Biervliet wordt de vuilnisbelt voor het afval van de renners zeeland 40 SPORT RONDE VAN ZEELAND SEAPORTS ronde van RONDE VAN ZEELAND SEAPORTS André Greipel is de grote favoriet voor de zege in de Ronde van Zeeland Seaports. Hij werkt toe naar de Tour de France. Alle foutjes moeten eruit, ook de foutjes die de camera's en het publiek niet zien START FINISH door Koen de Vries GOES - De Ronde van Zeeland Seaports is zondag in Nederland een trendsetter als het om het mi lieu gaat. Als eerste koers in Neder land mogen de renners niet overal hun afval in de bermen smijten. Halverwege koers, ergens in de buurt van Biervliet, komt een spe ciale strook waarin ze hun rotzooi kwijt kunnen. Of er sancties op overtredingen staan, is nog niet be kend. Wel wordt de maatregel in de reglementen opgenomen en zul len de ploegleiders er bij het vooro verleg op worden aangesproken. Het idee is afkomstig van Patrick Tolhoek, de voormalige beroeps renner uit Yerseke die als host van Vacansoleil nog regelmatig in koers is. Zondag is hij wedstrijd leider in de Ronde van Zeeland Seaports. In Luik-Bastenaken-Luik zag hij dit jaar dat renners op de bon wer den geslingerd omdat ze hun af val overal achterlieten. Hij vond dat niet meer dan logisch. „Ik vind niet dat het nog kan dat een wielrenner alles maar weggooit. Het is niet meer van deze tijd. In België zijn al enkele koersen waar er op gelet wordt. In Nederland gebeurt dat nog niet. Maar ik ver wacht dat er tussen nu en enkele jaren overal zones komen voor het afval van renners. Er wordt nu misschien vreemd tegenaan gekeken, maar dat zal snel anders zijn." Tolhoek heeft in het wielrennen wel vaker dingen plotseling zien veranderen. Hij herinnert zich de Tour van 1989, toen een fabriek uit de VS een aantal pothelmen bij zijn ploeg afleverde. „We hebben er toen enorm mee gelachen. We deden zo'n helm op, gingen voor de spiegel staan en gingen gekke bekken trekken. Niemand reed met een helm in de Tour, niemand wilde zo'n stoofpot op. Nu is het verpicht en iedereen vindt het niet meer dan normaal." Hetzelfde gebeurde in die Tour Patrick Tolhoek met een stuur dat er niet uitzag. Tolhoek: „Ik had er toen zo eentje in de schuur en gebruikte het als buigijzer. Wij reden in de tijdrit ten het ossekopstuur. Totdat Greg Lemond de Tour in de laatste etap pe met zo'n raar stuur won. We hadden er niet bij stil gestaan dat ons stuur een enorme windvan ger was. Vanaf toen wilde ieder een zo'n stuur." Volgens Patrick Tolhoek moet het voor de renners geen enkel pro bleem zijn om hun afval terug in de zakken van hun shirt te ste ken. „Het gaat om een gelletje en de verpakking van broodjes en soortgelijke zaken. Da's klein spul en geen enkel probleem om het een poosje te bewaren." Voor drinkbussen ligt dat anders. Op de plaats van een lege bidon moet zo snel mogelijk een volle, zeker als het warm is. Die kunnen de renners wat Tolhoek betreft weggooien op plaatsen waar men sen staan. Een drinkbus is een collectors item en is zo van de straat. „Ik reed in de klimtijdrit van de Giro achter Rob Ruijgh. Hij gooide zijn bidon zowat in de afgrond, maar de mensen vlogen er achter aan. Dat zegt genoeg." Greipel laat niets aan toeval over door Koen de Vries MIDDELBURG - De Ronde van Zee land Seaports is geen speerpunt voor André Greipel, want dat is natuurlijk de Tour de France. De rit van zondag van bijna tweehon derd kilometer door Zeeuws- Vlaanderen en een stukje België neemt de dertigjarige Duitser des ondanks uiterst serieus. Greipel, een van de best sprinters die mo menteel op deze aardbol rondfiet sen, wil er met zijn ploeg de basis leggen voor een serie Touretappe- zeges die minstens zo lang moet zijn als vorig jaar, toen hij er drie won. Sprinters genoeg in deze editie van de Ronde van Zeeland Seaports. Romain Feillu, Barry Markus, Kenny van Hummel en Danny van Poppel van Vacanso leil DCM zijn er bijvoorbeeld vier. Theo Bos, Graeme Brown en Mark Renshaw van Blanco zijn drie anderen. Ramon Sinkeldam en Tom Veelers zijn twee snelle jongens van Argos en ook Danilo Napolitano en Stefan van Dijk van Accent Jobs zijn razendsnel in de laatste meters. Maar de snelste van allemaal is waarschijnlijk André Greipel, de Duitser van de Belgische ploeg Lotto Belisol. Greipel was al jaren goed bezig, maar is sinds zijn over stap in 2011 van HTC-Columbia, waar hij moest concurreren met Marc Cavendish, een zegekanon geworden. Alleen dit jaar al heeft hij een stuk of tien aansprekende overwinningen geboekt. Dat André Greipel de komende weken serieus neemt, blijkt wel uit het feit dat hij niet gestoord wil worden. Interviews geeft hij niet. Hij trainde afgelopen week in z'n thuisland, voor andere din gen had hij geen tijd. „André is voor de volle honderd procent prof', zegt Bart Leijsen, zijn ploegleider van zondag. „Hij gaat helemaal voor het wielren nen en laat zich niet afleiden door randzaken. Dat verwacht hij ook van zijn ploeggenoten. Aan mensen die er de kantjes van aflo pen, heeft hij een enorme hekel." Voor de Duitser met de weinig flatteuze bijnaam 'de gorilla' is de Ronde van Zeeland Seaports een van de eerste wedstrijden waarin het treintje dat hem naar Toursuc ces moet brengen getest wordt. Het bestaat uit vijf man, die hem zo goed mogelijk op - pakweg - driehonderd meter voor de finish moet afzetten. Vorig week gebeur de dat voor het eerst in de Ronde van België, wat hem twee etappe zeges opleverde. De volledige vijfmanstrein zal in Terneuzen en omgeving nog niet te bewonderen zijn. „Adam Han- Ploegleider Bart Leijsen son en Lars Bak zijn er nog niet bij", meldt Bart Leijsen. „Ze heb ben de Giro gereden en krijgen tien dagen rust. Maar Greg Flen- derson, Jurgen Roelandts en Mar cel Sieberg zijn er wel. Zij zullen als het een massasprint wordt ze ker de laatste drie, vier kilometer hun werk doen." De bedoeling is dat er automatis men worden gekweekt die in de Tour te allen tijde ten uitvoer wor den gebracht. Greipel streeft naar perfectionisme. Leijsen: „Alle foutjes moeten eruit, ook de fout jes die de camera's en het publiek niet zien. Elke sprint is anders, elk gevoel is anders, Greipel moet onder alle omstandigheden kun nen winnen." Na de Ronde van Zeeland Seaports zijn er nog testmomen ten in de Ronde van Berlijn (vol gende week zondag) en in de Ster ZLM Toer (met op 12 juni de pro loog in Goes). Daarna moet het ge beuren. De Dauphiné Liberé en de Ronde van Zwitserland, waar in veel Tourrenners nog één keer de benen testen, laat Greipel links liggen. „Dat doet hij de laatste ja ren steeds", weet Bart Leijsen. „Hij wil de dingen optimaliseren waar hij goed in is. En dat is pres teren in de sprint." Zijn basisconditie is volgens Leij sen goed genoeg om in de Tour de bergen over te komen. Greipel doet natuurlijk veel duurtrainin- gen, tochten van 200 a 250 kilome ter, maar minder dan een gemid delde wielerprof. Wedstrijden zijn voor hem al duurtrainingen. Een flink deel van zijn tijd be- Breskens (14.09) Hoofdplaat (12.50) Schoondijke (13.031^ Biervliet IJzendijke (14.25) Philippine (15.22) Nieuwvliet Zuidzande Oostburg; (13.43) (13.24) Zondag 2 juni wordt de tweede editie van de Ronde van Zeeland Seaports verreden. De start is om 12.30 op de Markt in Terneuzen. Van daar wordt via West-Zeeuws-Vlaanderen en een stukje België bijna 200 kilometer gekoerst naar de finishstreep in de Churchilllaan in Terneuzen. (12.30) Terneuzen Tussen haakjes de verwachte doorkomsttijden bij een snelheid van 45 km/u. Axel (16.16) Zuiddorpe (16.09) (17.00) rré Aan het einde van de koers volgen er twee omlopen in Terneuzen. De finish is in de Churchilllaan. infographic Willem Adriaansens bron Ronde van Zeeland Seaports

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 40