Biervliet wordt de
vuilnisbelt voor het
afval van de renners
zeeland
40 SPORT
RONDE VAN ZEELAND SEAPORTS
ronde van
RONDE VAN ZEELAND SEAPORTS
André Greipel is de grote favoriet voor de
zege in de Ronde van Zeeland Seaports.
Hij werkt toe naar de Tour de France.
Alle foutjes
moeten eruit, ook
de foutjes die de
camera's en het
publiek niet zien
START
FINISH
door Koen de Vries
GOES - De Ronde van Zeeland
Seaports is zondag in Nederland
een trendsetter als het om het mi
lieu gaat. Als eerste koers in Neder
land mogen de renners niet overal
hun afval in de bermen smijten.
Halverwege koers, ergens in de
buurt van Biervliet, komt een spe
ciale strook waarin ze hun rotzooi
kwijt kunnen. Of er sancties op
overtredingen staan, is nog niet be
kend. Wel wordt de maatregel in
de reglementen opgenomen en zul
len de ploegleiders er bij het vooro
verleg op worden aangesproken.
Het idee is afkomstig van Patrick
Tolhoek, de voormalige beroeps
renner uit Yerseke die als host
van Vacansoleil nog regelmatig in
koers is. Zondag is hij wedstrijd
leider in de Ronde van Zeeland
Seaports.
In Luik-Bastenaken-Luik zag hij
dit jaar dat renners op de bon wer
den geslingerd omdat ze hun af
val overal achterlieten. Hij vond
dat niet meer dan logisch. „Ik
vind niet dat het nog kan dat een
wielrenner alles maar weggooit.
Het is niet meer van deze tijd. In
België zijn al enkele koersen waar
er op gelet wordt. In Nederland
gebeurt dat nog niet. Maar ik ver
wacht dat er tussen nu en enkele
jaren overal zones komen voor
het afval van renners. Er wordt
nu misschien vreemd tegenaan
gekeken, maar dat zal snel anders
zijn."
Tolhoek heeft in het wielrennen
wel vaker dingen plotseling zien
veranderen. Hij herinnert zich de
Tour van 1989, toen een fabriek
uit de VS een aantal pothelmen
bij zijn ploeg afleverde.
„We hebben er toen enorm mee
gelachen. We deden zo'n helm
op, gingen voor de spiegel staan
en gingen gekke bekken trekken.
Niemand reed met een helm in
de Tour, niemand wilde zo'n
stoofpot op. Nu is het verpicht en
iedereen vindt het niet meer dan
normaal."
Hetzelfde gebeurde in die Tour
Patrick Tolhoek
met een stuur dat er niet uitzag.
Tolhoek: „Ik had er toen zo eentje
in de schuur en gebruikte het als
buigijzer. Wij reden in de tijdrit
ten het ossekopstuur. Totdat Greg
Lemond de Tour in de laatste etap
pe met zo'n raar stuur won. We
hadden er niet bij stil gestaan dat
ons stuur een enorme windvan
ger was. Vanaf toen wilde ieder
een zo'n stuur."
Volgens Patrick Tolhoek moet het
voor de renners geen enkel pro
bleem zijn om hun afval terug in
de zakken van hun shirt te ste
ken. „Het gaat om een gelletje en
de verpakking van broodjes en
soortgelijke zaken. Da's klein spul
en geen enkel probleem om het
een poosje te bewaren."
Voor drinkbussen ligt dat anders.
Op de plaats van een lege bidon
moet zo snel mogelijk een volle,
zeker als het warm is. Die kunnen
de renners wat Tolhoek betreft
weggooien op plaatsen waar men
sen staan.
Een drinkbus is een collectors
item en is zo van de straat. „Ik
reed in de klimtijdrit van de Giro
achter Rob Ruijgh. Hij gooide zijn
bidon zowat in de afgrond, maar
de mensen vlogen er achter aan.
Dat zegt genoeg."
Greipel laat niets
aan toeval over
door Koen de Vries
MIDDELBURG - De Ronde van Zee
land Seaports is geen speerpunt
voor André Greipel, want dat is
natuurlijk de Tour de France. De
rit van zondag van bijna tweehon
derd kilometer door Zeeuws-
Vlaanderen en een stukje België
neemt de dertigjarige Duitser des
ondanks uiterst serieus. Greipel,
een van de best sprinters die mo
menteel op deze aardbol rondfiet
sen, wil er met zijn ploeg de basis
leggen voor een serie Touretappe-
zeges die minstens zo lang moet
zijn als vorig jaar, toen hij er drie
won.
Sprinters genoeg in deze editie
van de Ronde van Zeeland
Seaports. Romain Feillu, Barry
Markus, Kenny van Hummel en
Danny van Poppel van Vacanso
leil DCM zijn er bijvoorbeeld
vier. Theo Bos, Graeme Brown en
Mark Renshaw van Blanco zijn
drie anderen. Ramon Sinkeldam
en Tom Veelers zijn twee snelle
jongens van Argos en ook Danilo
Napolitano en Stefan van Dijk
van Accent Jobs zijn razendsnel
in de laatste meters.
Maar de snelste van allemaal is
waarschijnlijk André Greipel, de
Duitser van de Belgische ploeg
Lotto Belisol. Greipel was al jaren
goed bezig, maar is sinds zijn over
stap in 2011 van HTC-Columbia,
waar hij moest concurreren met
Marc Cavendish, een zegekanon
geworden. Alleen dit jaar al heeft
hij een stuk of tien aansprekende
overwinningen geboekt.
Dat André Greipel de komende
weken serieus neemt, blijkt wel
uit het feit dat hij niet gestoord
wil worden. Interviews geeft hij
niet. Hij trainde afgelopen week
in z'n thuisland, voor andere din
gen had hij geen tijd.
„André is voor de volle honderd
procent prof', zegt Bart Leijsen,
zijn ploegleider van zondag. „Hij
gaat helemaal voor het wielren
nen en laat zich niet afleiden
door randzaken. Dat verwacht hij
ook van zijn ploeggenoten. Aan
mensen die er de kantjes van aflo
pen, heeft hij een enorme hekel."
Voor de Duitser met de weinig
flatteuze bijnaam 'de gorilla' is de
Ronde van Zeeland Seaports een
van de eerste wedstrijden waarin
het treintje dat hem naar Toursuc
ces moet brengen getest wordt.
Het bestaat uit vijf man, die hem
zo goed mogelijk op - pakweg -
driehonderd meter voor de finish
moet afzetten. Vorig week gebeur
de dat voor het eerst in de Ronde
van België, wat hem twee etappe
zeges opleverde.
De volledige vijfmanstrein zal in
Terneuzen en omgeving nog niet
te bewonderen zijn. „Adam Han-
Ploegleider Bart Leijsen
son en Lars Bak zijn er nog niet
bij", meldt Bart Leijsen. „Ze heb
ben de Giro gereden en krijgen
tien dagen rust. Maar Greg Flen-
derson, Jurgen Roelandts en Mar
cel Sieberg zijn er wel. Zij zullen
als het een massasprint wordt ze
ker de laatste drie, vier kilometer
hun werk doen."
De bedoeling is dat er automatis
men worden gekweekt die in de
Tour te allen tijde ten uitvoer wor
den gebracht. Greipel streeft naar
perfectionisme. Leijsen: „Alle
foutjes moeten eruit, ook de fout
jes die de camera's en het publiek
niet zien. Elke sprint is anders,
elk gevoel is anders, Greipel moet
onder alle omstandigheden kun
nen winnen."
Na de Ronde van Zeeland
Seaports zijn er nog testmomen
ten in de Ronde van Berlijn (vol
gende week zondag) en in de Ster
ZLM Toer (met op 12 juni de pro
loog in Goes). Daarna moet het ge
beuren. De Dauphiné Liberé en
de Ronde van Zwitserland, waar
in veel Tourrenners nog één keer
de benen testen, laat Greipel links
liggen. „Dat doet hij de laatste ja
ren steeds", weet Bart Leijsen.
„Hij wil de dingen optimaliseren
waar hij goed in is. En dat is pres
teren in de sprint."
Zijn basisconditie is volgens Leij
sen goed genoeg om in de Tour
de bergen over te komen. Greipel
doet natuurlijk veel duurtrainin-
gen, tochten van 200 a 250 kilome
ter, maar minder dan een gemid
delde wielerprof. Wedstrijden
zijn voor hem al duurtrainingen.
Een flink deel van zijn tijd be-
Breskens
(14.09)
Hoofdplaat
(12.50)
Schoondijke
(13.031^
Biervliet
IJzendijke
(14.25)
Philippine
(15.22)
Nieuwvliet
Zuidzande
Oostburg;
(13.43)
(13.24)
Zondag 2 juni wordt de tweede editie van de Ronde van Zeeland Seaports
verreden. De start is om 12.30 op de Markt in Terneuzen. Van daar wordt
via West-Zeeuws-Vlaanderen en een stukje België bijna 200 kilometer
gekoerst naar de finishstreep in de Churchilllaan in Terneuzen.
(12.30)
Terneuzen
Tussen haakjes de verwachte
doorkomsttijden bij een
snelheid van 45 km/u.
Axel
(16.16)
Zuiddorpe
(16.09)
(17.00)
rré
Aan het einde van de koers volgen
er twee omlopen in Terneuzen.
De finish is in de Churchilllaan.
infographic Willem Adriaansens bron Ronde van Zeeland Seaports