CONSUMENT 15 HUISMERK: SWATCH Als klein meisje versierde Shieglee Ferreira in Brazilië haar teenslippers. Inmiddels heeft ze haar eigen merk Uzurii dat vanuit de Zaanstreek langzaamaan de wereld verovert. ZATERDAG 1 JUNI 2013 door Cintha Rood Tot het eind van de jaren zeven tig van de vorige eeuw waren Zwitserse horloges het school voorbeeld van vakmanschap: niet zelden immens kostbare familie stukken die van generatie op ge neratie werden doorgegeven. Eind jaren zeventig kwam er een drastische ommezwaai in deze kijk op horloges. Goedkope maar degelijke Aziatische horloges met een kwarts binnenwerk over stroomden de markt wereldwijd en de zogenaamde kwartscrisis brak uit. Wat eens het imperium van Zwitsers was, leek voltooid verleden tijd. Totdat in 1978 een Japans horloge werd gelanceerd dat niet dikker was dan 2,5 milli meter. Zwitserland zag dit als een uitdaging om een exemplaar te fa briceren van maximaal 2 millime ter. Dat werd de Delirium Tre mens van 1,98 millimeter dik, nog altijd het dunste horloge ter wereld. Het volgende plan was een horloge van hoog niveau, maar gemaakt van plastic. Deze Delirium Vulgare was de blauw druk van een nieuw merk dat Swatch werd gedoopt en in 1983 op de markt kwam. Brein achter Swatch was Nicolas Hayek. Hij was degene die de Zwiterse trots terug aan de top hielp door het idee van een tweede horloge. In plaats van het gebruikelijke erf stuk, een horloge als mode, kunst: een manier om je te uiten in plaats van een duur maar ouderwets exemplaar. In 1989 ontwikkelde Swatch haar eerste telefoon, in 2000 lanceerde het merk een juwelencollectie be staand uit materialen als nylon. In 1999 hield Sotheby's een Swatch veiling en ontstond een verzamelwoede rondom de klei ne kunstwerkjes. Beroemdheden als Keith Haring en Vivienne Westwood verbonden hun naam aan een Swatchdesign. Een ande re focus ligt bij sport in de vorm van sponsorships en limited edi tions voor sporten als beachvol- leybal, skiën en surfen. Grote kracht is tot de dag van vandaag de aaneenschakeling van (ver)nieuw(d)e modellen, waar door iedereen een kleurtje of printje naar wens kan vinden. Anno 1983 Land van herkomst Zwitser land Claim to fame Horloges Swatch in cijfers In 1984 bouwt Swatch een horloge van 13 ton zwaar en 162 meter lang. In 1983 worden de eerste 300.000 Swatchhorloges gepro duceerd. Opvallend Op 18 juli 1996 draagt Swatch' brein Nicolas Hayek de Olympische vlam tij dens de openingsceremonie in Atlanta. De Zwitserse astro naut Claude Nicollier draagt een Swatchhorloge tijdens een ruimtevlucht. De S in Swatch staat voor Swiss en second. Info www.swatch.com HH door Marja van Spaandonk foto PR In een kleine showroom op het industrieterrein van Oostzaan, net boven Amsterdam, fonkelen de ontwerpen van Shieglee Ferreira (41) in het kunst licht. De slippers in felle kleuren, met steentjes versierd, worden verderop in een loods voorzich tig stuk voor stuk in luxe doosjes gestopt en de wereld in gestuurd. Naar Harrods in Londen, Bar neys in Amerika en de Bijenkorf in Nederland. Ferreira straalt. „Ik kan het nog steeds niet geloven." De slippers zijn gemaakt van en met luxe materialen, zoals zijdeachtige stoffen en kristallen steentjes. „Van goede kwaliteit, de steentjes blijven mooi glimmen. De slippers kunnen goed gedragen worden onder een jurk of onder een werkoutfit. Iedereen die ze draagt, moet zich een beetje speciaal voelen." Teenslippers haden altijd een belangrijke rol in het le ven van Ferreira. „In Brazilië, waar ik ben geboren en ge togen, droegen arme mensen standaard slippers. Altijd van die Havaianas. Die waren goedkoop en dat was hun schoeisel. Nou ja, ons schoeisel eigenlijk, want wij had den vroeger ook weinig geld. Als klein meisje kreeg ik de afgedragen exemplaren van mijn nichtje. Soms ging het bandje bijna door de zool heen. Met een haarspeld repareerde je die dan, zo konden ze weer even mee." „Als meisje wilde ik graag dat mijn slippers iets spe ciaals hadden. Niet dat ik me schaamde dat we arm wa ren thuis, maar ik wilde graag iets unieks. Dus ging ik die oude slippers versieren met steentjes of stukken stof die ik van de buurvrouw kreeg. Ik voelde me dan trots als ik op die slippers liep." Toch was er ook een periode in haar leven dat ze hele maal niet met kleding en schoeisel bezig was. Tot haar 5e leefde ze bij een stam in het Braziliaanse Amazone woud, waar niemand kleding droeg. „Wij verhuisden toen ik 5 jaar was naar een sloppenwijk in Rio de Janei ro. Ik ben daar nog steeds dankbaar voor. Hoe zou mijn leven er uitzien als ik nu nog in dat oerwoud woonde? Ik weet nog dat ik kleding kreeg en dacht: wow, dit is leuk. Ja, toen was ik wel besmet." Ferreira verhuisde op 13-jarige leeftijd met haar moeder naar Nederland en kwam uiteindelijk in de modewe reld terecht. „Ik had al eerder het idee om zelf iets te gaan ontwerpen. Pas drie jaar geleden had ik de ruimte om dit merk op te richten, mijn omgeving steunde me." En zo ontstond Uzurii, dat 'beeldschoon' in het Swahili betekent. Het merk wordt inmiddels in zestien landen verkocht en steeds meer winkels tonen interesse. „Mijn geheim? Ik weet het niet. Ik stop veel liefde in elke slip per en werk hard. Ik realiseer mij dat het een lastige tijd is voor ondernemers en daarom ben ik dankbaar voor ie dereen die Uzurii draagt. Daarnaast vind ik dat je altijd je dromen moet najagen, wat je ook wil doen." Stonden slippers in Brazilië en in Ferreira's jonge leven voor armoede, nu staan ze voor comfort en luxe. „Ze zijn voor iedereen, daarom blijf ik altijd dol op slip pers." www.uzurii.com reageren? consument@depersdienst.nl Uzurii aan je voeten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 15