuren dat een personeelslid in vertrouwen met ie mand wil spreken als zich problemen voordoen. Zoals zoveel grote instellin gen en bedrijven heeft het waterschap hiervoor een vertrouwens'persoon. Bij het waterschap is dat geen vaste baan. De vertrouwenspersoon werkt op declaratiebasis. „Wij hebben ervoor gekozen juist geen interne vertrouwenspersoon aan te stel len. We leggen deze taak liever bij ie mand buiten de eigen organisatie", zegt Anneke Damming, personeelsadviseur bij het waterschap in Middelburg. Het waterschap omschrijft de kerntaak van de vertrouwenspersoon als «volgt: „De vertrouwenspersoon zorgt voor de opvang van medewerkers die te maken F" hebben met integriteit, ongewenste om gangsvormen en andere werkgerelateer- de problematiek. Als de medewerker dit wil, kan de ver trouwenspersoon problemen bespreek baar maken bij de aangewezen perso nen binnen de organisatie. De vertrou wenspersoon is hulpverlener van en klachtenbegeleider voor een medewer ker." De uitoefening van de functie vereist wel enige kennis van personeelszaken. „Een opleiding bedrijfsmaatschapelijk werk is daarom een pré", zegt Dam ming. „Het is geen dagtaak. Dat zou ook niet goed zijn. Maar als ik een ruwe schat ting moet maken gaat het gemiddeld om een uur of twee per week. De ene periode is het drukker dan het andere." De vertrouwenspersoon moet dus flexi bel over zijn of haar tijd kunnen be schikken. Damming: „Integriteit moet hoog in het vaandel staan van de vertrouwens persoon, maar dat spreekt voor zich." Het waterschap wil de nieuwe vertrou wenspersoon per 1 augustus benoemen. Solliciteren kan tot 17 juni. 1|2

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 79