Onderzoek koopwoning grondig op verborgen gebreken r ii Kassa! 6 WERKEN FISCAAL Toen bleek dat er kassa's op de markt waren met een 'sjoemelknop' MISLEIDING IS EEN GROTE ERGERNIS ZA door Irene van den Berg Onderzoek een woning grondig, voordat je het koopcontract tekent. De verkoper is vrijwel alleen aansprakelijk voor verbor gen gebreken, als hij de koper be wust heeft voorgelogen. „Op zolder hebben we net nieu we gipsplaten tegen het dak ge plaatst. Ziet er hartstikke netjes uit", zegt de verkoper met zijn al lervriendelijkste glimlach. Maar als na een paar maanden allerlei groene plekken op de platen ver schijnen, begrijp je waarom. Een enorm vochtprobleem; de schim mel staat tegen het dak. Het uitgangspunt is dat je een wo ning met alle 'zichtbare en on zichtbare' gebreken koopt. Ont staat twee maanden na de verhui zing een lekkage in het dak, heb je pech. De koper heeft een on derzoeksplicht. Niet alleen moet hij de staat van de woning onder zoeken, ook moet hij controleren wat het bestemmingsplan is, of de bodem verontreinigd is en of er nog verplichtingen aan de wo ning zitten, bijvoorbeeld dat de buurman het recht heeft om door de tuin te lopen. In de huidige markt heb je de kans een woning goed te onder zoeken. Maak er gebruik van. „Dat is nu extra belangrijk. Het is niet gemakkelijk financiering te krijgen voor herstel van een ver borgen gebrek. Meestal moet je minimaal de helft zelf betalen", verklaart Hans André de la Porte van Vereniging Eigen Huis. Gelukkig zijn er genoeg professio nals die je kunnen bijstaan bij zo'n onderzoek, zoals een make laar of bouwkundige. Bij de ge meente vind je onder meer infor matie over eventuele bodemver ontreiniging, erfpacht en bestem mingplannen. Bij de politie kun je opvragen of er ook meldingen van geluidsoverlast zijn. Tegenover de onderzoeksplicht van de koper staat de meldings plicht van de verkoper. De verko per moet de gebreken melden waarvan hij op de hoogte is. Dit geldt niet alleen voor bouwkundi ge zaken, maar ook bijvoorbeeld geluidsoverlast. De verkoper hoeft niet alles te melden. Als een gebrek aan de woning goed zichtbaar is, zoals overduidelijke vochtplekken, dan hoeft de verko per daar niks over te zeggen. De verkoper kan in een enkel ge val aansprakelijk zijn voor een ge brek waar hij niets van wist. Er moet dan in het koopcontract staan dat de woning 'de eigen schappen zal bezitten die voor normaal gebruik nodig zijn'. Constateer je een verborgen ge brek, ga dan eerst in overleg met de verkoper. Meld het gebrek zo snel mogelijk en kijk of je samen tot een oplossing kunt komen. Komen jullie er samen niet uit, stuur dan een aangetekende brief waarin je hem officieel in gebre ke stelt. Je moet de verkoper de kans geven om het gebrek bin nen een redelijke termijn te ver helpen. Hij mag kiezen of hij dat zelf doet of dat hij een bedrijf in schakelt. Mist de ingebrekestel ling zijn uitwerking, dan kun je in het uiterste geval een procedu re starten bij de rechter of een mediator inschakelen. reageren? geld@depersdienst.nl Wil Vennix Het was even schrikken: Bulga ren hebben de Ne derlandse Belas tingdienst mas saal als pinautomaat gebruikt Inmiddels is duidelijk dat deze fraude niet op zichzelf staat, de media maken melding van di verse vergelijkbare gevallen in de afgelopen jaren. Minder grootschalig maar qua aanpak vergelijkbaar. Laagdrempelig heid is de zwakke plek van het Nederlandse systeem van toe slagen en voorlopige terugga ven. Bij de aanvraag wordt niet of nauwelijks getoetst: u vraagt, wij betalen! Controle is er pas achteraf bij de definitieve vaststelling van de huur-, zorg- of kinderop- vangtoeslag respectievelijk de aanslag inkomstenbelasting. Onterecht uitbetaalde bedra gen worden dan teruggevor- derd, maar dat gaat bij die Bul garen uiteraard niet lukken. Staatssecretaris Frans Weekers van Financiën kwam hierdoor in politieke problemen. Wat hij allemaal wel of niet heeft gewe ten of had moeten weten en hoever zijn verantwoordelijk heid reikt, weet ik niet. Wel valt me op dat de criticasters in de Tweede Kamer kort van me morie zijn. Zo kan de kinderop- vangtoeslag sinds 2012 alleen nog worden aangevraagd voor de lopende en de voorgaande maand. Veel mensen wisten dat niet en verspeelden daarom hun recht op de toeslag. Dezelf de partijen die nu hameren op fraudebestrijding eisten toen op even hoge toon van de staatssecretaris een versoepe ling. En die is er gekomen. Behalve over Nederland als kas sa voor Europa is er ook nieuws over echte kassa's; die O in horecazaken en winkels. In branches waar nog steeds veel contant wordt betaald, is de kassa een belangrijk controle middel voor de fiscus. Althans, als die kassa betrouwbaar is. En kele jaren geleden bleek dat er kassa's op de markt waren met een afroommodule ofwel 'sjoe melknop'. Hiermee kon de on dernemer een deel van de om zet onzichtbaar wegboeken, zo dat er minder btw en winstbe lasting afgedragen hoefde te worden. De Belastingdienst sleepte met succes een aantal ondernemers die hiervan ge bruik maakten voor de rechter, maar ook de leverancier van de kassa's. Afgelopen maart meld de de FIOD een aantal Chinese restaurants te verdenken van dergelijk gesjoemel. En in april pakte de Belastingdienst groot uit met het nieuws over fraude rende franchisenemers van Su per de Boer. Toen bleek dat met de retourknop kinderlijk een voudig geld uit de kassa kon worden opgenomen. Het onder zoek werd verbreed en wees uit dat een groot deel van de De Boer-franchisenemers op deze wijze de belasting heeft ontdoken. Van repressie achter af zet de Belastingdienst nu in op preventie vooraf. In samen werking met softwareleveran ciers is een keurmerk ontwik keld voor kassa's waar niet meer mee gesjoemeld kan wor den. Ondernemers wordt aan gemoedigd over te schakelen op deze keurmerkkassa's. Verplicht stellen kan de Belas tingdienst niet, maar het moge duidelijk zijn dat degene die hier niet aan meedoet op extra aandacht en controles kan reke nen, zeker op de langere ter mijn. Ondernemers die de afgelopen jaren hebben gesjoemeld, wordt gevraagd de verzwegen omzet alsnog op te geven, waar bij geen of minder boetes zul len worden opgelegd. U begrijpt al wat het betekent voor de schatkist als deze par donregeling een succes wordt: kassa! Mr. W.J.M. Vennix FB is vennoot bij De Beer Accountants Belastingadviseurs Veel mensen ergeren zich suf aan de manier waarop ze door bedrijven worden misleid. Vooral de reisbranche is een bron van irrita tie. Bovenop de prijs in de advertentie ko men ook vaak nog reserverings-, boekings- of schoonmaakkosten. Dat blijkt uit recent onderzoek van de Consumentenbond. Andere ergernissen zijn: er zit opeens minder in de verpakking, maar de prijs is hetzelfde gebleven; het actieproduct is vrij wel direct uitverkocht; een goedkoop tele fooncontract wordt - volgens de kleine let tertjes - na een paar maanden een stuk duurder; extra kosten voor betalen met Paypal of creditcard; autoprijzen die slechts gelden voor een absoluut basismodel. Met aanbiedingen volgens het principe 'Van... voor...' moet je oppassen. De oor spronkelijke prijs blijkt namelijk nogal eens verzonnen. Volgens de Consumentenbond mag een winkelier alleen 'Van... voor...' ge bruiken als hij ook echt kan aantonen dat in in de periode vóór de actie de 'Van...'-prijs gold. De Consumentenbond voert momenteel actie met de campagne 'Prijsmisleiding'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 78